Scaramouche Skrevet 26. mars 2005 #1 Del Skrevet 26. mars 2005 Jeg har lyst å gå ned litt i vekt, men jeg vil ikke kutte ut gode ting som sjokolade osv. Derfor har jeg funnet ut at jeg kan telle kalorier, slik at jeg har kontroll over hvor mye jeg spiser per dag. Men det betyr vel at man ikke kan spise på resturant o.l. for da vet man ikke hvor mange kalorier maten inneholder, eller? Og hva er idealmengden av kalorier per dag? Noen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Usikker Skrevet 26. mars 2005 #2 Del Skrevet 26. mars 2005 Man teller dem ikke - man nyter dem Synes du skal snakke med legen din, eller en kostholdsekspert jeg. Tror ikke noen her inne kan gi DEG de tipsene du trenger. Det som hjelper for meg - trenger ikke å hjelpe for deg...... osv...... Idealmengde av klorier :-? Finnes det da? Vil vel tro at også det er individuelt. Og hvis du ikke vil kutte ut sjokolade - så gå heller over til en mørk sjokolade, med stort innhold av kakao. Det er mye bedre å gjøre. Bytte ut sjokolade med frukt kanskje? Sunt kosthold og mosjon er nok det beste svaret. Og det trenger ikke å være kjedelig det altså Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nella Skrevet 26. mars 2005 #3 Del Skrevet 26. mars 2005 Jeg bruker somebody.no og legger inn det jeg spiser der. Går du in på siden er det en demosak der også så der du + mye bra artikler. Da får du opp antall inntatte kalorier om dagen. Du kan også legge inn aktiviteter og så blir de forbrente kaloriene der trekt fra inntaket den dagen. Syns det er veldig greit. Og det må ikke veiing til. Det er skiver, dl, stk og velge i også når du legger inn. Og det er jo resultatet over tid som gjelder. Når jeg er ute så legger jeg inn ca det jeg har spist eller bare hopper over. Og for å gå ned i vekt må man ikek kutte ut alt det gode. Det er jo bare å regulere inntaket og kjøpe mindre sjokolader enn før osv. Jeg har gått ned 10 kg på det nå + at jeg har økt treningsmengden min. Føler jeg har det bedre enn på lenge og forsaker ingenting. Velger litt mer riktig kanskje. Men å få kaloriene fra sunn mat og fruk istedet for sjokolade er jo bedre for kroppen og kjennes bedre. Options har kakao som er ganske kalorifattig og god. Denne kan også hjelpe litt på sjokoladesuget kanskje. Syns det selv ihvertfall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. mars 2005 #4 Del Skrevet 26. mars 2005 Man teller: en, to tre, fire osv. Det finnes mange sider på nett som forteller hvor mange kalorier det er i 100 gram av en vare. På den måten kan du finne ut sånn ca hvor mange kalorier du inntar. På trim.no kan du også finne en kalkulator som forteller deg hvor mange kalorier du trenger pr dag. Et eksempel: Dame mellom 30 og 60 år, 175 cm høy og 70 kilo, som trener aerobic en time hver dag, har en jobb der hun har variert arbeid (både sitter og går) samt sover 8 timer vil ha et kaloriforbruk på mellom 2300 og 2600 kalorier pr dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. mars 2005 #5 Del Skrevet 27. mars 2005 Jeg har lyst å gå ned litt i vekt, men jeg vil ikke kutte ut gode ting som sjokolade osv. Derfor har jeg funnet ut at jeg kan telle kalorier, slik at jeg har kontroll over hvor mye jeg spiser per dag. Men det betyr vel at man ikke kan spise på resturant o.l. for da vet man ikke hvor mange kalorier maten inneholder, eller? Og hva er idealmengden av kalorier per dag? Noen som vet? Slutt å tell. Skal du ned i vekt uten å kutte ut det ode? glem det. sukker må vekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokalven Skrevet 27. mars 2005 #6 Del Skrevet 27. mars 2005 Finnes mye godt som man trygt kan spise, som frukt. Ellers trenger man ikke kutte det helt ned, man kan bare spise mindre av det. Ellers, tren! Gå turer, ta situps, dans rundt i stua... Finn den treningsformen som passer deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sn00py Skrevet 27. mars 2005 #7 Del Skrevet 27. mars 2005 Skal man forandre kroppen er det en livsstil forandring som må til. Slanking, dietter, kurer osv har en så høy tilbakefall prosent at det har jeg svært liten tro på. Har man høyt nok forbruk gjennom aktiviteter er det mulig å spise "digg" hver dag. Idealmengden er å bruke litt mer en det du spiser. Noen har naturlig høy forbrenning og noen har ikke det. Det er langt bedre for kroppen å spise flere mindre måltider gjerne med bare 3-4 timer mellom rom. Det kan være uvant i begynnelsen og gi en følesen av at man spiser mye. Dette forandrer seg over noe tid og som regel spiser man langt mindre en om det blir 2 store måltider om dagen. Det er bedre å være 70kg og god fysisk form en å være 60kg og dårlig fysisk form. Trenes kroppen blir alt fastere og strammere og behovet for slanking og vekt reduksjon langt mindre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Revenka Skrevet 27. mars 2005 #8 Del Skrevet 27. mars 2005 Hvordan telle kcal: Du må ha en vekt, kalkulator, penn og papir. Jeg teller kcal (spiser 1250 kcal om dagen). Må veie alt jeg spiser og beregne. Ikke så tungvint som det høres ut. Slik gjør jeg det: Legger på tallerken på vekta, så nullstiller jeg den slik at tallerkenen sin vekt blir null. Så legger jeg på brødskiva, la oss si at det er 50 g. På pakken står det 230 kcal pr 100 g. Siden det er nøyaktig 50 g er det jo halvparten, så det er lett matte Men ellers regner jeg det slik: 2,30 (har delt 230/100 for å få pr gram og ikke pr 100 gram). Så ganger jeg 2,30 med antall gram jeg har på vekta. Så nullstiller jeg den og tar på pålegg. Her gjør jeg det samme. Jeg veier tilogmed melken i min cappuccino, samt om jeg tar en skje sukker. Alt blir beregnet. Så skriver jeg det opp i min lille blokk som ligger på kjøkkenbenken. Full kontroll Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sn00py Skrevet 27. mars 2005 #9 Del Skrevet 27. mars 2005 1250 Kcal er ikke spesielt mye om du er en voksen person med noe fysisk aktivitet. Har seff. betydning hvor stor en person er. Selv kan jeg godt trykke i meg det dobbelte 2500-3000 kcal. Har middels fysisk aktivitet. Erda også 1,80 høy og 66kg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. mars 2005 #10 Del Skrevet 27. mars 2005 Man lærer seg kalori innholdet i matvarer etterhvert og kan ta det på "gefuhlen" hva ting innenholder istedet for å veie hvert gram man spiser. I startfasen er det greit å veie, men etterhvert vet man hvor mye en brødskive eller potet inneholder. Info på matvarer finner du i tonnevis på nett. Det er bare å lese, lære og erfare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Revenka Skrevet 27. mars 2005 #11 Del Skrevet 27. mars 2005 1250 Kcal er ikke spesielt mye om du er en voksen person med noe fysisk aktivitet Det er jeg klar over, men jeg slanker meg med grete roede, og der er det 1250 kcal om dagen På dager hvor jeg trener spiser jeg mer, men ellers er det 1250 kcal om dagen. Men jeg tar dager innimellom hvor jeg ikke teller kcal. Har gått ned 15 kg totalt med grete roede! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sn00py Skrevet 27. mars 2005 #12 Del Skrevet 27. mars 2005 15Kg ganske my vekt reduksjon. Hvor lang tid har du brukt på det? Nå kjenner jeg ikke til hvordan grete roede dietten er lagt opp. Har du noen for mening om hva din ideal vekt er? Og evt. har du langt i gjen?. Selv har jeg holdt denne vekten jeg har nå de siste 5 årene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miracl3 Skrevet 28. mars 2005 #13 Del Skrevet 28. mars 2005 Jeg går litt vekk fra hovedinnlegget, men ønsker å svare på dette med Grete Roede. Dietten er lagt opp slik at det finnes ja mat, litt mat og nei mat. Nesten ingenting er nei mat men slike ting som majones havner på nei. Litt mat er det du skal spise passe porsjoner av. Det er her de fleste matsorter finnes. Ja mat er stort sett grønnsaker. Dersom du har mindere en 20 kg å gå ned er daglig kaloriinntak 1250 kcl for en kvinne. Er det mer en 20 kilo skal du spise 1500 til å begynne med å gå ned til 1250 etterhvert. Måltidene er delt på frokost, lunsj og midagg pluss et lite mellommåltid. Du skal også ha i deg 5 grønne om dagen. Noe som ikke nødvendigvis vil si 5 frukt men eventuelt 2 frukt og litt grønt på brødskivene. I tilegg skal du ha litt kcal fra melk. Det er også kosemerker som du kan bruke til godteri , vin eller ekstra mat. Trimpoeng er en viktig del og for hver gang du forbrenner 200 kcal får du et poeng. Poengene får du ikke bare av trening men også husarbeid. Når du begynner på kurs får du en kroppsannalyse hvor fettprosenten din blir målt og ideal vekten din blir beregnet ut ifra fettprosent, alder og kroppsbyggning. Annalysen forteller deg også ditt kcal innhold etter at du har nådd idealvekt. På den måten vet du hva du skal spise når du verken vil opp eller ned i vekt. I januar forandret GR sine kurs slik at det ikke skulle være nødvendig å veie maten. Jeg har selv ikke prøvd noen av disse kursene, men slanket meg 20 kilo for ca 2 år siden. Holder fortsatt vekten og føler meg fin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birgitte242 Skrevet 28. mars 2005 #14 Del Skrevet 28. mars 2005 Jeg holder meg på ca 1000 kcal om dagen og hvis du ikke er villig til å gi opp sjokolade.... Vel, da kan iallefall ikke jeg spise så veldig mye annet den dagen dersom du ønsker å gå ned i vekt.. men lykke til 'a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Revenka Skrevet 28. mars 2005 #15 Del Skrevet 28. mars 2005 15Kg ganske my vekt reduksjon. Hvor lang tid har du brukt på det? Nå kjenner jeg ikke til hvordan grete roede dietten er lagt opp. Har du noen for mening om hva din ideal vekt er? Og evt. har du langt i gjen?. Selv har jeg holdt denne vekten jeg har nå de siste 5 årene. Jeg har vel brukt 3 år til sammen. Tatt det i omganger5-6 kg av gangen, og lang pause i mellom hvor jeg ikke har gått opp i vekt. I følge GR har jeg trivselsvekt på 62-66 kg, og jeg veier 66 nå. Har akkurat begynt på siste delen hvor jeg vil ned til 62. Det var det jeg veide før jeg begynte å legge på meg, og det som er målet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå