Gå til innhold

Hva øker sjansene for å få bedre betalt for leilighet? (Oppussing osv)?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bor i en 2roms. 55kvm i 2etg.

Soverommet er malt hvitt. En vegg er i en lys blå farge. God skapplass (innebygde, men "gamme", hvite fronter).

Stuen har lys parkert og er malt hvit. Mye lys fra vinduer. Også utgang til terrasse. Terrassen er av ok str. Plass til liten sittegruppe. Planløsningen i stuen er også ok. Grei plass til sofa og spisestue. 

Gangen er ikke så stor, men plass nok til knagger og benk for oppbevaring. Er også en liten "bod"/innhuk. Her er det plass til feks sko og oppheng. 

Badet er ganske nyoppusset. Ser ganske fint ut. Er lite, men er også plass til vaskemaskin. 

Kjøkkenet er av typen retro. Men det er lyse fronter. Veggene er også lyse. Ok med oppbevaringsplass. 

Ellers ligger leiligheten i et rolig strøk. Gode turmuligheter. Nær butikk og busstopp. 

Hva kan jeg gjøre for å tjene mer på salg? Jeg kan selvsagt pusse opp, Meb vil jeg få noe igjen for pengene jeg legger i oppussingen? Veggene er ikke slette, men alle er lyse. 

Anonymkode: a86a5...4f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dagens marked så får du solgt til antydning om det er bare å flytte rett inn. Dvs at leiligheten er fresh og tidsriktig med bra med oppbevaring. Det er liten/ ingen vits i å legge penger i oppussing for å tjene mer akkurat nå. Har du kun eid i ett par år så kan du regne med å få ca det samme som du gav for objektet.

Anonymkode: 9c888...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at du får tilbake de 200 000 det vil koste å modernisere kjøkkenet ditt, ville heller gjort det beste ut av det som er, og heller sørge for at stylingen sitter og er tidsriktig.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I dagens marked så får du solgt til antydning om det er bare å flytte rett inn. Dvs at leiligheten er fresh og tidsriktig med bra med oppbevaring. Det er liten/ ingen vits i å legge penger i oppussing for å tjene mer akkurat nå. Har du kun eid i ett par år så kan du regne med å få ca det samme som du gav for objektet.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tviler på at du får tilbake de 200 000 det vil koste å modernisere kjøkkenet ditt, ville heller gjort det beste ut av det som er, og heller sørge for at stylingen sitter og er tidsriktig.

Leiligheten kan nok flyttes rett inn i. Men er det vits i å "finpusse" på den? Feks ha slette vegger i stedet? Evt male noe?

Håper selvsagt jeg før igjen det samme som jeg ga eller litt mer. 

Mer flere som har solgt her i det siste. Er det lurt p selge samtidig eller vente til færre selger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leiligheten kan nok flyttes rett inn i. Men er det vits i å "finpusse" på den? Feks ha slette vegger i stedet? Evt male noe?

Mer flere som har solgt her i det siste. Er det lurt p selge samtidig eller vente til færre selger?

Nei. Du risikerer at kjøperne river ned det flunkende nye kjøkkenet uansett.. det er så mange som skal ha ting på sin helt spesielle måte. Størrelse, beliggenhet og våtrom av god standard er det som først og fremst drar prisen opp. Men det koster slettes ikke 200 000 for å modernisere et kjøkken som en over her påpeker. Man kan få det kjempebra for halve prisen, om ikke enda lavere.

Anonymkode: 80d5b...499

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ihvertfall vente til januar, nå er vi inne i de svakeste mnd i boligmarkedet statistisk sett. Januar er derimot den sterkeste, selv om lite tyder på at det blir det neste år. 

Er det mange som selger i området ditt så ville jeg kanskje ventet litt. Se på kvm prisen for øyeblikket (den kan du finne på finnannonser i ditt omr. Under prisstatistikk) gang det med 55 ( dine kvm) og se hvordan de fresheste leilighetene er priset, kontra de mindre fine. Totaloppussingsobjekt vil ligge under dette. Følg med, ser du leiligheter komme tilbake på markedet, og ikke bli solgt, så betyr det at kjøpermassen er kresen, markedet tregt, og da er det kun de fineste leiligheten, eller de billigste som vil bli solgt.  

En toroms er et førstegangskjøp eller et sistegangskjøp, unge folk har blitt så kresen at de ikke vil ha strier på veggene, men jeg vet at voksne folk ikke bryr seg. Er det ett ungt nabolag med førstegangsetablere så kan det lønne seg å fikse det, men strier er vel ikke akkurat quickfix.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

men er det verdt 200 000 opp i pris i budrunde (for å tjene inn nytt kjøkken),  hvis det er strier på veggen, og man ikke liker kjøkkenet selger har valgt? Når selger er såpass usikker på eget objekt, så tenker jeg at denne leiligheten er ett klassisk `se muligheter` -objekt som faller mellom fresh og totalreno.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som leiligheten din er klar for oppussing, og slike leiligheter er faktisk populære. Folk elsker å pusse opp. Ditt fortrinn er at badet allerede er tatt, for der faller mange av. Så jeg ville ikke pusset opp noe som helst, så lenge det er relativt nymalt.

Det du vil få tips om (mest sannsynlig) er å vise en god utnyttelse av plassen. Hvis du ikke har møbler på terrassen så kjøp det, og gjør det koselig. Finn best mulig møblering av leiligheten, hvor det virker som det er bedre plass enn det er. I den lille boden du snakker om ville jeg satt inn innredning for oppbevaring av sko og jakker. Fjern mest mulig nips og unødvendige møbler, sett opp store speil her og der, fyll opp leiligheten med planter og pass på at pledd og slike ting er tidsriktig. Tenk plassutnyttelde og koselig/varm atmosfære. 

Anonymkode: b337b...b34

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bygge et ekstra rom om det er mulig. Da øker verdien ca 200-300.000,-
 tror jeg

Anonymkode: 145f7...7c6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke brukt mye penger på å pusse opp leiligheten. Det er jo ikke sikkert at du og den nye eieren har lik smak. Men det lønner seg ofte å fikse litt småting:

* Legge nye fuger hvis de du har nå er gamle og stygge.

* Pynte litt på balkongen.

* Hvis du har benkeplate i tre på kjøkkenet så burde du pusse og olje denne.

* rydd vekk mest mulig ting før det fotograferes/ er vising. 

* sørg for at alle løse ledninger er skjult. 

* Male vegger og tak hvis det trengs. 

* det kan av og til lønne seg å leie visningsmøbler.

også er det viktig 

Anonymkode: cca48...022

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt bad og gammelt kjøkken = drømmeleilighet for mange unge par. De kan rive ut alt og få det på sin måte samtidig som det dyreste rommet er tatt allerede (forutsatt at det er pusset opp i en nøytral stil de fleste liker). Jeg kjøpte noe tilsvarende rett før jul i fjor, nytt bad og gammelt kjøkken + bra pris var utslagsgivende (skulle totalrenovere fordi vi skulle legge inn et ekstra soverom). Er det mye hakk og hull i veggene ville jeg kanskje gått over med litt sparkel og malt et strøk (finnes maling som dekker godt med ett strøk så lenge det er en lys farge under. Er det bare litt hakk kan du heller henge bilder over om det er mulig, det er utrolig hva man overser på en visning. 

Anonym cca48...022 over hadde ellers en god liste. Har dere ok møbler selv ville jeg gått gjennom Pinterest og Finn for å se på bilder av stylede leiligheter, det meste kan man fikse selv. Kjøp ev. noen kule puter/tepper/stash på salg. Styling koster mye penger, særlig om det tar litt tid og det må bli stående en stund. Vi prøvde det en gang, men ble ikke imponert, de byttet ut en IKEA sofa mot en annen nesten lik, satte opp litt popkorn og en vinflaske, litt puter og pledd... Tviler på at det gjorde den store forskjellen, i hvert fall ikke mer enn at vi kunne fikset like bra selv. Har man en helt tom leilighet, eller helt håpløs stil selv har det sikkert noe for seg, men ellers tviler jeg på at man får igjen pengene.

Anonymkode: 6130a...52e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke så dyrt å kjøpe nytt kjøkken. Lett under 50tusen før alt hvis man gjør alt utenom å koble på vann selv.

Men da ville jeg ha sett på finn om like leiligheter går før mer med nytt kjøkken kontra gammelt.

Anonymkode: 0928e...1ff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er byggeår på leiligheten og hva er gjort i etterkant? 

Anonymkode: d27a0...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I ditt tilfelle, tror ikke jeg ville gjort annet enn å bestille styling pakke for sånn type 14 tusen, altså litt møbler og pynteputer sånn at leilighet ser bedre på bilder enn den er.

For det blir gambling om større oppussing lønner seg, det kommer også an på hvor du bor. Men hvis du vil, så ting som ville økt verdi av det du nevner, er slete vegger, og hvit kjøkken.  Evt kjøkkenfronter malt i lyse farger, hvis det er fronter i type lys-tre. "Ingen" vil ha trefronter på kjøkkenet nå, men å male de er relativt billig investering. Kommer an på størrelse på kjøkkenet, men tipper du kan få spraylakering for de for 10 tusen ca.

Med "nye" kjøkkenfronter og styling er din invistering oppe i 20 tusen - det er uten å gjøre noe selv. Om du får til selv å pusse opp til slette vegger og slipe parkett kanskje, og behandle den til mattere lysere finish, så er ikke det dyrt hvis du gjør jobben selv. Om du har andre til å gjøre jobben, er du kanskje oppe i 50 tusen faktisk, selv om for liten toroms. 

I budrunden, om det er flere i budrunden, så går prisen veldig fort opp, gjerne 20-50 tusen pr bud. Så ja, det kan absolutt lønne seg å gjøre leiligheten mer appellerende til flere, spesielt hvis det er i større by, hvor det er mange på visninger, mange visninger, og budrundene går fort. 

Også må du tenke hvem er målgruppa di, hvem kommer til å kjøpe denne? To roms på 50 m2, tror egentlig ikke et par som er målgruppa, de ville sett etter treroms. Er vel heller ung enslig person. Som ikke nødvendigvis innstilt på å pusse alt opp, men vil flytte rett inn.

Anonymkode: 2d714...d02

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Newsflash: i landets største by så er det ikke mange på visninger og ville budruner. Her har jeg sett en leilighet, av veeldig mange i TS  str. Som har gått over takst. Det er kjøpers marked denne høsten. Og kun de som virkelig vil ha leiligheten, og ser for seg å bo der i 3-5år byr over. Slik har ikke markedet vært de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal selge om noen måneder, og har absolutt ikke tenkt å bruke mye penger på oppussing og oppgradering. Jeg har begynt allerede nå med å ta ned bilder, sparkle og male i lyse nøytrale farger (antikk lys grå, bomull), og har skiftet armaturet på vasken på badet fordi det var ganske stygt. Videre skal jeg få inn noen fra finn småjobber til å fikse noen typiske "uferdigheter" som manglende gulvlister, pyntelister osv. Til sammen tror jeg neppe dette kommer til å koste meg mer enn 10 000 - 15 000 + noen timer med egeninnsats.

Hvis jeg skulle kjøpt denne leiligheten, tenker jeg at det er kun en ting jeg ville ha gjort før jeg flyttet inn, og det er å bytte ut gulvet i hele leiligheten. Det er slitt. Jeg har vurdert om jeg skulle gjøre noe med dette før salg, men etter å ha vært på noen visninger i området mitt, er jeg ganske forundret over hvordan en bolig kan se ut, og allikevel gå ganske kjapt unna. Dessuten er det slett ikke sikkert at kjøper har samme smak som meg når det kommer til valg av gulv i de ulike rommene. 

Anonymkode: 6b1e3...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bor i en 2roms. 55kvm i 2etg.

Soverommet er malt hvitt. En vegg er i en lys blå farge. God skapplass (innebygde, men "gamme", hvite fronter).

Stuen har lys parkert og er malt hvit. Mye lys fra vinduer. Også utgang til terrasse. Terrassen er av ok str. Plass til liten sittegruppe. Planløsningen i stuen er også ok. Grei plass til sofa og spisestue. 

Gangen er ikke så stor, men plass nok til knagger og benk for oppbevaring. Er også en liten "bod"/innhuk. Her er det plass til feks sko og oppheng. 

Badet er ganske nyoppusset. Ser ganske fint ut. Er lite, men er også plass til vaskemaskin. 

Kjøkkenet er av typen retro. Men det er lyse fronter. Veggene er også lyse. Ok med oppbevaringsplass. 

Ellers ligger leiligheten i et rolig strøk. Gode turmuligheter. Nær butikk og busstopp. 

Hva kan jeg gjøre for å tjene mer på salg? Jeg kan selvsagt pusse opp, Meb vil jeg få noe igjen for pengene jeg legger i oppussingen? Veggene er ikke slette, men alle er lyse. 

Maling wller annen oppussing har ingen prisgalopperende virkning ved salg av bolig. Untaket er dersom boligen ellers fremstår som malingslitt på vegger og med slitte gulv m.m. 

Folk flest både ønsker og klarer å sette sitt eget preg på en bolig ved hjelp av maling av vegger.

Anonymkode: 39282...8de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal kanskje selge til våren og har pusset opp, blant annet laget ett ekstra soverom. Badet er nytt, kjøkkenet er nytt og gjort større. Flere mener leiligheten min har økt mye i pris, noen mener med åttehundretusen, men det tar jeg ikke for god fisk. Planen var å bo her, hvis jeg skulle selge ville jeg ikke pusset opp stort siden badet var nytt i regi av sameiet. Jeg gjorde mye selv og fikk venner til å hjelpe, så det ble overkommelig prismessig.

Den boligen du beskriver ts, ville jeg ikke hatt problemer med å by på. Jeg er ikke interessert i at alt er nytt, et retrokjøkken er sjarmerende. Hvis jeg skulle gjort noe ville jeg kanskje malt frontene, byttet benkeplate og hvis du vil ta på deg jobben, revet ned den gamle strietapeten og sparklet og brukt sletteduk før du maler, men det er mye jobb. En jeg kjenner har strietapet i stua, malt i lyse farger. Det er ikke noe jeg ville reagert på. Det er mange som vil by og heller spare til å pusse opp. Badet er det viktigste siden det er dyrt og et risikoprosjekt når man kjøper. 

Når rentene sies å stige tror jeg ikke det vil lønne seg å pusse opp stort for å få flere kjøpere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styling er alfa og omega. Også manipulerte bilder, som gjør at man ikke ser noen detaljer.

Anonymkode: e9f20...d1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2018 den 10.05, AnonymBruker skrev:

Det er lurt å enten selge nå eller vente til utpå våren. Folk liker (av naturlige grunner) ikke å lempe på møbler vinterstid med 1/2 meter snø eller stålis rundt hushjørnet. 

Dersom du skal pusse på noe så er det kun styling som funker. Rydd unna rot. Slå opp bilder av spa og hotellrom. Kjøp inn puter, håndklær, gardiner, bilder etc i tidsriktig men hotellaktig stil (rolig, behagelig og ryddig med få gjenstander). Fjern alle spor fra huset om at her arbeider en. Gi inntrykk av at huset ditt er en oase av avslapning. Har du rifter i tapeten eller hakk i gulvet: heng noe foran og sett noe oppå.

Folk flest kjøper ikke en bygning. De kjøper en livsstil. Gi dem den de ønsker. Om det elektriske skranter og veggene mangler isolasjon? Folk flest tenker ikke på det. Ikke overvurder kjøperen din, ts. For folk flest er lettlurte. De kjøper møbler i elendig kvalitet fra møbelkjeder til titalls tusener og nipsgjenstander verdt en tikroner til flerfoldige tusenlapper. Så de kjøper huset ditt til overpris også om du bare får det til å se pent ut på overflaten.

Anonymkode: 8eb60...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...