Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jobbet i en butikk i 1 år nå, og vi har nettopp fått en ny mannlig kollega. Han har så langt gjort det ganske dårlig. Mye klager, han har glemt nøkkelen sin i nøkkellåsen flere ganger (altså han har låst, og deretter har nøkkelen sittet i låsen fordi han har glemt å ta den ut av låsen). Han glemmer også helt åpenbare ting når han vasker butikken. 

Men i går snakket jeg med min kollega, som hadde jobbet med han for én uke siden. Dette var første gangen de hadde jobbet sammen, og han hadde helt plutselig begynt å massere henne under vakten - flere ganger. Hun har for øvrig kjæreste på 8.året. Oppført seg veldig merkelig og hadde gitt henne en klem på slutten av vakten. Man jobber sammen i 1,5 time. 

Er dette grunn til avskjedigelse? 

Anonymkode: 94016...b4f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men herregud a, klarte ikke denne kollegaen din (kvinnen) å si i fra til den nye ansatte at han skulle slutte å massere?

Dere som ansatte må si i fra til ledelsen dersom dere blir tafset på i arbeidstiden.

Anonymkode: 7e1a2...1dc

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men herregud a, klarte ikke denne kollegaen din (kvinnen) å si i fra til den nye ansatte at han skulle slutte å massere?

Dere som ansatte må si i fra til ledelsen dersom dere blir tafset på i arbeidstiden.

Anonymkode: 7e1a2...1dc

Helt enig, her må hun si i fra til han at dette ikke er greit. En ting er å bli massert av noen man er trygg på, noe helt annet er et nytt menneske. Her må hun be han holde hendene for seg selv, si KLART i fra hva hennes egen intimsone er, og gir han seg ikke da, kan hun ta det videre med sjefen. 

Jeg tror ikke det er avskjedsgrunn så lenge hun faktisk tillater det selv. 

Anonymkode: 1e97d...b5c

• Liker 3
Skrevet

Det er vanskelig å avskjedige noen uten at det har blitt gitt advarsler og tatt grep for å forbedre situasjonen. Hvis han skal avskjediges må dere gjøre noe mer enn å baksnakke og håpe at det skal dukke opp en enkeltting som er alvorlig nok til at han kan avskjediges for den.

Anonymkode: a80ef...dc7

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke ulovlig å massere en kollega på skuldrene. Likeledes en klem. Det er på mange arbeidsplasser innenfor normalen. Man må faktisk klare å enten reise seg og gå, eller si ifra at man ikke ønsker dette.

Menig i at det ville oppleves litt rart om en helt ny kollega plutselig skulle begynne å massere meg, men det er ikke nødvendigvis noe verre enn at han kommer fra en arbeidsplass hvor dette var innafor. 

Leder må ta grep, gi advarsler for det med nøkkelen og gi retningslinjer for hva som er innenfor av fysisk kontakt på deres arbeidsplass. 

Brytes det etter dette, kan man vurdere oppsigelse i prøvetid. Ikke avskjed. 

Anonymkode: 93bbf...c8c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...