Druid Skrevet 9. november 2018 #21 Skrevet 9. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det handler ikke om at man skal "være seg selv" nok eller om at man skal mislike alle som kommer til Norge i det hele tatt. For min del handler det hverken om at jeg ikke liker deres hudfarge eller språk, men at innvandringen generelt har blitt så omfattende, både generell innvandring og arbeidsinnvandring, med de konsekvenser det har for andre folk i samfunnet for øvrig, og med tanke på f. eks. boligmarkedet og arbeidsmarkedet. Med stor innvandring, setter det press på viktige ting i samfunnet, som f. eks. tilgangen til boliger og det å få jobb. For 20 år siden, kunne langt flere kjøpe bolig, eller leie en billig bolig, selv i områder i og rundt Oslo, og man fikk som regel greit jobb. Jeg påstår ikke at innvandring har hele "skylden", men det er en del av forklaringen. Når det kommer stadig flere arbeidsinnvandrere, som skal dele på stadig færre jobber, så blir det mildt sagt mange om beinet. I tillegg setter det kraftig press på lønn og arbeidsvilkår, siden mange av de som kommer hverken har interesse eller begrep om norsk arbeidslovgivning, for så lenge de tjener mer enn i sine hjemland, eller i det hele tatt får jobb, er mange av dem fornøyde. I kjølvannet har vi sett en økning i arbeidslivskriminalitet og sosial dumping. Anonymkode: c4436...44c Ingenting av dette handler om globalisme mot nasjonalisme. Den første delen handler i stor grad om nasjonalpolitiske hensyn, og det neste om at Norges boligpolitkk er fundementalt defekt knyttet til at man prøver bryte grunnleggende kapitalistiske økonomiske mekanismer i håp om å opprettholde en norsk boligkultur som ikke fungerer i ett kapitalistisk system. Vi ville hatt akkurat de samme problemene hadde vi vært nasjonalistisk styrt. På samme måte er det ingen politiske problemer om å løse samtlige problemer du skisserer, uten å måtte trekke mot nasjonalistiske ideer. Det bekymrer meg at folk ikke forstår de fundementale forskjellene mellom nasjonalisme og globalisme; jeg føler flere og flere misforstår og tror patriotisme er det samme som nasjonalisme. De har i praksis ingenting med hverandre å gjøre. Her er en ting å bryne seg på: Norge ville vært nærmest ubeboelig uten at vi var en aktiv pådriver for globalistisk politisk tankegang. Grunnlaget for at vi er ett funksjonelt samfunn, er i sin helhet fundamentert på globalistisk politiske mekanismer. Og det har vært virkeligheten helt siden vikingtiden.
T-Rex Skrevet 9. november 2018 #22 Skrevet 9. november 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: For 20 år siden, kunne langt flere kjøpe bolig, eller leie en billig bolig, selv i områder i og rundt Oslo, Anonymkode: c4436...44c Dette er blank løgn. Jeg er middelaldrende, og har bodd i Oslo det meste av mitt liv, så dette vet jeg ganske mye om.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #23 Skrevet 9. november 2018 1 minutt siden, T-Rex skrev: Dette er blank løgn. Jeg er middelaldrende, og har bodd i Oslo det meste av mitt liv, så dette vet jeg ganske mye om. Nja, tidligere så klarte folk å kjøpe bolig der de ville, stort sett, med vanlige lønninger. Jeg har ikke råd til å kjøpe den samme leiligheten som mine foreldre solgte på 80-tallet, i dag. Anonymkode: 16df4...4de
T-Rex Skrevet 9. november 2018 #24 Skrevet 9. november 2018 (endret) 1 minutt siden, AnonymBruker said: Nja, tidligere så klarte folk å kjøpe bolig der de ville, stort sett, med vanlige lønninger. Jeg har ikke råd til å kjøpe den samme leiligheten som mine foreldre solgte på 80-tallet, i dag. Anonymkode: 16df4...4de Nei, nei, nei. (Men dette er en avsporing av tråden, så la oss droppe det. Vil du diskutere boligmarkedet i Oslo gjennom de siste hundre årene, så lag en egen tråd om det.) Endret 9. november 2018 av T-Rex 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #25 Skrevet 9. november 2018 8 minutter siden, T-Rex skrev: Dette er blank løgn. Jeg er middelaldrende, og har bodd i Oslo det meste av mitt liv, så dette vet jeg ganske mye om. På midten av nittitallet, så var en gjennomsnittlig årslønn litt over ca 200.000,- skal man tro SSB. Samtidig kunne man kjøpe en 50 m2 leilighet for ca 400.000 ish. Så selv med ganske høy rente på den tida, så kostet boligen da "bare" omtrent to ganger inntekten, noe man kan drømme om nå. Anonymkode: c4436...44c
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #26 Skrevet 9. november 2018 Akkurat nå, T-Rex skrev: Nei, nei, nei. Nei, nei, nei, hva da? Tidligere hadde sykepleiere, butikkmedarbeidere, cafemedarbeidere osv råd til å bo i Asker og Bærum uten å bo sammen med en som tjente betydelig mer enn dem. Det har de ikke nå. Jeg prøvde å lete opp en artikkel fra noen år tilbake fra Bærum som omhandlet en dagligvarebutikk. Ingen av de som var ansatt der bodde i Bærum, de hadde ikke råd til å bo i Bærum. Det er ikke til å komme fra at når det blir fler om beinet, altså flere personer som trenger boliger og boligutbyggingen ikke henger med, så blir det dyrere å kjøpe og leie bolig. Anonymkode: 16df4...4de
frekvens Skrevet 9. november 2018 #27 Skrevet 9. november 2018 Det er typisk norsk å rakke ned på nordmenn. Jeg har vært i midtøsten i 7 måneder. Langt utenfor turistområder såpass lenge så begynner man å få et grunnlag for å gjøre seg opp en mening. Jeg skal ikke tilbake. 1
T-Rex Skrevet 9. november 2018 #28 Skrevet 9. november 2018 (endret) 15 minutter siden, AnonymBruker said: På midten av nittitallet, så var en gjennomsnittlig årslønn litt over ca 200.000,- skal man tro SSB. Samtidig kunne man kjøpe en 50 m2 leilighet for ca 400.000 ish. Så selv med ganske høy rente på den tida, så kostet boligen da "bare" omtrent to ganger inntekten, noe man kan drømme om nå. Anonymkode: c4436...44c Jeg betalte en halv mill for en ettroms uten bad i 1989. Topplånet hadde 24% nominell rente. Endret 9. november 2018 av T-Rex
OlsenHansen Skrevet 9. november 2018 #29 Skrevet 9. november 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor lar vi nasjonen vi er fra ha så stor betydning? For ingenting er som det var før, og grensene er skapt av mennesker. Men det er faktisk en del nordmenn (som jeg omgås irl) som er direkte "kronisk" norske! Og jeg er den ene som liker midtøsten landene 😛 Ikke slavisk følging av religion, tvangsekteskap og alt det der, men det er så mye annet. Men de vil ikke ha en eneste utlending her. Utlending kan være alt fra de med annen hudfarge og en svenske. De mener at VI har gjort alt så perfekt. "norge er verdens beste land" vi har liksom best helse, best sykehus, best utdanning, best menneskesyn, best økonomi..vi er best i ALT. De vil ha nynors i stedet for bokmål , fordi bokmål er dansk. Men altså, dette er livet. Skal alt styres av landegrenser? religion? jobb? utdannelse? Anonymkode: ee662...5aa Fordi grensene er det som beskytter deg mot å bli ranet og drept. Hvis du er glad i midtøsten kan du jo reise dit. Ikke mangel på muslimske menn som ønsker seg en hvit trofekone.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #30 Skrevet 9. november 2018 2 timer siden, Druid skrev: Ingenting av dette handler om globalisme mot nasjonalisme. Den første delen handler i stor grad om nasjonalpolitiske hensyn, og det neste om at Norges boligpolitkk er fundementalt defekt knyttet til at man prøver bryte grunnleggende kapitalistiske økonomiske mekanismer i håp om å opprettholde en norsk boligkultur som ikke fungerer i ett kapitalistisk system. Vi ville hatt akkurat de samme problemene hadde vi vært nasjonalistisk styrt. På samme måte er det ingen politiske problemer om å løse samtlige problemer du skisserer, uten å måtte trekke mot nasjonalistiske ideer. Det bekymrer meg at folk ikke forstår de fundementale forskjellene mellom nasjonalisme og globalisme; jeg føler flere og flere misforstår og tror patriotisme er det samme som nasjonalisme. De har i praksis ingenting med hverandre å gjøre. Her er en ting å bryne seg på: Norge ville vært nærmest ubeboelig uten at vi var en aktiv pådriver for globalistisk politisk tankegang. Grunnlaget for at vi er ett funksjonelt samfunn, er i sin helhet fundamentert på globalistisk politiske mekanismer. Og det har vært virkeligheten helt siden vikingtiden. Det er godt mulig at resultatet hadde blitt annerledes med en annen boligpolitikk og at det vi opplever nå er en konsekvens av en typisk "norsk" boligmodell kombinert med et slags kapitalistisk marked, men i denne debatten forholder jeg meg til realitetene og konsekvensene slik de har utviklet seg. Og den innebærer at det er et relativt stort press på boliger i sentrale tettsteder og byer, som til dels er drevet er innvandring. Anonymkode: c4436...44c
Druid Skrevet 9. november 2018 #31 Skrevet 9. november 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er godt mulig at resultatet hadde blitt annerledes med en annen boligpolitikk og at det vi opplever nå er en konsekvens av en typisk "norsk" boligmodell kombinert med et slags kapitalistisk marked, men i denne debatten forholder jeg meg til realitetene og konsekvensene slik de har utviklet seg. Og den innebærer at det er et relativt stort press på boliger i sentrale tettsteder og byer, som til dels er drevet er innvandring. Anonymkode: c4436...44c Problemet er at det ikke stemmer. Det høres naturlig ut at økt etterspørsel fører til økte priser, men det er kun naturlig i ett marked der tilbudet ikke øker i takt med etterspørselen og volumproduksjon ikke påvirker kostbasen. Og det er de politiske beslutningene som styrer de to siste faktorene som skaper problemet. Hadde det ikke vært for dem, hadde økt innvandring ført til lavere boligpriser.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #32 Skrevet 9. november 2018 10 minutter siden, T-Rex skrev: Jeg betalte en halv mill for en ettroms uten bad i 1989. Klart at det var forskjell på priser den gangen også, men gjennomsnittlig var det altså litt enklere før å skaffe bolig, sett i forhold til inntekt: https://www.dnbeiendom.no/altombolig/kjop-og-salg/boligpriser1/boligpriser-da-og-na Jeg undervurderer ikke at det var vanskelig for noen grunnet høy rente på nittitallet, men renterisikoen var jo likevel lavere, med tanke på gjennomsnittlig boligpris sett opp mot gjennomsnittlig lønn. Vi har heller ingen garanti for at den laver renten vi fortsatt har vil vare for "alltid". Anonymkode: c4436...44c
T-Rex Skrevet 9. november 2018 #33 Skrevet 9. november 2018 1 minutt siden, Druid said: Problemet er at det ikke stemmer. Det høres naturlig ut at økt etterspørsel fører til økte priser, men det er kun naturlig i ett marked der tilbudet ikke øker i takt med etterspørselen og volumproduksjon ikke påvirker kostbasen. Og det er de politiske beslutningene som styrer de to siste faktorene som skaper problemet. Hadde det ikke vært for dem, hadde økt innvandring ført til lavere boligpriser. Poenget i Oslo, er at det ikke er noe sted å bygge innenfor ring 2, som er der folk vil bo.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #34 Skrevet 9. november 2018 2 minutter siden, Druid skrev: Problemet er at det ikke stemmer. Det høres naturlig ut at økt etterspørsel fører til økte priser, men det er kun naturlig i ett marked der tilbudet ikke øker i takt med etterspørselen og volumproduksjon ikke påvirker kostbasen. Og det er de politiske beslutningene som styrer de to siste faktorene som skaper problemet. Hadde det ikke vært for dem, hadde økt innvandring ført til lavere boligpriser. Du mener at det ikke stemmer at økt tilflytting og innvandring til Oslo påvirker prisene? Da er det jo ikke så fall noen grunn til at prisene skulle ha økt så mye de har gjort gjennom de siste tiårene. Ja, det har blitt bygget flere boliger også, men ikke i takt med etterspørselen. Det tror jeg faktisk ikke stemmer helt. Om du forutsetter at med færre reguleringer og således høyere volumproduksjon (tilbudssiden) ville ha blitt bygget flere boliger, så er det korrekt i teorien, men i praksis ser vi at utbyggerne bremser opp litt i perioder med lavere etterspørsel, siden de selv er interesserte i å maksimere sine salg. Anonymkode: c4436...44c
T-Rex Skrevet 9. november 2018 #35 Skrevet 9. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Klart at det var forskjell på priser den gangen også, men gjennomsnittlig var det altså litt enklere før å skaffe bolig, sett i forhold til inntekt: https://www.dnbeiendom.no/altombolig/kjop-og-salg/boligpriser1/boligpriser-da-og-na Jeg undervurderer ikke at det var vanskelig for noen grunnet høy rente på nittitallet, men renterisikoen var jo likevel lavere, med tanke på gjennomsnittlig boligpris sett opp mot gjennomsnittlig lønn. Vi har heller ingen garanti for at den laver renten vi fortsatt har vil vare for "alltid". Anonymkode: c4436...44c Det var beinhardt å komme seg inn på boligmarkedet i Oslo da som nå. Det har alltid, i alle fall i de siste 200 årene, vært vanskelig å komme seg inn på boligmarkedet i Oslo. Da jeg var ung, var det vanlig at en familie på fire bodde i en nokså liten toroms leilighet. Jeg bare nevner dette, fordi jeg blir nokså lei av unge som okker og aier seg over at de ikke har råd til en toroms innenfor ring 2. Dette har ALLTID vært en luksus forbeholdt de bemidlete.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #36 Skrevet 9. november 2018 2 minutter siden, T-Rex skrev: Det var beinhardt å komme seg inn på boligmarkedet i Oslo da som nå. Det har alltid, i alle fall i de siste 200 årene, vært vanskelig å komme seg inn på boligmarkedet i Oslo. Da jeg var ung, var det vanlig at en familie på fire bodde i en nokså liten toroms leilighet. Jeg bare nevner dette, fordi jeg blir nokså lei av unge som okker og aier seg over at de ikke har råd til en toroms innenfor ring 2. Dette har ALLTID vært en luksus forbeholdt de bemidlete. Jeg er enig i at det alltid har vært vanskeligst for førstegangsskjøpere på generelt grunnlag, men det er jo likevel en forskjell på da og nå, når man sammenlikner gjennomsnittlig kjøpspris med gjennomsnittlig inntekt. Ikke bare snakk om det som ligger innafor ring 2 eller at de unge og hippe vil bo i penthouse på Majorstuen, men utenfor også, til dels langt utenfor, for selv en 35-45 m2 leilighet på romsås kan fort koste 2 mill+ i dag. Anonymkode: c4436...44c
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #37 Skrevet 9. november 2018 6 minutter siden, T-Rex skrev: Det var beinhardt å komme seg inn på boligmarkedet i Oslo da som nå. Det har alltid, i alle fall i de siste 200 årene, vært vanskelig å komme seg inn på boligmarkedet i Oslo. Da jeg var ung, var det vanlig at en familie på fire bodde i en nokså liten toroms leilighet. Jeg bare nevner dette, fordi jeg blir nokså lei av unge som okker og aier seg over at de ikke har råd til en toroms innenfor ring 2. Dette har ALLTID vært en luksus forbeholdt de bemidlete. Og: Bare så det er sagt, jeg er ikke en av de "unge og hippe" som klager over at jeg ikke kan kjøpe på Løkka eller St. Hanshaugen. Kjøpte for ca 10 år siden og er sånn sett godt etablert i boligmarkedet. Men på bare den tiden, så har prisene steget med ca en mill i mitt område (som ikke er veldig hipt), så jeg ser jo hvor utfordrende det har blitt for førstegangskjøpere. Det er vel mer en liten klage på vegne av de helt unge som ønsker å kjøpe seg bolig nå. Anonymkode: c4436...44c
T-Rex Skrevet 9. november 2018 #38 Skrevet 9. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg er enig i at det alltid har vært vanskeligst for førstegangsskjøpere på generelt grunnlag, men det er jo likevel en forskjell på da og nå, når man sammenlikner gjennomsnittlig kjøpspris med gjennomsnittlig inntekt. Ikke bare snakk om det som ligger innafor ring 2 eller at de unge og hippe vil bo i penthouse på Majorstuen, men utenfor også, til dels langt utenfor, for selv en 35-45 m2 leilighet på romsås kan fort koste 2 mill+ i dag. Anonymkode: c4436...44c Du undervurderer betydningen av rentenivået. Nominell rente for hovedlånet var vel på noe sånt som 13%. Det merker du ganske godt.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #39 Skrevet 9. november 2018 4 minutter siden, T-Rex skrev: Du undervurderer betydningen av rentenivået. Nominell rente for hovedlånet var vel på noe sånt som 13%. Det merker du ganske godt. Undervurderer som skrevet ikke det, men renterisikoen er som skrevet også mye lavere. 13% av ca 400-500K for en førstegangskjøper kan være hardt, men overkommelig forutsatt gjennomsnittlig inntekt. Skulle vi i aller verste fall komme på tosifret rente i dag, så vil det være på grunnlag av 2 mill. i lån for ganske mange. 10-12% p.a av det vil være mye mer dramatisk. Anonymkode: c4436...44c
T-Rex Skrevet 9. november 2018 #40 Skrevet 9. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Undervurderer som skrevet ikke det, men renterisikoen er som skrevet også mye lavere. 13% av ca 400-500K for en førstegangskjøper kan være hardt, men overkommelig forutsatt gjennomsnittlig inntekt. Skulle vi i aller verste fall komme på tosifret rente i dag, så vil det være på grunnlag av 2 mill. i lån for ganske mange. 10-12% p.a av det vil være mye mer dramatisk. Anonymkode: c4436...44c Med et sånt rentenivå vil også prisene bli lavere. Selvsagt ikke noe gøy for de som kjøper til dagens priser, men jeg opplevde også å kjøpe rett før bobla sprakk. Det er sånne slag livet gir...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå