Gå til innhold

Føler jeg har gjort barnet mitt en bjørnetjeneste med å velge liten bhg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så glad i vår lille barnehage med ca. 25 elever, men nå har jeg fått vite at når storebror begynner på skolen til høsten kommer han i klasse FØRTIFIRE elever! Og på SFO blir det 75. 

De blir 22 fra andre klasse.

Jeg merker jeg får helt klump i magen.. 

Kanskje jeg burde velge privatskole. ?

Anonymkode: 11286...7cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mente barn, ikke elever...

Skrevet

Ja, velg heller privatskole hvis dere har det lett tilgjengelig. 

Anonymkode: 783a3...c0b

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, velg heller privatskole hvis dere har det lett tilgjengelig. 

Anonymkode: 783a3...c0b

Du ville gjort det..? Vi har det. Så mange valg, og derfor så vanskelig.. Kanskje noen har erfaring innen problemstillingen..🙄😊

Skrevet

Så du mener du har gjort en bjørnetjeneste. Og istedenfor å prøve å rette opp i "skaden", så vurderer du heller å fortsette den påbegynte bjørnetjenesten? Er det sånn å forstå?

Anonymkode: 01ef8...215

• Liker 17
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener du har gjort en bjørnetjeneste. Og istedenfor å prøve å rette opp i "skaden", så vurderer du heller å fortsette den påbegynte bjørnetjenesten? Er det sånn å forstå?

Så kvass du er... Vel , ingen barn har vel fordel av å være i så store klasser! Men ja ,du kan se slik på det også.. Jeg er svært fornøyd med bhg. ,og kommer til å bruke den til lillesøster og,men handler kanskje mer om at jeg er litt i sjokk over hvor stor ulikhetene blir mtp antall. Bjørnetjeneste er jo satt på spissen,jeg har jo i teorien ikke gjort barne mine noe galt..

• Liker 2
Skrevet

Hadde jeg kunnet velge på nytt, hadde jeg tatt privatskole. Store klasser er ikke veldig før noen på barneskolestadiet.

Anonymkode: c4051...923

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så kvass du er... Vel , ingen barn har vel fordel av å være i så store klasser! Men ja ,du kan se slik på det også.. Jeg er svært fornøyd med bhg. ,og kommer til å bruke den til lillesøster og,men handler kanskje mer om at jeg er litt i sjokk over hvor stor ulikhetene blir mtp antall. Bjørnetjeneste er jo satt på spissen,jeg har jo i teorien ikke gjort barne mine noe galt..

Jeg ser at svaret mitt kan virket frekt, og da beklager jeg, for jeg mente det egentlig ikke sånn. Jeg oppfattet bare innlegget ditt som at du følte du hadde gjort en feil, og istedenfor å rette den opp ville du heller fortsette som før. Jeg er enig med deg i at digre klasser ikke er til noen stor fordel for noen, og du har absolutt ikke skadet barnet ditt :)

Så hva du velger er ditt valg, jeg tror barnet ditt får det greit uansett.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser at svaret mitt kan virket frekt, og da beklager jeg, for jeg mente det egentlig ikke sånn. Jeg oppfattet bare innlegget ditt som at du følte du hadde gjort en feil, og istedenfor å rette den opp ville du heller fortsette som før. Jeg er enig med deg i at digre klasser ikke er til noen stor fordel for noen, og du har absolutt ikke skadet barnet ditt :)

Så hva du velger er ditt valg, jeg tror barnet ditt får det greit uansett.

Det går bra 😊🤗 

Det er det svaret der "jeg tror det går bra uansett " som gjør meg så usikker 😅

Skrevet (endret)

De kan umulig mene at et klasse med 44 førsteklassinger skal være sammen til enhver tid. Jeg ville sjekket om de tenker å dele de opp i grupper, før jeg hadde bestemt meg. 

Med så mange elver er det uansett snakk om flere lærere, det er regler som skal regulere slikt. 

75 barn på SFO er vel ikke unormalt?

Endret av Nerine_
  • Liker 10
Skrevet

Hvordan er barnet ditt, da? Han han en personlighetstype du tror vil slite med å forholde seg til mange medelever, eller er det mer overgangen du er bekymret for?

Og skal de være 44 samlet hele tiden, eller er de inndelt i mindre grupper i undervisningen? Tradisjonelt vil vel et kull på 44 elever deles i to klasser?  Er det flere fra samme barnehage som skal begynne på samme skole? Hvor skal naboer/venner for øvrig gå?

Jeg tenker hva du bør gjøre, avhenger av mange ting. Det er vel fordeler og ulemper med både nærskole og privatskole, så man må se an sitt barn og situasjon.

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, Hactar skrev:

Hvordan er barnet ditt, da? Han han en personlighetstype du tror vil slite med å forholde seg til mange medelever, eller er det mer overgangen du er bekymret for?

Og skal de være 44 samlet hele tiden, eller er de inndelt i mindre grupper i undervisningen? Tradisjonelt vil vel et kull på 44 elever deles i to klasser?  Er det flere fra samme barnehage som skal begynne på samme skole? Hvor skal naboer/venner for øvrig gå?

Jeg tenker hva du bør gjøre, avhenger av mange ting. Det er vel fordeler og ulemper med både nærskole og privatskole, så man må se an sitt barn og situasjon.

Alle bhg vennene skal på en annen skole, det blir da en gangvei på 30 min når han den gang er ferdig på SFO. Noen skal også på Steinerskolen. 

Nærskolen er også mottaksskole for flyktninger, så de er også en del av klassene. De deler vel opp,men er også disse 44 sammen , men ja de deler også opp.

Privatskolen som er aktuell er også en halvtime gangvei, men gode bussforbindelser, rett opp bakken 5 min. Det er også den fjerde beste skolen i landet.

Han kan bli innesluttet med mange,men løsner fort. Tenker at vi kanskje skaper ett unødvendig behov,MEN hjelp...

Skrevet

Da tenker jeg mange av fordelene med å velge nærskolen ikke gjelder dere. Han blir uansett skilt fra skolestarterne han kjenner fra barnehagen, jeg får ikke forståelsen av at dere har mange nabobarn som skal begynne på nærskolen og det er omtrent like langt til begge skolene. Om dere har økonomien til det, tenker jeg at en god privatskole kan være et flott alternativ for dere. 

• Liker 1
Skrevet

Er det godt miljø på skolen og bra tilrettelegging skal ikke 44 elever på trinnet være noe problem. Er det dårlig miljø på skolen hjelper det ikke uansett om det er 15 eller 44 på trinnet, for å si det sånn. 

Fordelen med mange medelever er at det er mange flere barn å leke med og større sjans for å finne venner med like interesser. Små barnehager og små klassetrinn er ikke alltid det beste. 

Anonymkode: f499a...948

• Liker 1
Skrevet

Nei det er ikke ett lett valg... Kanskje vi bør kjøre til den andre skolen? Men hva når han skal begynne å gå selv...? Og da må vi ha to biler,og utgiften det medfølger..

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det godt miljø på skolen og bra tilrettelegging skal ikke 44 elever på trinnet være noe problem. Er det dårlig miljø på skolen hjelper det ikke uansett om det er 15 eller 44 på trinnet, for å si det sånn. 

Fordelen med mange medelever er at det er mange flere barn å leke med og større sjans for å finne venner med like interesser. Små barnehager og små klassetrinn er ikke alltid det beste. 

Anonymkode: f499a...948

Absolutt. 44 elever på trinnet er ikke mye, i mine øyne er det en relativt liten skole (og jeg bor ikke i en storby akkurat). De deler garantert barnegruppa i minst to omtrent hele tiden. Anbefaler at du snakker med foreldre som har barn på skolen for å høre hvordan ting løses. 

Jeg ville vært skeptisk til 15 stk på trinnet. Det er ikke mange å ta av hvis man ikke liker akkurat det de fleste andre liker. Med flere elever er det også flere muligheter til å finne venner man har noe til felles med. 

Anonymkode: 01477...68d

Skrevet

Jeg ville sett litt på hvilke privatskoler dere evt har og hva de står for. Det er f. Eks svært stor forskjell på Montessori og Steiner (hver sin ende av "skalaen") 

Skrevet

44 er ikke mye. Jeg jobbet på en barneskole hvor det var mellom 70-90 per trinn. Gikk fint det. Som en sa tidligere; er det dårlig miljø er det det samme om det er 15 eller 40 elever. Det er ikke det avgjørende for trivselen. 

Anonymkode: 5ad67...1f5

• Liker 1
Skrevet
På 8.11.2018 den 17.50, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke ett lett valg... Kanskje vi bør kjøre til den andre skolen? Men hva når han skal begynne å gå selv...? Og da må vi ha to biler,og utgiften det medfølger..

Vanligvis kan man ikke velge en annen offentlig skole enn nærskolen. 

Anonymkode: 3cfc5...fae

Skrevet

De blir nok hvertfall delt i to grupper, men vi får håpe det blir tre grupper da det gir bedre oppfølging, kvalitet og læremuligheter for elevene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...