Drakan Skrevet 10. november 2018 #1 Skrevet 10. november 2018 https://www.viafree.no/programmer/mat/tradisjonsrike-oppskrifter Tenker da på pinnekjøttet, hvor han i stede for å dampe det med øl, eller oppå luksus poteter, nei så tar han å kokke suppe av pinnekjøttet. Er dette ærlig talt godt? Det får jo så vas smak av å være i vann i forhold til å dampe kjøttet, eller er det bare meg? 🤔 Selv har jeg funnet ut at det beste er å dampe pinnekjøtt på alkohol, whisky, øl eller cider (anbefales grovt). 😄 Dette gir en ekstra mør og god smak, og nei det blir ikke noe prosent på kjøttet. 😅 Mest å anbefale til voksen julebord eller enslige voksne, bare sånn i tilfelle. 2
MarianneE Skrevet 10. november 2018 #3 Skrevet 10. november 2018 Pinnekjøtt som Hellstrøm hvor det trekker i buljong er kjempe godt. Mulig det beste pinnekjøttet jeg har spist
T-Rex Skrevet 10. november 2018 #4 Skrevet 10. november 2018 Vi gjør det tradisjonelt: damping på rist av bjørkeved, med et lite innslag av unge bjørkekvister med bark i vannet (setter en ørliten smak). Hvis noen ikke er spesielt begeistret for smaken av fårefett, går det an å ha noen einerkvister i kokevannet. Men dette ødelegger jo for oss som faktisk liker den smaken, så da er det lurt å ha flere gryter, med og uten. Når det bare er til meg, blir det stålrist med et lite innslag av unge bjørkekvister i vannet under rista. Det aller viktigste er å få fatt i godt, urøkt pinnekjøtt, og vanne det jevnt ut (gjerne tre vann, snu litt på kjøttet - saltet legger seg nederst). Det er ikke alltid at dyrest er best. Er kjøttet uvanlig rødt i fargen, er det ofte nitritt som er årsaken. Aksepter at urøkt pinnekjøtt ikke er rødt i farge. (Vil du ha røkt lammekjøtt, gå heller for røkt lammelår.)
Djungelvrål Skrevet 10. november 2018 #5 Skrevet 10. november 2018 Pinnekjøtt lager seg selv. Vanner det ut i et døgn, bytter vann underveis en gang. Legger noen pinner eller en rist i bunnen av en kjele, fyller på litt vann og damper i ca 1,5 timer. Grilles i ovnen i 10 min til slutt. Ferdig. 1
Drakan Skrevet 10. november 2018 Forfatter #6 Skrevet 10. november 2018 5 timer siden, MarianneE skrev: Pinnekjøtt som Hellstrøm hvor det trekker i buljong er kjempe godt. Mulig det beste pinnekjøttet jeg har spist Du har faktisk prøvd. 😮 Var det på restaurant eller noen som ville prøve oppskriften hans? Hvordan er det i forhold til vanlig pinnekjøtt? Er smaken svakere eller sterkere? Oppriktig nysgjerrig.
MarianneE Skrevet 11. november 2018 #7 Skrevet 11. november 2018 9 timer siden, Drakan skrev: Du har faktisk prøvd. 😮 Var det på restaurant eller noen som ville prøve oppskriften hans? Hvordan er det i forhold til vanlig pinnekjøtt? Er smaken svakere eller sterkere? Oppriktig nysgjerrig. Fikk det servert hos mamma og har laget det selv. Det smaker pinnekjøtt, men litt mer smakfullt mener jeg å huske.
Drakan Skrevet 11. november 2018 Forfatter #8 Skrevet 11. november 2018 47 minutter siden, MarianneE skrev: Fikk det servert hos mamma og har laget det selv. Det smaker pinnekjøtt, men litt mer smakfullt mener jeg å huske. seigere eller mørt? Er det litt som whisky/øl/cider damp metoden? (dette gir veldig god smak i forhold til vanlig, så har ikke kunne gått tilbake til vanlig dampet pinnekjøtt etter dette selv) o_O
Drakan Skrevet 11. november 2018 Forfatter #10 Skrevet 11. november 2018 5 minutter siden, MarianneE skrev: Absolutt godt og mørt Hvordan lagde du pinnekjøtt før?
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #11 Skrevet 11. november 2018 Røykt pinnekjøtt frå Voss, som dampes over stålrist til det er ferdig. Kjøttet vannes ut natta før, skifter vann på morgenen. Dampes til det er ferdig. Anonymkode: a14ee...998 1
MarianneE Skrevet 11. november 2018 #12 Skrevet 11. november 2018 4 timer siden, Drakan skrev: Hvordan lagde du pinnekjøtt før? Tradisjonell måte med damping over trepinner. Pinnekjøtt fra Hellstrøm skal jo ikke kokes i vann, men det skal trekke i buljong du lager selv. Verdt et forsøk!
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #13 Skrevet 11. november 2018 Koker det og skjerper det i ovnen etterpå. Damping gir det verste resultatet. Anonymkode: 8463b...2d4
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #14 Skrevet 11. november 2018 Jeg har spist det på Hellstrøm måten. Syntes smaken ble tam og kjedelig. Sikkert godt for de som egentlig ikke liker pinnekjøtt. Anonymkode: 94470...600 1
Drakan Skrevet 11. november 2018 Forfatter #15 Skrevet 11. november 2018 12 timer siden, MarianneE skrev: Tradisjonell måte med damping over trepinner. Pinnekjøtt fra Hellstrøm skal jo ikke kokes i vann, men det skal trekke i buljong du lager selv. Verdt et forsøk! hm... men på videoen, så lar han det jo koke, eller? 🤔 Om det bare skal trekke, så kan man kanskje vannet det i buljong kraft før man damper det, men høres litt ut som det ville ødelagt smakken. 😊 Er litt skeptisk til hellstrøms metode, kan hende jeg prøver det en dag i jula siden jeg har en del pinnekjøtt Tror jeg holder meg til min metode på julaften, men veldig nysgjerrig hva andre tenker om hellstrøms metode og hvordan folk til vanlig gjør pinnekjøtt. 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har spist det på Hellstrøm måten. Syntes smaken ble tam og kjedelig. Sikkert godt for de som egentlig ikke liker pinnekjøtt. Anonymkode: 94470...600 Fulgte du/andre oppskriften perfekt? 🤔 Hvordan lager du pinnekjøtt til vanlig? Og ville du lagd/spist pinnekjøtt a'la hellstrøm igjen?
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #16 Skrevet 12. november 2018 Jeg har ikke prøvd Hellstrøm metoden. Tror jeg foretrekker å dampe det med bjørkekvister som jeg alltid har gjort det. Anonymkode: 6283c...ef2 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #17 Skrevet 12. november 2018 Damper i 1,5 time? Jeg bruker gjerne 3-5 timer, avhengig av mengde.. 1,5 kilo, gjerne opp mot 3 timer.. Dere andre? Anonymkode: 4946b...1ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå