Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan dette skje? Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig (og lovlig?) å overse så mange bekymringsmeldinger? Og denne saken er garantert ikke den første, eller den siste..

På hvilke områder mener du at barnevernet kan bli bedre? Og hvordan mener du at et barnevern burde jobbe? Burde slike saker som denne få konsekvenser for de involverte også i etaten? 

https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/MDDP11001018/07-11-2018

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnevernet burde legges ned. Det er i prinsippet et helt unødvendig organ.

Dersom barn blir utsatt for noe kriminelt er det en politisak.

Staten blir stadig saksøkt for å ikke gripe inn og for å gripe inn. Legg ned barnevernet og la folk seile sin egen sjø. Kriminalitet mot barn er som kriminalitet mot andre mennesker, en politisak.

Kriminalitet mot barn som vanskjøtsel, vold, omsorgssvikt, overgep osv bør straffes strengt. Normalstraffen bør ligge opp mot livstid.  Det bør være klinkende klart for alle foreldre som ikke klarer å ta vare på barna sine at de straffes med livstid og erstatningsansvar i millionklassen.

Statlige barnehjem bør opprettes for foreldre som sier fra seg foreldeansavaret før det går så langt at de blir straffeforfulgt.

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, Mellomkjøttet skrev:

Staten blir stadig saksøkt for å ikke gripe inn og for å gripe inn. Legg ned barnevernet og la folk seile sin egen sjø. Kriminalitet mot barn er som kriminalitet mot andre mennesker, en politisak.

Kriminalitet mot barn som vanskjøtsel, vold, omsorgssvikt, overgep osv bør straffes strengt. Normalstraffen bør ligge opp mot livstid.  Det bør være klinkende klart for alle foreldre som ikke klarer å ta vare på barna sine at de straffes med livstid og erstatningsansvar i millionklassen.

Statlige barnehjem bør opprettes for foreldre som sier fra seg foreldeansavaret før det går så langt at de blir straffeforfulgt.

Og hvem tar seg av barna når foreldrene kommer sitter i fengsel? Er ikke det en sak for barnevernet? 

• Liker 2
Skrevet
59 minutter siden, Thyra skrev:

Og hvem tar seg av barna når foreldrene kommer sitter i fengsel? Er ikke det en sak for barnevernet? 

Stalige barnehjem. Det blir som en helsestasjon med døgnbemanning.

Skrevet
7 minutter siden, Mellomkjøttet skrev:

Statlige barnehjem fjerner ikke behovet for barnevern. Hva om barna har øvrig familie de kan bo hos? Hvem skal avgjøre hva som er best for barnet? Hvem skal undersøke om bestemor eller onkel kan tilby et godt hjem for barna? Hvem skal ta seg av barna i en akutt situasjon? 

• Liker 3
Gjest supernova_87
Skrevet
12 minutter siden, Mellomkjøttet skrev:

Idioti. 

Barn trenger en familie. Ikke en stat. Ikke en helsestasjon med døgnbemanning. Det beste er stort sett at barna blir hos familien, og at barnevernet bidrar med tiltak slik at foreldrenes manglende omsorgsevner blir støttet slik at barna får det de trenger, i hjemmet. 

Å tro at foreldre kan dra manglende omsorgsevne ut av ræva fordi man blir truet med erstatningskrav i millionklasse er kunnskapsløst. Det meste av omsorgssvikt er uten vilje, fordi foreldrene ikke vet eller kan bedre. Derfor trenger vi et barnevern som kan gjøre tiltak i familiene. 

Gjest supernova_87
Skrevet

Barnevernet kunne blitt bedre med flere ressurser. Mange må henlegge saker de ikke har sett nøye nok på som følge av underbemanning. 

Skrevet

Mishandler du dyr kommer Matilsynet

Mishandler du barn kommer barnevernet

Mishandler du naboen kommer politiet.

Det er noe som skurrer.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Mellomkjøttet skrev:

Det er noe som skurrer.

Du kommer til politiet også ved mishandling av dyr og barn. 

Men vi har et ekstra vern for disse to gruppene da de regnes som ekstra sårbare. 

• Liker 6
Skrevet
8 timer siden, Rainstorm skrev:

Idioti. 

Barn trenger en familie. Ikke en stat. Ikke en helsestasjon med døgnbemanning. Det beste er stort sett at barna blir hos familien, og at barnevernet bidrar med tiltak slik at foreldrenes manglende omsorgsevner blir støttet slik at barna får det de trenger, i hjemmet. 

Å tro at foreldre kan dra manglende omsorgsevne ut av ræva fordi man blir truet med erstatningskrav i millionklasse er kunnskapsløst. Det meste av omsorgssvikt er uten vilje, fordi foreldrene ikke vet eller kan bedre. Derfor trenger vi et barnevern som kan gjøre tiltak i familiene. 

Det der var egentlig ganske provoserende lesning..og jeg er ikke engang den som har blitt mishandlet.

Har du sett dokumentaren? Den handler altså om foreldre som stikker strikkepinner inn i ørene på barna og denger hodene deres i veggen, for å nevne de minst alvorlige tingene av hensyn til sarte sjeler. Jenta i filmen (søsteren som sloss for resten av søsknene), bruker høreapparat og har talevansker som følge av mishandling - AV FORELDRENE. Som du mener bare trenger litt veiledning. Er du seriøs? Du mener at foreldre som ikke ser at det er galt å stikke strikkepinner inn i ørene på barna sine bare trenger litt veiledning? Jeg råder deg til å se dokumentaren. Ikke alle mennesker er egnet til å oppdra barn. Det er et faktum folk må innse. Det finnes ikke en eneste unnskyldning for barnevernet i denne saken, og de legger seg langflate selv. I TRE år fikk de bekymringsmeldinger fra flere hold - uten å undersøke saken. I tre år ble barna banket helseløse hver faens dag i påvente av at barnevernet - som skal beskytte barn, skulle agere. Det er en skam. Og det nytter ikke om ordføreren beklager på vegne av etaten og kommunen - livene deres er allerede ødelagt. 

Mener du at disse barna ikke bør få erstatning?

• Liker 1
Skrevet

Barna bør få erstatning...fra foreldrene.

Og hvorfor i alle dager er ikke foreldrene straffeforfulgt og fengslet? Hvorfor handler dette utelukkende om barnevernet når det egentlig burde handle om politiet?

Her er et annet eksempel på at barnevernet bør legges ned.

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/J15XA8/Fire-barn-er-tilbake-hos-foreldrene-etter-plassering-i-beredskapshjem-Etter-to-ar-og-to-rettssaker-star-barnevernet-fremdeles-pa-sitt

Dette lukter erstatningskrav av våre skattepenger lang vei når disse barna blir voksne.

• Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet
10 timer siden, Mellomkjøttet skrev:

Nå er det ikke oppbevaringen av disse barna som var saken, men hvem som skal ta bestemmelsene og lage vedtakene. Noen må gjøre dette arbeidet, det er litt mer komplisert enn å dra hjem til noen, kaste et blikk på saken og ta med seg barnet. 

Gjest supernova_87
Skrevet
5 timer siden, Vera skrev:

Det der var egentlig ganske provoserende lesning..og jeg er ikke engang den som har blitt mishandlet.

Har du sett dokumentaren? Den handler altså om foreldre som stikker strikkepinner inn i ørene på barna og denger hodene deres i veggen, for å nevne de minst alvorlige tingene av hensyn til sarte sjeler. Jenta i filmen (søsteren som sloss for resten av søsknene), bruker høreapparat og har talevansker som følge av mishandling - AV FORELDRENE. Som du mener bare trenger litt veiledning. Er du seriøs? Du mener at foreldre som ikke ser at det er galt å stikke strikkepinner inn i ørene på barna sine bare trenger litt veiledning? Jeg råder deg til å se dokumentaren. Ikke alle mennesker er egnet til å oppdra barn. Det er et faktum folk må innse. Det finnes ikke en eneste unnskyldning for barnevernet i denne saken, og de legger seg langflate selv. I TRE år fikk de bekymringsmeldinger fra flere hold - uten å undersøke saken. I tre år ble barna banket helseløse hver faens dag i påvente av at barnevernet - som skal beskytte barn, skulle agere. Det er en skam. Og det nytter ikke om ordføreren beklager på vegne av etaten og kommunen - livene deres er allerede ødelagt. 

Mener du at disse barna ikke bør få erstatning?

Innlegget mitt var et svar til en annen post. Som argumenterer for statlige barnehjem og nedleggelse av barnevernet. 

Jeg er seriøs når jeg sier at det beste stort sett er at barn blir hos sin familie. Og ikke blir oppbevart i statlige barnehjem, fordi foreldre som ikke har klart å ta vare på barna sine til det fulle sitter i fengsel på livstid, uavhengig av hva den manglende omsorgsevne går ut på. (For dét var det jeg svarte på.) 

Det som er uthevet er stråmenn, du tillegger meg meninger jeg ikke har. Regner med det hele er en misforståelse. 

Skrevet
4 timer siden, Mellomkjøttet skrev:

Barna bør få erstatning...fra foreldrene.

Og hvorfor i alle dager er ikke foreldrene straffeforfulgt og fengslet? Hvorfor handler dette utelukkende om barnevernet når det egentlig burde handle om politiet?

Her er et annet eksempel på at barnevernet bør legges ned.

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/J15XA8/Fire-barn-er-tilbake-hos-foreldrene-etter-plassering-i-beredskapshjem-Etter-to-ar-og-to-rettssaker-star-barnevernet-fremdeles-pa-sitt

Dette lukter erstatningskrav av våre skattepenger lang vei når disse barna blir voksne.

Hvor tenker du at disse foreldrene skal hente pengene fra da? I mange av barneverssakene er det mennesker som er svært ressurssvake, også mtp økonomi. Det vil si at om de får et erstatningskrav hengende over hodet er det fellesskapet som ender opp med å ta regningen uansett, for disse kan ikke betale. Barna i dokumentaren gikk ofte sultne, det sier kanskje litt? 

Jeg mener at en instans som barnevernet er tvingende nødvendig i samfunnet, spørsmålet mitt er bare hvordan noe kan gå så fryktelig galt. Hvordan er det mulig at disse barna ikke ble plukket opp?? Det er hovedingrediensen i denne debatten, ikke at barnevernet burde legges ned. 

Jeg er ingen fan av dagens barnevern, da jeg syns det er altfor mye byråkrati, altfor mye kaffidrikking, alt for mye møtevirksomhet og alt for lite agering. Jeg har sett saker som er så hårreisende gale fra foreldrenes side, men foreldrene slipper unna fordi barnevernet har vært opptatt av å bygge en vennskapelig relasjon med foreldrene. Jeg skjønner veldig godt at man skal bygge relasjon, men da må man være proff nok til å holde grensene mellom jobb og privat. 

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, Mellomkjøttet skrev:

Det er noe som skurrer.

Både barnemishandling og dyremishandling er en sak for politiet. Men barn og dyr er jo avhengige av å ha noen som tar seg av dem. De er prisgitt sine omsorgspersoner. Så i tillegg til å straffe mishandleren må de også ha noen som sørger for at de blir ivaretatt. 

Mishandler du naboen blir du straffet. Men om barnemishandling kun var en sak for politiet, kunne jo mishandleren bare fortsette, og så få en bot hver gang det ble avdekket. 

Skrevet
4 minutter siden, Rainstorm skrev:

Innlegget mitt var et svar til en annen post. Som argumenterer for statlige barnehjem og nedleggelse av barnevernet. 

Jeg er seriøs når jeg sier at det beste stort sett er at barn blir hos sin familie. Og ikke blir oppbevart i statlige barnehjem, fordi foreldre som ikke har klart å ta vare på barna sine til det fulle sitter i fengsel på livstid, uavhengig av hva den manglende omsorgsevne går ut på. (For dét var det jeg svarte på.) 

Det som er uthevet er stråmenn, du tillegger meg meninger jeg ikke har. Regner med det hele er en misforståelse. 

Og jeg er uenig med deg når du sier at barna stort sett har det best hos foreldrene sine. Da er det bedre å regne i prosent eller en annen form, fordi begrepet stort sett er misvisende og ufarliggjør de foreldrene som absolutt ikke burde hatt barn i sin varetekt. Det jeg reagerte på var at denne tråden tar opp en spesifikk dokumentar, hvor mishandlingen av barn er graverende. Barna ble tatt på dagen, da barna endelig fikk snakke med barnevernet selv. Jeg reagerte på at du sa at foreldrene stort sett bare trenger veiledning i barnevernssaker, i det innlegget jeg siterte, og koblet opp mot dokumentaren blir det så riv ruskende galt. Hele hovedessensen i denne debatten er hvordan det kan gå så galt, og hvordan det er mulig at et barn skal mishandles daglig i mange år, uten at det blir plukket opp. Det er helt nødvendig at barnevernet finnes i samfunnet vårt, den debatten kan legges død med en gang, jeg etterspør hvordan den kan drives på best mulig måte for barna. Og da i de mest alvorlige tilfellene. 

Gjest supernova_87
Skrevet
4 minutter siden, Vera skrev:

Og jeg er uenig med deg når du sier at barna stort sett har det best hos foreldrene sine. Da er det bedre å regne i prosent eller en annen form, fordi begrepet stort sett er misvisende og ufarliggjør de foreldrene som absolutt ikke burde hatt barn i sin varetekt. Det jeg reagerte på var at denne tråden tar opp en spesifikk dokumentar, hvor mishandlingen av barn er graverende. Barna ble tatt på dagen, da barna endelig fikk snakke med barnevernet selv. Jeg reagerte på at du sa at foreldrene stort sett bare trenger veiledning i barnevernssaker, i det innlegget jeg siterte, og koblet opp mot dokumentaren blir det så riv ruskende galt. Hele hovedessensen i denne debatten er hvordan det kan gå så galt, og hvordan det er mulig at et barn skal mishandles daglig i mange år, uten at det blir plukket opp. Det er helt nødvendig at barnevernet finnes i samfunnet vårt, den debatten kan legges død med en gang, jeg etterspør hvordan den kan drives på best mulig måte for barna. Og da i de mest alvorlige tilfellene. 

Men jeg svarte på et innlegg i tråden din. Tråden din spør om hvordan man mener barnevernet bør drives. Vedkommende jeg svarer snakker om nedleggelse av barnevernet og fengsling av alle foreldre som ikke fullt ut evner å ta vare på barna sine. Med mindre barna blir utsatt for grov vold og skadet så er det beste for barna selv med noen former for omsorgssvikt å bli hos sine foreldre og at disse får hjelp til å ta vare på barna. Ikke fordi det egentlig er godt nok, men fordi adskillelse fra foreldre ofte er enda et traume for barna. Og opphold i barnehjem også ofte er preget av omsorgssvikt.

Hvis man ser på alle familier barnevernet er inne i, der foreldre ikke godt nok evner å alene ta vare på barna så er det stort sett andre mindre tiltak som blir gjort og å ta barna ut av hjemmet skjer relativt sjelden.

Jeg har også sagt at barnevernet trenger flere ressurser slik at de kan øke bemanningen for å følge opp bekymringsmeldinger slik at man slipper saker som du viser til. 

Jeg fatter faktisk ikke at noen kan ta det at jeg sier at barn stort sett har best av å bli hos sine foreldre til inntekt for at barn som bør grovt mishandlet hos foreldrene skal bli der. 

Jeg har heller ikke sagt at de stort sett bare trenger veiledning, jeg har trukket frem tiltak i hjemmene, som er langt mer enn bare veiledning. 

Vold som i dokumentaren er ikke manglende omsorgsevne, det er vold og null omsorgsevne. Du kan ikke lese svaret mitt helt uavhengig av hva jeg faktisk svarer på og anklage meg for å mene et helt lass med ræl jeg aldri har sagt. 

Gjest Vanlig fyr
Skrevet
16 hours ago, Mellomkjøttet said:

Ja, for det hadde fungert bra når politiet må nedprioritere eller henlegge saker pga mangel på resurser 🙄

Skrevet
16 hours ago, Vera said:

Hvordan kan dette skje? Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig (og lovlig?) å overse så mange bekymringsmeldinger? Og denne saken er garantert ikke den første, eller den siste..

På hvilke områder mener du at barnevernet kan bli bedre? Og hvordan mener du at et barnevern burde jobbe? Burde slike saker som denne få konsekvenser for de involverte også i etaten? 

https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/MDDP11001018/07-11-2018

Dette er vel delvis besvart i NRKs nettartikkel om saken: barna hadde blitt tildelt roller av mor, som de spilte når folk fra barnevernet kom på forhåndsmeldte besøk. På ikke-forhåndsmeldte besøk var ikke mor hjemme, og barna kom med unnskyldninger på hennes vegne, om hvorfor hun ikke var hjemme.

Jeg håper barnevernet opererer litt mer proft i våre dager, men det er vel sånn nå også at det er temmelig ubekvemt å sette i gang apparatet som skal til for omsorgsovertakelse - altså helt motsatt av hva barnevernshaterne tror.

Når det gjelder spørsmålet om erstatning i ettertid, er dette vanskelig. I Norge er det et prinsipp at erstatning primært gis på bakgrunn av et økonomisk tap. Det er gjennomgående i hele lovverket. Man får i utgangspunktet ikke erstatning for å ha det vondt. Men dersom lidelsen fører til fysisk eller psykisk skade som medfører inntektstap, har man rett på erstatning. Hvorvidt dette er den riktige måten å gjøre det på, kan selvsagt diskuteres. Men å endre på dette for ofre for unnfallenhet fra barnevernets side, åpner for mye mer enn det ser ut som i utgangspunktet. Når politikerne i første omgang sier noe, for så å endre mening senere, har det ofte noe å gjøre med at noen forteller dem hva konsekvensene av en endring vil være.

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
16 timer siden, Mellomkjøttet skrev:

Hva i alle dager? Det er da ikke unødvendig, men tvingende nødvendig! Det er bedre for barna, vil jeg påstå, å være i et fosterhjem enn å bo på en institusjon. Det handler om tilknytning, kjærlighet og tilhørighet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...