Gå til innhold

Sosiale koder/«vennskap» på sosiale medier- hva gjelder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har skjedd meg et par ganger at jeg har hatt mye kontakt med noen på sosiale medier (private samtaler), og møtene IRL er så annerledes at jeg tenker kanskje det er noen sosiale koder jeg ikke helt forstår(?).

I dette ene tilfelle nå så har jeg (jente, i forhold med annen jente) hatt nokså aktive og hyppige samtaler med en eks-kollega (jente, hun også lesbisk) på privat melding på Insta. Vi snakker hver dag til tider. 

Jeg er jo i forhold, og hun er singel men har datet litt av og på. Singel nå såvidt jeg vet. 

Mens vi jobbet sammen var det lite kontakt, etterpå har hun (og jeg) delt mye privat til hverandre - vennskapelig karakter. Dette skjedde etter vi tilfeldigvis traff hverandre på cafe og fant tonen. Jeg tror hun var bittelitt begeistret for meg i starten, og visa versa. Men vi møtes jo ikke privat. Hun forteller om private såre ting, gleder og alt jeg vil si venner/gode kollegaer gjør. 

Uansett: vi var på samme kurs forrige uke (har ikke truffet hverandre siden cafeturen hun synes var veldig hyggelig), og hun nærmest ignorerer meg. Ikke uhøflig, men jeg vet hun så meg komme inn på hotellet, og at jeg satt nærme i komferansesalen. Da ble hun plutselig veldig «opptatt», litt smått påtatt.  Var masse pausetid til å slå av en prat. Det føltes litt smårart - jeg forventet å bli snakket til på samme måte som andre kolleger man kjenner. 

I kaffepausene og lunchen antok jeg at hun ville slå av en prat (jeg satt jo bare to seter unna), hun har jo tross alt delt masse greier med meg på en sånn måte at jeg/hun kjenner hverandres hverdagsproblemer og gleder mer enn hvem som helst.

Men hun hilser kjapt, og passer på (? evt var uinteressert) at det ikke er rom for oss å snakke sammen. Man merker liksom om noen ER opptatt, eller om de GjØR seg opptatt (?).

Uansett: kurset avsluttes, jeg stusser litt over «småignoreringen». 

Altså: jeg forventet ikke alenetid alle kaffepausene, men jeg skjønte heller ikke helt at hun litt bevisst lot som hun ikke så meg flere ganger, fant på grunner til å slippe å slå av en prat og derimot var veldig inviterende og oppsøkende ovenfor mange andre.

Jeg lurer på om jeg har gått glipp av noen sosiale koder med sosiale medier? Er det noe åpenbart her jeg ikke skjønner?

Dette har aldri skjedd med venner/kolleger (alt sklir naturlig, det gjorde det med henne også sist møte), men akkurat jeg og hun er jo blitt godt kjent på sosiale medier først og fremst selv om vi var såvidt bekjente før . 

Jeg føler meg litt teit som har delt mye privat og så er man en «fremmed» i det virkelig liv?

Er det en sosiale kode her noen ser åpenbart som jeg ikke skjønner? 

Anonymkode: a6a03...a14

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er slik som snakker over nett, men later gjerne som jeg ikke ser folk irl. Pga angst! 

Anonymkode: b1da1...abf

Skrevet

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er slik som snakker over nett, men later gjerne som jeg ikke ser folk irl. Pga angst! 

Jeg kjenner jo til henne sosialt ellers og vet mye om hennes helse (type ting vi snakker om blant annet) - og hun har helt definitivt ikke angst.

Hun er veldig sosialt utadvendt, prater lett med alle. Hun har abslutt ting hun sliter med, men angst er ikke en av tingene.

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner jo til henne sosialt ellers og vet mye om hennes helse (type ting vi snakker om blant annet) - og hun har helt definitivt ikke angst.

Hun er veldig sosialt utadvendt, prater lett med alle. Hun har abslutt ting hun sliter med, men angst er ikke en av tingene.

Er du og henne lesbiske? Kan hun være betatt av deg?

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du og henne lesbiske? Kan hun være betatt av deg?

Ja, vi er begge det.

Tja - jeg tror egentlig ikke det. Hun ble ikke sånn satt ut som endel blir når de er betatt - da kan man late som om man ikke ser den andre straks og sånt for å ikke virke betatt.

Nei, altså - hun virker helt ærlig talt ikke noe stressa, det var liksom bare som om vi knapt visste hvem hverandre var om du skjønner. Det var ingen sånn «åh, jeg har dårlig tid akkurat nå - men skal du være her på hele kurset». Hun sa jo hei til meg og sa fort da at hun ikke rakk å prate med meg fordi grunn X, Y, Z, men så snakker hun jo umiddelbart med andre istedet med «god tid».  Og det var ikke avtalt jobbmøte eller noe annet avtalt privat. 

Om hun hadde slått av en prat i noen minutter og så gått videre - så hadde jeg ikke stusset. 

Jeg tenkte kanskje hun tror det er omvendt? At jeg som er i forhold - og snakker endel med henne - er betatt? Og at det er «hyggelig» når man bare er på sosiale medier og det ikke blir sagt høyt - men når vi da plutselig møtes så vil hun bare være tydelig på at hun overhodet ikke anser meg som noe «mer» enn andre eller noe.

Jeg tror ikke det var sånn bevisst eller noe, men kanskje bare at hun bare følte for å sette en sånn «her er det ingenting mellom oss, så lite faktisk at jeg jo knapt vet hvem du er - åååååja, du er henne jeg jobbet med en gang - nå husker jeg» :P 

Ikke vet jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...