Gå til innhold

Hunderase jeg ikke bør velge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest duftlyset

Ved valg av hunderase er det avgjørende at du finner en hund som er tilpasset ditt behov.  Er du en som er aktiv, ja, da velger du en hund du kan ta med deg på tur! Sitter du mye inne, da må du velge en hunderase som er tilpasset dette og ikke krever så mye aktivitet. Generelt sett er de hundene som er ansett som "familiehunder" et godt førstevalg, da de er lettlærte og kommer overens med både andre mennesker og dyr. Dog er det enkelte familiehunder som passer for erfarne.

Anbefaler deg å se over denne
https://no.wikipedia.org/wiki/Alfabetisk_liste_over_hunderaser
Klikk på hver enkelt, så vil det være spesifisert om den passer for nybegynnere eller erfarne. 

Jeg har ikke hatt hund før, men mitt førstevalg hadde nok falt på en corgi. Den passer for både nybegynnere og erfarne og har et passe behov for aktivitet. 

Endret av duftlyset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp mops, fransk bulldog eller engelsk bulldog i hvertfall. Unngå cavalier, napoleansk mastiff og shar pei i samme slengen... 

Anonymkode: c33c4...32d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest duftlyset
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke kjøp mops, fransk bulldog eller engelsk bulldog i hvertfall. Unngå cavalier, napoleansk mastiff og shar pei i samme slengen... 

Anonymkode: c33c4...32d

disse førstnevnte hunderasene som anonym lister opp er kjent for å ha en del helseproblemer, da spesielt pusteproblemer grunnet flat snute og flatt ansikt generelt. De andre hunderasene er jeg desverre ikke så kjent med, mulig det er noe andre helseproblemer med disse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrebeskyttelsen har laget en søkbar oversikt over hunderaser som på grunn av avl på ekstremt utseende (for eksempel korte snuter) er utsatt for kroniske og smertefulle lidelser. Her bør du sjekke alle raser du vurderer å kjøpe. Å kjøpe en hund som man vet lider på grunn av uvettig avl er i mine øyne umoralsk.

https://www.dyrebeskyttelsen.no/aerlig-talt/

Søkefunksjonen ligger nederst på siden.

Endret av Sussudio
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilke hunderaser bør jeg ikke velge som første hunderase? Gemytt?

Anonymkode: 22291...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke hunderaser bør jeg ikke velge som første hunderase? Gemytt?

Anonymkode: 22291...074

Det er jo vanskelig å si når vi ikke vet noe om deg. Liker du å gå på flere timer lange turer hver dag og skogturer i helgene, eller foretrekker du tisseturer og lite aktivitet i helgene? Ser du for deg at dere skal drive med agility, lydighet eller annen hundesport? Hva har du tid til av pelsstell? Har du allergier?

Jeg har en hunderase som ble nevnt i den artikkelen, men den passer meg for aktivitetsnivået mitt er veldig variert, og det samme passer hos den rasen.

Anonymkode: f9509...725

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan velge alle hunderaser som første.

Du må vite hva du går til.

Du må være villig til å gi det den skal ha, uten unntak.

Du må være ekstremt godt forberedt hvis du velger en gjeterhund/arbeidshund.

Alle trenger mye mere enn du tror.

Be om hjelp fra oppdretter/trenere før du får hunden for å være forberedt.

 

Kan du svare ærlig ja på disse, er du godt i gang.

Var ikke hundeeier på 20 år, men tok en hunderase som jeg kjenner fra før. Anbefales ikke for nybegynnere, men kan når man gir den et godt familieliv, regler som følges konsekvent, myk hånd opplæring, hodearbeid en dag, fysisk neste, mye og tidlig sosialisering bli en glitrende flerbrukshund. Ikke verdensmester i noe, men god i det aller meste. 

Disse har også vaktinstinkt, noe man bør være veldig obs at man sjekker nøye når man begynner å se på hunderaser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund som passer til det du vil ha den til og egenskapene er noe du liker. De fleste raser kan både gå tur og være hyggelige. Vil du ikke ha en hund som gjeter, ikke velg border collie, vil du ha en hund som holder seg nært, ikke velg setter, vil du ha en hund med lite lyd, ikke velg en halsende hund eller vakthund etc etc. Se på egenskaper og kjøp noe der du kan leve med alle som er typisk for rasen, finn noen alternativer og oppsøk noen slike og bli litt kjent med dem.

Anonymkode: 43803...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt hund i alle år, og mange forskjellige raser.  Det er vanskelig å komme med en anbefaling uten å vite noe om hva slags hundeeier du kommer til å være.  Hvis du er ute etter en typisk familiehund som ikke trenger enorme mengder mosjon hver dag, og som er lette å dressere, så vil jeg trekke frem to av de hundene jeg har hatt, men begge krever litt pelsstell.  PON (polsk owcharek nizinny) og Cairne Terrier er mine favoritter ❤️ 

Anonymkode: 26ea9...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2018 den 18.33, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt hund i alle år, og mange forskjellige raser.  Det er vanskelig å komme med en anbefaling uten å vite noe om hva slags hundeeier du kommer til å være.  Hvis du er ute etter en typisk familiehund som ikke trenger enorme mengder mosjon hver dag, og som er lette å dressere, så vil jeg trekke frem to av de hundene jeg har hatt, men begge krever litt pelsstell.  PON (polsk owcharek nizinny) og Cairne Terrier er mine favoritter ❤️ 

Anonymkode: 26ea9...a63

Kan du forklare om hvordan PON er? Er selv intressert i den rasen.

Anonymkode: 22291...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har VG+ og som har lest artikkelen: hva står det egentlig der? Fraråder de konkrete raser eller er det bare slikt generelt oppgulp som at «Du må velge rase utfra dine behov og hva du kan tilby hunden, og ikke bare velge etter et sjarmerende utseende»? Akkurat DET trenger man ikke være rakettforsker for å vite, lizzm. :eeeh:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke valgt husky/polarhund, jakthund eller border collie som første hund, til tross for aktiv livsstil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Salvie skrev:

Jeg ville ikke valgt husky/polarhund, jakthund eller border collie som første hund, til tross for aktiv livsstil.

Min første hund var en jakthund som ikke kunne brukes til jakt, og som derfor ble omplassert som 2,5-åring. Min andre hund var en alaskan malamute. Begge deler funker som fjell hvis man er bevisst på hva man har og hvis det er et trivelig individ. Men altså:  jeg forstår budskapet ditt, for det krever absolutt en del forberedelser og at man opparbeider seg forståelse for hvilke egenskaper rasen er spesielt avlet fram for å gjøre. Det var også viktig for meg å jobbe med, og ikke mot, hundens instinkter. Jakthunden fikk drive med sporlek og bruke jaktinstinktene sine. Polarhunden fikk trekke og gå med kløv, og det måtte tas spesielle temperaturhensyn. Jeg vil likevel ikke fraråde det, så lenge man forstår hva man går til.  

Anonymkode: 15ddc...77c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min første hund var en jakthund som ikke kunne brukes til jakt, og som derfor ble omplassert som 2,5-åring. Min andre hund var en alaskan malamute. Begge deler funker som fjell hvis man er bevisst på hva man har og hvis det er et trivelig individ. Men altså:  jeg forstår budskapet ditt, for det krever absolutt en del forberedelser og at man opparbeider seg forståelse for hvilke egenskaper rasen er spesielt avlet fram for å gjøre. Det var også viktig for meg å jobbe med, og ikke mot, hundens instinkter. Jakthunden fikk drive med sporlek og bruke jaktinstinktene sine. Polarhunden fikk trekke og gå med kløv, og det måtte tas spesielle temperaturhensyn. Jeg vil likevel ikke fraråde det, så lenge man forstår hva man går til.  

Anonymkode: 15ddc...77c

"Så lenge man forsår hva man går til". Nettopp derfor jeg mener det ikke passer som førstegangshund. Det er flere raser som tåler aktivitet uten at det trenger å være en ulende husky som aldri blir fornøyd nok og tygger sko, en røytende småagressiv polarhund eller en jakthund som stikker av i tid og utide. For det er det man risikerer med mindre man er flink med hunder fra før av og har erfaring. Unntak finnes selvfølgelig og det høres ut som du klarte det bra. Har man bare lyst på en hund, bør man ikke gå for en brukshund men heller se etter en som er avlet frem for de sosiale egenskapene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ulvehund er den eneste rasen som ingen bør velge. De som påstår noe annet er bedrevitere eller fordomsfulle.

Change my mind

Anonymkode: d7378...05a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se heller ut 3-4 raser du liker. Les om disse hundene, les rasestandarer, spør klubben for rasen om eventuelle oppdrettere.

Få kunnskap om de rasene du kunne tenke deg og ikke tenk på hva du ikke skal velge. Velg en rase du tror vil passe deg.

Jeg har jo selvfølgelig et stort hjerte for terriere men også andre grupper. Men vil du ha en hund som ikke trenger alt for mye mosjon og som elsker kos anbefaler jeg Cairn Terrier. Men finn deg en person som er dyktig på pels evt. Stort sett alle terriere har krevende pelser. De skal trimmes og nappes, helst aldri klippes eller barberes!! :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Adsig skrev:

Se heller ut 3-4 raser du liker. Les om disse hundene, les rasestandarer, spør klubben for rasen om eventuelle oppdrettere.

Få kunnskap om de rasene du kunne tenke deg og ikke tenk på hva du ikke skal velge. Velg en rase du tror vil passe deg.

Jeg har jo selvfølgelig et stort hjerte for terriere men også andre grupper. Men vil du ha en hund som ikke trenger alt for mye mosjon og som elsker kos anbefaler jeg Cairn Terrier. Men finn deg en person som er dyktig på pels evt. Stort sett alle terriere har krevende pelser. De skal trimmes og nappes, helst aldri klippes eller barberes!! :)  

Har alltid vært litt usikker på terrier da jeg foretrekker rolige og kosete hunder, så tipset om cairn terrier skal jeg ta nytte av!

Anonymkode: d7378...05a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...