Gå til innhold

Smugspiser du i butikken?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Står frem som prøvesmaker, jeg! :-)

Smaker på druer, jordbær og moreller spesielt, men sniker meg av og til til en mandel. Men ærlig talt: Jeg gidder da ikke betale for sure druer eller smakløse jordbær.

Jeg er altså en frekkas! He he!

Hvis jeg drikker brus betaler jeg så klart for den når jeg kommer til kassa...

Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Det er jeg helt enig i. Da går det vel heller under å stjele.

Synes ikke det er så kult når folk tar med seg kjøle/frysevarer, ombestemmer seg og legger dem i første og beste hylle heller jeg...

Gjest Bellatrix
Skrevet
Jeg tror jeg kan si at jeg er ganske lovlydig' date=' men har nok smakt på druer og kirsebær før jeg har kjøpt det. Har gjort det for å unngå å kjøpe noe som smaker surt.[/quote']

Og hvis det er surt, så...? Lar du være å kjøpe?

Hvor går grensen for når noe er stjeling?

Jeg skjønne poenget til Tom hvis man virkelig kjøper mer ved å smake, men hva med de gangene man smaker uten å kjøpe? Da har man jo stjelt. Jeg synes vel ikke det er mer stuerent å stjele druer selv om de er sure. Jeg kjøpte en kurv med kiwi på onsdag. En av kiwiene var dårlig, en annen sur. Men jeg synes ikke det blir rett om jeg skal ta meg en smaksprøve for det. Kjøper jeg noe jeg ikke liker, neivel, synd. That's life! Man kjøper vel sjelden inn så mye at man har tapt masse penger på det uansett. Det pleier i hvert fall ikke jeg å gjøre.

Skrevet

Nei, jeg smaker ikke på varer før jeg handler dem.

Gjest Madeline
Skrevet

Hadde nok latt være å kjøpe hvis druene var sure, ja, men er de gode så tar jeg med mer enn jeg hadde gjort hvis jeg ikke visste. Nå er det heller ikke ofte jeg smaker på druene ( har kanskje smakt på 4-5 druer det siste året), men det gjør det selvsagt ikke noe bedre av den grunn. Tror ikke jeg ville sett på det som stjeling hvis noen smakte på 1 drue. Men å forsyne seg som det skulle være et koldtbord eller ta en sjokolade eller et wienerbrød uten å betale for det, ville jeg sett på som stjeling. Interessant å se at nesten alle som svarer her alltid er 100 % lovlydige.

Gjest Seleena
Skrevet

Smaker på druene iblandt..Får eg ikkje lov til det, så kjøper eg ikkje rett og slett :)

Men ALDRI noko anna.

Gjest Leola
Skrevet

Nei, aldri.

Jeg kjøper ofte nøtter i løsvekt når jeg handler. Sist jeg var der så stod det 3 (voksne) menn som tok med seg hver sin neve nøtter da de gikk forbi. Heldigvis så var der en observant butikkansatt som fortalte dem at slik gjør man bare ikke - da så de forbløffet på henne som om det var noe som var i deres fulle rett :o

Den observasjonen fikk meg til å slutte å kjøpe nøtter i løsvekt - heretter kjøpes kun de som er ferdig pakket. Frukt er greit nok for den skylles når jeg kommer hjem - det går ikke akkurat an med nøtter...

Skrevet

Smaker heller aldri på noe før jeg kjøper så sant det ikke er smaksprøve (litt skeptisk til det også... ), men det er jo enkelte tider på året frukt er bedre og da er det ganske sikkert å kjøpe.

Fikk heller aldri lov til det når jeg var liten å åpne en sjokolade i butikken for så å betale i kassa, selv om mamma hadde aldri så mye penger i lommeboka og det ikke var noe problem.

Syns vel kanskje det er greit at folk smaker på druer. Men nøtter og smågodt er å dra det litt langt.

Gjest Madeline
Skrevet

Syns vel kanskje det er greit at folk smaker på druer. Men nøtter og smågodt er å dra det litt langt.

:Nikke:

Gjest Gjesta
Skrevet

Nei, jeg smaker aldri på ting før jeg kjøper (selv om jeg er opplært til at det er ok å smake på bær). Druene ser jeg ann, og jordbær kjøper jeg etter hvordan de lukter,..

Skrevet

druer prøvesmaker jeg, rett og slett fordi jeg synes det er umulig å se om de er bra eller ikke uten å smake på en.

mandler kan du mer eller mindre se om er bra, samme med jordbær og løsvektgodteri, som jeg synes er en uting å smake på, nettopp fordi det fint går an å se seg til om de er bra eller ikke. (regner jo selvsagt med at alle kan det, siden jeg kan det ... :sjarmor: )

men jeg smaker aldri en drue dersom jeg ikke faktisk står å har seriøse planer om å kjøpe druer og er usikker på om de er bra eller ikke.

jeg reagerer veldig når jeg ser folk bare ta med ei drue og går videre, man SER jo at de ikke hadde tenkt å stoppe å kjøpe....

samme med mandler, og jordbær? det er så få jordbær i kurvene og folk bytter så mye rundt på dem at jeg blir igrunnen ganske irritert. liker plastinnpakkede jordbær jeg, om jeg kjøper dem på butikk.

smågodt er tull, man VET hvordan det smaker, kjøp om man har lyst på.

å ta skolebrød etc for å spise uten å betale er å stjele uten mulighet til å skylde det på prøvesmaking!! i mine øyne.

og å ÅPNE emballasje???? :o :o :o frekt!!

Gjest Madeline
Skrevet

men jeg smaker aldri en drue dersom jeg ikke faktisk står å har seriøse planer om å kjøpe druer og er usikker på om de er bra eller ikke.

quote]

Det er jeg veldig enig i. Jeg kunne aldri finne på å smake på druene hvis jeg ikke hadde planer om å kjøpe. Er druene sure, så har selvfølgelig butikken tapt en drue, men er de derimot gode så tar jeg mer og butikken tjener på det. Så jeg har egentlig ikke noe dårlig samvittighet for det.

Gjest TomKrus
Skrevet

Mulig hvis bare noen få "prøvesmaker" (stjeler) noen druer, og alle de andre "sponser" de som "prøvesmaker" (stjeler). Det gjør det allikevel ikke noe mer riktig å gjøre det. Hvor skal grensa gå? Antall druer? Antall gram med druer? Hvor mye man potensielt kanskje kjøper av druene? Stjeling er stjeling, uansett hvor lite eller mye man tar.

Og butikken stjeler ikke fra deg hvis de gjemmer råten frukt nederst i kurven, selger deg sure druer eller satser på at du plukker med deg pålegget som går ut dagen etter?

Hvor skal grensa gå?

Nulltoleranse for salg av dårlige produkter.

Skrevet

ikke jeg heller.

jeg kjøper fler druer i løpet av året en jeg smakeprøver, så det burde vel gå greit.

Gjest TomKrus
Skrevet

Jeg skjønne poenget til Tom hvis man virkelig kjøper mer ved å smake, men hva med de gangene man smaker uten å kjøpe? Da har man jo stjelt.

Stjelt? Det er da butikken som har forsøkt å stjele fra deg ved å forsøke å prakke på deg dårlige produkter.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Stjelt? Det er da butikken som har forsøkt å stjele fra deg ved å forsøke å prakke på deg dårlige produkter.

Ikke nødvendigvis. Hvis de legger de dårligste bærene nederst i kurven, ja. Men tror du betjeningen vet hvordan alle druene smaker? Og det kan vel være smak og behag hvordan man liker druene? Hvis butikken gjør noe bevisst for å lure deg, så stjeler de, men jeg tror ikke alltid de gjør det. Noen ganger ser jeg det selges umoden frukt, men den blir jo moden hvis den får ligge litt. Ser ikke på det som stjeling at de da selger de.

Gjest TomKrus
Skrevet
Ikke nødvendigvis. Hvis de legger de dårligste bærene nederst i kurven' date=' ja. Men tror du betjeningen vet hvordan alle druene smaker? Og det kan vel være smak og behag hvordan man liker druene? Hvis butikken gjør noe bevisst for å lure deg, så stjeler de, men jeg tror ikke alltid de gjør det. Noen ganger ser jeg det selges umoden frukt, men den blir jo moden hvis den får ligge litt. Ser ikke på det som stjeling at de da selger de.[/quote']

Ærlig talt, det finnes mye dårlig frukt og grønt i butikker, noe det ikke burde vært. Selv har jeg vært borti tannkremer som gikk ut for to år siden.

Og ja, druer smaker forskjellige, og reklamerer de med saftige gode druer så må du da jaggu sjekke om de er saftige og gode for deg.

Og hvis druesmaking fører til totalt sett flere solgte druer, så er det latterlig å prate om tap. Ja, kanskje jeg ikke kjøpte en kurv, men kanskje neste mann gjør det. Så ved å tillate to prøvesmakinger solgte man 400. Snakk om bra deal.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Two wrongs don't....

Gjest TomKrus
Skrevet

Two wrongs don't....

Hallo, så å sjekke om noen forsøker å lure meg er en feil?

Du må være en gave til markedet.

Gjest Bellatrix
Skrevet
[

Ærlig talt, det finnes mye dårlig frukt og grønt i butikker, noe det ikke burde vært. Selv har jeg vært borti tannkremer som gikk ut for to år siden.

Selvsagt skal det ikke være dårlig mat i butikken. Er det noen her som har hevdet det? Ser jeg dårlig mat, eller mat gått ut på datoen sier jeg i fra til betjeningen. I dag fikk jeg 2/3 avslag i prisen på noe mat som var gått ut på dato. Nei, det burde ikke være nødvendig, men at det ligger en dårlig tomat et sted gjør det ikke mer riktig å ta en drue.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...