AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #1 Skrevet 10. november 2018 Jeg har en kollega som jeg vet sjefene ønsker å få vekk, og jeg forstår ikke hvorfor de ikke kan få han sparket. Han sluntrer mye unna jobben, er ofte borte fra jobb og gjør minst mulig når han er der og klager hele tiden. Han er ordentlig grisete og lager bare kvalm stemning. Han snakker bare om sex og damer og alt som hører til der, "truet" kolleger på spøk med å voldta dem, plukket og knipset kjønnshår på kolleger bla.. Jeg har ikke sett disse episodene da jeg ikke jobber så mye med han, så det er ikke noe jeg kan rapportere inn. Jeg kan bare oppfordre andre til å gjøre det. Noe har blitt sagt ifra om, men mye blir bare oversett. Et par episoder har den det gikk ut over spesifikt ikke ønsket at det skulle bli rapportert inn, antakelig fordi de føler skam. Sjefene er klar over hvordan han er. Hvor grovt må det egentlig bli før noen mister jobben sin? Anonymkode: b95ef...504 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #2 Skrevet 10. november 2018 Så lenge de ikke rapporterer episodene kan det pågå riktig så lenge. Man kan ikke sparke folk på bakgrunn av sladder. Anonymkode: 962e1...c24 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #3 Skrevet 10. november 2018 Dessverre skal det ganske mye til. 😞 Anonymkode: c3490...1d2
SunnivaOslo Skrevet 10. november 2018 #4 Skrevet 10. november 2018 Det kommer ann på hvordan dette takles. Noen ledere er ekstremt konfliktsky og tar bare en 5min prat med personen typ "ikke gjør sånn da" og det hjelper ikke. Andre ledere tar tak og innkaller til samtale,rapporterer inn osv og da kan det hjelpe. Mange sier "Det er så vanskelig", men når du spør dem om de har rapportert,gitt advarsler osv så kommer det frem at det har de som regel ikke. Hvis man skal bli kvitt sånne folk så trenger man en handlekraftig leder som tar ansvar, ikke en veik en som er livredd konflikter.
Gjest Karkta Skrevet 10. november 2018 #5 Skrevet 10. november 2018 Det er jo flere ting som du nevner her som de kan ta ham på. Men selvsagt må dette enten rapporteres inn, eller så må de selv ha bevis på unnasluntring når han er på jobb, være vitne til eposider mellom ansatte osv. Om han ofte er borte fra jobben uten grunn ( sykmelding/egenmelding ) kan de gi advarsler og dette vil da føre til at om han fortsetter å ikke gå på jobb uten dokumentasjon kan bli sparket. ( det er kun ved grove overtredelser av arbeidsansvaret man kan sparke noen på dagen ) Er ledelsen for konfliktsky hadde jeg samen med andre kollegaer gått videre til ledelsen over denne, jeg hadde også forsøkt å få andre kollegaer til å rapportere inn overtramp eller seksuell trakassering eller trusler av seksuell karakter ( dette er jo et lovbrudd! og kan meldes til politiet. ) Så hadde jeg gått til tillitsvalgt og sagt hvordan dette egentlig er, og fått denne til å ta ansvar for et godt og trygt arbeidsmiljø for ALLE ansatte og ikke bare en.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå