Ewna Skrevet 10. november 2018 #1 Skrevet 10. november 2018 (endret) . Endret 5. februar 2024 av Ewna 2
Salvie Skrevet 10. november 2018 #2 Skrevet 10. november 2018 (endret) Det pleier å være gratis poser på matbutikker som man kan ta med seg. Er værtfall sånn her vi bor. Endret 10. november 2018 av Salvie
T-Rex Skrevet 10. november 2018 #3 Skrevet 10. november 2018 Du får kjøpt supertynne plastposer på rull. Bruker du disse, er det i alle fall litt mindre plast. Men de går selvsagt lett i stykker. 4
Million Skrevet 10. november 2018 #4 Skrevet 10. november 2018 (endret) Jeg bruker vel kanskje 3-4 plastposer i mnd til restavfall som er igjen etter sortering, og de 3-4 posene kjøper jeg på vanlig måte i butikken når jeg handler. Det er snakk om noen få kronestykker. Det har du sikkert råd til å kjøpe, du også. Endret 10. november 2018 av Million
Ewna Skrevet 10. november 2018 Forfatter #5 Skrevet 10. november 2018 (endret) 5 minutter siden, Million skrev: Jeg bruker vel kanskje 3-4 plastposer til restavfall som er igjen etter sortering, og de 3-4 posene kjøper jeg på vanlig måte i butikken når jeg handler. Det er snakk om noen få kronestykker. Det har du sikkert råd til å kjøpe, du også. Hva er det du ikke evner å forstå? Dette handler ikke om pris i det hele tatt, men at jeg ønsker å være mer miljøbevisst. Selvsagt har jeg råd til plastposer, men plast er ikke bra for miljøet. Endret 10. november 2018 av ewna 30
Salvie Skrevet 10. november 2018 #6 Skrevet 10. november 2018 4 minutter siden, T-Rex skrev: Du får kjøpt supertynne plastposer på rull. Bruker du disse, er det i alle fall litt mindre plast. Men de går selvsagt lett i stykker. Jeg tror de som gis ut gratis er miljøvennlig bio plast? av noe slag.
T-Rex Skrevet 10. november 2018 #7 Skrevet 10. november 2018 2 minutter siden, Salvie said: Jeg tror de som gis ut gratis er miljøvennlig bio plast? av noe slag. Du mener de man skal bruke til kildesortering av matavfall og plastavfall? Det sier seg jo selv at restavfallet nettopp ikke skal i sånne poser (grønne og blå). Men noen kommuner har kanskje en tredje type? Det kunne jo være en idé. 7
Salvie Skrevet 10. november 2018 #8 Skrevet 10. november 2018 4 minutter siden, T-Rex skrev: Du mener de man skal bruke til kildesortering av matavfall og plastavfall? Det sier seg jo selv at restavfallet nettopp ikke skal i sånne poser (grønne og blå). Men noen kommuner har kanskje en tredje type? Det kunne jo være en idé. Vi har tre typer. En er blank/hvitaktig.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #9 Skrevet 10. november 2018 2 minutter siden, ewna skrev: Det handler ikke om pris, men at jeg ønsker å være mer miljøbevisst. Selvsagt har jeg råd til plastposer, men plast er ikke bra for miljøet. Det er ikke miljøfiendtlig å bruke plastposer til restavfall. Bæreposer i plast er ikke et miljøproblem så lenge de ikke havner i naturen, noe de ikke gjør om du bruker dem til restavfall. Når du først har kjøpt handlenett er det selvsagt best å bruke dem så mye som mulig, men et butikkjøpt handlenett i bomull er en miljøversting sammenliknet med en vanlig plastpose. (Forutsatt at du ikke kaster plastposen i naturen, selvsagt.) Og det samme gjelder papirposer, plastposer er mer miljøvennlige enn disse også. Anonymkode: badb1...eba 26
T-Rex Skrevet 10. november 2018 #10 Skrevet 10. november 2018 (endret) 2 minutter siden, Salvie said: Vi har tre typer. En er blank/hvitaktig. Ok, da får dere litt ekstraservice der du bor, i forhold til Oslo. Endret 10. november 2018 av T-Rex 1
Salvie Skrevet 10. november 2018 #11 Skrevet 10. november 2018 4 minutter siden, T-Rex skrev: Ok, da får dere litt ekstraservice der du bor, i forhold til Oslo. Uff, Oslo. 😁
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #12 Skrevet 10. november 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke miljøfiendtlig å bruke plastposer til restavfall. Bæreposer i plast er ikke et miljøproblem så lenge de ikke havner i naturen, noe de ikke gjør om du bruker dem til restavfall. Når du først har kjøpt handlenett er det selvsagt best å bruke dem så mye som mulig, men et butikkjøpt handlenett i bomull er en miljøversting sammenliknet med en vanlig plastpose. (Forutsatt at du ikke kaster plastposen i naturen, selvsagt.) Og det samme gjelder papirposer, plastposer er mer miljøvennlige enn disse også. Anonymkode: badb1...eba Dette er sannheten. Man bør legge innsatsen sin der det har faktisk effekt, ikke på symbolsaker uten reell betydning. Anonymkode: bd92f...dbb 17
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #13 Skrevet 10. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette er sannheten. Man bør legge innsatsen sin der det har faktisk effekt, ikke på symbolsaker uten reell betydning. Anonymkode: bd92f...dbb 👆 👍 Anonymkode: badb1...eba 1
T-Rex Skrevet 10. november 2018 #14 Skrevet 10. november 2018 Just now, AnonymBruker said: Dette er sannheten. Man bør legge innsatsen sin der det har faktisk effekt, ikke på symbolsaker uten reell betydning. Anonymkode: bd92f...dbb Så sant som det er skrevet. Folk hiver seg på plastsparebølgen (fint det, altså), men flyr halve kloden rundt flere ganger i året. Det siste er sånn ca 1000 ganger verre for kloden enn å bruke plastposer til å handle matvarer. 12
Ewna Skrevet 10. november 2018 Forfatter #15 Skrevet 10. november 2018 Akkurat nå, T-Rex skrev: Så sant som det er skrevet. Folk hiver seg på plastsparebølgen (fint det, altså), men flyr halve kloden rundt flere ganger i året. Det siste er sånn ca 1000 ganger verre for kloden enn å bruke plastposer til å handle matvarer. Nå har jeg brukt handlenett i flere år. Har brukt plastposer til restavfall uten å tenke over det, men kom til å tenke på om det kan finnes et mer miljøvennlig alternativ. 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er sannheten. Man bør legge innsatsen sin der det har faktisk effekt, ikke på symbolsaker uten reell betydning. Anonymkode: bd92f...dbb Kom gjerne med troverdige kilder som underbygger denne "sannheten" da
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #16 Skrevet 10. november 2018 Akkurat nå, T-Rex skrev: Så sant som det er skrevet. Folk hiver seg på plastsparebølgen (fint det, altså), men flyr halve kloden rundt flere ganger i året. Det siste er sånn ca 1000 ganger verre for kloden enn å bruke plastposer til å handle matvarer. For ikke å snakke om at de prøver å være miljøvennlige ved å bytte ut plastposen med nyinnkjøpte handlenett i økologisk bomull, som paradoksalt nok er en miljøversting av de helt store. Anonymkode: badb1...eba 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #17 Skrevet 10. november 2018 2 minutter siden, ewna skrev: Nå har jeg brukt handlenett i flere år. Har brukt plastposer til restavfall uten å tenke over det, men kom til å tenke på om det kan finnes et mer miljøvennlig alternativ. Kom gjerne med troverdige kilder som underbygger denne "sannheten" da Denne undersøkelsen har det vært snakket ganske mye om i plastpose- og miljøtråder på KG. Anonymkode: badb1...eba 1
Ewna Skrevet 10. november 2018 Forfatter #18 Skrevet 10. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Denne undersøkelsen har det vært snakket ganske mye om i plastpose- og miljøtråder på KG. Anonymkode: badb1...eba Takk. Nå som jeg allerede har et handlenett, er det vel bedre å fortsette å bruke det. Og så får jeg bare fortsette med plastposer til restavfall. 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #19 Skrevet 10. november 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Denne undersøkelsen har det vært snakket ganske mye om i plastpose- og miljøtråder på KG. Anonymkode: badb1...eba ... Men bare for å presisere: Handlenettene du allerede har kjøpt er det selvsagt bare bra å fortsette å bruke. Og handlenett kan også være et godt miljøalternativ, men de bør (paradoksalt nok) være syntetiske. (Jeg husker ikke hvilken type syntetisk materiale som er best, men undersøkelsen som omtales har visst undersøkt dette også, selv om Dagblad-artikkelen ikke nevner det.) Anonymkode: badb1...eba
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #20 Skrevet 10. november 2018 6 minutter siden, ewna said: Kom gjerne med troverdige kilder som underbygger denne "sannheten" da Alt av artikler og nyhetssaker om temaet den siste tiden? Anonymkode: 69556...824 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå