Gå til innhold

Kor mye klær skal ein baby ha på seg inne?

Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Madam Felle

En skjorte/genser, bukse, sokker og et teppe som er godt surret rundt han. Må tenke på at de har lagt trangt inne i magen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Ikke for varmt, men gjerne tett, som madam Felle sier. Babyer er ikke noe mer glad i å svette enn voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofta klär vi på en baby allt för mycket - särskilt på vintern. Själva fryser vi och då är det naturligt att även klä på den lille.

Tänk på att när de ligger nere i liggvagnen/dypvognen eller insatsen/bagen är de skyddade för vind och blåst. Där nere är det varmt och ombonat.

Min son är född i januari och vi använde till exempel aldrig någon overall eller vinterdress till honom första vintern - han låg med ett lager bomullskläder och en tjockare tröja under täcket i vagnen. Varmt och gott.

Om babyn är svettig har den det för varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, såg nu att frågan var hur mycket babyn ska ha på sig INNE...

Det borde räcka med en body och byxor + strumpor om de inte har väldigt kallt inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Vi bruker strømpebukse og body, bukse og en lett genser til vår 4 mnd baby. Vi har vel ca 20 grader inne (veldig avhengig av været for vi har ikke termostat) Da han var baby brukte body og sparkebukse samt pledd rundt da vi kom fra føden, men vi så at det var for kaldt og måtte kle på han mer. Jeg lurer på om det er litt forskjellig fra unge til unge også for dette banet fryser mer enn vårt andre barn. Men det kan jo være at vi har glemt også :wink:

Det er viktig at babyer ikke er for varme spesielt så man må kjenne bak i nakken om den er svett/ klam og regulere etter dette. Babyer er jo kalde på fingre ofte så det er i seg selv ikke et godt mål.

Hvis det virker som babyen er varm så har du kanskje rett i det. Mange småbarnsforeldre som meg selv er veldig usikker i stell osv. Men dette er jo også veldig individuelt. Klem til deg som engasjerer deg for din nevø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi brukte vel stort sett body og ei strømpebukse. Og det virket som det var akkurat passe varmt.

Leiligheten vi da hadde, var god og varm. Det var vel jamt over ca 23 - 24 grader inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn varierer vel like mye som voksne. Om babyen er kald på fingre og ører/nese har den for lite klær. Om den er svett på ryggen har den for mye klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer delvis det du sier siste som svarer her. Det stemmer at babyen uansett har litt kalde fingre selv om den ikke fryser.

Syns ikke det er så rart om folk er usikre på hvordan en skal kle på en baby. Jeg venter jo barn selv og vet ikke stort :)

Så mitt spørsmål er, strømpebukse skal det brukes på våren også? For meg hadde det blitt for varmt, men er jo annerledes med en baby vel.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Leiligheten vi da hadde, var god og varm. Det var vel jamt over ca 23 - 24 grader inne.

Det er ikke bra å ha så høy innetemp. verken for voksne eller barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bra å ha så høy innetemp. verken for voksne eller barn.

Det er ikke høyt det er deilig... :sjarmor:

I min ideelle verden er temperaturen alltid 23,5 grader (noe som dessverre skjer alt for sjeldent, stort sett er det for varmt eller for kaldt).

Bare de passer på et han ikke er for varm om natten eller når han sover, så overlever han nok fint.

Kanskje de trenger litt tid til å finne ut av det? Er han svett da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...