AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #1 Skrevet 10. november 2018 Kollegaen min kom tilbake på jobb i dag etter å ha vært borte fra jobb tirsdag til torsdag. Hun så sliten ut og jeg spurte henne om formen var grei. Joda, hun var frisk og i grei form, men trøtt og sliten, da katten hennes har vært borte siden mandag kveld og hun er så bekymra. Fortalte at hun hadde brukt de tre dagene hun hadde vært hjemme til å lete etter katten, uten resultat. "Å, så du har ikke vært syk?" "Bare av bekymring for pus," var svaret. Er det lov å bruke egenmelding for å få fri til å lete etter katten sin? Er det bare jeg som synes det er en smule spesielt? Anonymkode: 12472...71d
herremann Skrevet 10. november 2018 #2 Skrevet 10. november 2018 https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/egenmelding Egenmelding betyr at du melder fra til arbeidsgiveren om at du ikke kan arbeide på grunn av sykdom eller skade uten å legge frem legeerklæring. 4
Populært innlegg Skilpadden Skrevet 10. november 2018 Populært innlegg #3 Skrevet 10. november 2018 Jeg synes ikke du har noe med hva hun bruker egenmeldingen til. Dessuten forstår jeg båndet man knytter til sine dyr, og hjelpesløsheten man føler når dyret er borte. En gang var min borte, og da klarte jeg hverken å sove eller spise. Alt jeg kunne var å lete etter henne. 64
Rotemor Skrevet 10. november 2018 #4 Skrevet 10. november 2018 Nei, det er ikke lov. Men du gjør lurt i å ikke blande deg. 30
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #5 Skrevet 10. november 2018 Takk for svar. Jeg har hund selv, så jeg vet hvordan det er å være knyttet til et dyr. Men jeg synes allikevel det er ganske spesielt å bruke egenmelding for å være hjemme fra jobb i tre dager for å lete etter katten. Særlig siden vi allerede var tynt bemannet denne uken pga ferieavvikling og en sykemelding, noe hun var fullstending klar over. Vet ikke hvor mange hun har fortalt den egentlige grunnen til at hun var hjemme til, om det bare er meg eller flere, noe som gjør at jeg ikke har lyst til å gå til sjefen med saken. Om det er bare meg som vet det vil hun jo vite hvem som har sladret og det blir garantert bråk... TS Anonymkode: 12472...71d 5
Rotemor Skrevet 10. november 2018 #6 Skrevet 10. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Jeg har hund selv, så jeg vet hvordan det er å være knyttet til et dyr. Men jeg synes allikevel det er ganske spesielt å bruke egenmelding for å være hjemme fra jobb i tre dager for å lete etter katten. Særlig siden vi allerede var tynt bemannet denne uken pga ferieavvikling og en sykemelding, noe hun var fullstending klar over. Vet ikke hvor mange hun har fortalt den egentlige grunnen til at hun var hjemme til, om det bare er meg eller flere, noe som gjør at jeg ikke har lyst til å gå til sjefen med saken. Om det er bare meg som vet det vil hun jo vite hvem som har sladret og det blir garantert bråk... TS Anonymkode: 12472...71d Det er umoralskt og svært kostbart for bedrifter at folk skulker på den måten. Men la nå det stå for hennes regning. Ikke lurt å blande seg i slikt.. 17
Alice123 Skrevet 10. november 2018 #7 Skrevet 10. november 2018 3 minutter siden, Rotemor skrev: Det er umoralskt og svært kostbart for bedrifter at folk skulker på den måten. Men la nå det stå for hennes regning. Ikke lurt å blande seg i slikt.. Jeg er enig dette. Jeg har hund selv og vet hvordan man blir knyttet til dyr (og hvor bekymret man blir når de er borte), men å ta ut egenmelding for å lete??? Jeg er enig i at det kollegaen din gjorde er feil og umoralskt (og litt loco), men for din egen skyld burde du ikke blande deg. Er hun der at hun bruker egenmelding for å lete etter katten sin gjør hun nok mye annet som også er kritikkverdig. Forhåpentligvis er hun allerede på radaren til sjefen. 9
SoWhat? Skrevet 10. november 2018 #8 Skrevet 10. november 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Jeg har hund selv, så jeg vet hvordan det er å være knyttet til et dyr. Men jeg synes allikevel det er ganske spesielt å bruke egenmelding for å være hjemme fra jobb i tre dager for å lete etter katten. Særlig siden vi allerede var tynt bemannet denne uken pga ferieavvikling og en sykemelding, noe hun var fullstending klar over. Vet ikke hvor mange hun har fortalt den egentlige grunnen til at hun var hjemme til, om det bare er meg eller flere, noe som gjør at jeg ikke har lyst til å gå til sjefen med saken. Om det er bare meg som vet det vil hun jo vite hvem som har sladret og det blir garantert bråk... TS Anonymkode: 12472...71d Greit at du reagerer, men la nå vær med å tenke på og løpe til sjefen! Herregud disse sladretendenaene! Du kunne faktisk ha sagt hva du mente til henne selv om det opprørte deg så fælt. Men bedre å gå bak ryggen å "rapportere"? Det er bare så slett moral. For å være ærlig. 28
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #9 Skrevet 10. november 2018 Jeg ville tilfeldig tatt det opp neste gang dere var sammen med sjefen. "Har du funnet katten ennå?" og latt samtalen gå av seg selv derfra. Jeg hadde blitt sur om min kollega gjorde dette, når kollegaer er borte fra jobb så er det mer jobb på oss andre og jeg skal ikke måtte slite meg ut fordi nevnte kollega ikke eier arbeidsmoral Anonymkode: 087ef...f64 6
SoWhat? Skrevet 10. november 2018 #10 Skrevet 10. november 2018 6 minutter siden, Alice123 skrev: Jeg er enig dette. Jeg har hund selv og vet hvordan man blir knyttet til dyr (og hvor bekymret man blir når de er borte), men å ta ut egenmelding for å lete??? Jeg er enig i at det kollegaen din gjorde er feil og umoralskt (og litt loco), men for din egen skyld burde du ikke blande deg. Er hun der at hun bruker egenmelding for å lete etter katten sin gjør hun nok mye annet som også er kritikkverdig. Forhåpentligvis er hun allerede på radaren til sjefen. Ja, det er klart. Gjør hun en ting dere synd er merkelig, så gjør hun sikkert mye annet kritikkverdig og er på sjefens radar. Hva slags mennesker er sånne som deg? Snakk om å spekulere og anta drama. Uff:-D må bare le. Kan bare ikke gjøre annet. 4
SoWhat? Skrevet 10. november 2018 #11 Skrevet 10. november 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville tilfeldig tatt det opp neste gang dere var sammen med sjefen. "Har du funnet katten ennå?" og latt samtalen gå av seg selv derfra. Jeg hadde blitt sur om min kollega gjorde dette, når kollegaer er borte fra jobb så er det mer jobb på oss andre og jeg skal ikke måtte slite meg ut fordi nevnte kollega ikke eier arbeidsmoral Anonymkode: 087ef...f64 Jepp. Gjør ting på en slu og utspekulert måte. Det er veien å gå. 11
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #12 Skrevet 10. november 2018 Akkurat nå, SoWhat? skrev: Jepp. Gjør ting på en slu og utspekulert måte. Det er veien å gå. Jepp! Kollega er slu og utspekulert, bare rett og rimelig at jeg er det tilbake. Anonymkode: 087ef...f64 1
SoWhat? Skrevet 10. november 2018 #13 Skrevet 10. november 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jepp! Kollega er slu og utspekulert, bare rett og rimelig at jeg er det tilbake. Anonymkode: 087ef...f64 Vil ikke kalle henne det. Men at du er en kameleon som skifter farge etter omgivelsene, så er du uansett lite pålitelig. 12
Alice123 Skrevet 10. november 2018 #14 Skrevet 10. november 2018 2 minutter siden, SoWhat? skrev: Ja, det er klart. Gjør hun en ting dere synd er merkelig, så gjør hun sikkert mye annet kritikkverdig og er på sjefens radar. Hva slags mennesker er sånne som deg? Snakk om å spekulere og anta drama. Uff:-D må bare le. Kan bare ikke gjøre annet. Ta ta ut egenmelding for å lete etter katten sin er ikke merkelig, det er umoralsk og vitner om dårlig arbeidsmoral. Jeg antar at kollegaens dårlige arbeidsmoral kommer frem på flere måter. 5
SoWhat? Skrevet 10. november 2018 #15 Skrevet 10. november 2018 Akkurat nå, Alice123 skrev: Ta ta ut egenmelding for å lete etter katten sin er ikke merkelig, det er umoralsk og vitner om dårlig arbeidsmoral. Jeg antar at kollegaens dårlige arbeidsmoral kommer frem på flere måter. Hvorfor antar du det? Skal man alltid dømme mennesker etter en handling? 9
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #16 Skrevet 10. november 2018 16 minutter siden, SoWhat? skrev: Vil ikke kalle henne det. Men at du er en kameleon som skifter farge etter omgivelsene, så er du uansett lite pålitelig. Jeg er uenig. Anonymkode: 087ef...f64
SoWhat? Skrevet 10. november 2018 #17 Skrevet 10. november 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er uenig. Anonymkode: 087ef...f64 I hva?? 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #18 Skrevet 10. november 2018 2 minutter siden, SoWhat? skrev: I hva?? I at skulkende kollega ikke er slu og utspekulert og at jeg er lite pålitelig. Kollega har utnyttet systemet og jukset til seg lønn hun ikke burde få. Jeg har i dette tilfelle vært på jobb og gjort det jeg skal. Synes du det er greit å bruke 3 dagers egenmelding for å lete etter en katt? Anonymkode: 087ef...f64 7
SoWhat? Skrevet 10. november 2018 #19 Skrevet 10. november 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: I at skulkende kollega ikke er slu og utspekulert og at jeg er lite pålitelig. Kollega har utnyttet systemet og jukset til seg lønn hun ikke burde få. Jeg har i dette tilfelle vært på jobb og gjort det jeg skal. Synes du det er greit å bruke 3 dagers egenmelding for å lete etter en katt? Anonymkode: 087ef...f64 Jeg syns ikke noe om at hun brukte egenmeldingen til det. Men jeg syns at en som kollega da sier hva en mener om det direkte til vedkommende. Istedenfor å løpe til sjefen og sladre, og istedenfor å være sleip å antyde det mens sjefen hører på! Fatter ikke hvorfor dere må være så jævli feige? Kan dere ikke ta litt tak i ting selv? Om en hadde guts nok til å si hva en mente til henne, så hadde hun muligens tatt det til seg. Hadde hun ikke, så hadde en ihvertfall oppført seg voksent og realt! 10
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #20 Skrevet 10. november 2018 1 minutt siden, SoWhat? skrev: Jeg syns ikke noe om at hun brukte egenmeldingen til det. Supert. Da er vi enig om det. God natt. Anonymkode: 087ef...f64
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå