Gå til innhold

Etter å ha mistet jobben, hva gjør man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror bedriften min kommer nok til å si opp mye folk snart med tanke på økonomi i bedriften har vært dårlig i det siste. Jeg kommer nok til å ryke ut først med tanke på ansiennitet. Jeg er jo da student med kun et nettemne på 10 sp dermed så kvalifiserer jeg meg ikke til noe støtte fra lånekassen. Jeg har jo studentbolig+ andre regninger som jeg betaler.Og den eneste inntektskilden min er jobb. Jeg har jo heller ikke oppspart noe særlig mye penger, siden jeg måtte betale et lån og har nylig startet å jobbe. Jeg hadde fått et annet jobbtilbud som jeg takket nei til. Jeg kan høre med dem om de fortsatt trenger folk. Jeg har også startet å søke jobber. Men det vil ta en stund. 

Hvordan vil jeg klare meg frem til jeg finner en ny jobb?  Har jeg rett til dagpenger fra Nav? Hva gjør jeg?  Vil gjerne også høre fra deg som har vært i lignende situasjon om hva du gjordet osv.  

Takker på forhånd :)

Anonymkode: cdfd8...a79

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring NAV og spør om du har rett på dagpenger. 

Meld deg hos vikarbyråer. 

Snakk med banken din om å få et lite (ja, lite, minst mulig) forbrukslån. 

Ring til alle kreditorer og be om utsettelse på regninger, forklar hvorfor. 

Selg noe, om mulig. 

Ta småjobber på Finn.no

Ring de som tilbydde deg jobb. 

Lev på et minimum - spise kikerter og ris, drikk vann. 

Husk at du har krav på sluttoppgjør. 

Sett ned skatten din til et minimum på neste lønn. 

Ta ut Coop-bonus om du har. 

Det var det jeg kom på i farten. Andre kan sikkert bidra med andre tips. Men det ordner seg skal du se. Bare vær litt frempå slik at du ikke pådrar deg inkasso og annet svineri. 

Skrevet

Dagpenger beror på hva du tjente i fjor. Hva tjente du totalt hele året i fjor? 

Anonymkode: 85851...5a4

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dagpenger beror på hva du tjente i fjor. Hva tjente du totalt hele året i fjor? 

Anonymkode: 85851...5a4

Husker ikke helt. Rundt 280 000,- . 

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husker ikke helt. Rundt 280 000,- . 

Nei beklager. 

I lønnslippen står brutto= 254 006,-

Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei beklager. 

I lønnslippen står brutto= 254 006,-

Da har du rett på dagpenger. Ta kontakt med NAV og spør de. Ellers vent til du blir sagt opp og prøv å spare noe når du får lønn nå. Og gjerne kikk på andre jobber. 

Endret av jenta7
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror bedriften min kommer nok til å si opp mye folk snart med tanke på økonomi i bedriften har vært dårlig i det siste. Jeg kommer nok til å ryke ut først med tanke på ansiennitet. Jeg er jo da student med kun et nettemne på 10 sp dermed så kvalifiserer jeg meg ikke til noe støtte fra lånekassen. Jeg har jo studentbolig+ andre regninger som jeg betaler.Og den eneste inntektskilden min er jobb. Jeg har jo heller ikke oppspart noe særlig mye penger, siden jeg måtte betale et lån og har nylig startet å jobbe. Jeg hadde fått et annet jobbtilbud som jeg takket nei til. Jeg kan høre med dem om de fortsatt trenger folk. Jeg har også startet å søke jobber. Men det vil ta en stund. 

Hvordan vil jeg klare meg frem til jeg finner en ny jobb?  Har jeg rett til dagpenger fra Nav? Hva gjør jeg?  Vil gjerne også høre fra deg som har vært i lignende situasjon om hva du gjordet osv.  

Jeg ville begynt å søke på nye jobber med en gang. Det er mye enklere å få en ny jobb mens du fortsatt er i arbeid.

• Liker 1
Skrevet

Start å søk, og blir du oppsagt husk å melde deg med nav med enn gang 

Anonymkode: 48742...dba

• Liker 1
Skrevet

Ja, er du oppsagt og ikke har rett til støtte fra Lånekassen, så får du hjelp fra Nav : )

Dette skjedde meg en gang en november, og jeg måtte vente til årsskifte før jeg hadde rett på Nav-støtte. Husker ikke helt hvorfor, dessverre. Det er noen år siden.

Men jeg hadde nok også begynt å søke nye jobber allerede nå. Skulle du ikke få fyken, så er det skummelt å likevel være i et firma som sliter økonomisk.

Hva er det du jobber med/er utdannet som?

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, Tibbie skrev:

Ja, er du oppsagt og ikke har rett til støtte fra Lånekassen, så får du hjelp fra Nav : )

Dette skjedde meg en gang en november, og jeg måtte vente til årsskifte før jeg hadde rett på Nav-støtte. Husker ikke helt hvorfor, dessverre. Det er noen år siden.

Men jeg hadde nok også begynt å søke nye jobber allerede nå. Skulle du ikke få fyken, så er det skummelt å likevel være i et firma som sliter økonomisk.

Hva er det du jobber med/er utdannet som?

Hvordan klarte du til du fikk støtte?

Ja jeg har startet å søke.

Jeg er dessverre ikke ferdig utdannet enda, så jobber på et lager, er ferdig udannet som elektriker, men kun med et år i praksis, så ikke fagbrev. Går et emne, nå vurderer jeg fullstudie til høsten 2019 så vi får se, prøver fortsatt å finne ut av hva jeg skal rette meg mot med tanke på høyre utdanning.   

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan klarte du til du fikk støtte?

Ja jeg har startet å søke.

Jeg er dessverre ikke ferdig utdannet enda, så jobber på et lager, er ferdig udannet som elektriker, men kun med et år i praksis, så ikke fagbrev. Går et emne, nå vurderer jeg fullstudie til høsten 2019 så vi får se, prøver fortsatt å finne ut av hva jeg skal rette meg mot med tanke på høyre utdanning.   

Jeg måtte hente fra boligsparekontoen som jeg nettopp hadde startet på. Veldig synd, for den ble jo tom etter tre måneder. Det tok noen år før jeg startet på nytt.

Det er dessverre ikke en bransje jeg er spesielt godt kjent med, så har ingen supertips der. Men du kan jo prøve å søke jobb i et elektrikerfirma. Du må sikkert ha noe offisiell utdanning for å få drive med det elektriske, men søk på andre ting, som resepsjonist ol. Da er du nok sikkert sikret jobb når du er ferdigutdannet om et år eller to 😀

Skrevet

Du får ikke dagpenger som student. 

Anonymkode: 057a7...291

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Går til NAV. Søker ny jobb? 

Anonymkode: e1168...14d

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får ikke dagpenger som student. 

Anonymkode: 057a7...291

Nettstudent 10 studie peong.

Skrevet

Meld deg opp til flere fag sånn at du får rett til studielån fra Januar. 

Skrevet

Med en slik inntekt vil du ha rett på dagpenger.

Siden du studerer må du også søke om å beholde dagpenger mens du fortsetter på studiet.

Grunnen til at en bruker over måtte vente til etter nyttår er sannsynligvis at hun ikke hadde hatt høy nok inntekt året før. Siden det alltid er fjorårets inntekt som legges til grunn når dagpenger beregnes kan det lønne seg å vente noen uker.

Husk at uansett når man blir sagt opp, er det den dagen man melder seg som arbeidsledig hos NAV som er første dag man kan ha krav på dagpenger.

Dagpenger er en egen søknad, det holder ikke å melde seg arbeidsledig. Søknaden bør leveres så snart som mulig, senest innen fire uker etter man har meldt seg arbeidsledig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...