AnonymBruker Skrevet 8. november 2018 #1 Del Skrevet 8. november 2018 Ok, dumt spørsmål coming up 😂 Det snakkes mye om at barnet må følge sin kurve når jeg gjelder vekt og jeg føler mange har full kontroll på hvor babyen deres ligger an på kurven til enhver tid. Hvor har dere denne kurven? Er det helsesøster som har kontroll på det? Når begynner man i såfall å se på kurva? Jeg finner kurve for vekt på barn når jeg googler på nett, men da må jeg i såfall skrive den ut og plotte inn for hånd. Min er 6 uker nå og selv om vi har vært og veid på helsestasjonen flere ganger har jeg aldri sett eller hørt noe om noe kurve. Er det bare for tidlig? Mvh grønn førstegangsmor Anonymkode: c1100...7da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2018 #2 Del Skrevet 8. november 2018 Jeg har alltid fått se kurven til babyen når vekten har blitt registrer, helt fra nyfødt. Men det er ikke noe jeg har fokusert så mye på utenom kontrollene. To av mine har hatt perioder de første månedene der de har gått litt dårlig opp i vekt, så da har det vært litt hyppigere vektkontroller enn normalt. Litt rart at det ikke har vært snakk om kurven hvis dere har vært på helsestasjonen flere ganger. Men det betyr jo mest trolig at da ser alt helt fint ut. Anonymkode: 99f1d...c14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2018 #3 Del Skrevet 8. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg har alltid fått se kurven til babyen når vekten har blitt registrer, helt fra nyfødt. Men det er ikke noe jeg har fokusert så mye på utenom kontrollene. To av mine har hatt perioder de første månedene der de har gått litt dårlig opp i vekt, så da har det vært litt hyppigere vektkontroller enn normalt. Litt rart at det ikke har vært snakk om kurven hvis dere har vært på helsestasjonen flere ganger. Men det betyr jo mest trolig at da ser alt helt fint ut. Anonymkode: 99f1d...c14 Takk for svar Er det et eget ark det plottes inn på eller noe helsesøster har på pcen sin? Jeg har bare det helsekortet der det registreres, er bare tabell å fylle ut der, ingen kurve. Min har hatt en veiing der det var lite vektoppgang, så måtte inn på ekstrakontroll. Fikk på beskjed på den at alt var normalt, men det var aldri snakk om noe kurve. Bare nysgjerrig siden det er mange som snakker om at " babyen min følger kurva si selv om den er under den grønne streken" eller "hun er 90 percentilen" osv - det er litt gresk for meg nå! Anonymkode: c1100...7da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kokuyo Skrevet 8. november 2018 #4 Del Skrevet 8. november 2018 Helsesøster plotter dette inn på pcen sin. Be om å få se den, samt få en forklaring hva alt betyr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2018 #5 Del Skrevet 8. november 2018 1 minutt siden, Kokuyo said: Helsesøster plotter dette inn på pcen sin. Be om å få se den, samt få en forklaring hva alt betyr. Takk,da gjør jeg det neste gang det er jo ikke så farlig, men greit å vite litt om hva folk snakker om og vite hva jeg skal svare når folk spør Anonymkode: c1100...7da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2018 #6 Del Skrevet 8. november 2018 https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/skjema/barnesykdommer/percentilskjema/ Anonymkode: bb78f...3eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duff Skrevet 8. november 2018 #7 Del Skrevet 8. november 2018 Jeg fikk kort med kurve på som helsesøster fylte ut hver gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2018 #8 Del Skrevet 8. november 2018 9 minutter siden, AnonymBruker said: https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/skjema/barnesykdommer/percentilskjema/ Anonymkode: bb78f...3eb Ja, det var dette jeg fant på google som sagt. Hadde det vært elektronisk kunne jeg plotta inn selv for å lage kurve selv, men har ikke printer, så det blir litt styr. 7 minutter siden, Duff said: Jeg fikk kort med kurve på som helsesøster fylte ut hver gang. Tydeligvis ulik praksis! Men da skjønner jeg jo at noen har full kontroll hvis de har den foran seg Anonymkode: c1100...7da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surriball Skrevet 8. november 2018 #9 Del Skrevet 8. november 2018 Du kan bruke diverse babyapper og plotte selv også, bruker infoen på helsekortet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2018 #10 Del Skrevet 8. november 2018 Last ned appen growth, der kan du plotte inn selv og kurven kommer opp, både vekt, lengde, hode og vekt i forhold til lengde ☺️ Anonymkode: 064f2...f32 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2018 #11 Del Skrevet 8. november 2018 1 hour ago, Surriball said: Du kan bruke diverse babyapper og plotte selv også, bruker infoen på helsekortet. 31 minutter siden, AnonymBruker said: Last ned appen growth, der kan du plotte inn selv og kurven kommer opp, både vekt, lengde, hode og vekt i forhold til lengde ☺️ Anonymkode: 064f2...f32 Takk for tips! Anonymkode: c1100...7da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hft Skrevet 8. november 2018 #12 Del Skrevet 8. november 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Last ned appen growth, der kan du plotte inn selv og kurven kommer opp, både vekt, lengde, hode og vekt i forhold til lengde ☺️ Anonymkode: 064f2...f32 Skulle til å foreslå denne jeg også! Jeg bruker også denne! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2018 #13 Del Skrevet 8. november 2018 9 hours ago, AnonymBruker said: Ok, dumt spørsmål coming up 😂 Det snakkes mye om at barnet må følge sin kurve når jeg gjelder vekt og jeg føler mange har full kontroll på hvor babyen deres ligger an på kurven til enhver tid. Hvor har dere denne kurven? Er det helsesøster som har kontroll på det? Når begynner man i såfall å se på kurva? Jeg finner kurve for vekt på barn når jeg googler på nett, men da må jeg i såfall skrive den ut og plotte inn for hånd. Min er 6 uker nå og selv om vi har vært og veid på helsestasjonen flere ganger har jeg aldri sett eller hørt noe om noe kurve. Er det bare for tidlig? Mvh grønn førstegangsmor Anonymkode: c1100...7da Jeg bruker en app som heter growth chart cdc who percentil Anonymkode: 29070...c12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå