AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #1 Skrevet 9. november 2018 Hei! Jeg har ikke blitt oppvokst med fisk foruten makrell i tomat og findus sine fiskeretter fra kjøledisken. Nå i senere tid klarer jeg å få ned sei og torsk, men rød fisk er helt umulig. Særlig laks synes jeg får en ufattelig ekkel lukt og smak, men vil gjerne lære meg å like. Så vil egentlig bare høre om dere har noen sinnsykt gode laks/ørret/annen type fiskerett som jeg kan prøve ut. Er lite kresen i matveien ellers, så godt tilbehør verdsettes. Anonymkode: 9f499...823
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #3 Skrevet 9. november 2018 Er i samme situasjon selv. Jeg brekker meg av smaken av laks. Helt grusom smak.. Anonymkode: 01063...344
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #4 Skrevet 10. november 2018 Det viktigste med fisk er at den er fersk. Jeg anbefaler å handle i en virkelig god fiskebutikk, og spørre etter fangstdato. Når det gjelder laks spiser jeg selv ikke noe annet enn salma, og villaks i sesongen. Med salma er trikset å la den være litt rå i midten, da smaker den best. Generelt er det også avgjørende å tilberede fisk slik at den blir akkurat gjennomstekt/ovnsbakt, slikt at den er saftig og ikke tørr.Timing er mye mer kritisk enn med kjøtt. Man må øve og prøve seg fram, rett og slett. Anonymkode: bb647...631 5
Husholdning1 Skrevet 10. november 2018 #5 Skrevet 10. november 2018 Jeg aynes fisken blir best ved å panere den i en blanding av mel og krydder, og deretter steke den på panne. Men hvis du ikke liker fisk så er det lite poeng i å presse det i seg.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #6 Skrevet 10. november 2018 Ulike marineringer vil endre smaken litt. Det enkleste er rett og slett soyasaus, eller ferdigkjøpte grillmarinader. Anonymkode: 37c5d...dc1
Lill3My Skrevet 10. november 2018 #7 Skrevet 10. november 2018 Hva med ting som fiskekaker, hvor fisken i seg selv ikke er like fremtredende!? Lofoten og Fiskemannen har gode alternativer med 80+% fisk. Du kan feks steke spise dem i pitabrød, sammen med litt løk, salat, ost ol som du vet du liker. Du kan spise dem sammen med kokte grønnsaker du liker, og potetmos... eller i burgerbrød/rundstykke. Laks /ørret - spis sammen med noe du liker, som feks bacon, min mor pleide p tvinne bacon rundt laksefilet før hun stekte i ovnen sammen med rotgrønnsaker. Laks og ørrest smaker forresten veldig godt sammen med pesto pg pasta! Da kan du igjen bruke ingredienser du vet du liker sammen med fisken. Grønnsakar, spinat, pasta, løk, osv... omelett med røkt laks eller salmalaks er også MAGISK! Fiskesuppe! Bruk de fiskeproduktene du liker, og prøv deg gradvis frem med andre typer. Reker, skjell, hvot fisk, fet fisk. Spis med gode rundstykker til Om du ikke liker fet fisk som laks og lrret, kan du kanskje prøve sei eller torsk? 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #8 Skrevet 10. november 2018 Jeg elsker fisk, men laks minst. Liker ikke den smaken spesielt. Ørret er litt mildere. Anonymkode: bd69c...c8f 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #9 Skrevet 10. november 2018 Ja, øv deg på ørret i stedet for laks. Anonymkode: f62be...13b 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #10 Skrevet 10. november 2018 2 timer siden, Husholdning1 skrev: Jeg aynes fisken blir best ved å panere den i en blanding av mel og krydder, og deretter steke den på panne. Men hvis du ikke liker fisk så er det lite poeng i å presse det i seg. Ja panering av sei og torsk synes jeg er godt. Det er jo så viktig å få i seg fisk pga vitaminene og mineralene, så vil gjerne utvide horisonten litt. Enda usikker på om jeg noensinne kommer til å få sansen for laks, men jeg kan hvertfall prøve ut litt forskjellig, samt prøve meg litt mer ut med hvit fisk(siden jeg synes det er ok). Anonymkode: 9f499...823
