Drakan Skrevet 10. november 2018 #1 Skrevet 10. november 2018 Så... jeg starter å tenke, jeg vil lage sjokolade fra grunn av til jul. Etter alle sakene om kake i avisene, så har jeg tenkt litt at jeg vil bli flinkere til å lage sjokolade figurer. Problemet er... når jeg lager sjokolade fra grunnen av, så funker det ikke helt, smaken blir ikke helt bra selv om jeg har laget sjokolade perfekt. Noen som har en god oppskrift på sukkerfri sjokolade? Jeg kan kjøpe rimelig kokesjokolade og lage figur av, men det hadde vært fint om jeg kunne lage fra grunnen av. Vet ikke helt, har lyst å lage noe fint som ikke er så farlig for meg når det gjelder migrene. Om jeg kan mestre hjemmelaget sjokolade i smak hadde det vært fantastisk 😍 Generelt har det smakt greit om jeg mikser inn nøtter og lager sjokolade kuler. Håper noen har en god og enkel oppskrift de vil dele. Har lyst å lage en perfekt smakende sjokolade drage til en kake i jul 😍 Lage figurer oppå en kake, reinsdyr, kanskje trær som jeg kan male med konditor farger 😍 Jeg vil mestre sjokolade. Kanskje også et alternativ til melkepulver, om noen vet. Tåler ikke melk så godt. 🤔 1
mercury_ Skrevet 10. november 2018 #2 Skrevet 10. november 2018 Forstår jeg rett at du har tenkt å kjøpe kakaofrukt for så å la kakaobønnene gjære, tørke, så røste og male, og valse? Tror ikke det er noen som produserer sjokolade hjemme på sitt eget kjøkken... Det jeg vil anbefale er å kjøpe veldig mørk sjokolade, over 70% kakao, da er det veldig lite sukker i. Og så lære deg å temperere sjokoladen, les deg opp på det da kan du fremstille helt utrolige figurer og kreasjoner. 2
Drakan Skrevet 10. november 2018 Forfatter #3 Skrevet 10. november 2018 35 minutter siden, mercury_ skrev: Forstår jeg rett at du har tenkt å kjøpe kakaofrukt for så å la kakaobønnene gjære, tørke, så røste og male, og valse? Tror ikke det er noen som produserer sjokolade hjemme på sitt eget kjøkken... Det jeg vil anbefale er å kjøpe veldig mørk sjokolade, over 70% kakao, da er det veldig lite sukker i. Og så lære deg å temperere sjokoladen, les deg opp på det da kan du fremstille helt utrolige figurer og kreasjoner. Jeg har da laget sjokolade hjemme flere ganger Problemet er at jeg ikke får helt smakken til å sitte. Nei, kjøper ikke kakaobønner, men kakaosmør og kakaomasse. Man kan så klart lage med kakaobønner også, men det er litt vanskeligere, og jeg er ikke en ekspert. ^_^' Derfor håper jeg noen kan hjelpe med en bedre oppskrift en den jeg har Vil lage velsmakende sjokolade som jeg vet hva som er i ^_^ 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #4 Skrevet 10. november 2018 Her lager de det bare med smeltet sjokolade (lys og eller mørk) https://www.klikk.no/hvordantv/mat/kaker/hvordan-lage-sjokoladehjerter-og-blomster-selv-3070223 Kan du finne ferdige sjokolader som du liker, og smelte disse @Drakan? Anonymkode: 15ee8...84b
Drakan Skrevet 10. november 2018 Forfatter #5 Skrevet 10. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Her lager de det bare med smeltet sjokolade (lys og eller mørk) https://www.klikk.no/hvordantv/mat/kaker/hvordan-lage-sjokoladehjerter-og-blomster-selv-3070223 Kan du finne ferdige sjokolader som du liker, og smelte disse @Drakan? Anonymkode: 15ee8...84b Har en konditor butikk jeg har brukt som selger sjokolade i mengde jeg kan lage figurer av, så det er ikke det dette handler om. Tenker mer en bedre oppskrift på sunn sjokolade 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #6 Skrevet 10. november 2018 2 minutter siden, Drakan skrev: Har en konditor butikk jeg har brukt som selger sjokolade i mengde jeg kan lage figurer av, så det er ikke det dette handler om. Tenker mer en bedre oppskrift på sunn sjokolade Kanskje du kan finne en oppskrift på engelsk på youtube? Her er en dame som lager sjokolade fra bunnen Anonymkode: 15ee8...84b
Drakan Skrevet 10. november 2018 Forfatter #7 Skrevet 10. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje du kan finne en oppskrift på engelsk på youtube? Her er en dame som lager sjokolade fra bunnen Anonymkode: 15ee8...84b Hun bruker sukker, har sett henne før, før jeg fant den oppskriften jeg følger nå Ganske lik min oppskrift nå. Takk 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #8 Skrevet 10. november 2018 Akkurat nå, Drakan skrev: Hun bruker sukker, har sett henne før, før jeg fant den oppskriften jeg følger nå Ganske lik min oppskrift nå. Takk Ok Kanskje en av de andre har en oppskrift som er slik som du ønsker? Søkeresultat uten sukker: https://www.youtube.com/results?search_query=homemade+chocolate+without+sugar https://www.youtube.com/results?search_query=homemade+dark+chocolate+without+sugar Anonymkode: 15ee8...84b
Drakan Skrevet 10. november 2018 Forfatter #11 Skrevet 10. november 2018 Takk for svar folkens Har funnet et alternativ på egen hånd når det gjelder melk, vegansk kokosmelk pulver. Tror det finnes flere varianter også. Så er det bare å finne en måte å gjøre smaken perfekt på. Hadde vært flott om det fantes et sjokolade kurs, kanskje jeg kunne lært hva man kan gjøre for å bedre smaken. Ikke sikker jeg forstår hvorfor smaken ikke blir 100%, kan være jeg bare er så vandt til sukker i sjokolade at det er det som skaper den rare smaken for min del. 😅 Spesielt siden det virker som oppskriftene er omtrent som den jeg følger 🙊 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #12 Skrevet 10. november 2018 9 minutter siden, Drakan skrev: Takk for svar folkens Har funnet et alternativ på egen hånd når det gjelder melk, vegansk kokosmelk pulver. Tror det finnes flere varianter også. Så er det bare å finne en måte å gjøre smaken perfekt på. Hadde vært flott om det fantes et sjokolade kurs, kanskje jeg kunne lært hva man kan gjøre for å bedre smaken. Ikke sikker jeg forstår hvorfor smaken ikke blir 100%, kan være jeg bare er så vandt til sukker i sjokolade at det er det som skaper den rare smaken for min del. 😅 Spesielt siden det virker som oppskriftene er omtrent som den jeg følger 🙊 Lykke til Anonymkode: 15ee8...84b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå