Gjest manic Skrevet 10. mai 2005 #141 Skrevet 10. mai 2005 Så om druene smaker godt kjøper du plommer? eller gulrøtter? Hehe, jeg kjøper druene om ikke noe annet. Bedre enn at jeg kjøper nada
Superlammet Skrevet 10. mai 2005 #144 Skrevet 10. mai 2005 Mener du at jeg skal løpe rundt i butikken for å finne en på 16 år som ikke tør si annet en ja og takk til meg hver gang jeg kjøper smågodt? ja. bedre enn å anta. Det er ikke akkuratt flust av sjefer rundt i butikkene. Og ja jeg har spurt, mange ganger. Når de fyller opp så har jeg spurt om mine ting er fylt opp. Jeg har spurt butikksjefen om de er gamle og da svarte han meg begge gangene at det er det jo bare å smake for å sjekke det. Skulle bare mangle det sa han til meg, nesten ordrett! Kan det være fordi du spurte, tro? Jeg kjenner flere bedriftsledere i Meny og (husker ikke navnet den andre kjeden) og de har bekreftet for meg at det er sånn. De sier også at det er bedre at jeg som kunde smaker på en festkaramell for så å kjøpe for mine 70,- en at jeg går et annet sted og handler. Min datter på 12 pr er faktisk dritt lei av å bruke sine surt opptjente lommepenger på gammelt godt. Hun tok med godteriet tilbake før og fikk nytt + sjekk på 25,- fordi hun hadde fått gammel vare. Er selvsagt enig med sjefene på dette området, så lenge man spør på forhånd. DET er mitt poeng, å spørre før man tar seg til rette. I mine øyne er det stor forskjell på om vi er 50 stk som spiser for 25 øre en hvis vi er 50 stk som robber for 500,- hver seg. Regn ut og se om du ikke ser forskjellen. Javisst er det forskjell i kroner og øre, men jeg tror du misforsto en vesentlig ting; det er å stjele uansett. Mange bekker små??? Ja, men alle de elvene jeg har betalt for, og sittet igjen med utgått vare, så har jeg fortsatt et par stryk igjen før jeg nærmer meg det jeg har blitt "lurt" for. Foreløbig så er det Meny som sitter på fortjenesten. Er det riktig? Mange bekker små, blir en stor òg. Slik går hele ordtaket dersom du var i tvil. Og hvis du virkelig føler deg lurt og at denne Meny butikken tilsynelatende har så forferdelig utvalg på smågodt så skjønner ikke jeg hva som får deg til å bruke 70,- i uka her. Etter et kjapt regnestykke ville du funnet ut at det kanskje hadde lønnt seg å kjøre 2 kilometer ekstra for å ikke bli lurt, hadde det ikke? Sånn hvis du føler det lurt, mener jeg..
Titti72 Skrevet 10. mai 2005 #145 Skrevet 10. mai 2005 Jeg mener ikke at jeg føler meg lurt, hadde jeg gjort det så hadde jeg handlet et annet sted. Jeg har spurt om det er greit å smake på om de er gamle og da fikk jeg til svar at selvfølgelig kunne jeg det. Hva mere skal jeg gjøre? Mener du at når butikksjefen sier at det er en selvfølge så burde jeg søke opp han hver gang alikevel og spørre om tillatelse. Hver gang? Jeg antar ikke lenger, jeg vet at det er greit, og mer en greit også iflg. butikksjefen. Men hva hvis jeg gjør som Meny oppfordrer til. Kjøper noe jeg vet er gammelt, kommer tilbake og krever gavelapp på 25,-. Det kan jeg sikker gjøre hver eneste dag og tjene opp handlevognen min på. Er det mer lønnsomt for butikken. En lapp tilsvarer 100 festkarameller. Fortsatt så tjener butikken på meg, selv om jeg prøvesmaker, fordi jeg faktisk handler der. Jeg spiser ikke der. Jeg forsyner meg ikke grovt, jeg smaker på en. Og ifølge butikksjefen så er det en selvfølge at jeg kan gjøre det og da vil jeg ikke kalle det stjeling.
Superlammet Skrevet 10. mai 2005 #146 Skrevet 10. mai 2005 Men hvis butikksjefen synes dette er helt ok, hvorfor har du da ikke sagt det tidligere? Kunne spart oss for veldig mye tid. Så du er enig med meg at så lenge man spør om lov først så er det greit, men dersom man ikke har spurt om lov er det ikke greit? Uansett hva det gjelder, frukt, grønt eller snop. Og du er enig i at uten lov blir det nasking å forsyne seg med varer en ikke har betalt for eller har hensikt å betale for, selv om man skal kjøpe flere kvanti av samme vare man tar?
Krølltoppen Skrevet 10. mai 2005 #147 Skrevet 10. mai 2005 Jeg tar alltid en drue før jeg kjøper. Må sjekke om den er sur. Tar aldri hvis jeg ikke har planlagt å kjøpe. Jeg smaker aldri på andre ting i butikken, så er jeg nok litt inkonsekvent.
Chachapuma Skrevet 10. mai 2005 #148 Skrevet 10. mai 2005 Mange bekker små' date= blir en stor òg. Slik går hele ordtaket dersom du var i tvil. Beklager å måtte bryte inn men Det heter "Mange bekker små blir en stor å", lille venn! *Ser for meg en kjempeÓG Ikke vondt ment, det var bare så hysterisk morsomt...
Titti72 Skrevet 11. mai 2005 #150 Skrevet 11. mai 2005 Men hvis butikksjefen synes dette er helt ok, hvorfor har du da ikke sagt det tidligere? Kunne spart oss for veldig mye tid. He he.... Men da hadde jeg hatt en kjedelig dag i går. Jeg satt jo som på nåler og ventet på svarene dine! Jeg har spurt ang. smågodt og faktisk druer i tillegg og svarene jeg fikk var så klare at jeg mener at mine små prøvesmaker er noe som godtas 100% så lenge det er fordi jeg har planer om å kjøpe. Så du er enig med meg at så lenge man spør om lov først så er det greit, men dersom man ikke har spurt om lov er det ikke greit? Nei. Men jeg spør alikevel. Jeg flyr ikke butikken rundt for tillatelse til å spise en drue når jeg kjøper for 50 kroner etterpå. Tror jeg bare har fått søte druer så jeg smaker ikke så ofte. Uansett hva det gjelder, frukt, grønt eller snop. Og du er enig i at uten lov blir det nasking å forsyne seg med varer en ikke har betalt for eller har hensikt å betale for, selv om man skal kjøpe flere kvanti av samme vare man tar? Jeg mener fortsatt at så lenge det er druer eller smågodt er det ok. Jeg gnafler ikke på store ting. Men jeg klemmer på kiwiene, studerer tomatene og tar forsiktig på dem, roter rundt i potetene så jeg får de fineste, og lukter på epler, jordbærene sjekker jeg så godt jeg kan. Jeg er nøye med at det jeg handler skal være friskt og av bra kvalitet, derfor har jeg hendt meg opp i smådigget. Men som oftest holder det med å klemme borti dem med spaden, er jeg i tvil så gå biten i munnen min med god samvittighet. Men syns du det er riktig at jeg skal betale full pris for en gammel vare? Og Meny ligger ikke akuratt på topp når billigbutikkene nevnes så jeg betaler mer for det meste iforholde til Rema/Rimi/Kiwi. Burde jeg da ikke kunne forvente litt ekstra? Er jeg ikke en solid kunde som støtter opp om min nærbutikk og burde "beholdes" fornøyd? Jeg mener ikke at kunden alltid har rett. Langt ifra. Har selv jobbet i div. servicejobber og har ofte kontakt med kunder i dagens jobb så det vet jeg er en teori som ikke stemmer. Det er gamle holdninger. Jeg har utdannelse innen det jeg driver med, det har ikke min kunde. Ferskvaresjefen på Meny har en utdannelse og div. kurser som jeg ikke har derfor vet han mer en meg. Sånn er det og det er det jeg mener. (dette var til et tidliger innlegg fra deg).
Såpebobla Skrevet 11. mai 2005 #151 Skrevet 11. mai 2005 Nei, smaker ikke på noe i butikken før jeg kjøper det... ...syns det er frekt!
Gjest Anonymous Skrevet 11. mai 2005 #152 Skrevet 11. mai 2005 Konkurs, nei. Men svinn, ja absolutt. Du er nok ikke den eneste med denne tankegangen. Du vet kanskje ikke at i bedrifter med franchiseordning så er det butikkeier som selv må dekke svinnet. Og som jeg har nevnt tidligere, mange bekker små... Men DET har vel ingenting å si, for det er jo et stort selskap som står bak, er det ikke? Og reklamen du betaler for? Skal jeg tenke slik med merkevarer som f.eks Cola eller kanskje en snickers? Dessuten, i de fleste butikker jeg kjenner til får man poser gratis dersom man handler mye, og siden du handler for langt over snittet tror jeg du slipper å betale for posene. Får poser gratis?? Har jeg aldri opplevd. Man betaler 1 krone pr. pose for å reklamere for butikken.
Superlammet Skrevet 11. mai 2005 #153 Skrevet 11. mai 2005 Får poser gratis?? Har jeg aldri opplevd. Man betaler 1 krone pr. pose for å reklamere for butikken. I de butikkene jeg handler, henholdsvis Rimi, Kiwi og Ultra, får man poser gratis om man handler for mye penger.
Sarabi Skrevet 11. mai 2005 #154 Skrevet 11. mai 2005 Nei, det gjør jeg absolutt ikke! Synes det er utidig! Smakte på smågodt før jeg begynte å bli så voksen at jeg fikk moral, men ikke nå lenger. Det er jo tyveri!
Gjest Anonymous Skrevet 11. mai 2005 #155 Skrevet 11. mai 2005 I de butikkene jeg handler, henholdsvis Rimi, Kiwi og Ultra, får man poser gratis om man handler for mye penger. Det får man ikke her jeg handler og jeg handler for mye penger hver gang.
Gjest Melk Skrevet 11. mai 2005 #156 Skrevet 11. mai 2005 Der jeg jobbet ga vi bort poser om folk handlet for mye, dvs et stykke over 1000 kr. Ønsker man ikke å betale, er det jo bare å ta med bæreposer eller ryggsekk hjemmenifra.
Gjest Anonymous Skrevet 11. mai 2005 #157 Skrevet 11. mai 2005 Der jeg jobbet ga vi bort poser om folk handlet for mye, dvs et stykke over 1000 kr. Ønsker man ikke å betale, er det jo bare å ta med bæreposer eller ryggsekk hjemmenifra. Det er ikke det at det er et problem, men jeg må feks ikke betale for posen på min nærbutikk eller om jeg kjøper en pose på Lene V. Så hvorfor skal man betale på Meny og Rimi?
Gjest Melk Skrevet 11. mai 2005 #158 Skrevet 11. mai 2005 Det er ikke det at det er et problem, men jeg må feks ikke betale for posen på min nærbutikk eller om jeg kjøper en pose på Lene V. Så hvorfor skal man betale på Meny og Rimi? Jeg er enig med deg, men tror også det går en del flere poser i løpet av en dag på matbutikken fremfor en klesbutikk. I løpet av året er det faktisk en ganske stor utgift for en enkelt butikk, som selv må handle inn sine poser. I klesbutikken er de uansett tatt med i butikkens utgifter, og hentes inn i klespriser. Er det et problem (vet at noen finner det veldig provoserende), så kan man som sagt ta med bærenett eller noe slikt.
Gjest Anonymous Skrevet 11. mai 2005 #159 Skrevet 11. mai 2005 Jeg er enig med deg, men tror også det går en del flere poser i løpet av en dag på matbutikken fremfor en klesbutikk. I løpet av året er det faktisk en ganske stor utgift for en enkelt butikk, som selv må handle inn sine poser. I klesbutikken er de uansett tatt med i butikkens utgifter, og hentes inn i klespriser. Er det et problem (vet at noen finner det veldig provoserende), så kan man som sagt ta med bærenett eller noe slikt. Jeg forstår hva du sier og forstår at det går flere poser i løpet av en dag i en matbutikk. Men, er ikke det å få poser til det man kjøper en service? Uansett, det er ikke noe problem for meg, men vi som forbrukere i Norge godtar ganske mye.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå