Gå til innhold

Råd fra helsestasjon: Ikke trøst med kroppskontakt og nærhet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La meg bare legge igjen denne artikkelen jeg leste i et blad for mange år siden. Et barnehjem et sted i østeuropa, masse barn i et rom, de ble ikke løftet eller trøstet så ofte, eller fikk kroppskontakt pga det barnehjemmet var så overfylt. Bare den ene babyen overlevde, den nærmest døren, fordi den fikk litt xtra  kontakt når nonnen var på vei inn og ut for å se til dem. Så, det blir et nei takk fra meg

Anonymkode: f7e9b...13a

• Liker 14
Skrevet

Vi lever i 2018. En tid der vi er generelt veldig opplyste.. Syns det da er merkelig at en helsestasjon kan gå ut med noe slikt! "Alle" vet at små skjøre babyer trenger nærhet! 

Anonymkode: d722b...eb8

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi lever i 2018. En tid der vi er generelt veldig opplyste.. Syns det da er merkelig at en helsestasjon kan gå ut med noe slikt! "Alle" vet at små skjøre babyer trenger nærhet! 

Anonymkode: d722b...eb8

Men det passer jo ikke inn i dagens samfunn hvor mor og far skal jobbe, vettu! 

Anonymkode: 61736...f09

• Liker 5
Skrevet

Jeg trodde dette var et råd som ble trukket tilbake for flere tiår siden? Blir vel det samme som den skrikekuren som ble anbefalt før i tida.

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

Jeg synes det var et elendig råd: nærhet er en del av tilknytningen. Den er viktig for utviklingen, for tryggheten til barnet og for stimulering. 

Skrevet

Helsesøster kommer med mange ubrukelige råd. Jeg følger heller intuisjonen. 

Anonymkode: 52ab5...432

• Liker 4
Skrevet

Jeg fikk det samme rådet på helsestasjonen for noen år siden. Hun mente jeg skulle ha hånden på babyen og vugge den frem og tilbake på bakken, uten å ta henne opp Jeg lo og sa at det aldri kom til å gå. Hun prøvde en liten stund selv først, fikk henne ikke til å roe seg. Så skulle hun absolutt få meg til å prøve, baby roet seg heller ikke. Så tok jeg baby opp da, og det ble stille før hun var skikkelig løftet opp. 

Anonymkode: 869d1...dd1

• Liker 3
Skrevet

Barn er individer. For noen fungerer det ene og for noen fungerer det andre.

• Liker 1
Skrevet

Det dette dreier seg om, er vel hvordan man håndterer et barn (ikke spedbarn) som våkner om natta og gråter. Ett råd er å gå inn til barnet, uten å snakke, og legge barnet (som trolig står i senga) ned igjen og bre over, uten å gi noen form for stimuli. Funker fjell!

Nærhet og kos kan barnet få i dynger og lass når det ikke skal sove.

Anonymkode: 1074b...09c

• Liker 4
Skrevet (endret)

.

Endret av Nettvenn
  • Liker 1
Skrevet

Råd fra meg: stol på magefølelse og morsinstinkt og drit i alle «gode råd» fra eksperter.

Anonymkode: 81d23...e00

• Liker 5
Skrevet

Er ikke alle råd man skal følge. Og dette er et råd jeg glatt overser. Trodde faktisk man hadde kommet lenger i 2018 men den gang ei.

• Liker 2
Skrevet

Jeg vokste selv opp uten nærkontakt. Det sliter jeg med den dag i dag. Jeg har tro på at trygt hjem med mye kjærlighet og nærhet skaper trygge barn. 

• Liker 6
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det dette dreier seg om, er vel hvordan man håndterer et barn (ikke spedbarn) som våkner om natta og gråter. Ett råd er å gå inn til barnet, uten å snakke, og legge barnet (som trolig står i senga) ned igjen og bre over, uten å gi noen form for stimuli. Funker fjell!

Nærhet og kos kan barnet få i dynger og lass når det ikke skal sove.

Nei, det er ikke alle det "funker fjell" på.. 

Anonymkode: 61736...f09

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Råd fra meg: stol på magefølelse og morsinstinkt og drit i alle «gode råd» fra eksperter.

Anonymkode: 81d23...e00

Ja, er jo sånn mennesket har overlevd i mange tusen år. 

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Elán said:

Jeg vokste selv opp uten nærkontakt. Det sliter jeg med den dag i dag. Jeg har tro på at trygt hjem med mye kjærlighet og nærhet skaper trygge barn. 

Poenget er at et barn som får for mye respons på sutring/gråt når det våkner, kommer inn i et mønster der det fort blir en vane å sutre/gråte, hver gang søvnen blir litt lettere. Søvnrytmen blir ødelagt, og foreldrene blir utslitt.

Selvsagt skal barn få masse kjærlighet og nærhet! Bare ikke akkurat i den oppvåkningssituasjonen om natta. Det hjelper IKKE barnet at foreldrene blir helt ødelagt av søvnmangel, og derfor ikke klarer å være gode foreldre for barnet.

Selvsagt vil det finnes tilfeller der barnet faktisk er sykt, og gråten er et signal om at noe er galt. Foreldrene må selv kjenne sitt barn godt nok til å skjønne forskjellen.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, er jo sånn mennesket har overlevd i mange tusen år. 

Tilstrekkelig mange har overlevd til at menneskene fortsatt finnes, men det er millioner av mennesker som har dødd, fordi de stolte på følelsene mer enn på ekspertene.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tilstrekkelig mange har overlevd til at menneskene fortsatt finnes, men det er millioner av mennesker som har dødd, fordi de stolte på følelsene mer enn på ekspertene.

Ja, men dette er ikke en sånn sak hvor barmet dør om foreldrene koser det inntil seg mer enn helsesøster olga liker.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...