Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Bli kvitt angsten på 4 dager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble overrasket over at 7 av 10 personer med angst, fortsatt er friske(2 år senere), etter denne behandlingen,som går over 4 dager.

https://finnmarkssykehuset.no/nyheter/bli-kvitt-angsten-pa-fire-dager?fbclid=IwAR2Z_uvrf5-r6cTA1o7ImdXi1aFDh1UcF8W0lzqKlEzeuKHBA6Fg6_h_py0

Ganske utrolig,flere burde kanskje få tilbud om denne behandlingen,med tanke på hvor mange som har denne sykdommen?

• Liker 1
Skrevet

Er vel først og fremst ocd eller spesifikke fobier?

Anonymkode: 774e3...8f9

• Liker 2
Skrevet

Det kommer ann på angsten og person altså. Ganske sikker på at det ikke hadde hjulpet meg noenting. Jeg hater begrensningene angst gir og går inn i angstfyllte situasjoner for å trosse den. Jeg har gjort alt jeg er redd for mange ganger. Like fullt er angsten der fortsatt. Tenker sånn behandling er mest for de med ocd og fobier. Etter å ha opplevd noe ille så får man ikke tilbake tryggheten i forhold til seg selv og andre mennesker på fire dager.

Anonymkode: bef85...ebd

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du den samme som kommenterer dette hver jævla gang noen skriver om denne behandlingen?

NEI, det gjelder også all vanlig angst og panikklidelser. 

Anonymkode: 02fe5...630

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er du den samme som kommenterer dette hver jævla gang noen skriver om denne behandlingen?

NEI, det gjelder også all vanlig angst og panikklidelser. 

Anonymkode: 02fe5...630

Det  var da voldsomt.. Har ikke sett noen tråd om det engang før men behandleren min fortalte meg at det ikke var noe for meg ettersom angsten min var for omfattende. Pust et par ganger ekstra før du svarer folk i en slik hissig tone.. :rolleyes:

• Liker 5
Skrevet

Dette er eksponeringsbasert terapi som funker veldig dårlig for oss som har angst hele døgnet.

Anonymkode: 846d2...cf5

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen forskjell på OCD og angst egentlig? Angst er irrasjonell frykt for helt alminnelige ting og det en trenger å lære er at verden ikke raser sammen dersom en ikke vasker hendene femogtyve ganger før en går ut eller at ikke hele verdens fokus er på akkurat deg når du stiger over dørterskelen. Altså: angst er en konstruert overreaksjon som behandles ved å lære at den kan beherskes.

Og nei: Jeg latterliggjør ikke angst - jeg vet veldig godt hva det er. Det største problemet med angst er at det invalidiserer personen som har det fullstendig og den eneste kuren er å på et eller annet vis lære å se at verden ikke er så farlig som angsten skal ha det til. Kampen mot sosial angst er en kamp jeg har kjempet hver dag hele mitt liv og de fleste dager vinner jeg og noen ganger vinner angsten. De gangene angsten vinner blir jeg fysisk syk slik at jeg må legge meg og psykisk nedfor fordi jeg tapte. 

Skrevet
Akkurat nå, Blondie65 skrev:

Er det noen forskjell på OCD og angst egentlig? Angst er irrasjonell frykt for helt alminnelige ting og det en trenger å lære er at verden ikke raser sammen dersom en ikke vasker hendene femogtyve ganger før en går ut eller at ikke hele verdens fokus er på akkurat deg når du stiger over dørterskelen. Altså: angst er en konstruert overreaksjon som behandles ved å lære at den kan beherskes.

Og nei: Jeg latterliggjør ikke angst - jeg vet veldig godt hva det er. Det største problemet med angst er at det invalidiserer personen som har det fullstendig og den eneste kuren er å på et eller annet vis lære å se at verden ikke er så farlig som angsten skal ha det til. Kampen mot sosial angst er en kamp jeg har kjempet hver dag hele mitt liv og de fleste dager vinner jeg og noen ganger vinner angsten. De gangene angsten vinner blir jeg fysisk syk slik at jeg må legge meg og psykisk nedfor fordi jeg tapte. 

Ja for jeg går og har konstant angst.  Det er ikke noen tid på døgnet jeg ikke kjenner angst. Jeg går jo derfor og eksponeres konstant så jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal eksponeres og bli frisk på 4 dager? Har man ocd eller fobi er jo dette noe man kan utsettes for og lære at ikke er farlig.

• Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet
7 minutter siden, Blondie65 skrev:

Problemet er at for noen så har de opplevd at verden ER så ille som angsten skal ha det til. NOEN mennesker er farlige. Og det er ikke lett å sortere ut hvilke eller trøste seg med at 95% er ufarlige. 

Gjest Blondie65
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja for jeg går og har konstant angst.  Det er ikke noen tid på døgnet jeg ikke kjenner angst. Jeg går jo derfor og eksponeres konstant så jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal eksponeres og bli frisk på 4 dager? Har man ocd eller fobi er jo dette noe man kan utsettes for og lære at ikke er farlig.

Det er vel ikke bare eksponering det er snakk om? Det er mestring også. Altså: gjøre ting på tross av angsten (eksponering) og se at det gikk bra selv om man fikk angst (mestring). Med OCD er dette "enklere" da en kan avlære tvangshandlingene. Ved annen angstlidelse må man lære seg å leve med angsten, lære avslapping og lære ignorering. Det handler om mestring i stor grad.

Og så skal man ikke glemme at det er bedring for 70 % av tilfellene. Altså ikke alle, men nok til at det er verdt å prøve. 

Gjest Blondie65
Skrevet
1 minutt siden, theTitanic skrev:

Problemet er at for noen så har de opplevd at verden ER så ille som angsten skal ha det til. NOEN mennesker er farlige. Og det er ikke lett å sortere ut hvilke eller trøste seg med at 95% er ufarlige. 

Dette har jeg ingen problemer med å forstå. Da har man et traume i tillegg som trigger angsten. Det er ikke sikkert at denne behandlingen er for dem med et traume. 

Skrevet
7 minutter siden, Blondie65 skrev:

Det er vel ikke bare eksponering det er snakk om? Det er mestring også. Altså: gjøre ting på tross av angsten (eksponering) og se at det gikk bra selv om man fikk angst (mestring). Med OCD er dette "enklere" da en kan avlære tvangshandlingene. Ved annen angstlidelse må man lære seg å leve med angsten, lære avslapping og lære ignorering. Det handler om mestring i stor grad.

Og så skal man ikke glemme at det er bedring for 70 % av tilfellene. Altså ikke alle, men nok til at det er verdt å prøve. 

Det er det jeg ikke skjønner. Jeg har jo angst hele tiden og vet jo at det går bra, men jeg har fortsatt angst. Mulig min engstelige personlighetsforstyrrelse er en kompliserende faktor. Jeg tror det er veldig bra for dem med spesifikke angstfylte tanker og å utfordre disse. :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg lurer på om dette hadde hjulpet meg. Det hadde vært interessant å prøve og jeg skulle ønske at de hadde dette tilbudet her. Tenk å bli frisk eller friskere i hvert fall på 4 dager.

Jeg har sosial angst og den er irrasjonell, og går på spesifikke situasjoner så jeg tenker at det kanskje kunne vært noe. Nesten så det høres for godt ut til å være sant. Jeg jobber med angsten nå, men det tar tid.

Anonymkode: 12aa9...12c

• Liker 2
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Står i artikkelen : "Om lag 10 prosent av befolkningen lider av panikkangst, en lidelse der du plutselig og uventet får anfall med intens frykt eller ubehag. Enda flere sliter med- eller har opplevd sosial angst, kronisk angst for en rekke dagligdagse situasjoner og andre menneskers bedømmelse. "
Så gjelder vel mer enn 'kun ocd og fobier'

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om dette hadde hjulpet meg. Det hadde vært interessant å prøve og jeg skulle ønske at de hadde dette tilbudet her. Tenk å bli frisk eller friskere i hvert fall på 4 dager.

Jeg har sosial angst og den er irrasjonell, og går på spesifikke situasjoner så jeg tenker at det kanskje kunne vært noe. Nesten så det høres for godt ut til å være sant. Jeg jobber med angsten nå, men det tar tid.

Anonymkode: 12aa9...12c

Høres for godt ut til at det er sant ja. Som nevnt,er jeg  overrasket over resultatene.Kjenner folk som har hatt sosial angst i over 30 år,tatt behandlinger,uten at det har hjulpet. At 4 dager med behandling skulle gjøre de 'friske',høres ut som en vidunderkur,men resultatene viser jo sitt.Får håpe dette tilbudet kommer flere steder i landet.

Annonse
Skrevet
30 minutter siden, Nettvenn skrev:

Står i artikkelen : "Om lag 10 prosent av befolkningen lider av panikkangst, en lidelse der du plutselig og uventet får anfall med intens frykt eller ubehag. Enda flere sliter med- eller har opplevd sosial angst, kronisk angst for en rekke dagligdagse situasjoner og andre menneskers bedømmelse. "
Så gjelder vel mer enn 'kun ocd og fobier'

Alt dette er jo ganske spesifikke ting som man kan konkret eksponeres for. Sosial fobi, ocd, panikklidelse og fobier er det nok kjempe bra for. 

Anonymkode: 47f7e...30d

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt dette er jo ganske spesifikke ting som man kan konkret eksponeres for. Sosial fobi, ocd, panikklidelse og fobier er det nok kjempe bra for. 

Anonymkode: 47f7e...30d

Ja,man kan eksponeres for de fleste typer angst.Som tidligere nevnt,er jeg overrasket over at feks sosial angst,som kan være omfattende,langvarig,for noen invalidiserende,hindre de fra å delta i arbeidslivet,kan gi så gode resultater etter kun 4 dager.Det er selvsagt positivt,håper flere får mulighet til å delta på dette.

Skrevet
2 timer siden, Nettvenn skrev:

Jeg ble overrasket over at 7 av 10 personer med angst, fortsatt er friske(2 år senere), etter denne behandlingen,som går over 4 dager.

https://finnmarkssykehuset.no/nyheter/bli-kvitt-angsten-pa-fire-dager?fbclid=IwAR2Z_uvrf5-r6cTA1o7ImdXi1aFDh1UcF8W0lzqKlEzeuKHBA6Fg6_h_py0

Ganske utrolig,flere burde kanskje få tilbud om denne behandlingen,med tanke på hvor mange som har denne sykdommen?

Det er ikke et tilbud for folk med helseangst. 

Anonymkode: 6c817...899

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke et tilbud for folk med helseangst. 

Helseangst,da tenker du på de som har angst for å bli syk?

Skrevet
38 minutter siden, Nettvenn skrev:

Helseangst,da tenker du på de som har angst for å bli syk?

Ja, eller som kjenner på fysiske smerter og plaget grunnet angst. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...