Kristin S Skrevet 26. mars 2005 #1 Skrevet 26. mars 2005 Var på byen på skjærtorsdag. Så ser jeg rundt meg. Hmm...Russen har på russedress?! Hvorfor i all verden hadde de det? Russetiden begynner da ikke i mars?! Er det noe jeg har gått glipp av? Spurte da en russ om dette. Nei de hadde vært i Strømstad på formiddagen, så derfor hadde de på seg dressen. Og russetiden begynner visst tidligere i år??
Gjest Seleena Skrevet 26. mars 2005 #2 Skrevet 26. mars 2005 Det finst felles reglar for dette. Vi får ikkje ta på våre før rundt 28. april, og ingen andre heller. Eit unntak er då vi skal ha humanitær aksjon nokre dagar før. Heilt feil av dei å ta på russedressen pga Strømstadfeiring...
Gjest Anonymous Skrevet 26. mars 2005 #3 Skrevet 26. mars 2005 Heilt feil av dei å ta på russedressen pga Strømstadfeiring... Der tar du grundig feil, Strømstadturen er endel av russefeiringa, og da hører dressen med. Akkurat som man kjører i russebil til Sverige. Hva er egentlig forskjellen? Mange russ har også revyer midt på vinteren (i januar og februar), og i den uka går alle russ med dressen. Selve russetiden begynner ikke før 30.april eller 1.mai, men det er altså lov til å bruke dressen når man gjør noe spesielt med russen. Men de fleste har ikke strøket på merkene ennå, men bare helt rød/blå/svart russedress. Sånn er det i alle fall i Østfold
Gjest Seleena Skrevet 26. mars 2005 #4 Skrevet 26. mars 2005 Ok. Sorry, viste ikkje at dåke hadde slike reglar
Gjest Anonymous Skrevet 26. mars 2005 #5 Skrevet 26. mars 2005 Sikkert forskjellige tradisjoner på ting ja. Men russelua er ikke lov til å bruke før man er døpt, dvs. 30.april der hvor jeg kommer fra.
Gjest Melk Skrevet 26. mars 2005 #6 Skrevet 26. mars 2005 Sikkert forskjellige tradisjoner på ting ja. Men russelua er ikke lov til å bruke før man er døpt' date=' dvs. 30.april der hvor jeg kommer fra.[/quote'] 16 mai der jeg kommer fra.
Gjest Seleena Skrevet 26. mars 2005 #7 Skrevet 26. mars 2005 Veit det var lov å ha på russebuksa rundt revyen. (Den er rett før jul her hos oss) Men det er år og dag sidan det blei slutt på. Strenge reglar her altså...Men det er litt fint at vi har ein fast bestemt dato. Gleder meg litttttt ja
Gjest Anonymous Skrevet 26. mars 2005 #8 Skrevet 26. mars 2005 Vet at det er mange som døpes så sent, synes det er litt rart jeg. Det er jo stas å gå med lua mer enn en dag? Glad jeg ble døpt den 30.april. Da begynte russetiden for min del.
Arkana Skrevet 26. mars 2005 #9 Skrevet 26. mars 2005 Vi ble døpt 1. mai. Da ble også russedressen først tatt i bruk.
stikkelsbær Skrevet 26. mars 2005 #10 Skrevet 26. mars 2005 Tror vi skal døpes 28. april eller noe sånt... :-) Men trodde ikke det var vanlig å gå med luen før 16. og 17. mai...? Eller tar jeg feil?
Gjest Anonymous Skrevet 26. mars 2005 #11 Skrevet 26. mars 2005 Men trodde ikke det var vanlig å gå med luen før 16. og 17. mai...? Eller tar jeg feil? Det er i alle fall vanlig i Østfold
Gjest gjest1 Skrevet 27. mars 2005 #12 Skrevet 27. mars 2005 Når jeg var russ begynte vi å bruke dressene til påske (nest siste uken i april). Russeluene brukte vi ikke før 16.mai
Kristin S Skrevet 27. mars 2005 Forfatter #13 Skrevet 27. mars 2005 Tydeligvis forskjellig fra sted til sted! Men uansett..I mars synes jeg virkelig er altfor tidlig. Finnes ikke noe verre en russ når de får på seg russedressen. (snakker så klart ikke om alle, men MANGE) Tror de kan gjøre akkurat som de vil. De er faktisk ikke guder...Selvom mange tror det.
Gjest Gitte Skrevet 27. mars 2005 #14 Skrevet 27. mars 2005 hos oss tok vi på russedressen den dagen det er russeåpning, dvs natt til 1.mai
Kristin S Skrevet 27. mars 2005 Forfatter #15 Skrevet 27. mars 2005 hos oss tok vi på russedressen den dagen det er russeåpning' date=' dvs natt til 1.mai[/quote'] Synes det høres/ser litt bedre ut ja.. Nei dette irriterer jeg meg noe så vanvittig over..Hmm..Hvorfor gidder jeg egentlig. Jaja. Noe må man vel henge seg opp i...
Gjest Anonymous Skrevet 27. mars 2005 #16 Skrevet 27. mars 2005 På samme måte som butikkene blir fyllt opp med julestasj tidligere og tidligere for hvert år, så begynner russen å herje stadig tidligere på våren. Life sucks altså!!
stikkelsbær Skrevet 27. mars 2005 #17 Skrevet 27. mars 2005 Strengt tatt gjør vi jo ikke det da.. Russetiden blir jo kortere og kortere, nå varer den under tre uker.. Selv om noen har på seg dressen ved spesielle anledninger noen få ganger før russetiden starter, syns jeg det blir litt overdrevet å irritere seg over akkurat det.
Gjest gloria Skrevet 28. mars 2005 #18 Skrevet 28. mars 2005 her er 22.april første dag hvor vi får gå med russeklærne offentlig. dette p.g.a. en "get dressed kro".
Grooo Skrevet 28. mars 2005 #19 Skrevet 28. mars 2005 Tydeligvis forskjellig fra sted til sted! Men uansett..I mars synes jeg virkelig er altfor tidlig. Det er jo tradisjoner med russeting i påska her hos oss i Østfold, og da må jo såklart dressen på i mars siden påska er så tidlig i år... Vi har revy første uka i januar, så dressene henger på i hele romjula da man øver og øver til revy. Så ligger dressen hjemme til påska, og så blir den liggende igjen til dåpen som gjerne er i slutten av april.
Cherie Skrevet 28. mars 2005 #20 Skrevet 28. mars 2005 Men hele ruszegreia er jo litt snodig da. Burde man ikke EGENTLIG stå med vitnemålet i hånden før man hiver seg rundt og feirer? Russetiden burde vært et heidundrande siste krumspring før evt høyere utd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå