Gjest Melk Skrevet 9. mai 2005 #121 Skrevet 9. mai 2005 Skal jeg da kjøpe gammelt godt, som er umulig å tygge på, til full pris og "kose" meg med dem på lørdagen? " Kjenner etter med spaden, jeg. Vet jo hvordan jeg vil at eks jordbærputene skal være når de er ferske, på hvor mye motstand de gir.
jordbær Skrevet 9. mai 2005 #122 Skrevet 9. mai 2005 Jeg hørt at noen butikker har svinn på ca 1% av omsetningen. Det er ganske mye det. (Ca 500.000kr årlig)
Gjest gjest1 Skrevet 9. mai 2005 #123 Skrevet 9. mai 2005 For de som mener at det å ta litt smågodt eller hva enn for å "prøvesmake".. tenk litt på ordtaket mange bekker små... Har også sett folk, gamle og unge, som går forbi fruktdisken og tar en drue eller to og fortsetter innover i butikken, uten å kjøpe druer. Jeg synes det blir å ta seg selv litt for mye til rette.. Greit nok, man handler kanskje for noen hundre, men det betyr ikke at man skal kose seg med en "rabatt" for det. Har pratet med butikksjefer som ikke nøler med å anmelde for nasking dersom de ser noen ta seg til rette uten å spørre først. Spør man får man som regel svar at "Javisst bare smak!", men da får man fankern meg spørre og ikke bare gå utifra at det er ok. Jeg er så enig! Synes det er så utrolig frekt å bare forsyne seg!
Gjest gjest1 Skrevet 9. mai 2005 #124 Skrevet 9. mai 2005 Skal jeg da kjøpe gammelt godt, som er umulig å tygge på, til full pris og "kose" meg med dem på lørdagen? " Må du testsmake det samme goderiet hver uke da? Tror du ikke meny har såpass stor omsetning på godteri at de må fylle på minst én gang i uka? Det tar jo litt tid før godteri blir gammelt.
Gjest Anonymous Skrevet 10. mai 2005 #125 Skrevet 10. mai 2005 Det sa jeg ikke heller. Jeg sa at JEG ville følt meg som en forbryter. Generelt om det å ta en drue sa jeg at det er som et hvilket som helst annet tyveri, bare litt mer patetisk. Det er min mening. Ja, det er vi nok forskjellige. Jeg syns ALT tyveri er patetisk. Ikke noe mindre patetisk å stjele en tv. I utgangspunktet forstår jeg ikke hvorfor det skal være så vanskelig å spørre om man kan smake på druene eller evt. si at man har gjort det og betale for det. (Selv om de i butikken ser rart på deg og nekter deg å betale.)
Titti72 Skrevet 10. mai 2005 #126 Skrevet 10. mai 2005 Må du testsmake det samme goderiet hver uke da? Tror du ikke meny har såpass stor omsetning på godteri at de må fylle på minst én gang i uka? Det tar jo litt tid før godteri blir gammelt. Det er noen ting som er gammelt i ca. 50 % av tilfellene. Det er ofte de samme tingene som er seigt hver gang, og ja da prøvesmaker jeg for å forvisse meg om at jeg ikke kjøper deffekt vare. Syns det er verre at butikken har gamle varer for salg en at jeg prøvesmaker for å være 100% sikker på at jeg får det jeg betaler for.
Superlammet Skrevet 10. mai 2005 #127 Skrevet 10. mai 2005 Hvis godisen er så forferdelig gammel, slik at du må prøvesmake alt du skal kjøpe, hvorfor ikke handle godisen et annet sted? Og smågodt har faktisk drøy holdbarhet. Det tar en god stund før den blir så hard at den er uspiselig.. Hadde jeg sett en som sto å prøvesmakte alt den gang jeg jobbet i kiosk hadde jeg nok bedt personen om å slutte eller reise et annet sted..
Titti72 Skrevet 10. mai 2005 #128 Skrevet 10. mai 2005 Hvis godisen er så forferdelig gammel, slik at du må prøvesmake alt du skal kjøpe, hvorfor ikke handle godisen et annet sted? Og smågodt har faktisk drøy holdbarhet. Det tar en god stund før den blir så hard at den er uspiselig.. Hadde jeg sett en som sto å prøvesmakte alt den gang jeg jobbet i kiosk hadde jeg nok bedt personen om å slutte eller reise et annet sted.. Festkarameller blir fort seige. Pecemerkene blir harde på 0,0. Jordbærene er som regel harde. Dette er 3 av 5 godiser jeg handler. Er det riktig å kjøpe godt til 169,- pr. kilo, altså mye dyrere en mestparten av kjøttet de selger, og komme hjem for å oppdage at det er gammelt? Jeg har opplever dette ofte. Og hvis noen av de ansatte kommer bort til meg og kommenterer det så er det greit. Da skal jeg fint klare å finne flere typer digg i rekka der som er gammelt og vise dem. Og nei. Jeg reiser ikke 2 km til en annen butikk for å kjøpe godteri når jeg er på butikken allerede. Det er ikke mitt ansvar at det er ferskt godt i butikken. Jeg er en kunde som handler der til full pris og jeg forventer at Meny har kvalitet på varene sine. Det er derfor jeg handler der og ikke på lavprisbutikker. Jeg forventer at godteriet er godt og forholdsvis ferskt. Ikke at det kun er på grensen til uspiselig og overgammelt. Og en annen ting, jeg tror ikke din sjef hadde satt pris på at du sender trofaste pengesterke kunder til deres konkurenter. Men spør h*n og se hva h*n sier.
Superlammet Skrevet 10. mai 2005 #129 Skrevet 10. mai 2005 Ok, så det er riktig å smake på alt godtet tilfelle det kan være gammelt? Ok, da skal jeg altså ta en bit av skolebrødet eller bolla for å se om den er tørr? Eller er det forskjell på en vare og en vare? Og er du voksen nok til å handle selv er du også voksen nok til å spørre før du tar. Det lærte iallefall jeg da jeg var liten. Og en annen ting, jeg tror ikke din sjef hadde satt pris på at du sender trofaste pengesterke kunder til deres konkurenter. Men spør h*n og se hva h*n sier. Nå har det seg sånn at det var han som sa jeg skulle gjøre det dersom jeg så det fordi det faktisk ble et problem at folk tok seg godt til rette. Var heller ingen som fikk lese blader i lengre tid uten å skulle kjøpe noe. Er faktisk endel av dem også.. Frekkheten lenge leve..
Titti72 Skrevet 10. mai 2005 #130 Skrevet 10. mai 2005 Ok, så det er riktig å smake på alt godtet tilfelle det kan være gammelt? Jeg smaker på de 3 tingene hvis jeg er i tvil, etter å ha klemt litt først med skjea. Ikke på det andre som jeg aldri har opplevd at er gammelt. Ok, da skal jeg altså ta en bit av skolebrødet eller bolla for å se om den er tørr? Eller er det forskjell på en vare og en vare? Klart der er forskjell. Bollene bakes hver dag. Godtet kan ha ligget der i flere uker. Stor forskjell i størrelsen er det også. Godteriet er i småbiter, bollene har ganske mange ekstra biter etter prøvesmaken. Og er du voksen nok til å handle selv er du også voksen nok til å spørre før du tar. Det lærte iallefall jeg da jeg var liten. Har ingen ting med dette å gjøre. Nå blir du bare barnslig. Klarer ikke butikken å innfri som de lover så er det vel ikke jeg som skal lide for det. Det er faktisk irriterende å komme hjem med festkarameller for 40,- og så er alle gamle! Nå har det seg sånn at det var han som sa jeg skulle gjøre det dersom jeg så det fordi det faktisk ble et problem at folk tok seg godt til rette. Var heller ingen som fikk lese blader i lengre tid uten å skulle kjøpe noe. Er faktisk endel av dem også.. Frekkheten lenge leve.. I min Meny butikk så har jeg aldri sett noen som har blitt behandlet på den måten. Der står det folk å blar i blader ved kassa når de ansatte går forbi og ingen sier noe. Hvis din sjef vet at han alltid har 100% selgbart godteri og aldri har solgt dårlig vare så har han sikkert sitt på det tørre. Men jeg må innrømme at i alle de butikkene jeg har kjøpt godt så har jeg en eller annen gang fått med gammelt godt hjem. Og det er ikke riktig det heller. Vi trenger ikke å bli enige her. Jeg føler meg ikke frekk, og jeg godtar at du mener noe annet. Jeg kommer ikke til å forandre mening av den grunn.
Superlammet Skrevet 10. mai 2005 #131 Skrevet 10. mai 2005 Og er du voksen nok til å handle selv er du også voksen nok til å spørre før du tar. Det lærte iallefall jeg da jeg var liten. Har ingen ting med dette å gjøre. Nå blir du bare barnslig. Klarer ikke butikken å innfri som de lover så er det vel ikke jeg som skal lide for det. Det er faktisk irriterende å komme hjem med festkarameller for 40,- og så er alle gamle! Så derfor skal du forsyne deg med varer som like gjerne kan være nye som gamle, og i så tilfelle få mer utnytte av varer som ikke er dårlige? Greit nok at du foretrekker ordtaket "kunden har alltid rett", men i realiteten er det ikke slik. Jeg skjønner også at "en drue er jo bare en drue" eller "det er jo bare en liten festkaramell", men i realiteten er dette varer du ikke har betalt for, eller spurt om du kan få smake. Der jeg jobbet kunne folk få smake på det de ville så lenge de spurte først! Var heller ikke noe problem å stå å lese i blader, bare de ikke tok seg til rette (les: leser blader over LANG tid, dvs mer enn 15-20 min). Det har kanskje ikke så mye om det å være voksen eller ikke, og jeg kan argumentere med at barn tar jo litt av hvert de også, men når det er blitt "naturlig" for voksne å ta seg såpass til rette blir jeg bekymret og sint. Sender det bra signaler til barna f.eks? "Vent litt, mamma skal bare smake på godteriet.." Neppe.
Gjest Melk Skrevet 10. mai 2005 #132 Skrevet 10. mai 2005 Hm, kanskje jeg skal begynne å skrelle meg en appelsin eller tre for å sjekke ut hvordan de er før jeg kjøper.... For ikke å snakke om hvor irriterende det er med potetgullposer der masse av innholdet er knust i småbiter! *åpne og se* Jeg har jobbet på ICA, og der hadde vi også lov til å snakke til kunder som småspiste eller bladde i blader i lengre tid, samt at vi kunne plusse på for det de hadde spist når de kom i kassa (smågodtet var slik plassert av vi som satt i kassa så det).
Titti72 Skrevet 10. mai 2005 #133 Skrevet 10. mai 2005 Så det er ikke forskjell på å småspise og å smake på en festkaramell og fylle posen til randen etterpå? Og heller ingen forskjell på å skrelle en banan og spise en å ta en festkaramell? En banan koster fort 4-5 kroner en festkaramell 25 øre.. Det går an å ikke krisemaximere dette over alle støvleskaft. Butikkene går faktisk ikke konkurs av det. Og hva da med all den reklamen jeg betaler for? Jeg handler hver dag. 1-3 poser. Jeg bruker masse penger (langt over snittet) på mat i mnd. Og må betale for å gå rundt og reklamere for Meny! Og så skal de liksom klage over at jeg ikke vil kjøpe gammel vare hoss dem?!? Glem det.
Superlammet Skrevet 10. mai 2005 #134 Skrevet 10. mai 2005 Butikkene går faktisk ikke konkurs av det. Konkurs, nei. Men svinn, ja absolutt. Du er nok ikke den eneste med denne tankegangen. Du vet kanskje ikke at i bedrifter med franchiseordning så er det butikkeier som selv må dekke svinnet. Og som jeg har nevnt tidligere, mange bekker små... Men DET har vel ingenting å si, for det er jo et stort selskap som står bak, er det ikke? Og reklamen du betaler for? Skal jeg tenke slik med merkevarer som f.eks Cola eller kanskje en snickers? Dessuten, i de fleste butikker jeg kjenner til får man poser gratis dersom man handler mye, og siden du handler for langt over snittet tror jeg du slipper å betale for posene.
jordbær Skrevet 10. mai 2005 #135 Skrevet 10. mai 2005 Så det er ikke forskjell på å småspise og å smake på en festkaramell og fylle posen til randen etterpå? Og heller ingen forskjell på å skrelle en banan og spise en å ta en festkaramell? En banan koster fort 4-5 kroner en festkaramell 25 øre.. Det går an å ikke krisemaximere dette over alle støvleskaft. Butikkene går faktisk ikke konkurs av det. Og hva da med all den reklamen jeg betaler for? Jeg handler hver dag. 1-3 poser. Jeg bruker masse penger (langt over snittet) på mat i mnd. Og må betale for å gå rundt og reklamere for Meny! Og så skal de liksom klage over at jeg ikke vil kjøpe gammel vare hoss dem?!? Glem det. Igjen. EN butikk har årlig svinn på ca 500.000kr(+/-) av omsetningen. Det er bla. pga folk som småspiser godteri, frukt og dem som stjeler. Det blir mye penger hvis du ser alle butikkene sammen. det er jo ikke bare DU som prøvesmaker smågodten.
Titti72 Skrevet 10. mai 2005 #136 Skrevet 10. mai 2005 Men du svarte ikke på om det er riktig at jeg skal betale for en gammel vare. Syns du det? Og de ungdommene som sitter i kassene ser knapt opp på meg. Tror du de ver hvor mye jeg handler inn for i mnd? Tror du de krysser meg av i en liste eller tror du de spør om jeg skal ha poser? Som jeg seff må betale for som regel, hvis jeg da ikke venter til etterat jeg har betalt og så ber om dem som veldig mange andre gjør. Tror du at hvis det ikke lenger er svinn i en butikk at prisene går ned? Eller tror du de pengene går rett i lomma til eieren? Det ligger et svinntak innbakt i prisen de tjener på alle varene sine.
Superlammet Skrevet 10. mai 2005 #137 Skrevet 10. mai 2005 Men du svarte ikke på om det er riktig at jeg skal betale for en gammel vare. Syns du det? La meg spørre deg om noe først, som jeg igrunn enda ikke har fått svar på fra deg: Synes du det er riktig å ta noe uten å spørre først? Tror du at hvis det ikke lenger er svinn i en butikk at prisene går ned? Eller tror du de pengene går rett i lomma til eieren? Det ligger et svinntak innbakt i prisen de tjener på alle varene sine. Innkjøpspris for en bedrift er noe helt annet enn hva butikken må betale bedriften for å få. Det er ikke mange kronene en daglig leder sitter igjen med, og nei, det er ikke lagt inn ett svinntak i prisene. Det er lagt inn i budsjett som settes opp, men svinnet må fortsatt dekkes av daglig leder. Eieren av bedriften får sine penger uansett, men det er nå ikke dem jeg tenker mest på. Tenk heller på den daglige ledern som må betale ut av egen lomme for å dekke evnt. svinn. Ja, du mener det er forskjell på en festkaramell til 25 øre og f.eks en sjokolade til 10,-, men det er ikke det! Det er fortsatt en vare uansett om den koster 50 øre, 5kroner 50 kroner eller 500 kroner! Og igjen, tenk på signalene du sender ut til barn. Jeg kommer ikke til å forandre mening av den grunn. Gammel vane er vond å vende, er den ikke?
Gjest manic Skrevet 10. mai 2005 #138 Skrevet 10. mai 2005 Hadde butikkene vært litt flinkere til å selge grønnsaker med god kvalitet, så hadde de kanskje spart litt penger på svinn. For jeg tror absolutt at de taper en del penger på å kaste dårlig mat som folk går rett forbi. Sånn er det i hvert fall her jeg bor, på de fleste kjede-butikkene så ser grønnsakene rett og slett slappe ut. Så da tjener de faktisk penger på at jeg prøvesmaker for å kanskje finne ut at druene smaker godt likevel
Superlammet Skrevet 10. mai 2005 #139 Skrevet 10. mai 2005 Hadde butikkene vært litt flinkere til å selge grønnsaker med god kvalitet' date=' så hadde de kanskje spart litt penger på svinn. For jeg tror absolutt at de taper en del penger på å kaste dårlig mat som folk går rett forbi. Sånn er det i hvert fall her jeg bor, på de fleste kjede-butikkene så ser grønnsakene rett og slett slappe ut. Så da tjener de faktisk penger på at jeg prøvesmaker for å kanskje finne ut at druene smaker godt likevel [/quote'] Så om druene smaker godt kjøper du plommer? eller gulrøtter? Men ja, jeg skal være enig med deg at endel butikker burde være flinkere til å markedsføre frukt og grønt. Endel store kjeder har som nevnt begynt å dele ut smakeprøver, noe som er ypperlig. Men da er det butikken som tilbyr noe til kunden, ikke kunden som ulovlig tar seg til rette.
Titti72 Skrevet 10. mai 2005 #140 Skrevet 10. mai 2005 Mener du at jeg skal løpe rundt i butikken for å finne en på 16 år som ikke tør si annet en ja og takk til meg hver gang jeg kjøper smågodt? Det er ikke akkuratt flust av sjefer rundt i butikkene. Og ja jeg har spurt, mange ganger. Når de fyller opp så har jeg spurt om mine ting er fylt opp. Jeg har spurt butikksjefen om de er gamle og da svarte han meg begge gangene at det er det jo bare å smake for å sjekke det. Skulle bare mangle det sa han til meg, nesten ordrett! Jeg kjenner flere bedriftsledere i Meny og (husker ikke navnet den andre kjeden) og de har bekreftet for meg at det er sånn. De sier også at det er bedre at jeg som kunde smaker på en festkaramell for så å kjøpe for mine 70,- en at jeg går et annet sted og handler. Min datter på 12 pr er faktisk dritt lei av å bruke sine surt opptjente lommepenger på gammelt godt. Hun tok med godteriet tilbake før og fikk nytt + sjekk på 25,- fordi hun hadde fått gammel vare. I mine øyne er det stor forskjell på om vi er 50 stk som spiser for 25 øre en hvis vi er 50 stk som robber for 500,- hver seg. Regn ut og se om du ikke ser forskjellen. Mange bekker små??? Ja, men alle de elvene jeg har betalt for, og sittet igjen med utgått vare, så har jeg fortsatt et par stryk igjen før jeg nærmer meg det jeg har blitt "lurt" for. Foreløbig så er det Meny som sitter på fortjenesten. Er det riktig?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå