AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #1 Skrevet 9. november 2018 Jeg og mannen sliter og det kan se ut som det blir et brudd. Han mener jeg ikke har en sjanse til å komme meg inn på boligmarkedet siden jeg har for dårlig inntekt. Vi bor i Oslo og har en leilighet til en verdi på 5.000.000,- vi eier 50/50 og har 3.000.000 i lån. Jeg vil gjerne bli boende i området her. Men da får jeg kun en toroms for rundt 3.500.000,- har jeg i det hele tatt mulighet til å kjøpe noe for 3.500.000? Jeg har en årslønn på 380.000,- og litt kapital på bok. Hvis vi får 5 millioner ved et salg har jeg en ek på ca. 1.400.000. Er det noen her som kan svare meg på om det er realistisk at en bank vil låne meg penger? Jeg vil så gjerne bli boende i samme området da vi har et nettverk her. Hilsen litt fortvilet mamma:( Anonymkode: 4bca4...8b2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #2 Skrevet 9. november 2018 Jeg skal ikke si at de ikke vil gjøre unntak for deg, men i følge reglene får du bare låne 5 x inntekten din. Med EK på 1, 4 mill blir dette 3,3 millioner i budsjett for deg. Det forutsetter at du ikke har ei krone i lån noen annen plass. Ikke alle banker vil låne ut 5 x inntekt heller. Det som kan tale til din fordel er om du har en liten bank, et langt og godt kundeforhold, aldri har hatt betalingsproblemer og har spart jevnt og trutt. Det beste du kan gjøre er å finne ny jobb som er bedre betalt. Hvis du forhandler lønnen din opp til 420 000 kan du kanskje få 3,5 mill. Eventuelt kan du få en forelder som medlåntaker. Men husk at du skal betale ganske mye hver måned også, så jeg vil ikke anbefale å bo deg i hjel. Anonymkode: 8bbfd...2bb 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #3 Skrevet 9. november 2018 Du kommer neppe til få låne 5x inntekt når årslønnen din er relativt lav, og du i tillegg har barn. Testet kjapt litt ulike kalkulatorer på nett med utgangspunkt 1 barn i bhg alder, og den som komme ut med høyest resultat sa du kunne låne 1,2 mill, de andre oppga fra 0-650 000. Husk at du skal kunne dekke rente opp til 7%, husleieøkning og alle daglige utgifter. Anonymkode: 994de...967 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #4 Skrevet 9. november 2018 Når du taster inn i lånekalkulator at du har barn så synker lånesummen drastisk Anonymkode: 8dc30...967 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #5 Skrevet 9. november 2018 Først må dere selge og se hva den faktiske salgsprisen blir. 5x din inntekt er da 1,9 mill. Det har jeg mine tvil om at du vil få. Kanskje opptil 1,5 er mer realistisk. Som andre også påpeker, så er rentene på vei oppover nå. MEN, ta kontakt med mange banker. Forhør deg med de for å få en bedre pekepinne på hvor du er på låneskalaen. Anonymkode: 33c0b...e2c 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #6 Skrevet 9. november 2018 Du får helt sikkert ikke låne 5 x inntekt i en vanlig bank når inntekten er så lav. Grunnen til dette er at det finnes et minimumsbeløp alle trenger for å leve i måneden utenom lånet, det være seg kommunale avgifter, strøm, internett, mobil, transport, mat og klær, og disse basiskostnadene er der uavhengig av om du tjener 400 000 eller 800 000. Jeg vil tro at du er på grensa allerede på 3,5 x inntekt, særlig med tanke på at du har barn som skal forsørges, men det blir synsing. Er relativt sikker på at 5 x inntekt ikke er aktuelt når har så lav årslønn. Du har bra egenkapital og det er et godt utgangspunkt, men du skal likevel ha nok inntekt til å betjene de løpende kostnadene. Anonymkode: 84851...8fe 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #7 Skrevet 9. november 2018 Jeg var i samme situasjon som deg for et par år siden, men jeg har høyere inntekt enn deg. Jeg har brutto ca 750 000,- og fikk låne maks 2 550 000,-. Har da et ansattlån på ca 500 000,- i tillegg (med veldig lav rente), så det ble også tatt hensyn til. Ingen studielån, billån eller forbrukslån utenom. Hadde egenkapital på ca 2 000 000,-. Jeg vil tro du dessverre må kjøpe noe billigere enn det du skisserer her, eventuelt flytte litt lenger fra sentrum. Anonymkode: 7c068...4d6
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #8 Skrevet 9. november 2018 Eller se om du kan øke inntekten ditt på et eller annet vis... Anonymkode: 7c068...4d6
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #9 Skrevet 9. november 2018 Jeg søkte nettopp om 3,5 ganger inntekt og fikk blankt avslag fra to banker. Har ganske lav inntekt selv men stor egenkapital. Anonymkode: 1310f...e8c
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #10 Skrevet 9. november 2018 Hvordan får du 1,4 mill i egenkapital dersom boligen er verdt 5 mill, dere har 3 mill i lån og eier 50/50? Har din mann en større andel av lånet enn hva du har? Husk at du også må betale omkostninger ved boligkjøp samt betale megler ved salg. Anonymkode: 54ff9...238
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #11 Skrevet 9. november 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg søkte nettopp om 3,5 ganger inntekt og fikk blankt avslag fra to banker. Har ganske lav inntekt selv men stor egenkapital. Anonymkode: 1310f...e8c Egenkapital hjelper ikke så mye mtp lånesum opp mot inntekt så lenge du uansett er innafor regelen på 85 %. Det som er viktig er din evne til å betale ned på lånet med den inntekten du har, og når man ser på betjeningsevne så er egenkapital sånn sett irrelevant. Anonymkode: 84851...8fe
jenta7 Skrevet 9. november 2018 #12 Skrevet 9. november 2018 Har du mulighet til å jobbe mer etter bruddet? Jeg tenker da at dere begge tar vare på barnet og det er hos faren mellom 30-50 % av tiden. Da kan du kanskje jobbe noen av de dagene du har barnefri i en ekstra jobb eller rett og slett satse litt på karriere siden du har mulighet til overtid/ekstra vakter avhengig av jobb. Vet ikke hvordan dere fordeler omsorgen nå men jeg merker at kvinner ofte tar større del i forholdet. Generelt råd er å prøve så godt dere kan å få forholdet til å fungere. Men jeg skjønner at ikke går alltid. 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #13 Skrevet 9. november 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg og mannen sliter og det kan se ut som det blir et brudd. Han mener jeg ikke har en sjanse til å komme meg inn på boligmarkedet siden jeg har for dårlig inntekt. Vi bor i Oslo og har en leilighet til en verdi på 5.000.000,- vi eier 50/50 og har 3.000.000 i lån. Jeg vil gjerne bli boende i området her. Men da får jeg kun en toroms for rundt 3.500.000,- har jeg i det hele tatt mulighet til å kjøpe noe for 3.500.000? Jeg har en årslønn på 380.000,- og litt kapital på bok. Hvis vi får 5 millioner ved et salg har jeg en ek på ca. 1.400.000. Er det noen her som kan svare meg på om det er realistisk at en bank vil låne meg penger? Jeg vil så gjerne bli boende i samme området da vi har et nettverk her. Hilsen litt fortvilet mamma:( Anonymkode: 4bca4...8b2 Oslo har et svært godt utbygd nett av offentlig kommunikasjon. Må du flytte til Ammerud, gjør du det. Anonymkode: b3d73...f1a
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #14 Skrevet 9. november 2018 Disse svarene gjorde meg bare depressiv. Hvis jeg ikke kan få lån må jeg leie.. og når jeg sjekker Finn.no koster en 1 roms 10.000 i mnd. ellers er det sokkelleiligheter med lite sollys i kjellere til 9000,- i mnd. Et boliglån koster meg like mye i mnd. men ved et boliglån kan jeg skrive av renter når skattemeldingen kommer. Hvis jeg må flytte ut av Oslo for å ha råd til bolig, innebærer det jo at jeg må si opp jobben min i verste fall.. Anonymkode: 4bca4...8b2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #15 Skrevet 9. november 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Disse svarene gjorde meg bare depressiv. Hvis jeg ikke kan få lån må jeg leie.. og når jeg sjekker Finn.no koster en 1 roms 10.000 i mnd. ellers er det sokkelleiligheter med lite sollys i kjellere til 9000,- i mnd. Et boliglån koster meg like mye i mnd. men ved et boliglån kan jeg skrive av renter når skattemeldingen kommer. Hvis jeg må flytte ut av Oslo for å ha råd til bolig, innebærer det jo at jeg må si opp jobben min i verste fall.. Anonymkode: 4bca4...8b2 Kontakt banken for å få nøyaktig svar. Du er bare en telefonsamtale unna å vite dette. Du kan gå inn på nettbanken nå og forsøke lånekalkulatoren Anonymkode: 1310f...e8c 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #16 Skrevet 9. november 2018 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Disse svarene gjorde meg bare depressiv. Hvis jeg ikke kan få lån må jeg leie.. og når jeg sjekker Finn.no koster en 1 roms 10.000 i mnd. ellers er det sokkelleiligheter med lite sollys i kjellere til 9000,- i mnd. Et boliglån koster meg like mye i mnd. men ved et boliglån kan jeg skrive av renter når skattemeldingen kommer. Hvis jeg må flytte ut av Oslo for å ha råd til bolig, innebærer det jo at jeg må si opp jobben min i verste fall.. Anonymkode: 4bca4...8b2 Hvis du eier må du tåle renteøkning opp til 7%, økning i husleie i borettslaget og utgifter til vedlikehold som normalt dekkes av utleier. Du får ringen banken din og høre hva de sier, men ta en kjapp sjekk på lånekalkulatoer selv, så ser du at 2mill i lån til 7% rente + husleie, strøm, forsikring og alle andre utgifter er helt urealistisk på din inntekt. Anonymkode: 994de...967 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #17 Skrevet 9. november 2018 Jeg håper virkelig vi klarer å løse problemene våre. For utifra de svarene jeg får her går jeg en mørk fremtid i møte økonomisk:( Det er faktisk helt sykt hvor mye sterkere man stiller økonomisk når man er to, enn når man er alene.. Anonymkode: 4bca4...8b2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #18 Skrevet 9. november 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan får du 1,4 mill i egenkapital dersom boligen er verdt 5 mill, dere har 3 mill i lån og eier 50/50? Har din mann en større andel av lånet enn hva du har? Husk at du også må betale omkostninger ved boligkjøp samt betale megler ved salg. Anonymkode: 54ff9...238 Som jeg skrev har jeg litt ek på bok. Har ca. 400.000 på sparekonto.. megler kommer til å koste rundt 100.000,- fordelt på 2. Men vi har også en bil uten lån til en verdi på 250.000 ca. Anonymkode: 4bca4...8b2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #19 Skrevet 9. november 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Disse svarene gjorde meg bare depressiv. Hvis jeg ikke kan få lån må jeg leie.. og når jeg sjekker Finn.no koster en 1 roms 10.000 i mnd. ellers er det sokkelleiligheter med lite sollys i kjellere til 9000,- i mnd. Et boliglån koster meg like mye i mnd. men ved et boliglån kan jeg skrive av renter når skattemeldingen kommer. Hvis jeg må flytte ut av Oslo for å ha råd til bolig, innebærer det jo at jeg må si opp jobben min i verste fall.. Anonymkode: 4bca4...8b2 skjerp deg! Det finnes flotte leiligheter i groruddalen som koster max 3 mill, enten 2 eller 3 roms. Å kjøpe noe slikt istedenfor å leie for 12-14k pr mnd. er mye smartere. Slutt å være så nedlatende mot ghettoer i Oslo! Anonymkode: 55588...427 5
Jytte Skrevet 9. november 2018 #20 Skrevet 9. november 2018 Ts, du kan falle inn under de som får startlån. Husbanken kan gi opptil femti års nedbetalingstid, men da betaler man mer renter. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå