Gå til innhold

Terje Vigens vei i Stavanger/Hundvåg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om dette området fortsatt er belastet eller er det greit å bo der?

Anonymkode: defdf...4bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blålysveien ? Ville ikke bodd der. Bor ved bybrua. Ser daglig (flere ganger daglig) sirenebiler over brua. Det trenger ikke være de skal til TV vei, men gata gir meg negative assosiasjoner. 

Anonymkode: e14fe...94c

Skrevet

Ja:fnise: Gjør du? Nei det er ikke sikkert at de skal til den gata. Hundvåg er jo ganske stort! Hvilke negative assosiasjoner da?

TS

Skrevet

Mye løskatter

Anonymkode: 13ebf...6e5

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mye løskatter 

Anonymkode: 13ebf...6e5

Det var ikke det verste man kunne si om den gata da:fnise: Men trist er det at det er mange katter uten hjem :(

TS

Skrevet

Budde der i mange år da jeg var ung. Veldig belastet da men i dag vet jeg ikke. Uansett så hadde jeg aldri flyttet dit i dag. 

• Hjerte 1
Skrevet
3 minutter siden, Villa2000 skrev:

Budde der i mange år da jeg var ung. Veldig belastet da men i dag vet jeg ikke. Uansett så hadde jeg aldri flyttet dit i dag. 

:( Når var det du bodde der? Hvordan opplevde du å bo der, siden du ikke ønsker å flytte dit i dag? Jeg vet ikke så mye om det stedet utenom at det tidligere har hatt et dårlig rykte på seg. Jeg vet ikke hva det går ut på. Kriminalitet? Narkomaner? Ustabile personer?

TS

Skrevet

Vi bor her og trives! Vi har også barn som trives. 

Anonymkode: 18db0...2b1

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi bor her og trives! Vi har også barn som trives. 

Anonymkode: 18db0...2b1

Så kjekt å høre!😄 Så det er ingen uroligheter i gata lengre? Eller i området?

TS

Skrevet

Bor ikke der, men i nærheten, ved Lunde. Har noen nære venner som bor i Terje Vigens vei, de trives veldig godt. Er selv innflytter fra en annen by, og hadde aldri tenkt at det området er belastet om jeg ikke hadde hørt det fra folk som har vokst opp på øya med de ryktene.

Samboeren min sin familie bodde i "blålysgadå" med tre søsken på 90-00-tallet, de trivdes og merket aldri noe til kriminalitet. Blålysgata er et kallenavn og rykte gata pådro seg for flere tiår siden, etter hva jeg har skjønt - når det flyttet mye innvandrere til området i en tid hvor man ikke så verdien i integrering.

Tviler sterkt på at det er noe verre å bo der enn andre steder på Hundvåg i dag, og jeg trives godt på øya i hvert fall. Syns Terje Vigens vei og området der generelt virker veldig barnevennlig og fint, med fine park- og turmuligheter.

Anonymkode: e0b33...783

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bor ikke der, men i nærheten, ved Lunde. Har noen nære venner som bor i Terje Vigens vei, de trives veldig godt. Er selv innflytter fra en annen by, og hadde aldri tenkt at det området er belastet om jeg ikke hadde hørt det fra folk som har vokst opp på øya med de ryktene.

Samboeren min sin familie bodde i "blålysgadå" med tre søsken på 90-00-tallet, de trivdes og merket aldri noe til kriminalitet. Blålysgata er et kallenavn og rykte gata pådro seg for flere tiår siden, etter hva jeg har skjønt - når det flyttet mye innvandrere til området i en tid hvor man ikke så verdien i integrering.

Tviler sterkt på at det er noe verre å bo der enn andre steder på Hundvåg i dag, og jeg trives godt på øya i hvert fall. Syns Terje Vigens vei og området der generelt virker veldig barnevennlig og fint, med fine park- og turmuligheter. 

Dette var gode nyheter! :)❤️

Skrevet

Blålysveien?

Hadde aldri flyttet til Hundvåg med barn. Ihvertfall ikke skeiane skolekrets - det er fremdeles et belastet område. Sjekk ut levekårsundersøkelsene!!! Det er mye sosial klienter/uføre, lav utdanning og i dag en del innvandrere. Samt kommunaleboliger med mye mye rus og psykiatri på Skeiane.

MÅ du til Øynå så holde dere heller på Lunde siden! Stor forskjell fra vest og øst (vest betydelig mer belastet) 

Og nei, blålysveien på 80 - 00 tallet har ingenting med manglende integrering å gjøre, men typ arbeiderklasse og sosial klienter som var etnisk norske!!! 

Anonymkode: 9ce02...5be

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blålysveien?

Hadde aldri flyttet til Hundvåg med barn. Ihvertfall ikke skeiane skolekrets - det er fremdeles et belastet område. Sjekk ut levekårsundersøkelsene!!! Det er mye sosial klienter/uføre, lav utdanning og i dag en del innvandrere. Samt kommunaleboliger med mye mye rus og psykiatri på Skeiane.

MÅ du til Øynå så holde dere heller på Lunde siden! Stor forskjell fra vest og øst (vest betydelig mer belastet) 

Og nei, blålysveien på 80 - 00 tallet har ingenting med manglende integrering å gjøre, men typ arbeiderklasse og sosial klienter som var etnisk norske!!! 

Ååå :( Jeg bryr meg ikke om det bor uføre, folk med lav utdanning eller at det er overvekt av arbeiderklasse folk der, så lenge de oppfører seg som folk. Det bekymrer meg mer over kommunale boliger med mye rus, psykiatri og eventuelt uintegrerte innvandrere. Vet du hvor på Skeie dette er? Vil man merke det dersom det er et stykke unna Terje Vigens Vei?

TS

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blålysveien?

Jeg har bare hørt rykter om at det tidligere var belastet på grunn av dårlig integrering. Vet bare at de jeg kjenner som bor der med et barn trives, de har bodd i området i snart ti år og har aldri hatt noen som helst problemer med naboene eller overhodet, og min samboers familie bodde der jo i den "beryktede tiden" og opplevde aldri noe.

Lunde-siden er nok mer "velstående" ja, mye store eneboliger og høy andel med høyere utdannelse, men man finner jo kommunale boliger og innvandrere uansett hvor man bosetter seg i Stavanger. Inkludert på Lunde. Jeg hadde ikke nølt med å flytte med barn til Skeie om jeg fant en bra bolig der, men hvis TS er veldig bekymret så ville jeg kanskje sett etter andre plasser.

Men så spørs det jo om du skal stole på dem som bor der (ref. innlegg lenger oppe av bruker som bor der med barn) eller en levekårsundersøkelse som Stavanger kommune har sagt dette om: 

Sitat

Stavanger kommune ønsker å understreke at undersøkelsen ikke gir grunnlag for å karakterisere områder som gode eller dårlige å leve i. De tror derimot mange områder med levekårsproblemer kan være mer fargerike og bedre å bo i for mange. 

Hentet av en artikkel i Aftenbladet.

Men såklart, jeg har ikke bodd der selv, så jeg vet jo ikke, for alt jeg vet kan det jo hende at det kryr av kriminelle, narkomane og psykisk syke, men det er ikke inntrykket mitt etter å ha vært litt i området og snakket med dem som bor der.

Skrevet

Problemet er jo at det blir belastende miljø på skolene med rus, vold og kriminalitet i større grad enn hvis foreldrene var mer resurssterke. 

Mem for all del, hvis man ønsker at ungene skal vokse opp i et mer "fargerikt" miljø (jmf Aftenbladet) så kjør på - finnes knapt bedre gate enn Terje vigens vei i så måte 😉

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ååå :( Jeg bryr meg ikke om det bor uføre, folk med lav utdanning eller at det er overvekt av arbeiderklasse folk der, så lenge de oppfører seg som folk. Det bekymrer meg mer over kommunale boliger med mye rus, psykiatri og eventuelt uintegrerte innvandrere. Vet du hvor på Skeie dette er? Vil man merke det dersom det er et stykke unna Terje Vigens Vei?

TS

Det handler jo ikke om arbeiderklasse eller overvekt, men heller om de ressursene et nabolag mangler eller besitter. Det er masse god forskning knyttet til utdannelse og helse for eksempel, utdannelse/livsstil, barneoppdragelse osv. Nå vet ikke jeg om ts har barn, men nabolag er viktigere enn selve huset  synes jeg. Hvorfor vil du på død og liv til Terje Vigens vei? 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er jo at det blir belastende miljø på skolene med rus, vold og kriminalitet i større grad enn hvis foreldrene var mer resurssterke. 

Mem for all del, hvis man ønsker at ungene skal vokse opp i et mer "fargerikt" miljø (jmf Aftenbladet) så kjør på - finnes knapt bedre gate enn Terje vigens vei i så måte 😉

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler jo ikke om arbeiderklasse eller overvekt, men heller om de ressursene et nabolag mangler eller besitter. Det er masse god forskning knyttet til utdannelse og helse for eksempel, utdannelse/livsstil, barneoppdragelse osv. Nå vet ikke jeg om ts har barn, men nabolag er viktigere enn selve huset  synes jeg. Hvorfor vil du på død og liv til Terje Vigens vei? 

Jeg har ikke barn enda men ønsker meg barn i fremtiden. Grunnen til at jeg ser etter en bolig her er pga. det er billig og man får pene boliger til lav pris. Jeg har dessverre ikke råd til en dyr bolig så synes man får mye for pengene i disse boligene. Jeg bosetter meg nok ikke i dette området om det enda er trøbbel der. Om det har noe å si er jeg selv høyt utdannet.

Skrevet

Hvis du har høy utdanning selv vil jeg anta du har venner i samme sjikt. Det er neppe ansett som en god plass å bo. Du kan jo selv sjekke nabolagsprofilen for området. Pris henger sammen med etterspørsel. Jo lavere pris dess færre ønsker boligen. 

Skrevet
2 minutter siden, Kvalitet skrev:

Hvis du har høy utdanning selv vil jeg anta du har venner i samme sjikt. Det er neppe ansett som en god plass å bo. Du kan jo selv sjekke nabolagsprofilen for området. Pris henger sammen med etterspørsel. Jo lavere pris dess færre ønsker boligen. 

Har venner fra ulike bakgrunner :) Jeg har jo tenkt at boligene er for godt til å være sant, men samtidig vet jeg ikke om folk automatisk tenker negativt om gata og styrer unna fordi de tror det er problemer der uten å egentlig vite.

Skrevet

Jeg hadde aldri kunnet bosatt meg der, har hørt det er like ille der nå som da jeg var liten og bodde på Hundvåg, skrekk og gru.

Anonymkode: e8991...123

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...