rambo Skrevet 9. november 2018 #1 Skrevet 9. november 2018 Det har seg slik at jeg alltid har vært dårlig i matematikk. Fikk 2 i P1, og det trekker ned snittet mitt ekstremt mye da jeg ellers har greie karakterer. Jeg klarer bare ikke å forstå, uansett hvor hardt jeg prøver. Sliter spesielt med geogebra. Ser YouTube-videoer, får hjelp av lærer og andre, og søker opp selv, men det ender opp med at jeg trenger hjelp med hver eneste oppgave, og at jeg glemmer alt like etter. Det er meget demotiverende å holde på med faget, da jeg føler meg mislykket, og at det potensielt ødelegger for drømmestudiet. Det har gjort at jeg har fått et avsky for matematikk. Jeg ønsker å ta opp faget som privatist, men jeg må vite at det er vits først. Er det noen her som plutselig har skjønt det? Noen tips?
Gjest Kendall Skrevet 9. november 2018 #2 Skrevet 9. november 2018 Følger med på tråden. Trenger tips selv 😫
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #3 Skrevet 9. november 2018 Jeg har ingen tips selv, men jeg har en erfaring. Var skikkelig dårlig i matematikk på videregående, da jeg ikke kunne det grunnleggende (strøk pga del 1 på eksamen). Deling, algebra, brøk, prosentregning var helt gresk for meg, men geogebra var null problem. Nå hadde jeg 2py da og ikke 2p, vet ikke om det er så stor forskjell. Tror det kan være litt vanskelig å lære seg på egenhånd, men da jeg gikk på vgs gikk læreren gjerne i igjennom noen oppgaver på stor skjerm - og da ble det litt lettere. Anonymkode: 61a65...df0
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #4 Skrevet 9. november 2018 2 timer siden, rambo skrev: Det har seg slik at jeg alltid har vært dårlig i matematikk. Fikk 2 i P1, og det trekker ned snittet mitt ekstremt mye da jeg ellers har greie karakterer. Jeg klarer bare ikke å forstå, uansett hvor hardt jeg prøver. Sliter spesielt med geogebra. Ser YouTube-videoer, får hjelp av lærer og andre, og søker opp selv, men det ender opp med at jeg trenger hjelp med hver eneste oppgave, og at jeg glemmer alt like etter. Det er meget demotiverende å holde på med faget, da jeg føler meg mislykket, og at det potensielt ødelegger for drømmestudiet. Det har gjort at jeg har fått et avsky for matematikk. Jeg ønsker å ta opp faget som privatist, men jeg må vite at det er vits først. Er det noen her som plutselig har skjønt det? Noen tips? Jeg har det samme problemet. For å si det sånn: Folk som kan "tall og matte" lett, skjønner ikke hvor heldige de er. Jeg blir selv så provosert når jeg hører at noen foreslo for meg at jeg kan bare ta "det og det studiet" som gjerne inneholder tall, da får jeg nesten lyst til å slå de ned. Folk tar ting som en "selvfølge" og tror at hvis de kan matte, så bør alle andre kunne det også. Føles litt som folk som har flere millioner kroner i formue og nedbetalt leilighet forteller en "kan ikke du bare gjør det og det", og antar at jeg også har flere millioner kroner, uten å forstå at man er en fattig student. En veldig provoserende situasjon. På grunn av dette matteproblemet jeg har, så har det innskrenket mine studiealternativer jeg hadde å velge imellom og dermed også hva jeg kan potensielt jobbe med. Hva man kan gjøre? Jeg vet ikke, jeg har prøvd og fikk 3-er i 1p og 2p, så det er litt bedre enn deg, men føler det ikke er nok uansett hvis man skal studere noe seriøst som inneholder "tallbehandling" for å bruke det uttrykket. Folk sier gjerne: "Bruk masse tid på det og at matte er en modningsprosess", og bla bla. Javel, men når man må betale regninger og samtidig studere noe annet man egentlig ikke ønsker i tillegg til å stresse med deltidsjobb, så er det veldig lite tid igjen for min del å holde på med en "modningsprosess". Det hjelper nok hvis du skulle ha en del penger - da kan du leie en privatlærer helt for deg selv selvsagt. Som alltid, de som har penger, har alltid lettere løsninger enn alle oss andre som akkurat nå ikke har penger. Anonymkode: 1a6c0...106 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #5 Skrevet 22. november 2018 Jeg studerer ingeniør, så det er nok ikke mitt svar du ønsker deg mest, men jeg vil dele mine erfaringer uansett. Jeg er heldig og er født med god forståelse for matte, men jeg møtte også på store problemer da jeg tok R-matte på videregående. Plutselig funka det ikke å «bare forstå» matten som jeg hadde gjort tildligere. Jeg forsto ikke hva som ble gjort og hang ikke med i svingene. Jeg gikk lei. Antar det er slik du føler det nå. Problemet er at når man gjør det dårlig, blir man demotivert. Når man blir demotivert gjør man det dårlig, så det er en ond sirkel man ikke kommer ut av. Det som hjalp meg, var å spørre mye om hjelp. Jeg brukte ikke så mye tid på å regne oppgaver, så jeg ble ikke noe god i faget. I stedet prøvde jeg å forstå HVORFOR ting ble som det ble. Jeg klarte ikke å løse oppgavene selv, men det hjalp veldig på motivasjonen at jeg i det minste forsto og var enig når jeg fikk oppgaven forklart for meg, selv om jeg ikke kunne gjenta det etterpå. Da ble det likevel litt enklere å regne etterhvert. Når det er sagt er jeg elendig i Geogebra. Fikk aldri til noen ting i det programmet, og måtte alltid hoppe over de oppgavene på tentamen. PS! For meg funker det mye bedre å prøve å tenke meg fram til en løsning i 5 minutter for så å gi opp, heller enn å gi opp umiddelbart. Men dette går jo selvfølgelig ikke så lenge man ikke klarer å motivere seg. Lykke til! Anonymkode: 61577...f7c 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #6 Skrevet 22. november 2018 Khan academy hjalp meg veldig. Jeg måtte i alle fall back to basics for å klare å knekke koden videre. Var MYE jeg ikke husket fra grunnskolepensumet. Anonymkode: d9cc7...270
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #7 Skrevet 22. november 2018 I tillegg: Ikke regn matte om du er i dårlig humør! Funker aldri! En dag du er i godt humør og litt utvhilt, ta deg 10 minutter og prøv. Gjør du det en gang innimellom hjelper det litt i hvert fall :) Anonymkode: 61577...f7c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå