GĂ„ til innhold

Vena cava superior-syndrom

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis man ligger pÄ rygg, og ikke merker noe ubehag overhode, er det da trygt Ä bli liggende?

Anonymkode: e1d85...e39

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk beskjed av lege om at man merker det om man mÄ snu seg. Han sa sÄ lenge det ikke er ubehagelig blir det ikke press pÄ vena cava. Men hÞr gjerne med lege/jordmor du ogsÄ :)

jeg lÄ derfor pÄ ryggen til det ble ubehagelig og jeg merker det tydelig nÄr jeg ikke kunne det lengre:)

Anonymkode: fe669...e50

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg ligger masse pÄ ryggen hver natt! Ligger bÄde pÄ side og rygg sÄ lenge jeg orker, men mÄ gjerne snu meg fordi kroppen stivner osv. 

Aldri merket noe annet ubehag ved dette :)

Anonymkode: d11ba...b53

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Tro meg, du merker det fort 😅 lenge fþr det blir farlig.

Anonymkode: cb55c...b79

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg hadde det i starten av tredje trimester, og det merkes! Ble urolig, kvalm, svimmel, helt sinnsykt varm og pulsen ble skyhÞy selv om jeg bare lÄ pÄ sofaen. SÄ ble fosteret sÄ stort at hun ikke klarer Ä klemme pÄ blodÄren pÄ samme mÄte, og jeg kan ligge pÄ ryggen igjen. Woo! Det er en viss Þkning av sjansen for dÞdfÞdsel ved Ä sove pÄ rygg eller hÞyre side, men den er marginal og det gÄr som regel helt fint.  

Anonymkode: 66cb2...099

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Takk for svar. Dette er det verste med Ä vÊre gravid! Sover sÄ utrolig dÄrlig. Hoftene fÄr virkelig kjÞrt seg nÄr de ikke blir avlastet, og jeg snur meg ÞrtogfÞrti ganger i lÞpet av natta. 

Fant denne:

https://www.helsenett.no/195-sykdommer/graviditet-fodsel/graviditet/19171-mors-sovestilling-og-dodfodsel.html

«Norske gravide har fÄtt vite vÊrt at det ikke er farlig Ä sove pÄ ryggen sÄ sant man ikke selv fÞler ubehag ved sovestillingen. NÄ viser en ny studie at ryggsoving kan presentere en risiko for barnet selv nÄr moren ikke fÞler ubehag ved stillingen.»

Jeg var like hysterisk med fÞrstemann. SÄ hadde hÄpet jeg skulle tÞrre Ä stole mer pÄ kroppen nÄ. Men den gang ei :sukk:..

TS

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

Den samme linken sier at risikoen er 0,2 % ved Ä ligge pÄ venstre side, med en dobling av risiko pÄ 0,4 % pÄ hÞyre eller pÄ ryggen. Det er altsÄ helt minimale tall. De fleste vil ogsÄ snu seg naturlig pÄ natten hvis de opplever ubehag. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den samme linken sier at risikoen er 0,2 % ved Ä ligge pÄ venstre side, med en dobling av risiko pÄ 0,4 % pÄ hÞyre eller pÄ ryggen. Det er altsÄ helt minimale tall. De fleste vil ogsÄ snu seg naturlig pÄ natten hvis de opplever ubehag. 

Ja, men ogsÄ at null ubehag ikke nÞdvendigvis betyr at det ikke er bra for barnet. 

Men det stemmer jo som du sier, det er jo en veldig liten risiko.

TS

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

*ikke nÞdvendigvis betyr at det er trygt for barnet 

skulle det stÄ.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Hadde ikke dette med fĂžrste, men med andre var det ingen tvil. Ble dĂ„rlig bare jeg tenkte pĂ„ Ă„ legge meg pĂ„ ryggen eller lene meg bakover. Kunne ikke dra til tannlegen fordi jeg visste jeg mĂ„tte ligge😼

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...