AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #1 Skrevet 9. november 2018 Jeg hadde en samtale med en fra Australia om bistand til fattige land, da spesielt i Afrika. Hun mener at vesten har et ansvar for fattigdom i disse landene på grunn av kolonialismen, og jeg benekter ikke at det kan være en faktor til fattigdom, jeg kan ikke så mye om akkurat det der, men jeg føler liksom ikke at Norge direkte har et veldig stort ansvar. Jeg har lest at Norge hadde noen små "settlements" her og der, og vi var jo under Danmark på et tidspunkt som var involvert i kolonialismen, men i det store bildet har vel ikke Norges deltakelse vært så stor? Diskusjonen var rundt dette med å muligens kutte bistand hvis et land bryter menneskerettighetene, og dette var riktig da det går ut over mange mennesker. Hun mener at bistand er en måte plaster på såret for det vesten har gjort før i tiden. Anonymkode: f996c...b53
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #2 Skrevet 9. november 2018 https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/epkkQ/Norges-grusomme-kolonihistorie Anonymkode: 1f97d...d78 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #3 Skrevet 9. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Diskusjonen var rundt dette med å muligens kutte bistand hvis et land bryter menneskerettighetene, og om dette ville være riktig da det går ut over mange mennesker. Hun mener at bistand er en måte plaster på såret for det vesten har gjort før i tiden. Beklager. Skrivefeil. Anonymkode: f996c...b53
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #4 Skrevet 10. november 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/epkkQ/Norges-grusomme-kolonihistorie Anonymkode: 1f97d...d78 Nettopp. Vi hadde kanskje ikke egne kolonier (vi var jo selv underlagt Danmark), men den norske skipsfarten vi er så stolte av har noen ganske mørke sider. Norske skip hadde en stor rolle i trekantfarten med slaver, våpen/krutt/brennevin og sukker/tobakk. Så om vi ikke koloniserte selv, støttet vi oppunder koloniherrene for egen vinnings skyld. Anonymkode: 543d5...fb2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå