Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Bellatrix
Skrevet

Jeg ble litt inspirert av tråden om fordeler ved å være singel. De fleste som svarer nevner frihet. Da kommer et lite spørsmål fra meg til dere i forhold: Har dere ikke frihet? Jeg har vært sammen med mannen min i to år, og har aldri følt meg ufri. Jeg har venner, går på café, ser tv, spiser godteri, bestemmer selv når jeg vil barbere legger. På mange måter føler jeg meg friere nå. Da jeg var singel lengtet jeg etter kos, kjærtegn og sex. Dette får jeg akkurat når jeg vil nå. Som singel søkte jeg bekreftelse, det får jeg i massevis nå. Nå får jeg tilfredstilt alle de tingene jeg følte jeg manglet som singel, men føler ikke at jeg har mistet noe.

Videoannonse
Annonse
Gjest Sukkerert
Skrevet

Jeg føler ikke jeg har mindre frihet med kjæreste.

Til høsten lurer jeg på å reise til Hong Kong. Det er greit for han. Han tenker også på å reise på utveksling. Jeg går på byen med venninner, med ham og har vært på byen alene. Finner på ting med venninner. Det gjør han også.

Selvsagt kan jeg ikke kline og ligge rundt, men det hadde jeg neppe gjort om jeg var singel heller.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Selvsagt kan jeg ikke kline og ligge rundt,

Nettopp. Det er vel det eneste jeg føler jeg ikke kan, men det har jeg ikke lyst til heller.

Gjest gjesta
Skrevet

Føler jeg har frihet til å gjøre det jeg vil. Da jeg var singel savna jeg kjæreste, men nå savner jeg INGENTING. :P

Gjest Anonymous
Skrevet

Har mistet friheten i den forstand at jeg nå må ta hensyn til et annet menneske som er svært involvert i livet mitt.

Sier seg jo selv at det av og til dukker opp valg som ikke alltid er forenelig med mine egoistiske ønsker. I alle store avgjørelser er det nå to meninger og ønsker som det skal tas hensyn til og ikke bare mine egne ønsker.

Et forhold dreier seg jo om å gi og få, og av og til må man gi noe som går på bekostning av sin egen (valg) frihet.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg er enig med gjest her. I et parforhold ( i alle fall i mitt) må man ta hensyn til motpartens ønsker, og det er ikke alltid de sammenfaller med egne ønsker. Slik sett hadde jeg større frihet til å gjøre snytt det jeg ønsket som singel.

Men at jeg hadde større frihet før, betyr ikke at jeg slett ikke har noe frihet nå. Og det at jeg hadde større frihet før betyr ikke at jeg hadde en bedre frihet da jeg var singel.

Og man kan alltid se det slik at begge tilstander har hver sine friheter - eller mangler på sådann:

- Som singel hadde jeg ikke friheten til å dra på romantisk kjærlighetstur - rett og slett fordi jeg ikke var romantisk involvert med noen. Den friheten har jeg nå.

- Nå har jeg ikke friheten til å tømme bankkontoen og kaste meg på første fly til utlandet og ble der til pengene tar slutt. Først må jeg avtale med mannen og ordne med eiendeler og lån etc.

Noe av friheten i samlivet forsvinner ikke ved at en partner hindrer utfoldelse, men ved at par gjerne stifter mer solide bo som må vedlikeholdes på den ene eller andre måten.

Gjest Embla s
Skrevet

Jeg syns ikke frihet i et forhold kan sammenlignes med frihet når man er bare seg selv! Man er ikke fri til å gjøre akkurat hva man vil når man selv ønsker det, man burde ikke det i allefall.. Og det at man kan gå på kafè med venner eller reise på tur, ser jeg på som en selvfølge! Selv om den individuelle friheten er begrenset, sitter man jo ikke i bur..

Gjest Bellatrix
Skrevet

Er helt enig med Possum og gjest også, jeg. Når vi er to så er vi jo to. Vi tar hensyn til hverandre. Men jeg føler meg likevel ikke ufri på noe vis.

Og man kan alltid se det slik at begge tilstander har hver sine friheter

Ja, det blir to forskjellige friheter. Jeg føler meg uansett mer avslappet med livet nå, noe som igjen gjør at jeg føler meg friere.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Jeg syns ikke frihet i et forhold kan sammenlignes med frihet når man er bare seg selv! Man er ikke fri til å gjøre akkurat hva man vil når man selv ønsker det' date=' man burde ikke det i allefall...[/quote']

???Jeg føler at jeg gjør hva jeg vil når jeg vil det. Men så er det jo også sånn at hva jeg vil kanskje er anderledes nå enn før. Før ville jeg være på café 5-6 timer hver dag, det vil jeg ikke nå. Før ville jeg ut på byen annenhver helg, det vil jeg ikke nå.

Gjest Embla s
Skrevet

Sånn sett kommer det jo an på hvilke ønsker man har? Hvis jeg skal snakke kun for meg selv, så føler jeg jo selvfølgelig ikke at inskrenkningene ved å være to er så store at det plager meg, eller at jeg tenker at det ikke er verdt det! Men jeg opplever i allefall at samliv er gi og ta, kompromisser og kamelsvelging. På tross av at også jeg er fri til å barbere leggene når det måtte passe meg :wink:

Gjest Bellatrix
Skrevet

Da tror jeg vi egentlig er enige, Embla S. Forhold er å gi og ta, men man er likevel fri. Om mannen min vil ha kjøttkaker til middag og jeg vil ha pizza, så kommer vi til en enighet. Jeg føler meg likevel fri til å gjøre som jeg vil. Det er ikke verre enn at man kan lage 2 middager eventuelt.

Gjest Embla s
Skrevet
Da tror jeg vi egentlig er enige' date=' Embla S. Forhold er å gi og ta, men man er likevel fri. Om mannen min vil ha kjøttkaker til middag og jeg vil ha pizza, så kommer vi til en enighet. Jeg føler meg likevel fri til å gjøre som jeg vil. Det er ikke verre enn at man kan lage 2 middager eventuelt.[/quote']

Ja. Det er vel mer snakk om å tilpasse seg, og det er man jo nødt til å gjøre overalt i livet. Kanskje det er slik at man fokuserer veldig på tapt frihet og alle begrensningene hvis samlivet ikke lenger gir en noe? At det ikke spiller så stor rolle om man må spise kjøttboller når man egentlig har mest lyst på pizza så lenge man har det bra og trives, men når man ikke lenger trives blir slike ting kjempeviktige og føles som tap av frihet?

Jeg tror at hvis man opplever de naturlige frihetsbegrensningene som følger med å leve sammen med noe, som et problem så er man enten sammen med en egoist/kontrollerende person eller man har gått lei. :wink:

Skrevet
Jeg tror at hvis man opplever de naturlige frihetsbegrensningene som følger med å leve sammen med noe' date= som et problem så er man enten sammen med en egoist/kontrollerende person eller man har gått lei. :wink:

Er sååå enig i dette :klappe:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...