Gå til innhold

Fra arbeid til ufør - hva er riktig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått innvilget uføretrygd, men sitter med mange spørsmål ingen har kunne svare meg på. Kanskje det er noen NAV-ansatte her som kan hjelpe meg? 

1. Jeg har fått innvilget 100% uføretrygd i oppsigelsestiden min. Sluttdato er satt til 1. februar. Arbeidsgiver vil betale meg sykepenger frem til da - for min 50% stilling, resten er AAP. Hva skjer her når jeg får uføretrygd fra 1. desember? 

- Skal jeg ha sykepenger eller ikke?

- Vil de i såfall være en del av den inntekten jeg kan ha i tillegg til uføretrygd? Dette gjelder i hovedsak januarlønna. 

2. Jeg får feriepenger over jul fra i fjor. 

- Vil disse inngå i den inntekten jeg kan ha i tillegg til uføretrygd? 

- Vil disse påvirke inntektsgrensene til Statens Lånekasse? 

3. Jeg får litt i overkant av 40 000,- i forsikring. 

- Vil disse bli sett på som inntekt? 

Jeg har sendt melding til NAV og bedt om et møte. Jeg har ikke fått svar enda. Han som er min tidligere arbeidsgiver kommer rett fra skolebenken og har bedt meg løse opp i dette (sukk, hva forstår han ikke med arbeidsufør liksom). Om noen vet noe om alt dette, eller kan henvise meg et sted, og gjøre meg obs på diverse fallgruver i påventa av møte med NAV hadde det vært flott. Jeg er redd arbeidsgiver skal rote det skikkelig til, og så får jeg store krav neste vinter om tilbakebetaling. Selv har jeg kognitiv svikt og blir ekstremt sliten av tall og lovverk. 

Takk for ALLE svar :) 

Anonymkode: 53fe7...025

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arbeidsgiver har ingenting med de fleste spørsmålene dine å gjøre, de betaler kun ut det de får beskjed om. 

Anonymkode: 09758...d26

• Liker 1
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgiver har ingenting med de fleste spørsmålene dine å gjøre, de betaler kun ut det de får beskjed om. 

Anonymkode: 09758...d26

Eh, ja. Og den beskjeden vil han ha fra meg. Jeg spør i tillegg hvilken konsekvens sykepenger eller IKKE vil ha i oppsigelsestiden vil virke inn på min uføretrygd og studiegjeld. 

Jeg tror jeg driter i KG, og venter på svar fra NAV. 

TS

• Liker 1
Skrevet

Kommer du over inntektsgrense blir trygden redusert. Du får en kompensasjonsgrad i vedtaket ditt. Det viser hvor mye du kan tjene ved siden av ufør. 

Hvorfor betaler arbeidsgiver deg sykepenger enda? Du har ikke fått aap? Eller egen ordning med arbeidsgiver? 

Avdrag på studielån vil vel avhenge av inntekt. Husk at du ved innvilget ufør kan søke om å få slettet hele eller deler av studielån. 

Anonymkode: c951c...78c

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer du over inntektsgrense blir trygden redusert. Du får en kompensasjonsgrad i vedtaket ditt. Det viser hvor mye du kan tjene ved siden av ufør. 

Hvorfor betaler arbeidsgiver deg sykepenger enda? Du har ikke fått aap? Eller egen ordning med arbeidsgiver? 

Avdrag på studielån vil vel avhenge av inntekt. Husk at du ved innvilget ufør kan søke om å få slettet hele eller deler av studielån. 

Nei, det lurer jeg også på. Og jeg ble veldig overrasket da jeg fikk beskjed om det. 

Men jeg tror det skyldes to ting. 

1. Han aner ikke hva han driver med. Han hadde ikke hørt om AAP før jeg fortalte han hva det var. Han var heller ikke klar over at jeg var ansatt 50%. Han trudde jeg var 100% ufør allerede??!! Han har aldri tatt seg tid til å prate med meg, eller sjekke ut ansettelsesforholdet mitt. 

2. Jeg tror han har valgt denne løsningen for å kunne be NAV om å få penger tilbake på meg. Jeg har kronikervedtak. Men jeg er redd dette er riv ruskende galt. 

TS 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det lurer jeg også på. Og jeg ble veldig overrasket da jeg fikk beskjed om det. 

Men jeg tror det skyldes to ting. 

1. Han aner ikke hva han driver med. Han hadde ikke hørt om AAP før jeg fortalte han hva det var. Han var heller ikke klar over at jeg var ansatt 50%. Han trudde jeg var 100% ufør allerede??!! Han har aldri tatt seg tid til å prate med meg, eller sjekke ut ansettelsesforholdet mitt. 

2. Jeg tror han har valgt denne løsningen for å kunne be NAV om å få penger tilbake på meg. Jeg har kronikervedtak. Men jeg er redd dette er riv ruskende galt. 

TS 

Du vil risikerer å måtte tilbakebetale. Vedtaket gjelder kun de 16 dagene som er arbeidsgiverperioden. Dette ville jeg sjekket opp i fortere enn fort. Opplevde selv at arbeidsgiver betalte ut penger etter jeg var gått over på aap. Helsigvis ante jeg ugler i mosen og hadde de klar når kravet om tilbakebetaling kom. 

Skrevet

Jeg er saksbehandler på et NAV-kontor, og jeg kan ikke svare på spørsmålene dine.

Grunnen til det er at vi som jobber på lokalkontor ikke får opplæring i dette. De som har denne opplæringen sitter i ulike forvaltningsavdelinger rundt i landet. Det samme gjelder egentlig alle spørsmål om utrekning og økonomi - dette er helt adskilt fra den daglige arbeidsrettede oppfølgingen som foregår på lokalkontoret.

Jeg vil derfor anbefale deg å ringe inn til 5555 33333, siden de som jobber med slike spørsmål kun ser ut til å nås per telefon.

Hadde du kommet til mitt lille kontor ville jeg vært rask med å si at dette kan jeg ikke, men vi har noen telefonnummer til de som jobber med slikt som vi kan ringe og håpe at den som svarer i dag er ekspert på akkurat dette.

- Mange tror at alle som jobber i NAV har opplæring i og skal kunne alle lover, forskrifter og rundskriv på rams. Dette stemmer nok ikke, etaten som forvalter størsteparten av statsbudsjettet er dessverre litt mer komplisert enn at vi alle kan alt.

Anonymkode: 21638...00d

• Liker 1
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle som blir innvilget uføretrygd etter 01.01.2015 har et fribeløp på 0,4G som ikke påvirker uføretrygden.

Kompensasjonsgraden har først betydning når man har oversteget 0,4G (kr. 38.753 per i dag).

Skrevet
På 8.11.2018 den 20.18, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått innvilget uføretrygd, men sitter med mange spørsmål ingen har kunne svare meg på. Kanskje det er noen NAV-ansatte her som kan hjelpe meg? 

1. Jeg har fått innvilget 100% uføretrygd i oppsigelsestiden min. Sluttdato er satt til 1. februar. Arbeidsgiver vil betale meg sykepenger frem til da - for min 50% stilling, resten er AAP. Hva skjer her når jeg får uføretrygd fra 1. desember? 

- Vil de i såfall være en del av den inntekten jeg kan ha i tillegg til uføretrygd? Dette gjelder i hovedsak januarlønna. 

Jeg har sendt melding til NAV og bedt om et møte. Jeg har ikke fått svar enda. Han som er min tidligere arbeidsgiver kommer rett fra skolebenken og har bedt meg løse opp i dette (sukk, hva forstår han ikke med arbeidsufør liksom). Om noen vet noe om alt dette, eller kan henvise meg et sted, og gjøre meg obs på diverse fallgruver i påventa av møte med NAV hadde det vært flott. Jeg er redd arbeidsgiver skal rote det skikkelig til, og så får jeg store krav neste vinter om tilbakebetaling. Selv har jeg kognitiv svikt og blir ekstremt sliten av tall og lovverk. 

Sykepenger og AAP, 50% stilling - har du kombinert sykepenger og AAP?

Jeg kan ikke si noe om hvordan overgangen blir - du vil jo ha bedre utbetaling med sykepenger og AAP, enn med uføretrygd. Men AAP vil stanses fra uføretrygd innvilges, så det er kanskje ikke et alternativ. Om det ikke sto noe om dette i vedtaket ville jeg ringt 5555 3333 for å høre hva vanlig praksis er. Dersom du har fått et vedtak om uføretrygd skal du også i løpet av de neste dagene ha fått et vedtak om endring av AAP med sluttdato 30. november pga. innvilgelse av uføretrygd. Disse brevene går ut umiddelbart etter hverandre.

Når du innvilges 100% skal du selvsagt ikke ha sykepenger eller AAP ved siden av.

All skattbar inntekt regnes som inntekt. Dette starter fra den måneden du får innvilget uføretrygd. Feriepenger neste år vil altså regnes som inntekt. Dersom du betaler skatt av forsikringen vil denne også regnes som inntekt.

Det første året er gjerne litt vanskelig å sette seg inn i, har jeg lært (privat, ikke på jobb). Får man f.eks. sluttvederlag som man har hos enkelte arbeidsgivere blir det aller meste av dette spist opp av inntektsgrensen og skatt, og svært lite blir utbetalt. Dette kommer av en plutselig endring av skattereglene.

Vi har veldig endringsvillige politikere, det er kanskje ikke så synlig i avisene, men det får veldig store konsekvenser for mennesker i vanskelige situasjoner.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du vil risikerer å måtte tilbakebetale. Vedtaket gjelder kun de 16 dagene som er arbeidsgiverperioden. Dette ville jeg sjekket opp i fortere enn fort. Opplevde selv at arbeidsgiver betalte ut penger etter jeg var gått over på aap. Helsigvis ante jeg ugler i mosen og hadde de klar når kravet om tilbakebetaling kom. 

Takk! Og takk til dere andre også. Jeg skal få stoppet han. Jeg har sendt arbeidsgiver en e-post om at han må ringe NAV på mandag, og jeg vil også ringe de. Jeg vil jo ikke bli tatt for svindel. 

Det som er riktig er da: 

Han lønner meg for de første 16 dagene. 

Han betaler meg feriepenger fratrukket skatt på januar. 

Det blir det hele, sant? 

TS

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykepenger og AAP, 50% stilling - har du kombinert sykepenger og AAP?

Jeg kan ikke si noe om hvordan overgangen blir - du vil jo ha bedre utbetaling med sykepenger og AAP, enn med uføretrygd. Men AAP vil stanses fra uføretrygd innvilges, så det er kanskje ikke et alternativ. Om det ikke sto noe om dette i vedtaket ville jeg ringt 5555 3333 for å høre hva vanlig praksis er. Dersom du har fått et vedtak om uføretrygd skal du også i løpet av de neste dagene ha fått et vedtak om endring av AAP med sluttdato 30. november pga. innvilgelse av uføretrygd. Disse brevene går ut umiddelbart etter hverandre.

Når du innvilges 100% skal du selvsagt ikke ha sykepenger eller AAP ved siden av.

All skattbar inntekt regnes som inntekt. Dette starter fra den måneden du får innvilget uføretrygd. Feriepenger neste år vil altså regnes som inntekt. Dersom du betaler skatt av forsikringen vil denne også regnes som inntekt.

Det første året er gjerne litt vanskelig å sette seg inn i, har jeg lært (privat, ikke på jobb). Får man f.eks. sluttvederlag som man har hos enkelte arbeidsgivere blir det aller meste av dette spist opp av inntektsgrensen og skatt, og svært lite blir utbetalt. Dette kommer av en plutselig endring av skattereglene.

Vi har veldig endringsvillige politikere, det er kanskje ikke så synlig i avisene, men det får veldig store konsekvenser for mennesker i vanskelige situasjoner.

Nei, men arbeidsgiver mener han skal gi meg sykepenger for desember og januar. Ikke jeg. Jeg har hele veien ment at det er feil. 

Jeg har sagt opp og jeg fikk innvilget 100% uføretrygd nettopp. 

Kan noen lenke meg til lovverket slik at jeg kan sende han?

TS

Skrevet
På 8.11.2018 den 20.18, AnonymBruker skrev:

Jeg kan kun svare på nummer to, og der er svaret ja og ja. 

Anonymkode: ef460...70c

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan kun svare på nummer to, og der er svaret ja og ja. 

Anonymkode: ef460...70c

Men hvordan? Dette er jo penger som er trukket meg i 2018. Hva om jeg får de utbetalt i år?

Så lånekassa: skal jeg søke på nytt når inntekten min faller til det "normale" uten 2018-feriepenger?

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...