Egenskap Skrevet 9. november 2018 #21 Skrevet 9. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har veldig lang nedbetalingstid. 144 måneder. Har man alltid mulighet til å betale ned mer enn avtalen sier? I avtalen står det følgende: Tilbakebetaling før tiden Kreditten kan når som helst betales tilbake før tiden, fullt ut eller delvis. Ja, kreditten kan når som helst innfris i sin helhet. Betyr det at jeg bare kan betale enten månedsbeløpet eller hele beløpet? Uff, dette burde jeg selvsagt sjekket før... Anonymkode: c382f...53d Ja, du kan endre månedsbeløpet. Du kontakter banken din, og sier du ønsker å endre nedbetalingstid. Dermed blir månedsbeløpet endret. De fleste banker er servicevennlige der dem saklig vil nevne alle muligheter du ønsker. 1
ajarRun Skrevet 9. november 2018 #22 Skrevet 9. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var i nettbanken og sjekket nå. Nominell rente er 9.30 %, effektiv er 10.2 % Jeg har justert skattetrekket mitt, da jeg fikk baksmell i år. Gikk opp fra 60% stilling til 100% for et år siden, så da ble vel skatten feil. Anonymkode: c382f...53d Hvorfor vil du ikke ha baksmell? Da kan du jo få et rentefritt lån.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #23 Skrevet 9. november 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk bare inntrykk av at du nærmest hadde følt deg tvunget til å bruke kredittkort for å hjelpe ham og tenkte at siden du skammet deg så ville du også plassere skyld hos ham, men alle dine økonomiske avgjørelser er jo nettopp dine økonomiske avgjørelser. Anonymkode: 102b6...4ac SLik det er nå har jeg ikke noe annet valg enn å bruke kredittkort for å betale regninger. Jeg står som medeier av huset og er ikke interessert i at det skal bli tvangssolgt, eller at jeg skal få inkassosaker. Anonymkode: c382f...53d
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #24 Skrevet 9. november 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har veldig lang nedbetalingstid. 144 måneder. Har man alltid mulighet til å betale ned mer enn avtalen sier? I avtalen står det følgende: Tilbakebetaling før tiden Kreditten kan når som helst betales tilbake før tiden, fullt ut eller delvis. Ja, kreditten kan når som helst innfris i sin helhet. Betyr det at jeg bare kan betale enten månedsbeløpet eller hele beløpet? Uff, dette burde jeg selvsagt sjekket før... Anonymkode: c382f...53d Ja, og hvis de ikke godtar det, bør du ta opp et nytt forbrukslån hos noen som gjør det, og innfri det lånet du har med det nye lånet. De få gangene jeg har hatt forbrukslån er det fritt frem å betale inn større beløp når man vil. Anonymkode: 79815...092
Egenskap Skrevet 9. november 2018 #25 Skrevet 9. november 2018 Slik jeg forstår det så jobber han ikke. Stemmer det? Iallfall om han har fast inntekt, så bør all gjeld som du har påtatt deg fordi han var presset bli overført til han selv, slik at du blir gjeldfri i forbrukslånet. Dette bør dere snakke med banken deres. Dessuten du legger frem ditt ønske om å selge huset. Fordi at husholdningens økonomi skal bli reddet. Snakk med kyndige bankansatte. Det er råd og anbefalinger dere trenger for å ta riktig beslutninger akkurat nå. Si alt ærlig. Men det er viktig at ved salg av huset, så skal en større beløpet bli dekt til at forbrukslånet ditt skal bli innløst, eller at det blir overført til han. 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #26 Skrevet 9. november 2018 2 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Hvorfor vil du ikke ha baksmell? Da kan du jo få et rentefritt lån. Har ikke tenkt slik. Når baksmellen kommer må jo den betales. Burde jeg f.eks bruke feriepengene til den, da? Vil det lønne seg? Jammen godt jeg jobber med mennesker, ikke penger! Anonymkode: c382f...53d
Duff Skrevet 9. november 2018 #27 Skrevet 9. november 2018 Ikke ta opp forbrukslån for å betale forbrukslån. Spør heller banken om hjelp. Siden lånet har gått til felles forbruk bør du få din mann til å skrive under på at gjelda er felles. Ord mot ord hjelper ikke.
Duff Skrevet 9. november 2018 #28 Skrevet 9. november 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har ikke tenkt slik. Når baksmellen kommer må jo den betales. Burde jeg f.eks bruke feriepengene til den, da? Vil det lønne seg? Jammen godt jeg jobber med mennesker, ikke penger! Anonymkode: c382f...53d Vi betaler baksmellen med feriepengene.
ajarRun Skrevet 9. november 2018 #29 Skrevet 9. november 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har veldig lang nedbetalingstid. 144 måneder. Har man alltid mulighet til å betale ned mer enn avtalen sier? I avtalen står det følgende: Tilbakebetaling før tiden Kreditten kan når som helst betales tilbake før tiden, fullt ut eller delvis. Ja, kreditten kan når som helst innfris i sin helhet. Betyr det at jeg bare kan betale enten månedsbeløpet eller hele beløpet? Uff, dette burde jeg selvsagt sjekket før... Anonymkode: c382f...53d Ja, du har mulighet til å betale mer. Bare endre trekket. Ikke endre nedbetalingstiden da, hvis du får økonomiske problemer får du aldri økt den igjen.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #30 Skrevet 9. november 2018 Akkurat nå, Egenskap skrev: Slik jeg forstår det så jobber han ikke. Stemmer det? Iallfall om han har fast inntekt, så bør all gjeld som du har påtatt deg fordi han var presset bli overført til han selv, slik at du blir gjeldfri i forbrukslånet. Dette bør dere snakke med banken deres. Dessuten du legger frem ditt ønske om å selge huset. Fordi at husholdningens økonomi skal bli reddet. Snakk med kyndige bankansatte. Det er råd og anbefalinger dere trenger for å ta riktig beslutninger akkurat nå. Si alt ærlig. Men det er viktig at ved salg av huset, så skal en større beløpet bli dekt til at forbrukslånet ditt skal bli innløst, eller at det blir overført til han. Joda, han jobber, og han betaler noen regninger, bl.a. på 2 biler han ikke vil selge..... EN av de betaler han 6000 i måneden, men selge den vil han ikke for det mener han at han taper på...... Anonymkode: c382f...53d
ajarRun Skrevet 9. november 2018 #31 Skrevet 9. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har ikke tenkt slik. Når baksmellen kommer må jo den betales. Burde jeg f.eks bruke feriepengene til den, da? Vil det lønne seg? Jammen godt jeg jobber med mennesker, ikke penger! Anonymkode: c382f...53d Det kommer an på hvor mye det er. Hvis du klarer det er det jo fordelaktig. Hvis lånet er justerbart kan du bare låne tilbake pengene for å betale baksmellen. Men kan du betale dem med feriepenger er det jo ennå bedre. Med 3500 på 300 000 kommer jeg fram til 152 måneder. Hvis du øker det til 4000 kutter du tiden ned til 119. Det er nesten tre år. 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #32 Skrevet 9. november 2018 9 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Hvorfor vil du ikke ha baksmell? Da kan du jo få et rentefritt lån. Jeg økte skattetrekket og tenkte at om jeg fikk igjen på skatten så ville jeg betale inn på lånet.... ikke lurt, med andre ord? Anonymkode: c382f...53d
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #33 Skrevet 9. november 2018 2 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Det kommer an på hvor mye det er. Hvis du klarer det er det jo fordelaktig. Hvis lånet er justerbart kan du bare låne tilbake pengene for å betale baksmellen. Men kan du betale dem med feriepenger er det jo ennå bedre. Med 3500 på 300 000 kommer jeg fram til 152 måneder. Hvis du øker det til 4000 kutter du tiden ned til 119. Det er nesten tre år. Da skal jeg ihvertfall gjøre det! I avtalen min står det 144 måneder. TUsen takk for gode råd, det setter jeg veldig stor pris på! Anonymkode: c382f...53d
ajarRun Skrevet 9. november 2018 #34 Skrevet 9. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Joda, han jobber, og han betaler noen regninger, bl.a. på 2 biler han ikke vil selge..... EN av de betaler han 6000 i måneden, men selge den vil han ikke for det mener han at han taper på...... Anonymkode: c382f...53d Betaler dere 6000 ekstra i måneden på lånet ditt er det borte på 37 måneder... De 6000 bil koste deg 15 000 i renter til lånet er betalt. 6000 blir til 21 500. Kan ikke tenke meg at bilen er verdt 12 * 21 500 eller at han kan tape så mye på å selge den billig. Tror ikke han forstår sunken cost. Pengene er tapt. Å holde på faenskapet vil bare koste mye mye mye mer. Dere kan spare 15 000 i måneden med å kvitte dere med bilen...
ajarRun Skrevet 9. november 2018 #35 Skrevet 9. november 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg økte skattetrekket og tenkte at om jeg fikk igjen på skatten så ville jeg betale inn på lånet.... ikke lurt, med andre ord? Anonymkode: c382f...53d Det blir det samme som om du betaler meg 1000 kroner i måneden, og så får du de tilbake i juni for å betale på lånet. Hva er smartest? Å betale dem nå og spare rentene i 7 måneder, eller at jeg sitter å ruger på dem? 1
Egenskap Skrevet 9. november 2018 #36 Skrevet 9. november 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Joda, han jobber, og han betaler noen regninger, bl.a. på 2 biler han ikke vil selge..... EN av de betaler han 6000 i måneden, men selge den vil han ikke for det mener han at han taper på...... Anonymkode: c382f...53d Ja, er det forståelig du trenger ekstern hjelp slik at din økonomi skal bli i orden. Siden det ikke hjelper for deg å snakke med han, og han nekter, så sier det seg selv at du trenger ekstern hjelp. Det er ikke riktig at du skal benytte deg av kredittkort for å hjelpe han. Men her må dere selge det dere trenger for å dekke all tap iallfall det han har påført deg. - Har du venninner? - Har du noen andre nære relasjoner som er viktig for deg? Du må snakke ærlig om alt for at det som er blitt en frustrasjon for deg. Her gjelder det først og fremst over forbruk som har skjedd, og som du har blitt påført i tillegg. Deres forhold er akkurat nå ikke et godt forhold. Du tenker helt riktig at dere må selge huset, og bilene må selges, og alt det andre som dere har av eiendeler for at det skal dekke tap som har skjedd i forbindelse med bedriftsetablering. Dette må du være ærlig med dem som kan om økonomi. Start med å snakke med noen som kan om økonomi. Kanskje du bør starte med noen som ikke jobber i banken, men eksterne rådgivere innen økonomi for å redde husholdningen. 1
ajarRun Skrevet 10. november 2018 #37 Skrevet 10. november 2018 3 minutter siden, Egenskap skrev: Ja, er det forståelig du trenger ekstern hjelp slik at din økonomi skal bli i orden. Siden det ikke hjelper for deg å snakke med han, og han nekter, så sier det seg selv at du trenger ekstern hjelp. Det er ikke riktig at du skal benytte deg av kredittkort for å hjelpe han. Men her må dere selge det dere trenger for å dekke all tap iallfall det han har påført deg. - Har du venninner? - Har du noen andre nære relasjoner som er viktig for deg? Du må snakke ærlig om alt for at det som er blitt en frustrasjon for deg. Her gjelder det først og fremst over forbruk som har skjedd, og som du har blitt påført i tillegg. Deres forhold er akkurat nå ikke et godt forhold. Du tenker helt riktig at dere må selge huset, og bilene må selges, og alt det andre som dere har av eiendeler for at det skal dekke tap som har skjedd i forbindelse med bedriftsetablering. Dette må du være ærlig med dem som kan om økonomi. Start med å snakke med noen som kan om økonomi. Kanskje du bør starte med noen som ikke jobber i banken, men eksterne rådgivere innen økonomi for å redde husholdningen. Jeg er ikke sikker på om jeg kjøper argumentet om å selge huset egentlig. Hvis de kan kutte utgifter på 6000 i måneden på å selge en bil er jo problemet tilnærmet løst. På 3 år har de gjort opp gjelden. Å flytte er dyrt. 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #38 Skrevet 10. november 2018 5 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Det blir det samme som om du betaler meg 1000 kroner i måneden, og så får du de tilbake i juni for å betale på lånet. Hva er smartest? Å betale dem nå og spare rentene i 7 måneder, eller at jeg sitter å ruger på dem? Jeezzzz, nå føler jeg meg skikkelig dum! Da skal jeg inn og endre, og betale evt. baksmell med feriepenger. Takker igjen for gode råd. Anonymkode: c382f...53d 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #39 Skrevet 10. november 2018 1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev: Jeg er ikke sikker på om jeg kjøper argumentet om å selge huset egentlig. Hvis de kan kutte utgifter på 6000 i måneden på å selge en bil er jo problemet tilnærmet løst. På 3 år har de gjort opp gjelden. Å flytte er dyrt. Jeg vil selge også fordi jeg vil ut av forholdet pga. andre grunner, ikke bare økonomien. Han kan ikke kjøpe meg ut da han er svartelistet herfra til månen pga. inkassosaker. Han nekter å selge bilene, og det er umulig å prate med han om det. For ca. 8 år siden var vi i samme situasjon, da hadde han ikke betalt regninger på et halvt år, og namsmannen var inne i bildet, så vi lånte opp på huslånet. Jeg gjør ikke det igjen! Anonymkode: c382f...53d
Egenskap Skrevet 10. november 2018 #40 Skrevet 10. november 2018 2 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Jeg er ikke sikker på om jeg kjøper argumentet om å selge huset egentlig. Hvis de kan kutte utgifter på 6000 i måneden på å selge en bil er jo problemet tilnærmet løst. På 3 år har de gjort opp gjelden. Å flytte er dyrt. Men her har moren i huset påført negativ kapital ved å hjelpe mannen i huset. For å få dekt hennes tap, så trenger man evt. å selge huset, slik at mor selv blir gjeldfri. Det uttrykker mor selv innledningsvis. Samtidig er det stort ønske fra mor selv at hun vil flytte vekk fra hjemmet, dermed klarer ikke mannen i huset å betjene lånet. Her handler det om to ting: - økonomisk gjeld. - relasjon som egentlig er avsluttet, men mor har blitt klaustrofobisk følelse. Mor i huset tenker helt riktig. Og vil komme løs fra en destruktiv situasjon hun er i nå. Mor tenker 100 % korrekt her. Men hun trenger ekstern hjelp der hun bor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå