AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #41 Skrevet 10. november 2018 Akkurat nå, Sitronterte skrev: Ehmm, la meg tenke. De koster ikke så mye. Jeg kjøpte de for lenge siden og har enda en del igjen, og jeg bytter på bosset daglig, noen ganger flere ganger daglig.. De koster rundt 20 kr. Pluss minus. Takk! Anonymkode: 08456...747
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #42 Skrevet 10. november 2018 3 timer siden, ewna skrev: Lurer på hva jeg kan bruke til å kaste søppel i istedenfor plastpose, og hvor jeg kan kjøpe det? Som er mer miljøvennlig enn plast. Har relativt lite i restavfall da jeg sorterer alt jeg kan, men litt har jeg jo og noe må det kastes i... Plast er ikke så galt så lenge det ikke kommer på avveie. Kjøp plastbæreposer du, så får du bra søppelposer også! Anonymkode: dc440...7cc 1
Sitronterte Skrevet 10. november 2018 #43 Skrevet 10. november 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk! Anonymkode: 08456...747 Og de er mindre plastikk enn plastposer altså. De er ganske tynne, men likevel tåler en del. 1
Sitronterte Skrevet 10. november 2018 #44 Skrevet 10. november 2018 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk! Anonymkode: 08456...747 Du, når jeg tenker meg om så mener jeg at en rull varer en mnd tid. Som sagt har de to størrelser. En tips jeg har ang søppelspannet på badet, om det er lite, så bruk plasten dorullen kom i. Hvis du åpner de på toppen, så passer de nedi spannet. 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #45 Skrevet 10. november 2018 Akkurat nå, Sitronterte skrev: Du, når jeg tenker meg om så mener jeg at en rull varer en mnd tid. Som sagt har de to størrelser. En tips jeg har ang søppelspannet på badet, om det er lite, så bruk plasten dorullen kom i. Hvis du åpner de på toppen, så passer de nedi spannet. Takk for gode tips! Anonymkode: 08456...747 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #46 Skrevet 10. november 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kommer litt an på. I forbindelse med undersøkelsen som er omtalt leste jeg et sted at enkelte syntetiske handlenett bare trenger å brukes 40-50 ganger før de blir mer miljøvennlige enn en plastpose, og det er jo en fullt overkommelig bruk. Da har du jo spart inn "miljøkostnaden" i løpet av et par måneder. Men hjemmelagede nett av gjenbruksmaterialer er selvsagt det aller, aller beste, akkurat som du sier. Anonymkode: badb1...eba Jeg ser at jeg var for bastant, beklager det slike handlenett er et godt alternativ for de som ikke har belastet miljøet med kjøp av symaskin i 90% hardplast, slik jeg har.. Lurer på hvor mange klær jeg må lappe eller sy om for å gjøre opp for det 🤔 Anonymkode: 0c852...7b0
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #47 Skrevet 10. november 2018 Bruk plast! Anonymkode: d8736...6b1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #48 Skrevet 10. november 2018 4 timer siden, ewna skrev: Hva er det du ikke evner å forstå? Dette handler ikke om pris i det hele tatt, men at jeg ønsker å være mer miljøbevisst. Selvsagt har jeg råd til plastposer, men plast er ikke bra for miljøet. Du kan kjøpe resirkuler bare poser eller poser som brytes ned etter en stund ved kompostbruk. Disse skal være på finne biltema, Clas Ohlson osv Anonymkode: f4304...058
Sitronterte Skrevet 10. november 2018 #49 Skrevet 10. november 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan kjøpe resirkuler bare poser eller poser som brytes ned etter en stund ved kompostbruk. Disse skal være på finne biltema, Clas Ohlson osv Anonymkode: f4304...058 Jeg kjøpte dette på Coop Extra, men var nødt å slutte. For det første varte de ikke og for det andre så silte all væske ut i boss-spannet mitt. De røk når jeg skulle ta de ut av spannet. Ikke noe for meg i det hele tatt. 1
Hedda-78 Skrevet 10. november 2018 #50 Skrevet 10. november 2018 Jeg bruker ryggsekk, jeg. Den gamle skolesekken fra videregående, faktisk. Mye bedre å bære tunge ting på ryggen enn å få lange armer. Og så glemmer jeg selvsagt sekken innimellom, og da tar jeg plastpose, så jeg har akkurat nok poser til å ha i søpla. Plast er faktisk ganske miljøvennlig, har jeg lest et sted. Man hugger ikke ned regnskog eller ødelegger matjord for å lage plast, og det er lett å frakte, og det er enkelt å gjenvinne. Det eneste problemet med plast, er hvis det havner i naturen. Det gjør ikke mine handleposer, det er jeg helt sikker på. Dessuten går det da fint an å ta med plastposer hjemmefra når man skal på butikken, og gjenbruke dem noen ganger. https://www.dagbladet.no/nyheter/dansk-undersokelse-glem-toyposer-plast-er-best-for-miljoet/69618794 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #51 Skrevet 10. november 2018 5 timer siden, ewna skrev: Hva er det du ikke evner å forstå? Dette handler ikke om pris i det hele tatt, men at jeg ønsker å være mer miljøbevisst. Selvsagt har jeg råd til plastposer, men plast er ikke bra for miljøet. Jeg lurer på hvor lang tid det tar før folk klarer å få med seg dette: Det er ikke miljøfiendtlig å bruke plast som gjenvinnes, det er å kaste den i naturen som skader miljøet! Anonymkode: 326a0...ab0 2
Kittykat Skrevet 10. november 2018 #52 Skrevet 10. november 2018 Jeg bruker selv handlenett når jeg handler på butikken, men jeg må ta med meg handleposer innimellom da de som man får kjøpt på rull, er så tynne at de knapt kan holde noe som helst restavfall. Vi har kun muligheten til å resirkulere papp/papir og glass/metall her vi bor. Resten går i restavfall. Jeg har ikke funnet andre poser som er like sterke som de vi får kjøpt på butikken (meny og coop obs!).
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #53 Skrevet 10. november 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på hvor lang tid det tar før folk klarer å få med seg dette: Det er ikke miljøfiendtlig å bruke plast som gjenvinnes, det er å kaste den i naturen som skader miljøet! Anonymkode: 326a0...ab0 All masse produksjon er miljøfiendtlig, uansett om det erer plast eller ikke.... Anonymkode: 14c71...d7f
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #54 Skrevet 10. november 2018 Jeg har brukt handlenett i rundt 8 år. Altså har jeg ikke kjøpt en eneste bærepose i matbutikken på 8 år. Til restavfallet bruker jeg poser på rull, Europris eller noe. Koster omtrent ingenting. Vi produserer vel kanskje 1 liten pose med restavfall i uka, maks. Noen ganger går det 2 uker før den lille posen er full. Resten av avfallet kildesorteres. Anonymkode: cb2a2...b89
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #55 Skrevet 10. november 2018 På CO. har de papir poser. Er det er alternativ for plasten? Anonymkode: 29379...d88
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #56 Skrevet 10. november 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: På CO. har de papir poser. Er det er alternativ for plasten? Anonymkode: 29379...d88 Nei. Om du leser linkene som er lagt ut i tråden ser du at de er mye verre for miljøet enn plast. Anonymkode: badb1...eba
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #57 Skrevet 12. november 2018 Sitter og ser på nrk2, det stod på atter at nyhetene klokka 17 var ferdig. Aner ikke hvilket program, men de snakker om plastposter kontra handlenett. Det ble sagt at du må bruke et jandlenett i bomull 7 200 ganger for å kunne forsvare fotavtrykket verstingen over alle verstinger til å bære varer hjem i. En plastpose setter altså et beskjedent fotavtrykk i forhold til et handlenett i bomull. Bomull er uhyre krevende å produsere. I tillegg kommer mye vann og bearbeiding frem til fersig produkt. Mens nylongjenbruksnettene de setter langt mindre fotavtrykk etter seg og kan dermed langt bedre brukes. Skremmende og tankevekkende info. Anonymkode: 94825...772
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #58 Skrevet 12. november 2018 Skjønner ikke hvordan vi skal bruke mindre plastposer. Kaster tre plastposer med søppel hver dag, og trenger å kjøpe inn mye poser. Anonymkode: 414db...b03
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå