AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #1 Skrevet 9. november 2018 Dette er mer et hypotetisk scenario, men jeg liker å tenke langt frem. Jeg ønsker å kjøpe leilighet etter endt studietid. Jeg har spart til bolig siden jeg var 16 år. Har jobbet ved siden av videregående skole og universitetet, og når jeg blir ferdig med graden ønsker jeg å kjøpe leilighet. Vil da kanskje ha spart opp 700 000 kr i egenkapital. Jeg har også en kjæreste. Vi bor sammen i en leid leilighet. Jeg prøver å snakke med han om fremtidig boligkjøp, for jeg merker at han er veldig dårlig på å spare penger. Han går i minus hver måned, og har kanskje 50 000 på sparekonto/BSU. Tror egentlig at sparekontoen hans kommer til å bli mindre i de siste årene vi har igjen av studiet, siden han ikke evner å spare. Han prioriterer for eksempel øl på byen og ferieturer med venner, noe jeg ikke gjør fordi jeg er bevisst på at jeg heller ønsker bolig. Han kjøper også mye "dritt" han ikke trenger, for eksempel av klær, matlevering på døra en gang i blant osv. Så kommer jeg til det jeg lurer litt på. Hvis jeg om et par år skal kjøpe meg leilighet, burde jeg kjøpe denne alene eller sammen med kjæresten? Synes på en måte det er litt urettferdig at han skal kunne ha egenkapital bare fordi han har en kjæreste som er flink til å spare. Skal sies at vi deler utgiftene mellom oss likt - begge deler på mat osv. På en måte ønsker jeg dermed heller å kjøpe alene, også betaler han litt i husleie og får mulighet til å spare seg opp til å kjøpe seg inn. Men han vil sannsynligvis tjene mindre enn meg, så han kan ikke "kjøpe seg inn gradvis" ved at han betaler mer enn meg på lånet f.eks. Noen med lignende erfaringer? Føler meg gnien som har disse tankene, men er så irriterende å se at han kaster bort penger fremfor å spare, og regner med at alt ordner seg. Anonymkode: 2c1ae...76a
alli634 Skrevet 9. november 2018 #3 Skrevet 9. november 2018 Første jeg tenker er at her må du være forsiktig så du ikke brenner deg. Skjønner at du har lyst å kjøpe egen leilighet og at du gjerne vil fortsette og bo med kjæresten, men du må ikke la han utnytte deg og det faktum at du er flink til å spare. Jeg tror jeg ville kjøpt leiligheten selv, og så måtte kjæresten betalt litt leie + halvparten av faste utgifter. Du finner kanskje lignende tråder her inne, så ville søkt litt rundt etter noen som har vært i noenlunde samme situasjon.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #4 Skrevet 9. november 2018 Ville kjøpt alene (og aldri giftet meg med) noen som er såpass uansvarlig med penger. Anonymkode: 13c5b...411
Morten1 Skrevet 9. november 2018 #5 Skrevet 9. november 2018 Jeg hadde kjøpt alene, latt kjæresten leie, men syns ikke kjærester skal få leie for billig heller!
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #6 Skrevet 9. november 2018 Kjøp alene! Anonymkode: 9cd5e...676
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #7 Skrevet 9. november 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville kjøpt alene (og aldri giftet meg med) noen som er såpass uansvarlig med penger. Anonymkode: 13c5b...411 Synes ikke det høres ut som at kjæresten til TS er uansvarlig med penger. De er faktisk studenter og de fleste har faktisk ikke anledning til å spare særlig mye under studietiden. Det er fint å spare til bolig, det er ikke det jeg sier, men TS virker alt for opphengt i å spare til bolig fremfor å faktisk huske på å leve her og nå. Man kan faktisk bli drept i en bilulykke i morgen eller få uhelbredelig kreft, og hva har man gjort med livet da om absolutt alt handler om å spinkle og spare? Mitt råd er å faktisk heller bruke litt penger på å reise på ferie ett år i blant og kose seg litt, og for all del kjøp en øl på byen innimellom. Jeg ser unge mennesker dø eller få så alvorlige skader i trafikkulykker at de aldri kan bo i egen bolig, så dette er noe som faktisk er litt viktig. Jeg var som TS før, var skikkelig uptight og levde aldri i nuet. Nå vet jeg heldigvis bedre. Anonymkode: 107a7...ba5 4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #8 Skrevet 9. november 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes ikke det høres ut som at kjæresten til TS er uansvarlig med penger. De er faktisk studenter og de fleste har faktisk ikke anledning til å spare særlig mye under studietiden. Det er fint å spare til bolig, det er ikke det jeg sier, men TS virker alt for opphengt i å spare til bolig fremfor å faktisk huske på å leve her og nå. Man kan faktisk bli drept i en bilulykke i morgen eller få uhelbredelig kreft, og hva har man gjort med livet da om absolutt alt handler om å spinkle og spare? Mitt råd er å faktisk heller bruke litt penger på å reise på ferie ett år i blant og kose seg litt, og for all del kjøp en øl på byen innimellom. Jeg ser unge mennesker dø eller få så alvorlige skader i trafikkulykker at de aldri kan bo i egen bolig, så dette er noe som faktisk er litt viktig. Jeg var som TS før, var skikkelig uptight og levde aldri i nuet. Nå vet jeg heldigvis bedre. Anonymkode: 107a7...ba5 TS her. Forsåvidt enig i det du sier. Er imidlertid ikke snakk om en øl på byen og en ferietur, men flere dyre turer på byen i måneden og "gutteturer" utenlands flere helger i året. Han kan ta taxi hjem fra byen, istedet for nattbuss eller å gå (som faktisk ikke er så langt), og kjøper alltid nattmat. Tar seg ikke 2-3 øl ute, men 4-5-6. Jeg tar meg og en øl på byen og kjøper nattmat i ny og ned, og kjøper inn god mat, drikke og godteri til helgen. Kjæresten min hadde et friår med full jobb, og sparte også minimalt dette året. Anonymkode: 2c1ae...76a
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #9 Skrevet 9. november 2018 Jeg ville kjøpt leilighet sammen. 50/50, der dere kanskje finner leilighet til 2 mill, du tar opp 300 i lån og han må da ta opp resten i sitt navn. Da har du bare 300 i lån og blir kjapt ferdig med nedbetalingen mens han må betale mye lenger på hans lån. Når du er ferdig med nedbetaling på ditt lån eier du 50% av leiligheten og kan bruke pengene på hva du vil, kanskje sparing til hus. Han får jobbe og slite med sitt og se at det lønner seg å spare som du har gjort. Anonymkode: 2a9b0...e45 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #10 Skrevet 9. november 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Forsåvidt enig i det du sier. Er imidlertid ikke snakk om en øl på byen og en ferietur, men flere dyre turer på byen i måneden og "gutteturer" utenlands flere helger i året. Han kan ta taxi hjem fra byen, istedet for nattbuss eller å gå (som faktisk ikke er så langt), og kjøper alltid nattmat. Tar seg ikke 2-3 øl ute, men 4-5-6. Jeg tar meg og en øl på byen og kjøper nattmat i ny og ned, og kjøper inn god mat, drikke og godteri til helgen. Kjæresten min hadde et friår med full jobb, og sparte også minimalt dette året. Anonymkode: 2c1ae...76a Okei da skjønner jeg litt mer av situasjonen. Det er forørvrig bra at du koser deg litt du også Det er også rart han sparte minimalt når han var i full jobb. Når man jobber kan man spare en hel del. Jeg har begynt å jobbe selv i år og kan spare en hel del til tross for skyhøy husleie, så det friåret kunne han spart ganske mye ja. Selv jeg som har dyre flyreiser hjem pga bosted og i tillegg tatt meg råd til en ferie kan spare omkring 85.000 i året i ren boligsparing når jeg jobber. Anonymkode: 107a7...ba5
