Gå til innhold

5 åring som våkner hver natt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en 5 åring som ikke går til å sove natten igjennom. Hun sovner helt greit i egen seng, og vi har gode rutiner på legging.

Men så er det slik at hun vokner rundt kl 1 hver eneste natt. Hun sier at hun er redd, har dumme drømmer, vil ikke være alene osv. Det går litt opp og ned, men i perioder blir hun ordentlig fortvilet.

Og det er vi også, for vi begynner å gå tom for ideer for å få hun til å sove natten igjennom. Tidligere har hun fått lov til å komme inn til oss for å sove i sengen vår, men vi har prøvd å endre på det en god stund nå. For vår del er det egentlig ikke noe stress at hun sover halve natten hos oss, men det begynner å bli aktuelt med overnattinger hos venner osv, og da må vi vite at hun kan sove natten igjennom først.

Vi har prøvd å følge henne tilbake til sengen, og være der til hun sovner. Men da vokner hun etter 1 time, og det er samme runden igjen.

Jeg har forsøkt å sove på en madrass på rommet hennes for å gi henne trygghet, og det fungerer ganske greit når jeg gjør det. Men etter 1 mnd på en madrass på gulvet, gikk det fullstendig til helvete igjen når hun skulle forsøke å sove alene.

Vi har forsøkt madrass på gulvet på soverommet vårt, fungerer også dårlig.

Har også lyst til å legge til at vi har prøvd disse tingene over lang tid, og ikke byttet metode etter en uke, da hadde jeg forstått at det ikke fungerer.

Så nå er jeg tom for ideer, det eneste jeg vet er at hun ikke skal være alene når hun vokner og er redd.

Så, har noen vært borte i det samme, eller har er det noen som har noen lure tips vi ikke har tenkt på?

Anonymkode: d36bb...eec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har og en datter som våkner om natten, nesten hver natt. Slitsomt for både foreldre og barn!

Du skriver det ikke plager dere å ha henne i sengen deres, da ville jeg gjort det, iallefall halvparten av gangene, om dere sover greit sånn. Det med ønske om overnatting borte ol. kommer uansett likevel, så syntes ikke d er no grunn for å ikke la henne sove hos dere. Noen trenger trygghet litt lenger enn andre, også om natten. Plutselig en dag vil hun ikke sove i seng med dere lenger, tiden går så fort, nyt det💕

Anonymkode: ba04d...6d7

Gjest BearMama
Skrevet

Om hun har mareritt så er det faktisk dritskummelt for en 5 åring. Husker selv jeg hadde noen fæle mareritt og kunne ligge stiv av skrekk livredd for sovne igjen. Så skygger, hørte lyder både i skap og under sengen. 

Hadde latt henne sove med meg i sengen om hun sover trygt og godt da og dere alle synes det er ok.

Hun er bare 5 år år og det med overnatting han like godt gå til helvete med en unge som sover gjennom natten. Mange tror de er klar for overnatting hos venner, men blir livredd på natten.

Mulig hun faktisk ikke får mareritt fordi hun er et annet sted i andre omgivelser.

Mange overnatter ikke hos venner i det hele tatt uten at det skulle være noe problematisk for verken venner eller det sosiale.

Skrevet
1 time siden, BearMama skrev:

Om hun har mareritt så er det faktisk dritskummelt for en 5 åring. Husker selv jeg hadde noen fæle mareritt og kunne ligge stiv av skrekk livredd for sovne igjen. Så skygger, hørte lyder både i skap og under sengen. 

Hadde latt henne sove med meg i sengen om hun sover trygt og godt da og dere alle synes det er ok.

Hun er bare 5 år år og det med overnatting han like godt gå til helvete med en unge som sover gjennom natten. Mange tror de er klar for overnatting hos venner, men blir livredd på natten.

Mulig hun faktisk ikke får mareritt fordi hun er et annet sted i andre omgivelser.

Mange overnatter ikke hos venner i det hele tatt uten at det skulle være noe problematisk for verken venner eller det sosiale.

Helt enig i dette.

Anonymkode: b2102...cd1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...