Gjest Anonymous Skrevet 25. april 2005 #101 Skrevet 25. april 2005 Jeg smaker heller ikke på hverken det ene eller det andre i butikken. Hadde blitt kjempeflau om noen så meg naske fra smågodtstativet :oops: Og når det gjelder feks mandler i løsvekt - usj, tenk på alle de som har vært nedi med fingrene sine.....
Gjest Anonymous Skrevet 25. april 2005 #102 Skrevet 25. april 2005 Her om dagen kom en venninne av meg bort og sa: "Åpne munnen!" Jeg gjorde selvsagt som befalt, og smaken av rød drue bredde seg utover ganen kort tid etter (jeg tror nok hun hadde nappet den der og da - shh..) Ellers gjør jeg ikke det nei. Liker å vaske all frukt etc før jeg spiser det, og å bli tatt for å stjele fra smågodt-hylla :o Nope.
Cronos Skrevet 26. april 2005 #103 Skrevet 26. april 2005 Prøvesmaker kun det som ligger fremme og som er ment som smaksprøver. Alt annet anser jeg som simpelt tyveri. (Selv om jeg tidligere nok har testet en og annen drue for å forsikre meg om at de ikke er sure)
Gjest Anonymous Skrevet 26. april 2005 #104 Skrevet 26. april 2005 Å spise sjokolader, boller i butikken?? :o Det er jo tyveri. Men det har hendt at jeg har vært KJEMPEtørst og det har vært lang kø i kassa, da har jeg åpnet brusen og drukket litt av den før jeg betalte den.
Gjest Anonymous Skrevet 26. april 2005 #105 Skrevet 26. april 2005 Jeg tror faktisk at det er ”forventet” at man skal kunne smake på druer for å sjekke om de er sure eller ikke. Jeg pleier å spørre butikkpersonalet om de små grønne druene er søte eller sure (hvis jeg skal kjøpe druer), og får som oftest til svar ”smak på dem, da vel”. Gjerne etterfulgt av et dumt blikk. Store grønne druer og blå druer smaker jeg aldri på, da de i 99 % av tilfellene er søte (og jeg liker at frukten er vasket før jeg spiser den). Det er også forskjell på å smake på druer som selges i løsvekt og druer som selges i pose til fast pris. Det ville aldri falt meg inn å smake på noe annet i butikken, det være seg smågodt, nøtter, cherrytomater eller jordbær. Jeg klarer også å vente med å spise på maten til jeg har betalt for den. Det beste hadde selvfølgelig vært at butikken satte ut smaksprøver. Men på den andre siden ville da også alle de som overhodet ikke har tenkt å kjøpe tatt seg en smak, og butikken ville nok tape mer på det i det lange løp.
Titti72 Skrevet 26. april 2005 #106 Skrevet 26. april 2005 Jeg kjøper alltid lørdagsgodt i løsvekt. Som regel for 60-70,- (kremt... også mere....) Jeg kjøper de samme godisene hver gang og ikke mer en 5-6 forskjellige typer. Tror at snittet sikkert er 50/50 for at Festkaramellene eller Peacemerkene er gamle. Skal jeg da kjøpe gammelt godt, som er umulig å tygge på, til full pris og "kose" meg med dem på lørdagen? "Spare" på godteriet jeg unner meg 1 dag i uka, for så å gå tilbake å bytte det til nytt godteri på mandag og spise det etter middagen da? Hva med mine godtefrie dager da? Og så sier jeg til min datter at lørdag er godtedag, hvis om atte godtet ikke er dårlig da, for da er mandag også godtedag..... Nope... Jeg prøvesmaker på begge deler og godkjenner dem i butikken. Er de gamle så kaller jeg ikke det å stjele, er de gode så så har jeg spist godt for 0,10,- Det tåler min meny butikk og det kan de leve med. Er godtet gammelt så får jeg i teorien et gavekort på 30,- og det er faktisk myyyyye dyrere for butikken! Og det er ikke billig godt de har på meny. Prisen der er dyrere en andre butikker så de har en god fortjeneste på dette. Tror at det sikker er innbakt et liten "spisegebyr" i kg prisen. En annen ting. Jeg betaler kilospris for papirposen, så da er vel min prøvesmak allerede betalt for?!?
nallemaja Skrevet 26. april 2005 #107 Skrevet 26. april 2005 Eneste jeg smaker på i butikken er hvis jeg skal kjøpe ferske reker, for jeg er litt sær på akkurat reker, og hvis jeg skal betale dyrt for ferske reker, så MÅ de være gode,-men tar bare 1! Men må innrømme at jeg av og til lar ungene drikke en sjokolademelk eller juiceboks men jeg handler, men da sier jeg fra i kassa, og betaler SELVFØLGELIG, og det er alltid helt greit. En ting jeg syns er verre enn at folk smaker på druene er gamle kjerringer som stikker fingrene sine i gjæren for å sjekke om den er bra...det er kvalm det! de klemmer sund gjærklumpen og legger den på plass, og kjøper en hel en selv! og så klemmer de istykker brødene! Men det er noe jeg bare har sett på stedet jeg kommer fra. Der er det skikkelig ille! (men selv klemmer jeg forsiktig på tomatene, for jeg MÅ ha tomater som er skikkelig knallharde! men klemmer dem ikke istykker da!)
Lia Skrevet 26. april 2005 #108 Skrevet 26. april 2005 Enkelte butikker har faktisk "skjønt det," og setter frem smaksprøver på forskjellig slags frukt. Kan faktisk ikke huske å ha sett smaksprøver på druer, men det kan jo ikke være mye verre å legge frem en klase til å smake på enn det er å dele opp en melon i småbiter? Kostnaden blir vel mer eller mindre den samme for butikken. Ellers er det helt vanlig med smaksprøver nedover i Europa. Går man i ferskvaredisken for å handle ost, skinke eller salami, får man nesten alltid en smaksprøve. Praktisk. Gir sikkert mersalg også.
Gjest Cerise Skrevet 26. april 2005 #109 Skrevet 26. april 2005 Smaker av og til på en drue, for å finne ut om de er for sure.
jordbær Skrevet 28. april 2005 #110 Skrevet 28. april 2005 titti72: Hva om smågodten du smaket på var individuelt innpakket? Hadde du da "prøvesmakt" på dem? Det er jo akkurat det samme. Jeg kan ikke åpne en is for å sjekke om den er gammel.. Butikken VIL merke det! Problemet er at hvis BARE du hadde smakt på smågodten, ville det faktisk ikke vært noe problem, men sanheten er at VELDIG mange tenker slik som deg, og da kan du tenke deg hvor mange kilo med "prøvesmakte" smågodt som faktisk går med totalt, hvert eneste år.
Gjest Catwoman Skrevet 28. april 2005 #111 Skrevet 28. april 2005 Enkelte butikker har faktisk "skjønt det," og setter frem smaksprøver på forskjellig slags frukt. Kan faktisk ikke huske å ha sett smaksprøver på druer, men det kan jo ikke være mye verre å legge frem en klase til å smake på enn det er å dele opp en melon i småbiter? Det er fordi det ikke er nødvendig. Det er greit å ta en drue der hvor de er i løsvekt, for å prøvesmake.
Titti72 Skrevet 9. mai 2005 #112 Skrevet 9. mai 2005 titti72: Hva om smågodten du smaket på var individuelt innpakket? Hadde du da "prøvesmakt" på dem? Det er jo akkurat det samme. Jeg kan ikke åpne en is for å sjekke om den er gammel.. Butikken VIL merke det! Problemet er at hvis BARE du hadde smakt på smågodten, ville det faktisk ikke vært noe problem, men sanheten er at VELDIG mange tenker slik som deg, og da kan du tenke deg hvor mange kilo med "prøvesmakte" smågodt som faktisk går med totalt, hvert eneste år. Det er forskjell på en is og en festkaramell. Og jeg smaker ikke på noe annet bortsett fra evnt. druer hvis jeg skal ha det. Grunnen til det er at de tingene ikke er pakket inn, kommer i "prøvesmaksposjoner". Jeg skjønner den med at hvis alle hadde gjørt det osv. Men. Hvis jeg ikke smaker på de 2 godtene det gjelder så, uten å overdrive. kjøper jeg gammelt godteri som jeg egentlig skulle hatt gratis (smaks/pris/utgåttdato-garanti) ihvertfall halvparten av gangene jeg handler. Av erfaring så prøvesmaker jeg så slipper jeg å betale i dyre dommer for et gammelt produkt. Sånn er det sånn blir det!
Superlammet Skrevet 9. mai 2005 #113 Skrevet 9. mai 2005 Og folk lurer på hvorfor smågodt er så dyrt...
Chachapuma Skrevet 9. mai 2005 #114 Skrevet 9. mai 2005 Nei, jeg stjeler aldri fra butikken. Hadde jeg tatt en drue eller noe annet og spist i butikken hadde jeg følt meg som en skikkelig hardkokt kriminell og det hadde lyst forbyter av meg! For dere som ikke har forstått det: når man er i butikken tar man med seg det man vil ha til kassen, betaler for det og fortærer det siden. Er man i tvil om smågodtet er gammelt kan man faktisk spørre betjeningen om det er greit at man smaker på en, men ærlig talt da, handler man smågodt for 60-70 kroner hver uke MÅ man vel ikke handle i akkurat den butikken hvor smågodtet så ofte er gammelt at man stadig vekk må prøvesmake kvaliteten??? Smånasking er for meg nesten verre enn å stjele større ting, fordi det er så... patetisk! å skulle stjele en ting til 10 øre!
Gjest Anonymous Skrevet 9. mai 2005 #115 Skrevet 9. mai 2005 Nei, jeg stjeler aldri fra butikken. Hadde jeg tatt en drue eller noe annet og spist i butikken hadde jeg følt meg som en skikkelig hardkokt kriminell og det hadde lyst forbyter av meg! For dere som ikke har forstått det: når man er i butikken tar man med seg det man vil ha til kassen, betaler for det og fortærer det siden. Er man i tvil om smågodtet er gammelt kan man faktisk spørre betjeningen om det er greit at man smaker på en, men ærlig talt da, handler man smågodt for 60-70 kroner hver uke MÅ man vel ikke handle i akkurat den butikken hvor smågodtet så ofte er gammelt at man stadig vekk må prøvesmake kvaliteten??? Smånasking er for meg nesten verre enn å stjele større ting, fordi det er så... patetisk! å skulle stjele en ting til 10 øre! HAHAHA, om du hadde følt deg som en forbyter fordi du hadde smakt på en drue da tror jeg nok det er litt av hvert du bør tenke igjennom. Til alle dere som tror dette er et kjempeproblem for butikkene: jeg ble litt nysgjerrig pga. denne tråden at da jeg var i butikken på lørdag så kjøpte jeg druer og da jeg gikk i kassen sa jeg: så har jeg smakt på en av de blå druene og en av de grønne så om du kunne legge 2 druer til prisen så hadde det vært fint. Mannen i kassen (som var butikksjef så jeg på skiltet hans) så først himmelfallen ut hvorpå han svarte at det var vanlig at man smakte på druene før man kjøpte så de skulle jeg ikke betale for!
Chachapuma Skrevet 9. mai 2005 #116 Skrevet 9. mai 2005 Nei, gjest, jeg tror det er jeg som har tenkt gjennom ting. Tar man fra butikken uten å betale, stjeler man.
Gjest Anonymous Skrevet 9. mai 2005 #117 Skrevet 9. mai 2005 Nei, gjest, jeg tror det er jeg som har tenkt gjennom ting. Tar man fra butikken uten å betale, stjeler man. Nåja, noen bruker kanskje litt sterkere ord på ting enn andre. Ja, det er i prinsippet galt å ta en drue (for å smake om den er god før du kjøper) uten å betale for den, men å gå så langt som å si at vedkommende er en forbryter....den er litt drøy! Er det derimot slik at man alltid tar med seg en drue eller to uten å ha til hensikt å kjøpe så kan jeg mer være enig med deg.
Chachapuma Skrevet 9. mai 2005 #118 Skrevet 9. mai 2005 Nåja, noen bruker kanskje litt sterkere ord på ting enn andre. Ja, det er i prinsippet galt å ta en drue (for å smake om den er god før du kjøper) uten å betale for den, men å gå så langt som å si at vedkommende er en forbryter....den er litt drøy! Er det derimot slik at man alltid tar med seg en drue eller to uten å ha til hensikt å kjøpe så kan jeg mer være enig med deg. Det sa jeg ikke heller. Jeg sa at JEG ville følt meg som en forbryter. Generelt om det å ta en drue sa jeg at det er som et hvilket som helst annet tyveri, bare litt mer patetisk. Det er min mening.
Superlammet Skrevet 9. mai 2005 #119 Skrevet 9. mai 2005 For de som mener at det å ta litt smågodt eller hva enn for å "prøvesmake".. tenk litt på ordtaket mange bekker små... Sto i kø en gang på Meny.. Der var det en i køen som stod å forsynte seg med nøtter. Disse hadde han heller ikke tenkt til å betale for før jeg spurte om han kanskje ville betale for nøttene han øgla nedpå. Han ble først litt sur for dette skulle ikke jeg bry meg med, men han betalte nå for 1hg nøtter for det. Har også sett folk, gamle og unge, som går forbi fruktdisken og tar en drue eller to og fortsetter innover i butikken, uten å kjøpe druer. Jeg synes det blir å ta seg selv litt for mye til rette.. Greit nok, man handler kanskje for noen hundre, men det betyr ikke at man skal kose seg med en "rabatt" for det. Har pratet med butikksjefer som ikke nøler med å anmelde for nasking dersom de ser noen ta seg til rette uten å spørre først. Spør man får man som regel svar at "Javisst bare smak!", men da får man fankern meg spørre og ikke bare gå utifra at det er ok.
Gjest Mrs. Potter Skrevet 9. mai 2005 #120 Skrevet 9. mai 2005 Jeg smaker på druer hvis jeg har tenkt å kjøpe.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå