iviking Skrevet 26. mars 2005 #1 Del Skrevet 26. mars 2005 Hei vurderer å ta et år i USA som utvekslingsstudent. Er det noen på forumet som har vært utvekslingsstudenter, og kan personlig anbefale, eller advare mot utvekslingsfirmaer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillie Skrevet 26. mars 2005 #2 Del Skrevet 26. mars 2005 (endret) slettet Endret 23. august 2007 av Lillie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. mars 2005 #3 Del Skrevet 27. mars 2005 Jeg reiste til USA et år, i 95/96. Reiste med STS, og anbefaler deg å styre unna dem. Svært dårlig oppfølging fra kontaktperson og andre innen organisasjonen. Ellers veldig mye rot fra ende til annen, hadde inntrykk av at de hadde blitt for store for fort, og satte inntektene foran alt annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 27. mars 2005 #4 Del Skrevet 27. mars 2005 Jeg var i USA i 97/98 og reiste da med EF. Jeg hadde et helt fantastisk år, så anbefaler utveksling på det varmeste. Har noe blandede opplevelser ang. EF. De negative: 1. Jeg fikk ikke vite hvor jeg skulle før veldig kort tid før jeg skulle dra. Videre var jeg blitt lovet å komme på en skole hvor jeg kunne ta serfikatet+at de hadde tyskundervisning. Det hadde ikke skolen. Ikke noe voldsomt problem i utgangspunktet, men jeg synes ikke en skal gå ut å love noe en ikke klarer å følge opp. 2. Det var endel surr ved avreise. Damen fra EF som skulle møte oss på flyplassen, gi oss billetter osv. forsov seg slik at vi mistet flyet og hele reiseruten ble forskjøvet. Da vi tilslutt landet i New York var det ingen fra EF som viste at vi kom slik at vi ble stående på flyplassen i flere timer før vi fikk tak i noen som kunne komme å hente oss. (vi skulle alle fly videre fra New York dagen etter) Ikke veldig gøy for en gjeng 16-17 åringer. 3. Oppfølgingen fra kontaktpersonen var ikke spesielt bra. Jeg hadde ikke noe behov for oppfølging da jeg var strålende fornøyd både med skolen og familien, men en annen utvekslingselev på skolen min fikk problemer med vertsfamilien ganske fort. Kontaktpersonen gjorde liten / ingenting med det. Det var bare mye surr og hun fikk ingen ny familie. Da det enda ikke hadde skjedd noe når det var 2-3 mnd. igjen lot familien jeg bodde hos henne bo hos oss. Men, jeg hadde et helt utrolig år. EF kunne ikke ha funnet en bedre familie til meg! Fra dag en av følte jeg meg som en del av familien. Ikke bare av de jeg bodde hos, men også resten av slekten. Ellers arrangerte EF flere turer i løpet av året, og de var godt planlagt og var en stor suksess. Så dra ut utveksling. Det ble garantert en opplevelse for livet! Vet ikke helt om jeg vil anbefale EF. Jeg hadde et supert år selv, og satte stor pris på de forskjellige arrangementene de hadde i løpet av året. Men om jeg hadde møtt på noen problemer av den ene eller andre sorten er jeg ikke sikker på om de hadde vært til særlig stor hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. mars 2005 #5 Del Skrevet 27. mars 2005 Hei. Jeg har ikke vært utvekslingsstudent selv, men familien min var vertsfamilie for ei amerikansk jente på begynnelsen av 90-tallet. Hun reiste med AFS, og vårt inntrykk var at det var mye rot med dem selv om det går for å være en seriøs organisasjon. De glemte å søke om skoleplass for henne, så det måtte vi ordne selv, og det var også en del rot gjennom året med ting som skulle skje etc. Tror allikevel de er seriøse når alt kommer til alt, og har flere venner som har reist med dem og de har vært fornøyde. Jeg har ellers veldig godt inntrykk av YFU (har ei venninne som har jobbet der og som selv har reist med dem, og de virker veldig solide!), men har hørt mindre bra ting om STS...men iom. at jeg ikke har reist selv, skal jeg være forsiktig med å uttale meg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. mars 2005 #6 Del Skrevet 27. mars 2005 Jeg vil annbefale SPEAK, hvis du skal reise til USA. Det er en liten organisasjon så du "blir ikke glemt bort" i systemet. http://www.speak.no/ Også vil jeg samtidig si at det er flere land i verden enn USA. Selv var jeg utvekslingelev gjennom YFU i Sør Amerika. Jeg lærte et nytt språk, det har jeg hatt mye glede av og det har kvalifisert meg til mange jobber osv.. Mine erfaringer med YFU var OK i Norge før og etter jeg dro, men i Sør Amerika landet var de dårlig organisert. Jeg tror sånne ting kommer veldig ann på personene du møter. Min omr rep var pyton, og min kontakt person tok aldri kontakt. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingeborg Skrevet 28. mars 2005 #7 Del Skrevet 28. mars 2005 Jeg var utvekslingsstudent i Texas i 1996/97. Et fantastisk år. Jeg reiste med YFU og har bare godt å si om dem. Jobbet også frivillig for YFU i Norge et par år etterpå. Som flere andre her sier; jeg har ikke hørt mye pent om STS og EF. Det er liksom et skille mellom de organisasjonene som er "non profit" (AFS, YFU m.fl.) og de som tjener penger på å sende deg til utlandet. Vil i alle tilfelle ønske deg lykke til - å være et år i utlandet er noe av det smarteste jeg har gjort! Send gjerne en PM hvis du lurer på noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. mars 2005 #8 Del Skrevet 28. mars 2005 Hei og hå! Jeg har også vært utvekslingsstudent med YFU, i Frankrike. Innsatsen fra YFU var flott både i YFU Norge og YFU Frankrike. Fikk fin oppfølging. Var på treff i Norge sommeren FØR vi skulle reise (alle nordmenn som skulle til Frankrike), hadde treff i Frankrike noen dager helt i starten på oppholdet før vi reiste til vertsfamiliene (alle som skulle være i Frankrike det året fra YFU), samme gjengen hadde ett treff i Paris på senvinteren, og så ble alle som hadde vært i Europa samlet i Finland på vei hjem, til evaluering og forberedelse på hjemreisen. Jeg anbefaler deg på det sterkeste å reise ut, uansett hva du opplever kommer du til å komme hjem som en mye voksnere person med mye erfaring! Du kommer til å angre dersom du ikke gjør det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
glaciera Skrevet 29. mars 2005 #9 Del Skrevet 29. mars 2005 Jeg var i USA med YFU tidlig på 90-tallet. Hadde et fantastisk år på tross av at "ytre omstendigheter" ikke var optimale: Jeg fikk ikke reise dit jeg ville, men havnet i the deep south. Det viste seg å være en opplevelse for livet! Jeg fikk ingen permanent vertsfamilie før jeg skulle reise. Jeg havnet hos en midlertidig familie som personlig fant en fast familie for meg i samme krets som de selv, så de visste det var bra folk og de fulgte meg opp gjennom hele året selv om de ikke behøvde det. På den måten fikk jeg en kjempefin familie å bo hos, og en bonusfamilie. Oppfølgingspersonen min var egentlig ikke så mye tilstede, men det var OK fordi jeg hadde 1 pluss 1 familie som jeg kommuniserte bra med. Anbefaler YFU eller AFS fordi de er ideelle organisasjoner og vertsfamiliene får ingen godtgjørelse for å stille opp. Det betyr at familiene melder seg fordi de ønsker en utenlandsk gjest i et år, ikke av andre grunner. Til syvende og sist er det bare du som har kontroll med hvor bra utvekslingen din blir. Du må være innstilt på å kompromisse og følge andre regler enn hjemme (jeg fikk feks ikke ha guttebesøk med stengt dør til rommet eller når jeg var alene hjemme, enda jeg var 17 år....). Hvis du kan ta de treige tingene med humor og kaste deg ut i mange nye erfaringer med åpne øyne kommer du til å få mange venner og et flott år!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iviking Skrevet 10. april 2005 Forfatter #10 Del Skrevet 10. april 2005 takk for mange svar, jeg skal garantert ta det med meg i søknads prossesen. De tre mest akktuelle oranisasjonene er: afs, yfu og aspect Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå