Gå til innhold

Konsekvenser ved skilsmisse og brudd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den dagen du bestemmer deg for å skilles eller gå fra samboer der hvor barn er inne i bildet, betyr at den daglige kontakten og tilstedeværelse av partner blir mer eller mindre borte. Det dere ikke fikk til ved å bo sammen kan ikke lappes sammen når dere ikke fikset hverdagen med hverandre. Og det klarte dere ikke selv om det var barn i bildet. Etter bruddet skal dere takle hverdagen alene med barna, og dere må innse at den andre parten skal starte et nytt liv.

Har en barn sammen så skal kontakten mellom dere handle om barna. Dere skal ikke invadere hverandres privatliv ved å sende meld i tide og utide. Ringe i tide og utide, eller være bestevenner som snakker om private ting som ikke er relevant til barna. Dere skal ikke be hverandre om hjelp og råd som ikke er relevant til barna. Dere har valgt å gå fra hverandre, og det betyr at en må godta og respektere at den andre går videre i livet. Og det betyr at en også vil finne en ny kjæreste og sannsynligvis en samboer etterhvert. 

Denne samboeren blir første prioritet etter barna. Det er helt normalt at kjærester er. Du som eks er et tilbakelagt stadie, og alt du skal bry deg om er hvordan barna har det, og alt du skal kontakte faren eller moren deres for, skal være relatert til dem. 

Dere som foreldre skal gå sammen på foreldresamtale og gjerne på arrangementer barna er med på. Dere må gjerne ta en kaffe ved henting og levering av barn. Kaffe og middager utenom dette er helt unødvendig, og det er overhodet ikke noe barna ønsker av seg selv. Alt de ønsker er at dere er hyggelige mot hverandre når dere møtes, at dere snakker pent om hverandre, og at dere samarbeider sånn at de har mest mulig like regler i begge hjem for trygghetens skyld. Dette er hva barna trenger. Alt dere velger å omgås utenom dette er kun før deres egen skyld. Ikke barnas.

Foreldre vil få nye barn i nye forhold, og det sier seg selv at far eller mor ikke kan bruke tid på treff, samtaler og middag med eksen. En har mer enn nok med å ta vare på barna og sin nye familie. Barna fra tidligere er de som blir prioritert på lik linje med ny familie, og ikke du som eks. 

Er det et stort behov for å være venner ut over samarbeid med barna, så bør nye partnere også være inkludert. Ha gjerne fellesmiddager hele gjengen. Men du som valgte å bryte med far eller mor, har ingen rett på dennes tid i hverdagen. Alt skal handle om barna. Ikke det at dere skal bruke dem for å aldri ville gi slipp. 

Anonymkode: 781eb...9f1

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Wow, her var det mye "dere må" og "dere må ikke" 

.. kontrollfreak much..? 

Hva med å la hvert individuelle par finne ut selv hva som fungerer for dem? det er liksom ikke noe fasit her.. 

Anonymkode: 4f08c...43b

• Liker 11
Skrevet

Haha. Ok. Takk for tipset. 

Anonymkode: ae1fe...052

• Liker 1
Skrevet

Hvor kom dette oppgulpet fra? La nå folk finne ut av ting selv. Mannen min og jeg flyttet fra hverandre. Og gjett hva, tre år senere fant vi sammen igjen. Det er nå fem år siden. Det er ikke noen fasit som passer ALLE, og du kan ikke diktere hva folk skal og bør.

Anonymkode: 79af5...624

• Liker 4
Skrevet

Føler du deg helt vel TS? Tøffe tider? Stakkars deg. Det går seg nok til skal du se. 

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor kom dette oppgulpet fra? La nå folk finne ut av ting selv. Mannen min og jeg flyttet fra hverandre. Og gjett hva, tre år senere fant vi sammen igjen. Det er nå fem år siden. Det er ikke noen fasit som passer ALLE, og du kan ikke diktere hva folk skal og bør.

Anonymkode: 79af5...624

Og da hadde dere vært bestevenner hele tiden? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og da hadde dere vært bestevenner hele tiden? 

Er du stressa nå eller TS?

Finn deg heller en mann uten barn du. Må jo være utmattende å skulle ha sånn kontroll over alle hele tida.. 

• Liker 4
Skrevet

Dette føles som noe skrevet i ironi av TS til den andre tråden om stehekser. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du ikke alt hadde blitt lettere og mer harmonisk ut fra hva jeg skrev? Helt ærlig? 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ironi? TS mener jo dette i blodig alvor. Steheks tråden er jo spot on..

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du ikke alt hadde blitt lettere og mer harmonisk ut fra hva jeg skrev? Helt ærlig? 

Er du helt løk?

• Liker 2
Skrevet

Problemet her TS, blant annet, er at ingenting er så svart hvitt som det du skisserer over. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Problemet her TS, blant annet, er at ingenting er så svart hvitt som det du skisserer over. 

Det er sant. Det jeg skrev i HI ville uansett vært det beste for å unngå konflikter.

Skrevet

Det er er nå opp til hver enkelt. Jeg ser poenget i det du skriver og for mange så forholder de seg til eksen mer eller mindre på det viset. Andre har beholdt noe av vennskapet, og selv om det ikke akkurat "dyrkes" så kan det være fint å opprettholde litt av den vennskapelige kontakten, så lenge det ikke går utover eventuelle nye forhold. 

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, ~white lady~ skrev:

Det er er nå opp til hver enkelt. Jeg ser poenget i det du skriver og for mange så forholder de seg til eksen mer eller mindre på det viset. Andre har beholdt noe av vennskapet, og selv om det ikke akkurat "dyrkes" så kan det være fint å opprettholde litt av den vennskapelige kontakten, så lenge det ikke går utover eventuelle nye forhold. 

Fint med et av to seriøse svar. 

Skrevet

Jeg tipper at tråden her er resultat av stehekstråden. Basert på noe av det som står i den, tenker jeg at par som skiller lag bør gjøre seg helt ferdige med hverandre og avklare følelsene for hverandre hundre prosent før de etablerer seg med nye kjærester.

Hvis de etter bruddet har det kjempekoselig med middager, lunsjer, kaffetreff og hyppig kontakt på telefon og sosiale medier er det mye som tyder på at de er emosjonelt avhengig av hverandre selv om de eventuelt ikke vil leve sammen og ha sex. En sånt opplegg har ikke tredjepersoner/nye kjærester spesielt godt av å blandes inn i.

Mange skilte menn er veldig raske med å innlede forhold til en ny kvinne. Kvinner som vurderer å innlede et forpliktende forhold til forholdsvis nyskilte menn, spesielt menn som allerede har barn, må bli mer realistiske. Det kommer ikke til å bli en dans på roser.  Å være særbo en god stund selv om det koster litt ekstra penger med to boliger virker som en smart ting å gjøre. Å ha sitt eget territorium som ikke er invadert av mann/kjæreste, ekse(er) og eventuelle stebarn tror jeg er kjempeviktig.

Anonymkode: 155a7...f19

• Liker 2
Skrevet

TS har absolutt gode poenger, selv om jeg ikke er enig i alt. Har selv prøvd og feilet litt i årene etter samlivsbruddet, og etter hvert kommet fram til at den linjen TS beskriver faktisk er den som fungerer best i vårt tilfelle i alle fall. Da i den grad motparten, altså ekspartner, også forholder seg sånn til det. Og hans nye kjæreste. Og DET funker ikke alltid. Det vil alltid være noen som blander seg formye, eller bryr seg forlite. Nekter å samarbeide osv.

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange skilte menn er veldig raske med å innlede forhold til en ny kvinne. Kvinner som vurderer å innlede et forpliktende forhold til forholdsvis nyskilte menn, spesielt menn som allerede har barn, må bli mer realistiske. Det kommer ikke til å bli en dans på roser.  Å være særbo en god stund selv om det koster litt ekstra penger med to boliger virker som en smart ting å gjøre. Å ha sitt eget territorium som ikke er invadert av mann/kjæreste, ekse(er) og eventuelle stebarn tror jeg er kjempeviktig.

Anonymkode: 155a7...f19

Så enig. desverre gjelder dette mange  kvinner også. Ut fra et forhold, og rett inn i et nytt. Kanskje med litt overlapp også om de kan få det til. Det sier seg jo selv at det skal mye til for at forholdet da skal fungere over tid. Og barna blir kasteballer som bare må innfinne seg med ny familie, og i mange tilfeller dessverre flere samlivsbrudd.

Anonymkode: c3a55...58f

• Liker 1
Skrevet

Enig med Ts. Sånn har vi det med våre ekser. Fungerer utmerket 😊

Anonymkode: 15cdb...e07

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...