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #11 Skrevet 9. november 2018 Det virker som dere har ulike prioriteringer akkurat nå, men det kan jo endre seg etterhvert når man blir mer etablert med jobb. Man skal jo kose seg i studietiden, og det er faktisk ikke så mye å spare av for de fleste studenter. Synes 50 k på BSU er ganske bra som student jeg, 700 k er jo helt sinnsykt at du har klart! Og du tilhører nok fåtallet, vil si kjæresten din er mer "normal" sånn sett. Vet ikke hvor gamle dere er, men jeg ser jo med meg selv at den økonomiske sansen har utviklet seg etterhvert som jeg ble eldre. STOR forskjell fra studentlivet i begynnelsen av 20-årene, og nå som jeg er 29 og eier leilighet. Så dette er jo også noe å ta i betraktning. Anonymkode: 60502...e59 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #12 Skrevet 9. november 2018 Og dessuten, egenkapitalen er jo din uansett som en annen sa. Så du betaler jo mye mindre i lån enn han om dere skal kjøpe sammen. Anonymkode: 60502...e59
Sol-2 Skrevet 9. november 2018 #13 Skrevet 9. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette er mer et hypotetisk scenario, men jeg liker å tenke langt frem. Jeg ønsker å kjøpe leilighet etter endt studietid. Jeg har spart til bolig siden jeg var 16 år. Har jobbet ved siden av videregående skole og universitetet, og når jeg blir ferdig med graden ønsker jeg å kjøpe leilighet. Vil da kanskje ha spart opp 700 000 kr i egenkapital. Jeg har også en kjæreste. Vi bor sammen i en leid leilighet. Jeg prøver å snakke med han om fremtidig boligkjøp, for jeg merker at han er veldig dårlig på å spare penger. Han går i minus hver måned, og har kanskje 50 000 på sparekonto/BSU. Tror egentlig at sparekontoen hans kommer til å bli mindre i de siste årene vi har igjen av studiet, siden han ikke evner å spare. Han prioriterer for eksempel øl på byen og ferieturer med venner, noe jeg ikke gjør fordi jeg er bevisst på at jeg heller ønsker bolig. Han kjøper også mye "dritt" han ikke trenger, for eksempel av klær, matlevering på døra en gang i blant osv. Så kommer jeg til det jeg lurer litt på. Hvis jeg om et par år skal kjøpe meg leilighet, burde jeg kjøpe denne alene eller sammen med kjæresten? Synes på en måte det er litt urettferdig at han skal kunne ha egenkapital bare fordi han har en kjæreste som er flink til å spare. Skal sies at vi deler utgiftene mellom oss likt - begge deler på mat osv. På en måte ønsker jeg dermed heller å kjøpe alene, også betaler han litt i husleie og får mulighet til å spare seg opp til å kjøpe seg inn. Men han vil sannsynligvis tjene mindre enn meg, så han kan ikke "kjøpe seg inn gradvis" ved at han betaler mer enn meg på lånet f.eks. Noen med lignende erfaringer? Føler meg gnien som har disse tankene, men er så irriterende å se at han kaster bort penger fremfor å spare, og regner med at alt ordner seg. Anonymkode: 2c1ae...76a Hvis du leser her, kan du se at du vil ha en større eierandel, hvis du går inn med mest i egenkapital. https://www.dnbeiendom.no/altombolig/kjop-og-salg/boligokonomi/boliglan/slik-kan-boliglanet-fordeles-nar-dere-kjoper-sammen
Gjest PaN Skrevet 9. november 2018 #14 Skrevet 9. november 2018 Kjøp alene så kan han eventuelt leie av deg eller kjøpe seg inn når han får seg bedre råd.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #15 Skrevet 9. november 2018 Hadde kjøpt alene, inntrykket mitt er at dette forholdet ikke varer livet ut. Kjøp alene, og la han betale 4000 i mnd + og såklart sin del av mat osv. 4000,- dekker slitasje, og halvparten av andre regninger, og er billig (han betaler nok mer nå). Om han sparer opp, kan han jo kjøpe seg inn etterhvert. Anonymkode: 65ef3...229 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå