Gå til innhold

Igen venner pga sosial angst. Jeg tror jeg synes det er greit, men bør man ha venner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke hatt en ekte venn siden barndommen faktisk. Fra ungdomsskolen fant jeg bare en "trygg" person jeg kunne henge med på skolen for ikke å skille meg ut. Jeg hadde en slektning jeg var veldig mye med, men til slutt ble det et "skadelig" forhold fordi hun lyktes i livet mens jeg satt igjen i grøfta, så jeg kuttet kontakt for min egen og hennes del siden jeg omtrent ble bitter. 

Jeg skrev litt med et fåtall mennesker på Skype en periode, men merket at jeg egentlig ikke hadde ønske om noe mer personlig forhold til dem delvis pga angsten min. Jeg føler at venner som regel er et ansvar hvor jeg mest sannsynlig stadig måtte ha funnet på unnskyldninger for å ikke være med dem på angstfylte dager. 

Så fant jeg en kjæreste med lignende problemer som meg, og har trivdes godt kun i hans selskap et par år nå. 

Jeg sitter jo som regel hjemme hele dagen uten mål og mening, men allikevel har jeg vendt meg til det og føler ikke at jeg har noe sterkt sosialt savn. 

Er dette rart? 

Anonymkode: a4d97...220

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg lurer på om er om du velger det fordi du synes det er trygt eller fordi du faktisk ikke ønsker venner?

For det å unngå situasjoner og holde seg unna er det en trygghet i også. Jeg har også sosial angst og gjorde det lenge og det innbilte jeg meg at jeg ikke trengte venner, men egentlig var det et savn. Jeg bare turte ikke å gå utenfor min komfortsone.

Det ble annerledes når jeg begynte å gjøre det og da skjønte jeg hvor mye jeg hadde savnet det å være sosial. Så nå har jeg ei venninne og jeg har valgt å være åpen med henne om mine problemer. Det gjør at hun skjønner hvorfor jeg reagerer som jeg gjør. Tidligere gjorde jeg ikke det og det skapte mange negative situasjoner.

Jeg bare skriver dette fordi jeg lurer på om du er på et sted nå hvor du ikke klarer å være sosial og derfor tenker at du må bli i den trygge bobla du er i nå. Det trenger du ikke nødvendigvis, men jeg kan selvsagt ikke uttale meg om dine traumer og slike ting.

Anonymkode: 226c2...cf4

Skrevet

Jeg har også sosial angst og det kan som kjent være vanskelig å opprettholde gode nære sosiale relasjoner. I går utfordra jeg meg selv ved å spise mat sammen med noen jeg så vidt vet hvem er da jeg ble invitert av ei anne ei. Samtidig gikk vi tur i skog og mark. Veldig herlig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...