AnonymBruker Skrevet 8. november 2018 #1 Skrevet 8. november 2018 En del kjenner igjen Randi Zuckerbergs utsagn om Facebook: at de gav en stemme til alle. Men hva med de som blir blokkerte fra Facebookgrupper? Jeg har noen tanker om dette, mange spørsmål. Og få definitive svar.. (For ordensskyld, her tenker jeg ikke på smågrupper av typen "vi som bor i småveien 2 borettslag", men grupper i størrelsesorden 10 000-200 000 medlemmer.) Nå er mye av det som tidligere foregikk på åpne diskusjonsforum flyttet til facebookgrupper, det være seg alt fra hagestell og matlagning til kjæledyr og politikk og generell samfunnsdebatt. I og for seg ikke noe stort problem. Eller?? For hva med grupper som blir særdeles strengt moderert, eller med ulike regler alt etter hvem i administrasjonsgruppensom sitter bak tastaturet? Selvfølgelig skal man ikke tolerere lovbrudd, men de som administrerer grupper setter i tillegg ofte opp regler som ikke må brytes om man vil forsette å være deltaker/gjest/medlem. Disse reglene kan i enkelte tilfeller være svært omfattende, motsigende, og hurtig omskiftelige. Noen regler er forståelige, slik som å spre bilder av seksuell karakter eller sjikanerende oppførsel. Men så kommer alle de andre reglene som blir satt, og hvordan man straffes for å bryte disse. Med andre regler så har jeg sett eksempler slik som; -man har ikke lov å sende andre deltakere i gruppen en personlig melding. -Man har ikke lov å sende venneforespørsel til administrator eller medlemmer. -Det tillates ikke linker av noe slag. -Det tillates ikke kritiske spørsmål om hvordan gruppen administreres, osv osv I enkelte tilfeller så opererer administratorene med en slags "three strikes" regel. Da tillates det tre mindre regelbrudd innenfor en gitt periode før man kastes ut, men det er opp til administrasjonen å vurdere hva som er et lite eller stort regelbrudd. Dette forutsetter at administrasjonen konstant følger med på gruppedeltakerene og fører en logg. Jeg vet om grupper hvis administratorer fører sirlige permer med navn, dato og hva som kan tolkes som regelbrudd, og oppbevarer de hjemme i stuen. Andre har ExCeL ark og tilsvarende løsninger lagret på en data. Jeg har ikke satt meg inn i lovligheten av å samle inn såpass detaljert informasjon og lagre det usikret, men regner med at dette er sjekket opp i forkant selv om det ikke opplyses om. I andre grupper er det utkastelse ved første regelbrudd, uansett hvor stort/lite det er. Men så er det dette med "skyggeregler". Moderering skjer noen ganger etter administrators forgodtbefinnende, dagsform og magefølelse. Er man heldig så får man oppgitt årsaken "på vei ut døra", men det er og ofte at gruppedeltakeren ikke får begrunnelse, men bare blir kastet ut og blokkert, slik at man heller ikke har muligheten til å søke opp gruppe/administrasjon/andre medlemmer for å finne ut hva man har gjort galt. Eksempler på utkastelse i slike tilfeller kan være - "Vi har sett at du har meldt deg inn i en gruppe vi anser som en konkurrent til vår gruppe" -"Vi har sett at du er aktiv på KG/vi mistenker at du er aktiv på KG" -" Du har stilt spørsmål om en oppskrift er riktig og vi tillater ikke sånn negativitet" -"Du har i annen gruppe sagt at du foretekker hunderase XX, men denne gruppen er for hunderase YY" -"Siden du har spurt om reglene i vår gruppe er du ikke ønsket som gjest. Det er ingen menneskerett å være gjest i min gruppe" -"Du har sagt at du støtter deler av det politiske partiet Xx sitt program, det er ikke akseptabelt her". Alle disse skyggereglene i tillegg til mer eller mindre konstruktive åpne regler setter en demper på aktiviteten, og dersom man blir kastet ut og videre blokkert fra gruppen er det et potensielt problem for samfunnsdeltaksele og i ytterste konsekvens ytringsfrihet... Er det flere enn meg som har tanker rundt dette?? Anonymkode: c994d...39c
Inwe Skrevet 8. november 2018 #3 Skrevet 8. november 2018 Jeg tenker at siden det er privatpersoner som lager gruppene og du blir med helt frivillig kan de ha hvilke regler de vil (så lenge de er lovlige). Om du ikke liker reglene lager du din egen gruppe.
Fjaselina Skrevet 8. november 2018 #4 Skrevet 8. november 2018 Eg reknar med at enkelte mat-grupper er blant dei du tenker på;) Og ja, eg er enig i at det er problematisk dersom ei "dronning i skulegarden" her får lov til å leike dronning i voksenlivet, med reglar som kan likne eit diktatur! Har sjølv vore innom nokre grupper som eg har forlatt MED GLEDE, utan å ha blitt kasta ut. Det blir for barnslig for meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå