Gå til innhold

Venn vil ikke mase, men gjør akkurat det..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først: Jeg ønsker ikke å fremstå som kald eller uempatisk på noen som helst måte, for jeg har veldig stor samvittighet for de rundt meg. Og nå settes den på en enorm prøve. Jeg har en venn av det motsatte kjønn som åpenbart er interessert i meg. Jeg har bestandig holdt det åpent da jeg av ulike årsaker strever med å bli trygg på andre (det vet vedkommende). Så er det slik at vedkommende bestandig vil lage nye avtaler når vi ses. Eksempel: vi tar en kaffe i dag, og vedkommende lurer på om vi kan finne en dag også neste uke. Noen ganger er det helt greit, men andre ganger syntes jeg det blir mye. Jeg forsøker å formidle at jeg har hektiske dager og mange mennesker å ta hensyn til. Og det forstår vedkommende, og sier at h*n ikke vil mase. Så får jeg likevel en melding om jeg vil finne på noe den samme dagen meldingen er sendt uken etter selv om jeg i forkant har formidlet at kommende uken er litt hektisk.  Jeg forklarer at jeg er opptatt (det er også sant), men føler meg avvisende og slem fordi jeg ikke har anledning eller overskudd til å møtes like ofte som min venn åpenbart ønsker.

Jeg kan som et annet eksempel sende melding og skrive at "jeg skal si fra dersom jeg får ledig tid i helgen, da hører du fra meg". Så får jeg eksempelvis ikke tid og sender følgelig ingenting. Men, da mottar jeg likevel en melding om at "Hvis du ikke har noen planer i kveld, så er jeg ledig". 

Vi er ikke veldig nære venner, men vedkommende har åpenbart ønske om det og har trolig ikke like mange rundt seg. Jeg ønsker å ha denne vennen, men har flere vennskap å ivareta, familie, fulltidsstudie og jobb. Jeg har forsøkt å forklare dette, men vet ikke hva annet jeg kan gjøre det. Jeg har også vært tydelig på det, om noen skulle lure. Jeg ønsker å bevare et vennskap uten å måtte gå rundt med dårlig samvittighet fordi tiden ikke strekker til... 

Noen som gjør seg noen tanker? Hva ville du gjort? 

Anonymkode: d02ac...231

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nøyaktig hvordan er han interessert i deg, ut fra sånn du beskriver ting her, virker det som han er interessert i å date deg/forhold. Er det det samme som du ønsker ? Du skriver du ønsker å ha han som venn. 

Skrevet
1 minutt siden, Ivy skrev:

Nøyaktig hvordan er han interessert i deg, ut fra sånn du beskriver ting her, virker det som han er interessert i å date deg/forhold. Er det det samme som du ønsker ? Du skriver du ønsker å ha han som venn. 

Ja, han har snakket med andre bekjente om at han er interessert i om det kan bli noe mer enn et vennskap mellom oss på sikt.  Jeg ønsker per i dag kun å ha han som en venn og å opprettholde det vennskapet. Jeg er på et stadie i livet der jeg bearbeider en vanskelig fortid og har nok med å holde relasjonen der. Og det har jeg gitt tydelig uttrykk for. 
- ts

Skrevet

Da vil jeg si at jeg tror du må gi en kraftigere beskjed, for den første gikk tydeligvis ikke inn. Hvis han har snakket med andre bekjente at han kanskje ønsker noe mer enn vennskap på sikt, må han ta det på sikt. Han virker altfor ivrig. Hvis han ikke roer ned, så må du jo nesten ta valget om å bare ignorere han mer, eller avslutte vennskapet/relasjonen. 

WIth that said, it's what I would do. 😛

• Liker 3
Skrevet

Ville avsluttet kontakten. Det der kommer bare til å bli negativt for begges del. Jeg mener: han virker egentlig ikke mer intens enn normalt, for noen som er interessert. Men det blir for mye for deg fordi du ikke er hypp på å starte noe forhold med han og har dårlig tid. Skjønner du helst vil han som venn, men det er ærligtalt litt egoistisk av deg når du er klar over at han har følelser. 

Anonymkode: fb225...6ea

Skrevet

Men du har jo ikke sagt at det aldri kan bli dere, bare at det ikke kan bli dere akkurat nå. Da er det jo ikke så rart at han går rundt og venter på at det kanskje skal bli dere en dag. Hvis du ikke liker denne personen romantisk og ikke vil bli sammen med han i fremtiden så må du jo si det! Nå holder du han jo åpenbart på vent i tilfelle du endrer mening en gang..

Anonymkode: 36c83...326

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde en sånn venn. Uansett hvor mange ganger jeg sa i fra hjalp det ikke. Det gikk bare ikke inn. Jeg måtte til slutt bare blokkere han for det ble så mye mas.

Anonymkode: 0d8ba...695

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville avsluttet kontakten. Det der kommer bare til å bli negativt for begges del. Jeg mener: han virker egentlig ikke mer intens enn normalt, for noen som er interessert. Men det blir for mye for deg fordi du ikke er hypp på å starte noe forhold med han og har dårlig tid. Skjønner du helst vil han som venn, men det er ærligtalt litt egoistisk av deg når du er klar over at han har følelser. 

Anonymkode: fb225...6ea

Hvordan kan du tenke at det er egoistisk når jeg åpenbart har gitt uttrykk for at jeg ikke har følelser, da? - ts

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men du har jo ikke sagt at det aldri kan bli dere, bare at det ikke kan bli dere akkurat nå. Da er det jo ikke så rart at han går rundt og venter på at det kanskje skal bli dere en dag. Hvis du ikke liker denne personen romantisk og ikke vil bli sammen med han i fremtiden så må du jo si det! Nå holder du han jo åpenbart på vent i tilfelle du endrer mening en gang..

Anonymkode: 36c83...326

Nei, men jeg har gitt beskjed om at jeg ikke er i stand til noe forhold nå og kun ønsker et vennskap. Og poenget med hele innlegget handler om at vedkommende ikke helt forstår at jeg ikke har tid til å møtes 1-2 ganger i uken med alt/alle andre jeg også har i livet mitt. Prøver å legge til rette for at det skal gå, men realiteten er at timene i døgnet ikke strekker til. Og da gir han meg bare dårlig samvittighet..

Skrevet
På 10.11.2018 den 21.06, AnonymBruker skrev:

Nei, men jeg har gitt beskjed om at jeg ikke er i stand til noe forhold nå og kun ønsker et vennskap. Og poenget med hele innlegget handler om at vedkommende ikke helt forstår at jeg ikke har tid til å møtes 1-2 ganger i uken med alt/alle andre jeg også har i livet mitt. Prøver å legge til rette for at det skal gå, men realiteten er at timene i døgnet ikke strekker til. Og da gir han meg bare dårlig samvittighet..

Når du sier «nå» så gir du han håp. Hvis du ikke har romantiske følelser for han så si at du vil gjerne ha han som venn men det kommer aldri til å bli noe mer. Du kan også si eksplisitt at du ikke har tid til å møtes så ofte som han har lyst til. Hvis han spør om dere kan møtes neste uke og du tror sannsynligvis ikke, si nei med en gang. Det er tydelig at han sitter og venter i tilfelle du har tid likevel. Da kan jo du være i forkant og foreslå å møtes om to uker eller en måned. Det er hans valg å holde på sånn, og du bør ikke ha dårlig samvittighet, men hvis du setter pris på vennskapet kan det være greit å være litt ekstra tydelig for å gjøre ting lettere for han.

Anonymkode: e1ce9...30f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...