Jytte Skrevet 10. november 2018 #11 Skrevet 10. november 2018 (endret) 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har ikke blitt oppvokst med fisk foruten makrell i tomat og findus sine fiskeretter fra kjøledisken. Nå i senere tid klarer jeg å få ned sei og torsk, men rød fisk er helt umulig. Særlig laks synes jeg får en ufattelig ekkel lukt og smak, men vil gjerne lære meg å like. Så vil egentlig bare høre om dere har noen sinnsykt gode laks/ørret/annen type fiskerett som jeg kan prøve ut. Er lite kresen i matveien ellers, så godt tilbehør verdsettes. Anonymkode: 9f499...823 Det er ikke alle som liker laks. Hvis du salter laksen selv og helst da villaks, kan du bruke den til eggerøre for eksempel. Det er enkelt å salte laks. Jeg gjør det alltid når laksefileten så vidt har tint ytterst, strør havsalt i en form, har i laksen med skinnsiden ned, rikelig også med salt øverst og en - halv ts sukker. Sett kaldt i kjøleskapet over natten. Hvis laksen er tre cm. tykk er den ferdig på 13-15 timer. Du sjekker det ved å skjære en "smakebit" i den tykkeste delen, kleber fisken seg til kniven lar du den stå kaldt en time eller to til. Skyll av saltet og la laksen hvile kjølig. Den tynneste delen blir mest salt, men når den får hvilt i noen timer vil saltet fordele seg (osmose). Kveite og uer er feite fiskeslag og kanskje noe du liker. 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det viktigste med fisk er at den er fersk. Jeg anbefaler å handle i en virkelig god fiskebutikk, og spørre etter fangstdato. Når det gjelder laks spiser jeg selv ikke noe annet enn salma, og villaks i sesongen. Med salma er trikset å la den være litt rå i midten, da smaker den best. Generelt er det også avgjørende å tilberede fisk slik at den blir akkurat gjennomstekt/ovnsbakt, slikt at den er saftig og ikke tørr.Timing er mye mer kritisk enn med kjøtt. Man må øve og prøve seg fram, rett og slett. Anonymkode: bb647...631 Ett tips er å steke laksen med skinnsida ned. Skru ned varmen etter par minutter. Når det hvite bobler opp på overflaten er laksen ferdig. Snur du laksen når du ser det hvite, lar du den stå i toppen 30 sekunder. 6 timer siden, Lill3My skrev: Hva med ting som fiskekaker, hvor fisken i seg selv ikke er like fremtredende!? Lofoten og Fiskemannen har gode alternativer med 80+% fisk. Du kan feks steke spise dem i pitabrød, sammen med litt løk, salat, ost ol som du vet du liker. Du kan spise dem sammen med kokte grønnsaker du liker, og potetmos... eller i burgerbrød/rundstykke. Laks /ørret - spis sammen med noe du liker, som feks bacon, min mor pleide p tvinne bacon rundt laksefilet før hun stekte i ovnen sammen med rotgrønnsaker. Laks og ørrest smaker forresten veldig godt sammen med pesto pg pasta! Da kan du igjen bruke ingredienser du vet du liker sammen med fisken. Grønnsakar, spinat, pasta, løk, osv... omelett med røkt laks eller salmalaks er også MAGISK! Fiskesuppe! Bruk de fiskeproduktene du liker, og prøv deg gradvis frem med andre typer. Reker, skjell, hvot fisk, fet fisk. Spis med gode rundstykker til Om du ikke liker fet fisk som laks og lrret, kan du kanskje prøve sei eller torsk? Laks er også godt i wok delt i terninger med ris, soyasaus, litt sitron og en god salat. Cluet er å ikke oversteke laksen. Endret 10. november 2018 av Jytte
Gjest Blondie65 Skrevet 10. november 2018 #12 Skrevet 10. november 2018 Fisk i folie - f.eks. denne oppsskriften - er en grei måte å lage laks på. Her kan du bytte ut både fisken og grønnsakene med det du liker best selv.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #13 Skrevet 10. november 2018 Fiskegrateng med laks? Eller pasta med små fiskebiter? Anonymkode: 0df4a...ac9
Lill3My Skrevet 10. november 2018 #14 Skrevet 10. november 2018 Lakse-lasagne! https://www.aperitif.no/oppskrifter/oppskrift/lasagne-med-laks-asparges-og-gulrotter/62182 og her er en artikkel om hvordan man (visstnok) lærer seg å like ALT: https://www.dagbladet.no/mat/kresen-i-matveien-slik-laerer-du-deg-a-like-hva-som-helst/60355491
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #15 Skrevet 10. november 2018 2 timer siden, Jytte skrev: Det er ikke alle som liker laks. Hvis du salter laksen selv og helst da villaks, kan du bruke den til eggerøre for eksempel. Det er enkelt å salte laks. Jeg gjør det alltid når laksefileten så vidt har tint ytterst, strør havsalt i en form, har i laksen med skinnsiden ned, rikelig også med salt øverst og en - halv ts sukker. Sett kaldt i kjøleskapet over natten. Hvis laksen er tre cm. tykk er den ferdig på 13-15 timer. Du sjekker det ved å skjære en "smakebit" i den tykkeste delen, kleber fisken seg til kniven lar du den stå kaldt en time eller to til. Skyll av saltet og la laksen hvile kjølig. Den tynneste delen blir mest salt, men når den får hvilt i noen timer vil saltet fordele seg (osmose). Kveite og uer er feite fiskeslag og kanskje noe du liker. Ett tips er å steke laksen med skinnsida ned. Skru ned varmen etter par minutter. Når det hvite bobler opp på overflaten er laksen ferdig. Snur du laksen når du ser det hvite, lar du den stå i toppen 30 sekunder. Laks er også godt i wok delt i terninger med ris, soyasaus, litt sitron og en god salat. Cluet er å ikke oversteke laksen. Takk for mange retter, skal definitivt prøve laks i wok, da wok er favorittmaten min. Ellers kom jeg over en rett med pasta, pesto, kremet saus og erter som jeg tenkte å få laget til uka. Anonymkode: 9f499...823 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #16 Skrevet 11. november 2018 Jeg ble mer glad i laks da jeg oppdaget sashimi og sushi, altså spise den rå. Synes varmebehandlet laks får en strammere smak og liker ikke at den kan kjennes tørrere ut. Men i rå tilstand eller røket, liker jeg det bedre. Smaken er friskere og konsistensen fastere og saftigere synes jeg. Når jeg bruker laks i wok, tilsetter jeg den helt på slutten eller har den rå ved siden av. Men er jo klar over at de fleste fiskeskeptikere er mest skeptisk til rå fisk, så mulig mitt velmenende tips ikke faller i smak Anonymkode: 2d0e5...202
Kvinne87Rogaland Skrevet 11. november 2018 #17 Skrevet 11. november 2018 Jeg prøvde laksetaco nettopp - kjempegodt! Du bruker enten laks eller ørret, skjærer de i små biter og steker det. Så heller du tacokrydder over. Trenger ikke særlig med vann. Jeg brukte maislefsene fra Rema, rømme, guacamole, agurk, tomat, paprika og fersk koriander. Himmelsk! Inspirert av min tur til Mexico, der har de fish tacos over alt 😄
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #18 Skrevet 11. november 2018 19 timer siden, Jytte skrev: Ett tips er å steke laksen med skinnsida ned. Skru ned varmen etter par minutter. Når det hvite bobler opp på overflaten er laksen ferdig. Snur du laksen når du ser det hvite, lar du den stå i toppen 30 sekunder. Laks er også godt i wok delt i terninger med ris, soyasaus, litt sitron og en god salat. Cluet er å ikke oversteke laksen. Etter mitt syn er laksen overstekt når eggehvitestoffer bobler opp på overflaten. Anonymkode: bb647...631 2
Jytte Skrevet 11. november 2018 #19 Skrevet 11. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Etter mitt syn er laksen overstekt når eggehvitestoffer bobler opp på overflaten. Anonymkode: bb647...631 Lærte at den ble passe av en jakt- og fiskemann, men eggehvitestoffene skal så vidt piple før man tar den av plata. Sjelden jeg steker laks, er mest glad i salt laks og laksesuppe.
Lammelåret Skrevet 11. november 2018 #20 Skrevet 11. november 2018 Som fiskekaker? Eller i pai? Trukket istedetfor stekt/bakt kan gi mindre uttalt smak. Du MÅ ikke spise laks, vet du. Fet fisk er bra, men det må ikke være laks.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå