Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke treårige utdannelser gjør at man enkelt kan få seg jobb? Jeg føler alle jeg kjenner med bachelor sliter med å få seg fast jobb, særlig noe relevant. Det er så mange som måtte begynne på master eller bachelor nummer to pga dette. Men det må være klem utdannelser utenom lærer og sykepleier som omtrent garanterer jobb? 

Anonymkode: 34c8b...76d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen utdannelser **

Anonymkode: 34c8b...76d

Skrevet

Sykepleier, bioingeniør 

Anonymkode: b5ee3...749

Skrevet

Reseptarfarmasøyt. Apotek finnes det jo i enhver bygd og by.

Anonymkode: 9eedb...f36

Skrevet
16 minutter siden, studerende skrev:

Krigsskolen?

Man er absolutt ikke garantert jobb utover de 3 pliktårene. 

Anonymkode: 452c2...29a

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man er absolutt ikke garantert jobb utover de 3 pliktårene. 

Her har du selvfølgelig rett, men til mitt forsvar sto det ikke noe om fast jobb.

Skrevet
1 minutt siden, studerende skrev:

Her har du selvfølgelig rett, men til mitt forsvar sto det ikke noe om fast jobb.

Sant det!

Der Forsvaret derimot garanterer fast jobb frem til fylte 60 år er denne: https://forsvaret.no/karriere/utdanning/sprak-og-etterretningsutdanning. Men den er som kjent svært vanskelig å komme inn på, og enda vanskeligere å fullføre. 

Skrevet

Optiker 

Anonymkode: 35efb...a9a

Skrevet

Førskolelærer, hvis du bor i Oslo. 

Anonymkode: 4313a...74b

• Liker 1
Skrevet

Alle jobber innenfor næringslivet markedsføring, prosjekt osv. Du kommer 110% jobb etter studiene, mange jeg kjenner startet før de var ferdig utdannet. 

Anonymkode: 76406...4ee

Skrevet

Ingeniør er fremdeles et godt valg, særlig innen bygg & anlegg og VVS. 

Optiker, som noen har nevnt er også trygt.

Felles for mange jobber er at hvis man er litt fleksibel på hvor man vil bo, så er det enklere å få jobb. Når jeg ser enkelte med mer eller mindre tynne begrunnelser nekte å flytte ut fra Oslo for å studere i 3-5 år, får jeg en mistanke om at mange jobbsøkere også konsentrerer seg om et litt for snevert geografisk område. 

Anonymkode: a2352...b7f

• Liker 3
Skrevet

Som sykepleier er du garantert jobb hvor som helst. Ellers er det også lærermangel. 

Anonymkode: 35bdd...84e

• Liker 2
Skrevet

Teknolog, spesielt informasjonsteknolog. Alle Oslo-bedriftene stjeler de nyutdannede, så i de litt mindre byene skriker de etter IT-folk. Jobber man med IT har man alltid jobb. Spesielt som programmerer, men også innen roller som prosjektleder, koordinator, arkitekt, designer, løsningsutvikler etc. Skulle du ønske å ta master senere er denne ofte betalt av arbeidsgiver. 

Anonymkode: 5a793...dcc

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sant det!

Der Forsvaret derimot garanterer fast jobb frem til fylte 60 år er denne: https://forsvaret.no/karriere/utdanning/sprak-og-etterretningsutdanning. Men den er som kjent svært vanskelig å komme inn på, og enda vanskeligere å fullføre. 

Basically et russisk språkfag med militærundervisning? Og det står at utenlandstjeneste må påregnes i plikttiden. Har Norge spioner i Russland?

Anonymkode: f7ebd...928

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Førskolelærer, hvis du bor i Oslo. 

Anonymkode: 4313a...74b

Barnehagelærer*

De endret den termen for 5 år siden...

Anonymkode: 126b6...4d0

• Liker 2
Skrevet

Litt vanskelig å svare på uten å vite om du er villig til å flytte på deg for å få jobb. Her i området får man lett fast jobb som blant annet vernepleier eller barnehagelærer, men det trenger ikke være slik for hele landet. 

Anonymkode: ef0f5...2ca

Skrevet

Det er bare én som har nevnt IT.

Sjokkerende at dette ikke er det første om faller inn i folks hode på et spørsmål som dette. Det er skrikende behov for it-utdannede og kommer bare til å bli "verre". Og da ikke først og fremst innen typiske it-sektorer, men i alle andre sektorer.

NAV f.eks ansetter nå langt flere it-folk enn folk med annen utdannelse. NAV kommer til slutt til å bestå av 90 % IT-folk. Det samme kommer til å skje i andre virksomheter. De gjør det samme, men arbeidsoppgavene utføres i stedet av it-folk.

Anonymkode: 6d768...cfa

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, Regn skrev:

Lærer?

Ser flere foreslår lærer. Selv om det er lavstatus er det altså en mastergrad. 

Anonymkode: 425bd...dbe

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...