Midnattsol Skrevet 26. mars 2005 #1 Skrevet 26. mars 2005 Har noen en oppskrift på "sunne vafler" og vafler som ikke er så søte. Så på tv en dag hvor det ble laget vafler til lunsj og middag - som et måltid med f.eks røykalaks på, salat osv osv. Oppskrifter?
Usikker Skrevet 26. mars 2005 #2 Skrevet 26. mars 2005 Jeg bytter ut hvetemel med speltmel, og sukker med fruktose jeg. Og vips - så har jeg sunnere vafler
Gjest Hilde K S Skrevet 26. mars 2005 #3 Skrevet 26. mars 2005 Ca 4 dl fantasihvetemel 2 kolibriegg 1 dl sukker uten karbohydrater 5 dl tredobbelt skummet melk
Gjest Hilde K S Skrevet 26. mars 2005 #4 Skrevet 26. mars 2005 Ja. Dette røres altså sammen og mens du rører det sammen kan du tenke på at du spiser vafler. Kalorifattigt og knallgodt! Yummi.
Usikker Skrevet 26. mars 2005 #5 Skrevet 26. mars 2005 Og Hilde er i bøllehumør i dag Hvor kjøper man det fantasihvetemelet a :klø:
Thomasine Skrevet 26. mars 2005 #7 Skrevet 26. mars 2005 Ja, eller lage røre uten sukker, litt ekstra salt og bruke ca. 1/3 havregryn i. Da blir de grovere og passer fint som "lunsj-vafler"!!
Midnattsol Skrevet 26. mars 2005 Forfatter #10 Skrevet 26. mars 2005 Ja' date=' eller lage røre uten sukker, litt ekstra salt og bruke ca. 1/3 havregryn i. Da blir de grovere og passer fint som "lunsj-vafler"!! [/quote'] Flott, det skal jeg gjøre.
Gjest piaf Skrevet 27. mars 2005 #11 Skrevet 27. mars 2005 Har ikke prøvd det selv, men du kan kanskje også eksperimentere med bokhvetemel i vaflene? Bokhvetemel er både fiber- og næringsrikt, og inneholder så mye protein at det også kan erstatte noe av melken og eggene i vaffelrøra. Vi lager ofte bokhvetepannekaker, da består røra kun av 250 gram bokhvetemel, 7-8 dl vann, 1 toppet ts salt og 1 egg, men de må riktignok stekes med litt smør i panna for å smake riktig. Smaken av bokhvete er ganske markert, og passer best nettopp til salt fyll (jeg skriver mer om det på denne siden i middagstråden). Men lønnesirup er ikke så verst på, det heller...
Piglet Skrevet 27. mars 2005 #12 Skrevet 27. mars 2005 Jeg bruker kesam i vaflene mine. Så blir de saftige og gode, og med mindre fett. Men det er kanskje mere til desertvafler? Piglet
Midnattsol Skrevet 27. mars 2005 Forfatter #13 Skrevet 27. mars 2005 Supert piaf, det skal jeg prøve. Piglet, ja det gjør jeg også men det blir til dessertvafler som du sier. Men kjempelurt det også, og det med å erstatte sukker med fruktose.
Fibula Skrevet 27. mars 2005 #14 Skrevet 27. mars 2005 Jeg bytter ut nesten halvparten av hvetemelet med fin sammalt hvete og sukkeret med fruktose. Det blir mettende gode vafler, som hvertfall er litt sunnere...
kariannemor Skrevet 28. mars 2005 #15 Skrevet 28. mars 2005 blande fin og grov hvetemel egg melk litt margarin organo revet hvit ost så får du pizza-vafler! knall gode med litt ekstra ost på toppen! (selv om det kanskje ikke blir så sunt...)
ashera Skrevet 30. mars 2005 #16 Skrevet 30. mars 2005 Dette bringer desidert fram barndomstraumer. Jeg ønsket meg Mikke mus-kokeboka til jul en gang, og hve fikk jeg? ERNÆRINGSFYSIOLOG Marianne Røkkes "Glad mat for barn". Med oppskrift på politisk korrekte, sunne og jævligsmakende vafler med grovt mel. Det der har jeg aldri helt tilgitt opphavet. Uff!
Midnattsol Skrevet 30. mars 2005 Forfatter #17 Skrevet 30. mars 2005 :o Uffda! :trøste: Hadde nok blitt ganske snurt jeg også ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå