AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #1 Skrevet 9. november 2018 Hvor mye penger må til for å gjøre deg lykkelig? Svaret varierer fra land til land. Lykken avtar etter 750 000 kroner Det er et optimalt punkt for hvor mye penger som skal til for å gjøre individer lykkelige. Det punktet varierer verden rundt, viser forskning fra Purdue University i Indiana, USA. Også for noen år siden viste en studie at tilfredsheten ved å tjene godt, ikke stiger om lønnen fortsetter å stige over et visst nivå. Nå har altså forskerne gjort nye undersøkelser. Og fått bekreftet at lykkefølelsen eller tilfredsheten av å ha nok å rutte med, når et tak ved et visst beløp. Disse forskerne har stilt to spørsmål: Hvor mye penger må til for at du skal ha god livskvalitet? Hvor mye penger må du ha for at du skal bli følelsesmessig fornøyd? Vi mener vi trenger 95 000 dollar for å ha et liv med god kvalitet. Med dagens dollarkurs tilsvarer det en inntekt på omtrent 750 000 norske kroner. God livskvalitet er påvirket av hvordan vi sammenligner oss med andre og det å nå egne mål. Under 500-600 000 kroner kan gi tristhet For å være følelsesmessig i vater trenger vi litt mindre. Da er det nok at vi tjener mellom 60 000 og 70 000 dollar. Omregnet til norske kroner blir det mellom 470 000 kroner og 590 000 kroner. Hva vil det så si å være følelsesmessig fornøyd? Forskerne har definert det som den daglige følelsen av å være lykkelig, fornøyd og opprømt, i motsetning til trist og sint. Forskerne understreker at disse svarene gjelder for enkeltindivider. Beløpet vil være høyere om man har en familie å forsørge, regner de med. https://forskning.no/ny-psykologi-arbeid/sa-mye-penger-gjor-oss-lykkelige/287597 Så hva tenker dere om dette? Anonymkode: 287aa...0c3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #2 Skrevet 9. november 2018 At man faktisk blir lykkelig av å være rik, til et visst punkt. Jeg tror de som skriker høyest om at penger ikke gjør en lykkelig, ikke har vært fattig og slitt med regninger, der man ikke ser håp og forbedring. Studentlivet teller ikke, da det ermidlertidig og man vet man kan komme seg ut av den situasjonen ved å ta jobb, få penger fra foreldre eller lignende. For de som har lav inntekt over lengre tid som ikke kommer av å studere eller andre situasjoner som er midlertidige, så er hverdagen noe helt annet. Den type liv stresser og sliter på psyken, jeg mistenker at i noen tilfeller kan man bli lykkelig om man går fra å være fattig til rik Anonymkode: 3791f...30c 8
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #3 Skrevet 9. november 2018 Jeg kjenner meg helt klart lykkeligere når jeg nå tjener nesten en million, kontra tidligere når jeg lå på 650.000. Liker å ha økonomisk handlerom og føler veldig på friheten. Anonymkode: 77376...929 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #4 Skrevet 9. november 2018 Selvsagt har det noe å si. Faktisk vil jeg si at penger kan gjøre oss lykkelige. Den som sier noe annet har nok penger og ikke greie på hva han snakker om. Det er en hel rekke bekymringer og begrensninger i livet knyttet til penger. Helse får man ikke kjøpt, men det er langt bedre å være syk på en sydhavsøy enn i en bitteliten kjellerleilighet. Anonymkode: 8091a...1de 7
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #5 Skrevet 9. november 2018 Jeg ligger på ca 550.000 så da er jeg tydeligvis akkurat i vater Men jeg kunne gjerne tenke meg å tjene litt mer, ikke for at det vil gjøre meg lykkeligere på noe vis, men fordi om jeg hadde kanskje 10.000 mer i måneden da så hadde jeg kunne kjøpt meg bolig om veldig kort tid. Ellers er jeg ikke særlig materalistisk. Bruker mest penger på hobbyer og reiser. Bruker f.eks sikkert ikke mer enn 500 kr i måneden på hverdagsklær og sko. 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner meg helt klart lykkeligere når jeg nå tjener nesten en million, kontra tidligere når jeg lå på 650.000. Liker å ha økonomisk handlerom og føler veldig på friheten. Anonymkode: 77376...929 Vil du si du er materalistisk da? Anonymkode: 57a40...9b5
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #6 Skrevet 9. november 2018 9 minutter siden, AnonymBruker said: Vil du si du er materalistisk da? Anonymkode: 57a40...9b5 Materialistisk? Hva betyr det? Det føles selvsagt fantastisk å gå på teater, opera, konserter når som helst. Kunne reise og oppleve verden. Friheten som kommer med mye penger er enorm, det handler ikke nødvendigvis om at man er avhengig av det materielle, men at man har friheten til å oppleve og gjøre det man vil. Anonymkode: 3791f...30c 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #7 Skrevet 9. november 2018 Selvfølgelig kan penger gjøre oss lykkelige. Hadde jeg vunnet hovedgevinsten på lotto i dag, hadde nok det reddet mitt liv. Jeg er kronisk syk, helt alene med 2 barn, har 200 000 kr i året. Er i ferd med å miste boligen min, barna mine og alt grunnet dette. Nav driver rovdrift på meg, gjort det i så mange år nå, så jeg har ingenting å gå på lenger, men de fortsetter. Med mange millioner, så hadde jeg kjøpt leilighet til største barnet mitt, fått bygd en bolig som passet til mine sykdom. Jeg hadde kunne gå til privat behandling, finnes og en veldig dyr medisin som kan hjelpe meg, men for dyr til at jeg kan få den. Jeg hadde sluppet alt stress med penger, frykten for å miste alt hver dag. Og hadde jeg vunnet nok, kunne jeg bare vist fingeren til Nav, og aldri satt min fot der igjen. Nå uten penger går det så jævlig, at tanken på selvmord er der hele tiden. Anonymkode: 86eca...d0c 3
Mipsmaster Skrevet 20. november 2018 #8 Skrevet 20. november 2018 Støtter det at 750.000 ikke er nok for å være økonomisk lykkelig, dersom man har familie. Jeg tjener 760k og samboer 800k. Ett barn, kanskje et til neste år, må da skifte bil og trenger større bolig. Det er greit nå, men vi sparer og vet hva at en ny hverdag kommer. Det er ikke synd på oss, men lenken snakker om å være lykkelig på bakgrunn av penger. Penger gir frihet. Det som begrenser frihet mest, er mangel på god helse. Det er verre enn å være i fengsel hvor de har mer frihet enn å være koblet til en respirator. Det som begrenser frihet nest mest, er penger. Uten penger kan du knapt gjøre noe enn å tenke på mat og husly. Nye store månedlige kostnader gjør at man må gå ned i standard på andre områder. Det er alltid kjipt å gå ned i standard, uansett hvor høyt eller lavt den er i utgangspunktet.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #9 Skrevet 20. november 2018 Vi har veldig god økonomi, 2 hus, 2 biler, båt, hytte og jeg må si at vi er veldig, veldig lykkelige. Vi har et godt og trykt liv og slipper å uroe oss for fremtiden. Så jo, mye penger gjør deg lykkelig Anonymkode: 81030...4a9 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #10 Skrevet 20. november 2018 På 9.11.2018 den 14.19, AnonymBruker skrev: Hvor mye penger må til for å gjøre deg lykkelig? Svaret varierer fra land til land. Lykken avtar etter 750 000 kroner Det er et optimalt punkt for hvor mye penger som skal til for å gjøre individer lykkelige. Det punktet varierer verden rundt, viser forskning fra Purdue University i Indiana, USA. Også for noen år siden viste en studie at tilfredsheten ved å tjene godt, ikke stiger om lønnen fortsetter å stige over et visst nivå. Nå har altså forskerne gjort nye undersøkelser. Og fått bekreftet at lykkefølelsen eller tilfredsheten av å ha nok å rutte med, når et tak ved et visst beløp. Disse forskerne har stilt to spørsmål: Hvor mye penger må til for at du skal ha god livskvalitet? Hvor mye penger må du ha for at du skal bli følelsesmessig fornøyd? Vi mener vi trenger 95 000 dollar for å ha et liv med god kvalitet. Med dagens dollarkurs tilsvarer det en inntekt på omtrent 750 000 norske kroner. God livskvalitet er påvirket av hvordan vi sammenligner oss med andre og det å nå egne mål. Under 500-600 000 kroner kan gi tristhet For å være følelsesmessig i vater trenger vi litt mindre. Da er det nok at vi tjener mellom 60 000 og 70 000 dollar. Omregnet til norske kroner blir det mellom 470 000 kroner og 590 000 kroner. Hva vil det så si å være følelsesmessig fornøyd? Forskerne har definert det som den daglige følelsen av å være lykkelig, fornøyd og opprømt, i motsetning til trist og sint. Forskerne understreker at disse svarene gjelder for enkeltindivider. Beløpet vil være høyere om man har en familie å forsørge, regner de med. https://forskning.no/ny-psykologi-arbeid/sa-mye-penger-gjor-oss-lykkelige/287597 Så hva tenker dere om dette? Anonymkode: 287aa...0c3 Who saus that money can‘t but you happiness? That’a just a lie we tell poor people to keep them from rioting....! Anonymkode: 6e649...855 2
Minitroll Skrevet 20. november 2018 #11 Skrevet 20. november 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har veldig god økonomi, 2 hus, 2 biler, båt, hytte og jeg må si at vi er veldig, veldig lykkelige. Vi har et godt og trykt liv og slipper å uroe oss for fremtiden. Så jo, mye penger gjør deg lykkelig Anonymkode: 81030...4a9 Er det ikke mye å holde styr på? Og har dere nok fritid til å benytte dere av godene? Denne er ikke rettet til dere, men jeg synes det er litt morsomt når rikinger liksom skal velge ut sine favoritter i en haug av luksus:
AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #12 Skrevet 20. november 2018 Tja. Jeg tjener ca 570 000 og mannen det samme. Vi har i tillegg ca 130 000 i skattefritt inntekt i utleie hvert år+ barnetrygd for to barn. 2 barn i ungdomsalder med mye og dyre fritidsaktiviteter. En hund. Enebolig og arvet hytte. 2 eldre biler. Ingen sydenturer, men en storbyferie på alle en gang hvert annet år. Normalt nøkternt liv, bor i middelt stort sted rett ved Oslo. Vi er lykkelige. Anonymkode: 0216d...b33 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #13 Skrevet 20. november 2018 14 minutter siden, Minitroll skrev: Er det ikke mye å holde styr på? Og har dere nok fritid til å benytte dere av godene? Denne er ikke rettet til dere, men jeg synes det er litt morsomt når rikinger liksom skal velge ut sine favoritter i en haug av luksus: Når det gjelder ene huset og hytten har vi naboer, som har sagt seg villige til å ha et oppsyn med det. Bilene bruker vi hver dag og båten blir også godt passet på. Nå holder vi ikke på med shopping som hobby. Det synes vi er kjedelig Anonymkode: 81030...4a9 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #14 Skrevet 21. november 2018 15 hours ago, AnonymBruker said: Vi har veldig god økonomi, 2 hus, 2 biler, båt, hytte og jeg må si at vi er veldig, veldig lykkelige. Vi har et godt og trykt liv og slipper å uroe oss for fremtiden. Så jo, mye penger gjør deg lykkelig Anonymkode: 81030...4a9 Penger gir frihet som kan disponeres må mange forskjellige måter. Valgfrihet gjør at man i større grad kan leve det livet man ønsker selv. Betviler ikke at penger er en stor del av dette. Det hjelper sikkert også at du har familie med god helse slik at du får fylt opp hus, båt og hytte. De to "tingene" gjør for et lykkelig liv tenker jeg. Anonymkode: e7473...710
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #15 Skrevet 21. november 2018 Kommer jo helt an på om det går på bekostning av annet. Jeg levde et veldig godt økonomisk liv med eksmannen min, men var langt i fra lykkelig. Nå har jeg ny mann, vi har ikke så mye å rutte med, men vi er utrolig lykkelige. Anonymkode: 80768...e08
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #16 Skrevet 21. november 2018 15 timer siden, Minitroll skrev: Er det ikke mye å holde styr på? Og har dere nok fritid til å benytte dere av godene? Denne er ikke rettet til dere, men jeg synes det er litt morsomt når rikinger liksom skal velge ut sine favoritter i en haug av luksus: Vi har leilighet som vi bor i , 2 leiligheter som vi leier ut og ett hus som vi leier ut. I tillegg har vi hytte, 2 nye biler og en liten båt. Mannen min har mange verv ved siden av jobben, men jeg har kun 100 % stilling. Mye penger gjør at vi ksn kjøpe det vi vil av hjelp både til rengjøring og vedlikehold. Jeg har vært alene med barn i mange år med dårlig betalte jobber og studentliv. Må si at god økonomi gjør meg lykkelig på en helt ny måte. Slippe å ha bekymringer for uforutsette utgifter. Kunne kjøpe ny bil når det er behov. Mulighet til å spandere ferier på barna. Redusert stress gir helsemessige gevinster!!! Anonymkode: 7166a...255 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #17 Skrevet 21. november 2018 Må alle sitere videoen 🙄 Anonymkode: e7473...710
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #18 Skrevet 21. november 2018 Skrytetråd for rikinger, men ja penger gjør en lykkeligere. Anonymkode: fb37b...895
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #19 Skrevet 21. november 2018 På 9.11.2018 den 18.36, AnonymBruker skrev: At man faktisk blir lykkelig av å være rik, til et visst punkt. Jeg tror de som skriker høyest om at penger ikke gjør en lykkelig, ikke har vært fattig og slitt med regninger, der man ikke ser håp og forbedring. Studentlivet teller ikke, da det ermidlertidig og man vet man kan komme seg ut av den situasjonen ved å ta jobb, få penger fra foreldre eller lignende. For de som har lav inntekt over lengre tid som ikke kommer av å studere eller andre situasjoner som er midlertidige, så er hverdagen noe helt annet. Den type liv stresser og sliter på psyken, jeg mistenker at i noen tilfeller kan man bli lykkelig om man går fra å være fattig til rik Anonymkode: 3791f...30c Nei, man vet ikke at man kommer til å få en jobb når man er ferdige med å studere, dette slet veldig på min psyke når jeg studerte, økonomi derimot var ikke noe problem, jeg var ikke fattig som student. Anonymkode: cb9b9...aa3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #20 Skrevet 21. november 2018 Jeg var vanvittig lykkelig som student, på studenthjem, med et fantastisk sosialt liv, der jeg levde på stipend og lån. Og jeg er vanvittig lykkelig med syvsifret lønn, med en jobb jeg elsker, verdens beste ektemann og venner. Mellom de punktene har lykken svingt opp og ned. Men aldri vært korrelert med penger. Mye av nøkkelen ligger nok i at jeg jeg alltid har levd etter evne, jeg forventet ikke indrefilet og eget bad da jeg levde på studielån, og hadde derfor alltid råd når det var noe jeg virkelig ønsket meg eller regninger måtte betales. .... Så jeg har virkelig aldri følt meg fattig. Anonymkode: ca793...173
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå