Gå til innhold

Ang matbokser til barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Måtte lage egen tråd...

Jeg jobber i barnehage, og ser at veldig mange pakker inn brødskiver, pålegg, frukt, gryn, ja alt, i plastfolie oppi matboksen. I tillegg kjøper folk disse ostestavene, altså små staver med ost som er separat innpakket i plast, inni en stor plast. 

Hvorfor? Tenker dere ikke miljø i det hele tatt? 

Håper noen har svar på dette, for jeg klarer ikke å forstå!

Anonymkode: 29170...7b3

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi det er ikke matemballasje som er det store problemet når det kommer til plast. I tillegg blir som oftest denne plasten kastet i riktig dunk og resirkulert. 

Anonymkode: 0ef8d...9d4

• Liker 1
Skrevet

Ofte klarer heller ikke ungene å åpne dette selv, slik at de voksne må gå rundt bordet og åpne diverse ting isteden for å sette seg ned slik at det blir matro.

Anonymkode: 74e12...d28

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er ikke matemballasje som er det store problemet når det kommer til plast. I tillegg blir som oftest denne plasten kastet i riktig dunk og resirkulert. 

Det blir mye unødvendig søppel av det selv om det ikke er det som er det store problemet... Alt hjelper. Og å pakke alt mulig inn i plast er bare unødvendig.

• Liker 9
Skrevet

Det er plast avfall på avveie som er det store problemet, ikke bruk av plast. Så lenge barnehagen kaster avfallet riktig, og kommunen håndterer det rett så bør det være greit. 

Men unødvendig bruk er jo ikke bra uansett. Det koster ressurser og energi som kunne vært brukt bedre. 

Akkurat når det gjelder oppbevaring av mat er plast ofte det beste alternativet. Men jeg er enig i at det er ikke nødvendig å pakke inn plast med mer plast. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ofte klarer heller ikke ungene å åpne dette selv, slik at de voksne må gå rundt bordet og åpne diverse ting isteden for å sette seg ned slik at det blir matro.

Det er helt sant! Barna jeg jobber med er 2 år, vi bruker en del tid på å åpne alt, og det skaper helt klart uro når vi må rundt og åpne. Ungene er sultne, de blir frustrert fordi brødskivene er innpakket, noen spiser plasten osv...

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i bhg selv og til lunsj har vi 28 barn. Det har aldri vært noe problem eller forstyrrelse i matroen å hjelpe et barn. Dessuten åpner de fleste barna faktisk dette selv uten problemer. 

• Liker 2
Skrevet

Det er helt sant! Barna jeg jobber med er 2 år, vi bruker en del tid på å åpne alt, og det skaper helt klart uro når vi må rundt og åpne. Ungene er sultne, de blir frustrert fordi brødskivene er innpakket, noen spiser plasten osv...

2 åring som spiser plasten? Spesialbarnehage dette eller? 

• Liker 3
Skrevet

2 åring som spiser plasten? Spesialbarnehage dette eller? 

Nei... Noen må bare putte alt i munnen.. 

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i bhg selv og til lunsj har vi 28 barn. Det har aldri vært noe problem eller forstyrrelse i matroen å hjelpe et barn. Dessuten åpner de fleste barna faktisk dette selv uten problemer. 

Det er det her, men er uansett ikke det som er problemet her.

Skrevet

Noen som har svaret på det jeg lurer på da? Hvorfor all denne innpakningen? 

Skrevet

Hvorfor ikke bruke matbokser med flere rom istedet for å pakke inn ulike ting i plast? Evt. ha flere bokser? 

Anonymkode: c5bbf...81c

• Liker 3
Skrevet

Nei... Noen må bare putte alt i munnen.. 

Men da er ikke det et problem som er spesifisert til matsituasjonen. 

I vår bhg lærer vi barna å åpne selv, slik at de blir selvstendige. Det er faktisk en viktig del av å jobbe i bhg, å lære barnet å hjelpe seg selv. Hvorfor gjør ikke dere dette? 

Og hvorfor ikke se dette som noe positivt, ungene får variert og spennende kosthold Og får trent finmotorikken når de åpner selv. Det er jo bra! 

Skrevet

Hvorfor ikke bruke matbokser med flere rom istedet for å pakke inn ulike ting i plast? Evt. ha flere bokser? 

Anonymkode: c5bbf...81c

Her har de jo matbokser med flere rom, men de pakker alt inn likevel🤦🏻‍♀️

Skrevet (endret)

Det er det vel like mange grunner til som det er foreldre. Og det kommer an på hva slags mat det er snakk om. Noe mat må pakkes inn for å holde seg feks. Noe mat pakker man inn for å unngå gris. 

Finnes ingen fasit. 

Endret av Tipptoppi
Skrevet

Men da er ikke det et problem som er spesifisert til matsituasjonen. 

I vår bhg lærer vi barna å åpne selv, slik at de blir selvstendige. Det er faktisk en viktig del av å jobbe i bhg, å lære barnet å hjelpe seg selv. Hvorfor gjør ikke dere dette? 

Og hvorfor ikke se dette som noe positivt, ungene får variert og spennende kosthold Og får trent finmotorikken når de åpner selv. Det er jo bra! 

Men det er fortsatt ikke det som er problemet! Jeg lurer på HVORFOR alt må pakkes inn.

Det går fint an å sende med variert og spennende kosthold uten å bruke en halv rull med plastfolie altså...

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, Tipptoppi skrev:

Det er det vel like mange grunner til som det er foreldre. Og det kommer an på hva slags mat det er snakk om. Noe mat må pakkes inn for å holde seg feks. Noe mat pakker man inn for å unngå gris. 

Finnes ingen fasit. 

To brødskiver med smør som ligger dobbelt med plastfolie rundt, to skiver med brunost pakket inn i plast, en gulrot pakket inn i plast og en bit med ost pakket inn i plast... 

Oppi separate rom inni en matboks. Også en banan da, i plastpose... 

Så dere har ingen grunn, dere bare gjør det. Lurt.. 

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta det med de foreldrene det  gjelder. Vi kan da vel ikke svare på hva enkelte gjør . Send et felles skriv til alle foreldrene. Ikke noe poeng å lage det til et større 

Anonymkode: c1e17...982

• Liker 1
Skrevet

To brødskiver med smør som ligger dobbelt med plastfolie rundt, to skiver med brunost pakket inn i plast, en gulrot pakket inn i plast og en bit med ost pakket inn i plast... 

Oppi separate rom inni en matboks. Også en banan da, i plastpose... 

Så dere har ingen grunn, dere bare gjør det. Lurt.. 

Brød og pålegg hadde jeg kombinert og lagt matpapir over men bortsett fra det så er vel ikke dette så ille. 

Osten tørker ut og det samme gjør gulrota. Bananen er kjekt å ha i plast i tilfelle den blir klemt eller skviset så man slipper gris overalt. 

Jeg ser virkelig ikke dette som et stort problem jeg? 

Men i bhg kan dere vel benytte sjansen til å lære barna om resirkulering, lag opplegg og få med ungene. Så smitter det over på foreldre som kanskje tenker seg om. 

Ellers så tenker jeg at du har det ganske bra dersom dette er det du finner å irritere deg over 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta det med de foreldrene det  gjelder. Vi kan da vel ikke svare på hva enkelte gjør . Send et felles skriv til alle foreldrene. Ikke noe poeng å lage det til et større 

Anonymkode: c1e17...982

Har vært i mange barnehager som vikar før jeg ble utdannet, og det er ikke bare i den barnehagen jeg jobber i nå det er sånn. Siden det er så populært så ville jeg bare vite hvorfor.

Jeg er oppdradd til å produsere minst mulig søppel, og i min familie er vi veldig bevisst på å ikke bruke feks engangsbestikk osv. Så i mine øyne er det en helt merkelig greie.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...