Gå til innhold

Kjønnsidentitet - hvem vet best?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Akkurat sett britisk dokumentar om kjønnsidentitet og transseksuelle. Den ligger ute på NRK sin nettv. Er det det flere som har sett dokumentaren? Hva er dine tanker/refleksjoner/meninger etter å sett den? Eller generelt om tema? 

Personlig synes jeg det er vanskelig. Tenker at det ikke er er svart-hvitt. I dok. møter man en jente som sa at hun ville være gutt da hun var liten, men er enda jente i dag og glad for at hun ikke tok valget med å bli gutt. Etter å ha oppdaget at jenter også kunne spille sport og gjøre ting som blir sett på som "guttete", fikk hun ett nytt syn på seg selv og ble komfortabel i sin kropp som jente. 

Hm, vanskelig team og problemstilling

PS: Litt usikker på i hvilken kategori jeg skal poste dette, så bare å flytte hvis den passer bedre et annet sted. 

Anonymkode: c74c8...bbd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du skal linke til dokumentaren, eller si hva den het? 

Anonymkode: 2e8d4...556

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at kjønn er fysisk.

Anonymkode: cd66e...87f

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at det, som som mange andre ting her i verden, ikke er noe svart/hvitt.

Ergo er det vanskelig.

• Liker 3
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du skal linke til dokumentaren, eller si hva den het? 

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fant den, men neste gang bør du henvise til en kilde (linke til dokumentaren). 😃 Bare et tips! 

Den heter «Kjønnsidentitet - hvem vet best»

https://tv.nrk.no/program/KOID22000318/kjoennsidentitet-hvem-vet-best

Beklager! Skrev tittelen på dokumentaren i tittelen, men skal legge til link også neste gang! 

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du utdype? : ) 

• Liker 2
Skrevet
45 minutter siden, T-Rex skrev:

Jeg tenker at det, som som mange andre ting her i verden, ikke er noe svart/hvitt.

Ergo er det vanskelig.

Mm, enig med deg. 

Flere som sier at man har jente-hjerne og gutte-hjerne, men dette er ikke en virkelig i praksis. Hvis du ser på en hjerne, kan du ikke se hvilket kjønn den tilhører. Så da er det biologisk? Og hjernen vil bli formet av samfunnet, osv.?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan du utdype? : ) 

Altså at man ikke kan definere seg som noe annet enn fysikken tilsier. I motsetning til legning, kun du selv vet hvilken legning du har. 

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mennesker er da ikke bare en kropp! Det hadde tatt seg ut. 

Anonymkode: b3d09...c2c

• Liker 1
Skrevet

Man er jo ikke trans bare fordi en jente er litt guttete, og en gutt jentete... Men uansett er det vanskelig å vite. Noen ønsker jo bare å kle seg motsatt kjønn noenganger, men noen vil skifte (i form av å bytte navn, kjønn i pass, hormoner og kirurgi). Det et stort spekter

Anonymkode: 2fc7e...901

• Liker 1
Skrevet

I dokumentaren møter man en som er født jente, men fjernet brystene bl.a. for å bli gutt. Og angrer, og sier at for resten av livet må vedkommende leve med at brystene er borte og uønsket hårvekst. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man er jo ikke trans bare fordi en jente er litt guttete, og en gutt jentete... Men uansett er det vanskelig å vite. Noen ønsker jo bare å kle seg motsatt kjønn noenganger, men noen vil skifte (i form av å bytte navn, kjønn i pass, hormoner og kirurgi). Det et stort spekter

Ja, og tenker at det er akkurat dette som er farlig. Tenker at det må være rom for å ville ta på seg en kjole om du er gutt, leke med biler om du er jente, etc. Problemet kan kanskje oppstå når mor eller far tar 3-åringen sin på ordet om at han vil bli hun, eller hun vil bli han. Det kan være tilfelle, men kan være lurt å jobbe med andre ting først? Hm

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I dokumentaren møter man en som er født jente, men fjernet brystene bl.a. for å bli gutt. Og angrer, og sier at for resten av livet må vedkommende leve med at brystene er borte og uønsket hårvekst. 

Derfor jeg er imot kjønnsskifte i så ung alder, man finner ikke seg selv som regel før man er rundt 20 år. Og barn kan jo gjerne ha foreldre som pusher dem til å bli gutt fordi dem tror man er trans så fort man gjør noe som ikke er normen for kjønnet sitt. Synes grensen er bra som den er. 16 for hormoner, 18 for kirurgi.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Veldig viktig at denne siden også kommer frem. I serien som gikk på tv2 tidligere ble det fremstilt som en udiskutabel sannhet at noen er "født i feil kropp". Men et rimelig drastisk inngrep å gjøre, spesielt i veldig ung alder. 

• Liker 1
Skrevet

Vet ikke om dette blir litt out-there, da beklager jeg, men kan det oppleves bedre for foreldre å endre kjønn og da bli sett på som hetroseksuell enn at barnet blir homofil? Dette hvis tilfellet at barnet viser tegn til å være homofil. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Vet ikke om dette blir litt out-there, da beklager jeg, men kan det oppleves bedre for foreldre å endre kjønn og da bli sett på som hetroseksuell enn at barnet blir homofil? Dette hvis tilfellet at barnet viser tegn til å være homofil. 

Legning og kjønnsidentitet er to forskjellige ting.

Det er ikke unormalt å f.eks føle seg som både trans OG pr. definisjon homofil, dvs at man er seksuelt tiltrukket av det samme kjønnet man føler man burde vært født som.

Selv identifiserer jeg meg som homofil gutt i jentekropp, eller som jeg så noen andre skrive i en annen tråd her inne: "Herregud, da er du jo bare en heterofil kvinne, da!".

Problemet er at jeg ikke føler meg som kvinne, men jeg er allikevel tiltrukket av menn.

Ingenting ville vært bedre om jeg bare kunne vært "fornøyd" med å være en heterofil kvinne, for jeg er kvinne fysisk, og tiltrukket av menn, helt "normal" altså, med andre ord.

Så hvorfor skulle jeg liksom gjøre ting så komplisert, og ikke "bare være fornøyd med å være en heterofil kvinne", hvis jeg ikke virkelig følte at det ikke var riktig for meg?

MEN, du har nok helt rett i at i noen tilfeller så er det lettere for foreldre å akseptere transseksualisme enn homofili (selv om det blir litt klisje, har sett dette brukt som et plot i opptil flere tv-serier og filmer, senest i The  Blacklist, hvor en homofil muslimsk gutt blir tvunget til kjønnsskifteoperasjon, fordi han er homofil, og samtidig mister arveretten til farens businnessimperium til lillebroren sin, og hevner seg ved å myrde faren sin), men heldigvis tror jeg dette ikke er så veldig vanlig I det virkelig liv....

Uansett, legning og kjønnsidentitet henger ikke sammen, for det fleste er det samsvar, men begge deler kan avvike uavhengig av hverandre.

Anonymkode: d3336...130

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat sett britisk dokumentar om kjønnsidentitet og transseksuelle. Den ligger ute på NRK sin nettv. Er det det flere som har sett dokumentaren? Hva er dine tanker/refleksjoner/meninger etter å sett den? Eller generelt om tema? 

Personlig synes jeg det er vanskelig. Tenker at det ikke er er svart-hvitt. I dok. møter man en jente som sa at hun ville være gutt da hun var liten, men er enda jente i dag og glad for at hun ikke tok valget med å bli gutt. Etter å ha oppdaget at jenter også kunne spille sport og gjøre ting som blir sett på som "guttete", fikk hun ett nytt syn på seg selv og ble komfortabel i sin kropp som jente. 

Hm, vanskelig team og problemstillingPS: Litt usikker på i hvilken kategori jeg skal poste dette, så bare å flytte hvis den passer bedre et annet sted. 

Interessant tema! Så episoden

Jeg vet sannelig ikke hva jeg hadde gjort eller tenkt hvis mitt barn mente at hn tilhørte et annet kjønn 

Det beste ville vært om en visste at dette bare var psykisk og at det ville gå over, så man slapp å skifte juridisk kjønn eller gå på pupertetshemmmede medisiner. 

• Liker 1
Skrevet

Synes det var en veldig partisk dokumentar som åpenbart forsøkte å konkludere med at trans kan «repareres». 

Jeg er enig i at (det synlige) transmiljøet ofte har veldig snevre og stereotypiske fremstillinger av kjønn og en smal normal med lite rom for androgynitet. 

Derfor er det så viktig å skille bakenforliggende psykiske problemet fra ekte transkjønnethet. Hvis du oppriktig tror at mor kun godtar deg om du skifter kjønn, vil du selvfølgelig angre. Hvis du egentlig søker et androgynt uttrykk og tror at du er et annet kjønn fordi du liker typiske ting det andre kjønnet liker, vil du angre. 

Men hvis du oppriktig er ulykkelig fordi kroppen din ikke «stemmer», så synes jeg faktisk man skal få hjelp så fort som mulig for å få et så ordinært voksenliv som mulig, uten å ha gått gjennom feil pubertet først som for alltid vil gjøre deg til en litt synlig annerledes person. 

At gutter som ønsker seg kjole til toårsdagen ikke nødvendigvis ønsker å bli kvinne som voksen er jo ikke akkurat rakettforskning, vi kjenner vel alle en to år gammel gutt som har grått seg lilla for å få kjole og neglelakk. Tenker det er megaviktig å skille signalene. Tas denne toåringen med i statistikken er det ikke rart 80% «repareres» - han var jo ikke et case i utgangspunktet!

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at det er en slippery slope. Hva skal man godta og ikke? Hvem skal bestemme hvem som får være hva? Er det ok å være en cyborg? Er det ok å få alderen sin justert, for å få fler matcher på tinder når man identifiserer seg som 20 år yngre enn man er? Er det noen som kan si at et menneske ikke er en katt? Eller kan man bytte rase? Kan man bytte rase, kjønn og alder?

https://www.unilad.co.uk/featured/worlds-first-trans-species-cyborg-fights-for-right-to-be-recognised/

https://www.independent.co.uk/news/world/europe/man-change-age-netherlands-emile-ratelband-court-arnhmen-gelderland-a8623421.html

https://journalisten.no/nrk-p3-bjorn-tore-grotte-facebook/nano-forteller-nrk-at-hun-er-katt/301938

https://www.dailymail.co.uk/femail/article-3356084/I-ve-gone-child-Husband-father-seven-52-leaves-wife-kids-live-transgender-SIX-YEAR-OLD-girl-named-Stefonknee.html

https://www.dailymail.co.uk/femail/article-5703363/White-glamour-model-32S-breasts-identifies-black-wants-bigger-lips.html

Anonymkode: e75eb...cb6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...