AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #1 Skrevet 9. november 2018 Gang etter gang hører jeg historier om folk som har hatt negative opplevelser med tiggere. At de fotfølger deg, maser og av og til truer deg... At de får mat i gave, men blir sint fordi de ikke får penger. At de sitter med bilder av de små barna sine, men når de får ting de kan bruke/gi til barna sine, prøver de å bytte tingene i all hemmelighet tilbake i butikken det kom fra. At de jobber i store grupper, som sender pengene til en som sitter på toppen og styrer hele greia. At de sender pengene hjem der de bygger svære, fine villaer og lever mye bedre enn de fleste av oss her i Norge... Så da til spørsmålet mitt, finnes det tiggere i Norge som faktisk har en god grunn til å sette seg ned rett foran inngangen til et bygg og strekke ut koppen sin mens de peker trist ned på bilde av barna sine? Kan man ikke gå til NAV? Få grunnleggende støtte, og hjelp til å skaffe seg en jobb... Eller er man her ulovlig? Isåfall har man iallefall ingen rett til å mase på folk om penger, når de ikke en gang bidrar i samfunnet på noen måte... Hvis man faktisk er hjemløs kan man jo også kontakte mange forskjellige steder for å få hjelp, samme som med å kontakte NAV hvis man faktisk ikke har jobb eller noe. I tillegg kan man jo finne småjobber på Finn, oppslagstavler og lignende, som vil gi mye mer penger enn tigging vil. Men så har vi jo spørsmålet, om de faktisk gidder det, eller om de bare vil sitte på rævva (unnskyld ordbruket mitt) og få folk til å synes synd på dem. Eller vet de virkelig så lite om landet de går til, at de ikke kjenner til mulighetene? Noen som vet mer enn meg, som kan forklare litt? Det er sikkert veldig mye jeg ikke vet og kjenner til, så jeg er helt åpen for forklaringer her annet enn "fordi de er late idioter". Kanskje noen med egne erfaringer rundt tiggere? Noen som kjenner noen som har tigget/tigger nå? Anonymkode: 35b45...007
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #2 Skrevet 9. november 2018 Romfolk ser på tigging som et yrke. Det er så enkelt som det. Anonymkode: 92706...8cc 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #3 Skrevet 9. november 2018 Det er nærmest umulig å være hjemløs i Norge.. Snakker fra erfaring. Man har et digert støtteapparat. De jeg ser på gata i Oslo er romfolk. Jeg har ikke sett noe særlig av narkomane i det siste? De pleide å henge ute før i tiden hvertfall, men det er jo folk som ikke vil ha hjelp. Uansett skal man ALDRI gi penger til romfolk. Det er jo allmennkunnskap at det er bakmenn som ender opp med de pengene uansett. Anonymkode: 20346...d74 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #4 Skrevet 9. november 2018 Jeg har selv vært alvorlig syk og avhengig av nav. Til og med måtte leve på sosialstøndad i perioder. Har aldri gitt til tiggere, never ever. Verken norske eller romfolk. For det første har jeg trengt pengene selv for å betale husleie og mat, for det andre sponser jeg ikke andre som ikke har boevne og som bruker pengene på rus, for det tredje sponser jeg ikke kyniske bakmenn. Anonymkode: a6de0...834 1
Horten Market Skrevet 9. november 2018 #5 Skrevet 9. november 2018 Selvsagt finnes det folk som har brukt opp alt de får gratis fra NAV og må tigge etter mer. Også en vanlig lønnsmottaker kan komme i en slik situasjon, men terskelen til å tigge så høy at det gjør de fleste ikke.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #6 Skrevet 9. november 2018 Lokalavisen her fulgte noen romfolk i noen måneder, for å se om de var trengende eller ikke. De var også i Romania for å se hvordan de levde der. Konklusjonen var at de var svært fattige i Romania. De tigger for å få penger til å gi barna sine litt bedre boforhold. De "sparte" til å kunne installere strøm i hjemmet sitt. Pengene gikk ikke til bakmenn. Romfolk blir diskriminert i Romania, og selv om de hadde det fælt som tiggere i Norge, var det bedre enn livet de har i Romania. Selvfølgelig kan ikke romfolk få penger av NAV. De har jo ikke oppholdstillatelse. Samtidig er de her lovlig, siden de er her på turistvisum. De har lov til å oppholde seg her i 3 mnd. . Anonymkode: fa094...891
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #7 Skrevet 9. november 2018 Nei. Ærlige folk kontakter riktige instanser for å få hjelp til tak over hodet og rusbehandling Anonymkode: 6e522...fe7 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #8 Skrevet 9. november 2018 Et spørsmål fra en dummie om norske narkomane. Hva slags stønader får de? Sponser nav livsstilen deres som mange ikke ønsker å endre? Hvis jeg hadde fortalt min veileder at jeg er narkoman med ingen planer om å få livet på stell og begynne å jobbe, hadde de kuttet pengene tvert. Gjelder ikke det alle? Anonymkode: 6e43f...bb2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #9 Skrevet 10. november 2018 16 hours ago, AnonymBruker said: Lokalavisen her fulgte noen romfolk i noen måneder, for å se om de var trengende eller ikke. De var også i Romania for å se hvordan de levde der. Konklusjonen var at de var svært fattige i Romania. De tigger for å få penger til å gi barna sine litt bedre boforhold. De "sparte" til å kunne installere strøm i hjemmet sitt. Pengene gikk ikke til bakmenn. Romfolk blir diskriminert i Romania, og selv om de hadde det fælt som tiggere i Norge, var det bedre enn livet de har i Romania. Selvfølgelig kan ikke romfolk få penger av NAV. De har jo ikke oppholdstillatelse. Samtidig er de her lovlig, siden de er her på turistvisum. De har lov til å oppholde seg her i 3 mnd. . Anonymkode: fa094...891 Jeg trenger ingen lokalavis for å se at tiggingen til romfolk er organisert. Det er bare å følge med på hva som skjer her i nærheten. Javisst er det synd på folk som må livnære seg av tigging, men så lenge folk fortsetter å gi, vil generasjon etter generasjon av romfolk bli tvunget inn i det samme mønsteret. En så trist skjebne unner jeg dem faktisk ikke. Anonymkode: 92706...8cc 4
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #10 Skrevet 10. november 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Lokalavisen her fulgte noen romfolk i noen måneder, for å se om de var trengende eller ikke. De var også i Romania for å se hvordan de levde der. Konklusjonen var at de var svært fattige i Romania. De tigger for å få penger til å gi barna sine litt bedre boforhold. De "sparte" til å kunne installere strøm i hjemmet sitt. Pengene gikk ikke til bakmenn. Romfolk blir diskriminert i Romania, og selv om de hadde det fælt som tiggere i Norge, var det bedre enn livet de har i Romania. Selvfølgelig kan ikke romfolk få penger av NAV. De har jo ikke oppholdstillatelse. Samtidig er de her lovlig, siden de er her på turistvisum. De har lov til å oppholde seg her i 3 mnd. . Anonymkode: fa094...891 Hvordan i alle dager har de fått råd til å reise til Norge da? Anonymkode: f66ee...38e 1
Nevod Skrevet 10. november 2018 #11 Skrevet 10. november 2018 (endret) Narkomane får ikke direkte penger av NAV og må selvsagt tigge eller selge blader for å finanisere rusen. Er de flinke, kan de trolig tjene et par hundretusen på tigging i året. Et ærlig hardtarbeidene yrke. Endret 10. november 2018 av Nevod
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #12 Skrevet 10. november 2018 1 minutt siden, Nevod skrev: Narkomane får ikke direkte penger av NAV og må selvsagt tigge eller selge blader for å finanisere rusen. Er de flinke, kan de trolig tjene et par hundretusen på tigging i året. Et ærlig hardtarbeidene yrke. Tull. Mange narkomane og alkoholikere er uføretrygdede og får "direkte penger av NAV" ! Men enig i at tigging ikke er det enkleste yrket. Anonymkode: 459b3...ca2 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #13 Skrevet 10. november 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan i alle dager har de fått råd til å reise til Norge da? Anonymkode: f66ee...38e De spleiser for å få én person avgårde. Det er ikke så himla dyrt å dra fra Romania til Norge. Anonymkode: 95523...966
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 10. november 2018 #14 Skrevet 10. november 2018 Narkomane o.l lever på sosialstønad fra NAV. Det er vel rundt 3000 kr i måneden. Det sier seg selv at det ikke går rundt når de må ha penger til dop. Derfor er det flere av dem som tigger. Alternativet er jo å stjele. Noen gjør sikkert begge deler. Når det gjelder utenlandske tiggere kan de ikke troppe opp på NAV, nei. De har jo ikke oppholdstillatelse og er ikke medlemmer av folketrygden. Mye av tiggingen fra romer (som det heter, ikke "romfolk") er organisert, men det betyr ikke at de som tigger ikke er svært fattige, for det er de. Og de blir ekstremt diskriminert i hjemlandene.
Nevod Skrevet 10. november 2018 #15 Skrevet 10. november 2018 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tull. Mange narkomane og alkoholikere er uføretrygdede og får "direkte penger av NAV" ! Men enig i at tigging ikke er det enkleste yrket. Anonymkode: 459b3...ca2 Tull og tøys!
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #16 Skrevet 10. november 2018 18 hours ago, Horten Market said: Selvsagt finnes det folk som har brukt opp alt de får gratis fra NAV og må tigge etter mer. Også en vanlig lønnsmottaker kan komme i en slik situasjon, men terskelen til å tigge så høy at det gjør de fleste ikke. Det er sant. Det finnes også andre løsninger enn å tigge på gaten for en som er helt blakk. Det finnes mange steder i de større byene man kan gå og få et gratis måltid (Frelsesarmeen, blåkors, bymisjonen ++), og det deles ut matposer på fattighuset. 15 hours ago, AnonymBruker said: Et spørsmål fra en dummie om norske narkomane. Hva slags stønader får de? Sponser nav livsstilen deres som mange ikke ønsker å endre? Hvis jeg hadde fortalt min veileder at jeg er narkoman med ingen planer om å få livet på stell og begynne å jobbe, hadde de kuttet pengene tvert. Gjelder ikke det alle? Anonymkode: 6e43f...bb2 De får en enten uføretrygd eller sosialstønad. De som har vært misbrukere lenge er gjerne såpass skada at de vurderes til å ikke ha arbeidsevne og det er jo ofte en del andre diagnoser inn i bildet i tillegg. Uansett har alle krav på sosialstønad hvis de ikke har vært gjennom prosessen med å få uføre. 52 minutter siden, Nevod said: Narkomane får ikke direkte penger av NAV og må selvsagt tigge eller selge blader for å finanisere rusen. Er de flinke, kan de trolig tjene et par hundretusen på tigging i året. Et ærlig hardtarbeidene yrke. Det stemmer ikke. Alle har krav på livsopphold fra NAV, også narkomane. Satsene ligger på Ca 8500 i med per person, dette er utenom husleie. Dette dekker dog ikke opp for kostnadene med daglig rus, det er ganske dyrt. Når det gjelder norske folk er det ingen som MÅ tigge for å få tak over hodet og mat. Man får penger, mat på matutdeling, nød-overnatting om huset har brent ned og så videre. I Romania har de ikke NAV så de som kommer derfra er vel mer reelt sett nødt til å tigge vil jeg tro. Anonymkode: 2670c...216
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå