Gjest Madeline Skrevet 26. mars 2005 #1 Skrevet 26. mars 2005 Leser i dagens VG at kundene smugspiser varer i butikken for millioner av kroner hvert år. Folk forsyner seg av druer, wienerbrød, sjololade ol. Hva med dere, smaker dere på varene? Hvorfor eller hvorfor ikke. Jeg tror jeg kan si at jeg er ganske lovlydig, men har nok smakt på druer og kirsebær før jeg har kjøpt det. Har gjort det for å unngå å kjøpe noe som smaker surt.
Gjest Bellatrix Skrevet 26. mars 2005 #2 Skrevet 26. mars 2005 Nope. Tar ikke smaksprøve med mindre det ligge noe på et fat, som faktisk er smaksprøver.
Gjest Anonymous Skrevet 26. mars 2005 #3 Skrevet 26. mars 2005 Nei, ikke en gang ei drue eller en mandel. Synes det er frekt.
Kristin S Skrevet 26. mars 2005 #4 Skrevet 26. mars 2005 Nei det gjør jeg aldri. Tenker på gamle damer når jeg hører det. Det er typisk dem..hehe.. (Men så klart er det andre som gjør det også ja)
Arkana Skrevet 26. mars 2005 #5 Skrevet 26. mars 2005 Nei, det gjør jeg aldri. Både fordi det ikke er lov, og også fordi jeg ikke aner hvor hendene som tok på dem sist har vært.
Mimosa Skrevet 26. mars 2005 #6 Skrevet 26. mars 2005 Nei jeg smaker aldri på varene før jeg kjøper dem.
Scaramouche Skrevet 26. mars 2005 #7 Skrevet 26. mars 2005 Det hender jeg smaker på en drue før jeg kjøper dem, må forsikre meg om at de er gode
Gjest Anonymous Skrevet 26. mars 2005 #8 Skrevet 26. mars 2005 Nei, men jeg har sett folk i alle aldre forsyne seg av frukt og smågodt i butikkene. Har ikke så mye i mot at noen tar éi drue for å smake før de liksom bestemmer seg for å kjøpe, men de må ikke under noen omstendigheter slafse og legge tilbake druer som de har tatt på. Har også sett noen nyse over drueklasene - det var mer ulekkert enn om de hadde tatt noen druer uten å betale for dem... :veldigsur:
Gjest gjest1 Skrevet 26. mars 2005 #9 Skrevet 26. mars 2005 Hoho nei synes det ser så sært ut og gå og gumle i seg som på et koldtbord!
Sniglå Skrevet 26. mars 2005 #10 Skrevet 26. mars 2005 Skal inrømme at dersom jeg er usikker på om jeg skal ha grønne eller blå druer så smaker jeg først... Har alltid gjort det og ser eeeegentlig ikke noe galt i det. Men en kan jo tenke at dersom ALLE gjør det samme, så hadde det ikke vært mange druene igjen! Så det er bra at ikke alle gjør det.
Gjest TomKrus Skrevet 26. mars 2005 #11 Skrevet 26. mars 2005 Det koster sikkert butikkene like mye at folk forsyner seg med poser. Og verden sto til påske i år også.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 26. mars 2005 #12 Skrevet 26. mars 2005 Selvfølgelig ikke. Virker som noen tror de kan ta av andre, bare de tjener mye penger.
Gjest TomKrus Skrevet 26. mars 2005 #13 Skrevet 26. mars 2005 Selvfølgelig ikke. Virker som noen tror de kan ta av andre' date=' bare de tjener mye penger.[/quote'] "hmm, den så god ut. skal jeg smake? Nei, den er ikke min." - sa han og gikk videre uten å kjøpe noe. Slik småspising er ikke noe problem. Tipper man tjener mer på det enn man taper.
Arkana Skrevet 26. mars 2005 #14 Skrevet 26. mars 2005 Vi har en skole ikke så langt fra der vi bor og jeg har flere ganger sett ungdommene stå i smug bak hyllene og slafse i seg boller, sjokomelk, brus osv før de slenger de tomme posene i en eller annen hylle. Det synes jeg er skikkelig frekt. Helt utrolig. Å smake på en liten drue blir en filleting i sammenligning.
Gjest Melk Skrevet 26. mars 2005 #15 Skrevet 26. mars 2005 Butikkansatte forteller jo også om tomme brus, sjokoladepapir, folk som tar emd seg skolebrød fra bakerdisken osv. Synes IKKE det er greit.
Felixa Skrevet 26. mars 2005 #16 Skrevet 26. mars 2005 Nei,det gjør jeg ikke. Blir nesten flau når jeg ser andre gjør det.
Arkana Skrevet 26. mars 2005 #17 Skrevet 26. mars 2005 Butikkansatte forteller jo også om tomme brus, sjokoladepapir, folk som tar emd seg skolebrød fra bakerdisken osv. Synes IKKE det er greit. Det rare er at de samme menneskene nok hadde blitt helt forferdet om du spurte om de stjeler med seg en avis eller en brus ut av butikken. Det er jo galt. Men så lenge maten fortæres inne i butikken, så er det plutselig helt greit. Tror ikke folk helt skjønner hva tyveri er.
Gjest Anonymous Skrevet 26. mars 2005 #18 Skrevet 26. mars 2005 Butikkansatte forteller jo også om tomme brus, sjokoladepapir, folk som tar emd seg skolebrød fra bakerdisken osv. :o Gjør folk virkelig det?!? Jeg har faktisk aldri sett det, men er kanskje et byfenomen? Vi er ikke mer moralske på bygda, men det er vel vanskeligere å bli sett av tanta til fattern eller søstra til kjær'sten på COOP'n...
Gjest Devil's Spawn Skrevet 26. mars 2005 #19 Skrevet 26. mars 2005 "hmm, den så god ut. skal jeg smake? Nei, den er ikke min." - sa han og gikk videre uten å kjøpe noe. Slik småspising er ikke noe problem. Tipper man tjener mer på det enn man taper. Mulig hvis bare noen få "prøvesmaker" (stjeler) noen druer, og alle de andre "sponser" de som "prøvesmaker" (stjeler). Det gjør det allikevel ikke noe mer riktig å gjøre det. Hvor skal grensa gå? Antall druer? Antall gram med druer? Hvor mye man potensielt kanskje kjøper av druene? Stjeling er stjeling, uansett hvor lite eller mye man tar.
Gjest Madeline Skrevet 26. mars 2005 #20 Skrevet 26. mars 2005 Butikkansatte forteller jo også om tomme brus, sjokoladepapir, folk som tar emd seg skolebrød fra bakerdisken osv. Synes IKKE det er greit. Det er jeg helt enig i. Da går det vel heller under å stjele.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå