AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #1 Skrevet 9. november 2018 Jeg bor i et kollektiv sammen med tre andre. Vi har alle separate kontrakter. Huseier er et utleieselskap - det er ikke slik at vi f.eks. bor i huseiers kjellerleilighet. I kontrakten min står det at "partene har avtalt at leietaker har en ensidig rett til å si opp med 3 måneders skriflig varsel til fralytting den siste i måneden, dog først etter 12 måneder". Det står også i kontrakten at leieforholdet varer i tre år (det er spesifisert konkrete datoer i kontrakten). Det jeg lurer på er om denne "bindingstiden" på 12 måneder er gyldig? Er det husleieloven § 9-3 som kommer inn her? Anonymkode: e6433...b43
Chablis Skrevet 9. november 2018 #2 Skrevet 9. november 2018 De kan ikke tvinge deg til å bo der i 12 måneder men de kan holde deg ansvarlig for betaling av husleie i 12 måneder. Dersom det ikke er spesifisert så kan du evt fremleie.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #3 Skrevet 10. november 2018 Du kan si opp etter 12 med, men da har du 3 mnd oppsigelsestid. Denne oppsigelsesretten er det kun du som har, du kan ikke bli sagt opp av huseier. Etter 3 år er leieforholdet over og du må enten fornye kontrakten eller flytte. Bindingstiden på 12 med er gyldig ja. Anonymkode: 3786d...652
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #4 Skrevet 10. november 2018 6 hours ago, AnonymBruker said: Du kan si opp etter 12 med, men da har du 3 mnd oppsigelsestid. Denne oppsigelsesretten er det kun du som har, du kan ikke bli sagt opp av huseier. Etter 3 år er leieforholdet over og du må enten fornye kontrakten eller flytte. Bindingstiden på 12 med er gyldig ja. Anonymkode: 3786d...652 Betyr det at jeg først kan si opp etter 12 måneder, og at det så løper en oppsigelsestid på tre måneder? Eller kan jeg si opp etter 9 måneder, slik at jeg da flytter ut etter 12 måneder? Anonymkode: e6433...b43
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #5 Skrevet 10. november 2018 Du kan jo ta det opp med selskapet som leier ut, men ofte er det jo praktisk med inn og utflytting ila sommeren, så virker jo litt rart om de vil tvinge deg til å ha ansvaret til september, når det er vanskeligere å få inn nye. Anonymkode: 54953...700
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #6 Skrevet 10. november 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Betyr det at jeg først kan si opp etter 12 måneder, og at det så løper en oppsigelsestid på tre måneder? Eller kan jeg si opp etter 9 måneder, slik at jeg da flytter ut etter 12 måneder? Anonymkode: e6433...b43 Om kontrakten er formulert slik du har skrevet det i hovedinnlegget er det først etter 12 måneder du kan si opp, og da kommer oppsigelsestiden i tillegg. Anonymkode: 3786d...652
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #7 Skrevet 10. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Betyr det at jeg først kan si opp etter 12 måneder, og at det så løper en oppsigelsestid på tre måneder? Eller kan jeg si opp etter 9 måneder, slik at jeg da flytter ut etter 12 måneder? Anonymkode: e6433...b43 Ja, takk, begge deler. Du kan også si opp dagen etter signering og betale i 12 mnd. uten å bo der. Altså du kan si opp når du vil, men du må betale leie i minst 12 mnd. Anonymkode: 19db8...b39
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå