Gå til innhold

Lett-brus og trening

Fremhevede innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Påstand; "De kunstige tilsettningsstoffene i lett-brus er dobbelt så vanskelig å trene bort som sukkeret (og de andre stoffene) i ekte brus".

Noen som vil fortelle om det er hold i påstanden, eller om det er bare tull? :klø:

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Nå blir vel svaret mitt nesten like mye en påstand da jeg ikke kan begrunne så mye av dette med linker o.a., men jeg gjør et forsøk... Ikke ta det for gitt at alt er riktig (men jeg synes det er så gøy å prøve å svare på sånne ting).

Hvis du sikter til de syntetiske søtningsmidlene i lettbrus tilsettes de i mye mindre doser enn sukker, da søtsmaken/"effekten" er mange ganger sterkere enn sukker. Men disse søtningsmidlene er jo ikke nødvendigvis karbohydrater - aspartam er feks et dipeptid. Sorbitol er en "sukker-alkohol" som brytes langsomt ned av kroppen. Den gir pr gram like mye kalorier som vanlig sukker, men tilsettes i mye mmindre mengder pga sterkere søtsmak. (kilde:Wikipedia) . spartam brytes ikke ned i karbohydrat-metabolismen, sorbitol vil jeg tro brytes ned "etter" at vanlig sukker er forbrent.

Hvor fort og hvordan søtningsmidlene (og andre stoffer vi får i oss) brytes ned og hva de brytes ned til avhenger av om kroppen har enzymer som kan katalysere nedbrytningsreaksjonen(e). Aspartam brytes ned til to aminosyrer (asparaginsyre og fenylalanin - det siste betyr at folk med Føllings syndrom bør unngå slike produkter?).

Hvis du googler aspartam vil du forresten finne ganske mye urovekkende info.

Gjest Anonymous
Skrevet

I næringsmiddeltabeller er det oppgitt at brus uten sukker gir 0 kalorier pr 100 gram.

Skrevet

Det som er i lettprodukter gjør at blodsukkeret ikke reagerer "normalt" - og skaper en falsk sultfølelse.

Noe som gjør at du spiser både mer og oftere enn nødvendig.

Jeg har ingen linker akk nå - men dette har jeg lært av kostholdseksperter.

De sa at jeg skulle kutte ut alle lett-produkter og heller bruke vanlige produkter. Ville jeg ha et glass brus - så var det "bedre" å drikke vanlig cola enn light-cola f.eks.

Meierismør istedetfor light-smør osv...........

Min kropp har hvertfall reagert positivt på bl.a. å kutte ut lett-produkter!

Gjest meya84
Skrevet

tror det er like usundt med alle de kunstige stoffene i lettbrus som sukkert i vanlig brus.. men det var vel langt i fra svar på sp.målet ditt :wink:

Skrevet

NEI,det er feil at lett-brus skaper sultfølese. Tvert imot- å drikke lettbrus er en sunn måte å dekke sin søttrang på- hvor man ikke inntar noe kalorier heller. Kjempe bra!!Altså lett brus er redningen hvis du vil tilfredsstille ditt søtbehov,men holde den slanke linje..

det har vært en myte,men vitenskapen har vist at det ikke er en sammeheng mellom dette. Så drikk nå lett-brus med god samvittighet,sier nå jeg!!

Gjest maki i.i
Skrevet
NEI,det er feil at lett-brus skaper sultfølese.

kan jeg få vite hvor du har dette fra? Kilder?

For jeg har lest det motsatte flere ganger, kan ikke gi noen kilder nå, men skal lete det frem.

Skrevet
Det er holdepunkter for å hevde at aspartam kan øke utskillelsen av insulin, og dermed senke blodsukkeret. Dette vil i sin tur påvirke metthetsfølelsen ved at det spises mer i etterkant, og da spesielt av karbohydratrike matvarer. Insulin er i seg selv et fettinnlagrende hormon, og dette faktum sammen med økt sultfølelse, vil kunne gjøre at aspartam kan virke fetende.

fra: Er kunstig søtningsstoff usunt?

Skrevet

Lightbrus gir sultfølelse. Når man er frisk, vil alt inntak stimulere til produksjon av insulin. Da synker blodsukkeret, og man blir sulten (og irritabel og alt som følger med). o mer insulin som finnes i blodet, jo mer behov for energi får man, og jo mer energi slippes inn i cellene (til syvende og sist = vektøkning). Enkelt fortalt.

Skrevet

Om undersøkelser sier det ene eller det andre om sultfølelse er vel likegyldig. dersom du blir eller ikke blir sulten er vel det avgjørende!?

Når det gjelder søtningestoff, vet jeg ikke mye om det, men hvis det står 0 kcal, så skal det mye til for å overbevise meg om at det ikke er bedre for slankeeffekten enn brus med 45 kcal.

Skrevet

Tror ikke all lightbrus fører til at kroppen begynner å produserer insulin. I hvertfall brus som cola light og pepesi max ( 0 kacl) Har ingen blodsukkerbiter ( I følge Fedon) og vil derfor ikke øke blodsukkeret og da produserer ikke kroppen insulin.

Om de andre kunstige stoffene i light brus er bra er en annen sak.

Gjest Gjesta
Skrevet

Når det gjelder søtningestoff, vet jeg ikke mye om det, men hvis det står 0 kcal, så skal det mye til for å overbevise meg om at det ikke er bedre for slankeeffekten enn brus med 45 kcal.

Det samme tenker jeg,...

I Solo lett er det ca 4,7kcal pr 100ml, mens i ekte solo er det ca 43kcal per 100ml.

En bekjent av meg påstår at de 4,7kcal fra solo lett er mye vanskeligere å trene bort enn de 43kcal fra solo, det høres jo helt ufornuftig ut,...

(Spørsmålet var forresten hva som er lettest å trene bort, ikke hvorvidt light-brus skaper en sultfølelse,..... :wink: )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...