Gå til innhold

Pinnekjøtt a'la hellstrøm, noen som har prøvd? Hvordan lager du pinnekjøtt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.viafree.no/programmer/mat/tradisjonsrike-oppskrifter

Tenker da på pinnekjøttet, hvor han i stede for å dampe det med øl, eller oppå luksus poteter, nei så tar han å kokke suppe av pinnekjøttet. 
Er dette ærlig talt godt? Det får jo så vas smak av å være i vann i forhold til å dampe kjøttet, eller er det bare meg? 🤔

Selv har jeg funnet ut at det beste er å dampe pinnekjøtt på alkohol, whisky, øl eller cider (anbefales grovt). 😄 
Dette gir en ekstra mør og god smak, og nei det blir ikke noe prosent på kjøttet. 😅
Mest å anbefale til voksen julebord eller enslige voksne, bare sånn i tilfelle. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok.

Anonymkode: b510c...ebd

• Liker 1
Skrevet

Pinnekjøtt som Hellstrøm hvor det trekker i buljong er kjempe godt. Mulig det beste pinnekjøttet jeg har spist

Skrevet

Vi gjør det tradisjonelt: damping på rist av bjørkeved, med et lite innslag av unge bjørkekvister med bark i vannet (setter en ørliten smak). Hvis noen ikke er spesielt begeistret for smaken av fårefett, går det an å ha noen einerkvister i kokevannet. Men dette ødelegger jo for oss som faktisk liker den smaken, så da er det lurt å ha flere gryter, med og uten.

Når det bare er til meg, blir det stålrist med et lite innslag av unge bjørkekvister i vannet under rista.

Det aller viktigste er å få fatt i godt, urøkt pinnekjøtt, og vanne det jevnt ut (gjerne tre vann, snu litt på kjøttet - saltet legger seg nederst). Det er ikke alltid at dyrest er best. Er kjøttet uvanlig rødt i fargen, er det ofte nitritt som er årsaken. Aksepter at urøkt pinnekjøtt ikke er rødt i farge.

(Vil du ha røkt lammekjøtt, gå heller for røkt lammelår.)

Skrevet

Pinnekjøtt lager seg selv.  Vanner det ut i et døgn, bytter vann underveis en gang.  Legger noen pinner  eller en rist i bunnen av en kjele, fyller på litt vann og damper i ca 1,5 timer.  Grilles i ovnen i 10 min til slutt. Ferdig. 

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, MarianneE skrev:

Pinnekjøtt som Hellstrøm hvor det trekker i buljong er kjempe godt. Mulig det beste pinnekjøttet jeg har spist

Du har faktisk prøvd. 😮 
Var det på restaurant eller noen som ville prøve oppskriften hans? 
Hvordan er det i forhold til vanlig pinnekjøtt? Er smaken svakere eller sterkere? 
Oppriktig nysgjerrig. :) 

Skrevet
9 timer siden, Drakan skrev:

Du har faktisk prøvd. 😮 
Var det på restaurant eller noen som ville prøve oppskriften hans? 
Hvordan er det i forhold til vanlig pinnekjøtt? Er smaken svakere eller sterkere? 
Oppriktig nysgjerrig. :) 

Fikk det servert hos mamma og har laget det selv. Det smaker pinnekjøtt, men litt mer smakfullt mener jeg å huske. 

Skrevet
47 minutter siden, MarianneE skrev:

Fikk det servert hos mamma og har laget det selv. Det smaker pinnekjøtt, men litt mer smakfullt mener jeg å huske. 

seigere eller mørt? 
Er det litt som whisky/øl/cider damp metoden? (dette gir veldig god smak i forhold til vanlig, så har ikke kunne gått tilbake til vanlig dampet pinnekjøtt etter dette selv) o_O

Skrevet

Absolutt godt og mørt 

Skrevet
5 minutter siden, MarianneE skrev:

Absolutt godt og mørt 

Hvordan lagde du pinnekjøtt før? :) 

Skrevet

Røykt pinnekjøtt frå Voss, som dampes over stålrist til det er ferdig. Kjøttet vannes ut natta før, skifter vann på morgenen. Dampes til det er ferdig. 

Anonymkode: a14ee...998

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Drakan skrev:

Hvordan lagde du pinnekjøtt før? :) 

Tradisjonell måte med damping over trepinner. 

Pinnekjøtt fra Hellstrøm skal jo ikke kokes i vann, men det skal trekke i buljong du lager selv. Verdt et forsøk!

Skrevet

Koker det og skjerper det i ovnen etterpå. Damping gir det verste resultatet. 

Anonymkode: 8463b...2d4

Skrevet

Jeg har spist det på Hellstrøm måten. Syntes smaken ble tam og kjedelig. Sikkert godt for de som egentlig ikke liker pinnekjøtt. 

Anonymkode: 94470...600

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, MarianneE skrev:

Tradisjonell måte med damping over trepinner. 

Pinnekjøtt fra Hellstrøm skal jo ikke kokes i vann, men det skal trekke i buljong du lager selv. Verdt et forsøk!

hm... men på videoen, så lar han det jo koke, eller? 🤔
Om det bare skal trekke, så kan man kanskje vannet det i buljong kraft før man damper det, men høres litt ut som det ville ødelagt smakken. 😊 
Er litt skeptisk til hellstrøms metode, kan hende jeg prøver det en dag i jula siden jeg har en del pinnekjøtt :) 

Tror jeg holder meg til min metode på julaften, men veldig nysgjerrig hva andre tenker om hellstrøms metode og hvordan folk til vanlig gjør pinnekjøtt. :) 

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har spist det på Hellstrøm måten. Syntes smaken ble tam og kjedelig. Sikkert godt for de som egentlig ikke liker pinnekjøtt. 

Anonymkode: 94470...600

Fulgte du/andre oppskriften perfekt? 🤔

Hvordan lager du pinnekjøtt til vanlig? Og ville du lagd/spist pinnekjøtt a'la hellstrøm igjen? :) 

Skrevet

Jeg har ikke prøvd Hellstrøm metoden. Tror jeg foretrekker å dampe det med bjørkekvister som jeg alltid har gjort det.

Anonymkode: 6283c...ef2

• Liker 1
Skrevet

Damper i 1,5 time? Jeg bruker gjerne 3-5 timer, avhengig av mengde.. 1,5 kilo, gjerne opp mot 3 timer.. Dere andre?

Anonymkode: 4946b...1ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...