Gå til innhold

Skal den som er hjemme mest gjøre alt i hjemmet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber 50% og hun 100%. Fant ut at en må være hjemme litt, for å ha overskudd til barna, lage mat og brøyte snø (vi bor i skogen). Hun har en jobb som punger inn det dobbelte av hva jeg tjener, derfor ble det jeg som jobba mindre.

Der jeg jobber nå vet jeg ikke om hadde orket mye mer uansett da. Veldig krevende jobb mentalt, uten at jeg skal peile inn på det.

Det jeg har blitt litt frustrert over, er at jeg har endt opp med å rydde opp like mye etter henne som ungene. Litt som gamle husmødre i gamledager. Hun setter ikke inn i oppvaskmaskinen engang. Og det mener hun er helt ok, siden jeg er hjemme så mye. Den eneste oppgaven hun har hjemme er å henge opp klær og sette på. Ellers henter jeg ungene i barnehage, lager mat, vasker gulv, kjøkken, klærne til barna og alt som har med ute område å gjøre.

Hun pusher grensen hele tiden for hva som er mine oppgaver og nå er det nesten alt. Er det rett?

Anonymkode: badd2...70f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Velkommen til kvinners verden: menn holder på sånn med kvinner selv om de jobber 100%..det er selvsagt ikke rett. Du er ikke slaven hennes, selv om hun jobber mer. Hun burde få gjøre mindre enn deg, men at hun presterer å la være å rydde opp etter seg selv er bare drøyt. Vil minnet henne på at kvinner bryter ut av ekteskap i et bankende sett pga menn som oppfører seg som hun gjør nå.

Anonymkode: 1d64f...0ec

• Liker 23
Skrevet

Nei, det er grei fordeling at du gjør noe mer av felles husarbeid, siden du har mindre jobb ute, men du skal da ikke rydde etter henne (voksne mennesket) og du skal selvsagt heller ikke ta alt husarbeid. 2/3 av det totale fellesarbeid på deg og 1/3 del på henne (pluss at alle rydder sitt eget rot) hadde vært matematisk rimelig. 

• Liker 7
Skrevet (endret)

Nei. Det er ikke rett. Hele poenget med å jobbe redusert, var at dere skulle få mer tid til barna og skikkelige måltider? Da kan du ikke bruke all tiden på å gjøre det som i utgangspunktet var felles oppgaver. 

Endret av Hactar
  • Liker 5
Skrevet

Vi har hatt det slik i perioder, men fordelt det da slik at begge jobber like mye- til sammen. Slik at den som har 50% stilling da tar husarbeid tilsvarende en 50% stilling. Er det da mer igjen, fordeles resten. Men altså, man rydder opp etter seg selv!

Anonymkode: a180c...e25

• Liker 1
Skrevet

Fatter ikke hvorfor folk frykter å bli aleneforeldre😂

Anonymkode: 5b9a2...712

• Liker 1
Skrevet

Om rollene hadde vært snudd mellom han/hun ville svaret mitt vært kliss likt: ja den som jobber mindre gjør mer hjemme. MEN, nei det betyr ikke at man ikke selv rydder etter seg! Voksne mennesker klarer plukke opp etter seg selv.

Det irriterer meg grenseløst om mannen går fra kaffikoppen på stua når han er på vei gjennom kjøkkenet likevel og jeg plukker den bevisst IKKE med meg fordi han kan ta den selv, og kommer kopp nummer to, eller tre så får de fortsatt stå. Samme med vannglassene som finner veien inn på nattbordet men ikke ut igjen.. men det hender jeg spør "har du noen kopper eller glass rundt om - jeg skal sette på oppvaskmaskinen"

Det handler om å respektere hjemmet, partneren og forholdet enkelt og greit.

• Liker 3
Skrevet

Greit nok at du gjør mest, det er jo poenget med at du skulle jobbe redusert, men at hun ikke setter inn i oppvaskmaskinen eller rydder etter seg, det er ikke greit! Du skal gjøre mer hjemme, ikke være butler!

Klassisk problem kvinner sliter med det der, greit å se at det er situasjon og ikke kjønn ;)

• Liker 3
Skrevet (endret)

.

Endret av Nettvenn
  • Liker 6
Skrevet (endret)

Nei, dette synes jeg ikke du skal finne deg i.

Hos oss jobber også mannen redusert, dette kombinert med at jeg har så godt som all planlegging, organisering og ansvar for at logistikken går opp i familien AS gjør at han tar en god del mer av husarbeid enn jeg gjør. Men det betyr på ingen måte at han er min tjener. Hos oss må alle, både store og små ta ansvar for eget rot. 

Krev at dere setter av tid til å snakke sammen og finne en løsning som oppleves god og rettferdig for dere begge. 

Endret av Factum Factaria
  • Liker 1
Skrevet

Jeg syns det er helt rimelig at du gjør ganske mye hjemme, siden du tross alt jobber halvparten så mye på jobb. Jeg ville tenkt at jeg hadde brukt en halv stilling til å hente barna tidlig og gjøre det meste av husarbeid, matlaging og handling. Men, å rydde opp etter seg selv må hver enkelt gjøre, som å rydde egne klær, sette inn i oppvaskmaskin osv. Syns også det er naturlig at dere deler på eller at hun rydder opp etter middagen. Du er jo ikke en hushjelp heller. Poenget er vel å få hverdagene til å flyte greit for familien som helhet, ikke at kona har fått en personlig tjener? 

• Liker 3
Skrevet

Den som er hjemme gjør naturlig nok mer, som feks å rydde litt fortløpende, støvsuge, henge opp klær og ta ut av oppvaskmaskin osv. Dette er ikke ting som tar spesielt lang tid. MEN du skal ikke rydde opp etter henne. Hun klarer fint å sette inn i oppvaskmaskin og rydde klær etter seg selv fordi om hun jobber 100%. 

• Liker 1
Skrevet

Gamle husmødre før i tiden tok seg ikke av uteområde. Det gjør ikke mange kvinner i dag heller. Det er liksom mannens jobb, som det er hans jobb å ordne med bil og vedlikehold av hus. I de aller fleste tilfeller er det sånn. 

Du skal selvfølgelig ikke rydde etter henne. Hun skal bidra hun også, selv om hun jo ikke får gjort like mye som deg. Kjenner en mann som er hjemmeværende med tre barn, men kona behandler ham ikke som en slave, med andre ord, så bidrar hun når hun er hjemme fra jobb. Det er en selvfølge. 

Anonymkode: 4f541...43f

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener at det er naturlig at den som jobber minst utenfor hjemmet gjør mest husarbeid. Å rydde etter seg selv gjør man selvfølgelig uansett. 

Skrevet

Her jobber mannen 100% og ofte mer. Jeg jobber 80 for å få ting til å gå rundt med barna. I tillegg studerer jeg 25. Jeg gjør så og si alt av husarbeid. Han kan handle mat og han kan lage middag. Men det stopper der. Vil si jeg gjør 90% (om ikke mer) hjemme i tillegg til all organisering, alt som skal huskes og handles inn gjennom året. Jeg syns det er rettferdig ettersom min mann betaler meg de 20% jeg har fri fra jobb. 

Anonymkode: 2c005...3e8

Skrevet

Klart man rydder opp etter seg selv, og at hun setter ned i oppvaskmaskinen

Skrevet

Helt greit at den som er mest hjemme tar mest av husarbeidet, men man rydder opp etter seg selv.

Jeg er fortiden arbeidsledig og gjør alt her hjemme, mannen min gjør null husarbeid, lekser med barna eller kjører dem steder. Det er helt greit, men han slenger fra seg ting overalt og forventer at jeg rydder. Når jeg da sier at han kan rydde opp etter seg selv, så mener han at det kan jeg gjøre for jeg har tid til det. Da ser jeg rødt. Så vi tok den praten, jeg mener det er respektløst å forvente at andre skal rydde opp etter en selv. Vi lærer jo barna at de må rydde opp etter seg selv. 

Så ta en prat med henne, man rydder etter seg selv. 

Anonymkode: 3352c...64a

• Liker 1
Skrevet

Nei, dette er ikke greit. Nå opplever du det samme som mange kvinner har slitt med opp gjennom årene, og du må angripe det på samme måte som de ofte har gjort, nemlig å lære opp hele familien til å rydde etter seg. Du er ikke familieslaven selv om du er den som er mest hjemme.

Skrevet

Samboeren min er uføretrygdet og er da hjemme veldig mye. Men jeg forventer virkelig ikke at jeg ikke skal bidra hjemme bare fordi jeg jobber. Det er jo ikke noe gøy å bare føle seg som en hushjelp..

Anonymkode: a7fa4...975

• Liker 1
Skrevet

Dette høres ikke greit ut. Uansett hvem som har ansvaret for hva har jo alle et ansvar for å rydde på plass sitt eget rot.

Sånn ellers tenker jeg at det ikke er automatikk i at den som jobber minst skal gjøre mest hjemme. Det handler også om hvordan økonomien er fordelt. Som et eksempel (par uten barn, helt separat økonomi) velger jeg å jobbe 80%, og han 100%. Likevel deler vi alt av utgifter og lån på to, slik at vi bidrar med like mye økonomisk i kroner. Vi deler også husarbeid 50/50. Dette er fordi jeg velger fritid over penger, og jeg vil bruke fritiden på det jeg ønsker, ikke på ekstra husarbeid. Han velger å ha mer å rutte med enn meg. Hadde det vært forventet at jeg skulle brukt fridagen min på husarbeid ville jeg jo heller jobbet 100%.

Det blir jo selvfølgelig annerledes med barn og felles/delvis felles økonomi.

Anonymkode: 7b513...a9f

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...